Jövő, 1921. április (1. évfolyam, 32-57. szám)

1921-04-12 / 41. szám

41. szám Bécs, 1921 április 12, kedd I. év Megjelenik naponta, hétfő kivételével Szerkesztőség és kiadóhivatal: Wien, V., Rechte Wienzeile 79 Telefon 30-57 Távirati cím: 1 5 v 6, Wien Egyes szám­ára: Ausztriában..................................5 korona Csehszlovákiában..........................1­20 fő Jugoszláviában ..............................1 dinár Romániában..................................2 lei­­ Osztrák postatakaréki szám: 149.679 Jugoszláv postatakaréki szám : 40.106 Hirdetéseket Ausztria területéről egyedíti. Schalek M. hirdető Irodája (Wien, I., Wollzelle 11. :: Telefon 809, 5271) vesz föl .: Király és elnök. írta Szán Zoltán. Budapest, április 10. Bár vannak közjogi talmudisták, akik szerint Magyarország nemcsak hogy még királyság, de maga IV. Károly is még király, mégis nem egy kormánynyilat­kozatból s ami fontosabb, nemzetgyűlési határozatból kétségtelenül kiviláglik a trón betöltetlensége, sőt magának az államfői hatalom természetének meg­­állapítatlansága. Magyarán ez azt jelenti, hogy a magyar nép az előtt a kérdés előtt ül, hogy az országot királysággá vagy köztársasággá tegye-e ? Évezredek óta temérdek nemzet ádáz szellemi­ és véres fizikai harcokat vívott a saját kebelében e probléma körül: a századok legendájának ez egyik vezérmotívuma. De bár az alkotmányjogi elemzés két­ségtelenné teszi, hogy a köztársaság egy tökéletesebb, a közérdeknek s az emberi méltóságnak jobban megfelelő államfor­ma, mint a császárság vagy a királyság s a történelemből is kiviláglik, hogy az államok ide-oda ingadozások és vissza­esések dacára egyre nagyobb számban alakultak , alakulnak át a fejedelemsé-é­gekből köztársaságokká, ezúttal még­sem tartom szükségesnek s épp ezért is nem tartom időszerűnek a köztársaság igazát kifejteni. Már csak azért se, mert hisz, bár egyáltalában nem akarom le­kicsinyelni a kérdést, még­sem tartom legelső rangú fontosságúnak. Egy demokratikus és progresszív szellemű királyság, amelyben a királyi hatalom minimumra zsugorodott, sokkal kívánatosabb, mint egy születési arisz­tokráciát uraló oligarchikus vagy pláne terrorista köztársaság. Épp ezért bele lehetne abba is esetleg nyugodni, ha Magyarország egy ilyen demokratikus, parlamentáris királysággá válnék, ha egy teljesen szabad, a propaganda és a szavazás teljes szabadsága mellett meg­nyilatkozott népakarat választaná ezt az államformát. Ma azonban ilyesmiről Magyarországon szó sem lehet. Hisz még ha hirtelen rendeznének is valami plebispitum-félét, az is értéktelen volna. Legalább több havi tájékoztatási és meggyőzési szabadság kell, hogy meg­előzzön mindenféle választási kampányt, ha ennek eredménye a mai, évek óta mesterséges sötétségben tartott Magyar­­országon erkölcsi szankcióval bírni akar. Ahelyett azonban, hogy ezt meg­gondolnák a hatalom mai birtokosai egész nyugodtan propagandát csinál­nak a köztársasági eszme ellen, amely, szegény, nemcsak hogy nem védheti magát, de még egy gyűlés erejéig szóhoz se juthat. Holmi részle­tes alapos mérlegeléstől, amelyben a köztársaság és az örökletes monarkia értékei egyaránt a mérleg serpenyőjébe kerülnének, természetesen óvakodnak. Mintegy félvállról, odavetett megjegy­zések formájában akarják elintézni a köztársaságot. Legkedveltebb érvük az az állítás, hogy a magyar nemzet túl­ságos temperamenturiosságánál fogva minden államfő-választás polgárhábo­rúvá falálható veszedelmes mozgalmat jelentene. Ezt már annyiszor lehetett vallani hatalmas és még hatalmasabb ajkakról, hogy nem lehetetlen, hogy tájékozatlan lelkek itt-ott meghódoltak ezelőtt az érv előtt. Pedig igazán ke­vés politikai állítást lehet oly könnyen megcáfolni, mint ezt. Mert hisz, elte­kintve attól, hogy a magyar nem is olyan féktelenül temperamentumos, mint ezek az urak hirdetik, legalább is nem teraperamentumosabb, mint a köztársa­ságban magát igen jól érző francia nép, ki mondja azt, hogy a köztársasági elnök választásának okvetlen veszedel­mes izgalmasságú eseménnyé kell fa­julnia? Egy gyermek születése okvet­len fájdalmas az anyára nézve, bár az orvosi tudás s a szülésznői ügyesség itt is sokat segíthet. Az államok­ élettörvény­ei, ha ilyes­mikről egyáltalában beszélni lehet, le­hetővé teszik azonban, hogy az állam­fő-szülés a lehető legsimább és legzaj­talanabb esemény legyen. Amerikában tagadhatatlan nagy izgalmakkal jár az elnökválasztás, Franciaországban ellen­ben a képzelhető lenyugodtabb menetű esemény, a törvényhozás két házának Svájcban pedig egy olyan jelentéktelen és zajtalan mozzanat, hogy a svájci lapokat kivéve, nem is vesz róla senki tudomást. Én ezúttal nem akarok most állást foglalni amellett, hogy az esetleges magyar köztársaság elnökét az egész nép válassza-e és pedig közvetlenül vagy közvetve elektorok útján, vagy törvényhozók válasszák, továbbá, hogy legyen-e helyettese vagy nem s­essék-e össze az elnök személye a miniszterel­nök személyével, csak jelezni akarom, hogy igazán kis feladat ennek az­­ ügy­nek ilyen vagy olyan formában való megoldása. Amiként a nép határozhat arra vonatkozóan, hogy királyt akar-e vagy köztársasági elnököt, épp úgy el­rendelhet olyan államfőválasztási pro­cedúrát, amely minden nagyobb izgalom létrejöttét kizárja. Különben is a köztársasági elnök ál­lása nem az a rengeteg hatalmat és fényt összpontosító polc, amelyért egy modern államban a legnagyobb és leg­önzőbb ambíciók versengenének. Persze itt nálunk az államfőt másként, mint egy álalkotmányos, a hadsereg és diplo­mácia fölött rendelkező s emellett min­den más tekintetben is akaratát érvé­nyesíteni tudó kényurat el se tudják képzelni. Még a köztársasági elnököt is egy koronázatlan királynak és pedig jó habsburgi hagyományok szerint abszo­lutisztikus hajlamú királynak képzelik el, ahelyett, hogy a királyt egy megko­ronázott köztársasági elnökképp igye­­,teny­é«?k 'i’’'*41)fu­tani, amint ez Angliábar­ és Olaszországban történt. Mintha bizony nem lehetne a köztársa­sági elnöki állást olyanná alakítani, hogy a hatalomra, vagyonra és befo­lyásra éhes ambíciók ne is vágyjanak rá s így az elnökválasztás ne válhasson polgárháború, de még nagyobb izgalmak előidézőjévé se? lonttstol lesi « Mutet«» ? Horthy nem fogadta a pártvezéreket. — Rubínek csel­­ssövénye. — Tolacsányit játszák ki nagyatádi Szabó ellen. — A t­­­v 8 budapesti munkatársától. — val, szinte komprimált mutatvány abba a szörnyű posványból, ami a mai magyar politika. Jelentéseink a következők: Budapest, április 11. A magyar politikai válság a legkü­lönösebb fordulatot vette. Míg eddig a kisgazdapárt zöme, amely a jobbtörek­­vésű nagyatádi Szabó István mögött áll, keményen küzdött Teleki megbuktatá­sán, most újabban az eddigi koalíció föntartása mellett kardoskodik és haj­landóságot mutat aziránt, hogy Teleki maradjon a kormány élén. Hogy jutot­tunk el idáig? Vasárnap a kormányzó nem fogadta a pártvezéreket, amint az tervbe volt véve, hanem csak Rubinek Gyulát, aki mögött a kisgazdapárt egy kisebb csoportja áll. Hogy Rubinek, aki előbb fölkínálkozással keltett megütkö­zést, mit akar, azt abból a mai hírből ol­vas­­hatjuk ki, hogy egyszerre előtérbe jutott egy Tomcsányi-kabinet kinevezésének le­hetősége. Ez a legravas­abb dolgok egyike. Nyilvánvaló, hogy a szintén kisgazda­­párti Tam­csányival akarják Telekiék — a bosszút lihegő Rubinek tanácsára — nagyatádi Szabót háttérbe szorítani a pártvezérségből. De nagyatádi fölfogta a tervezést, már talpon van és — már ő küzd a koalíció föntartásáért, akár Telekivel, minthogy így hátulról engedje­­ leszúratni magát!­­ Ez a személyi tusa, ezzel a formá­csak Rubineket forradta a kor­mányzó. Nagy megütközést kelt politikai körökben, ho­­y a kormányzó az együttes kihallgatást, amelyet vasárnap délelőtt kellett volna tartania és amelyre a kisgazdapárt és a keresztényszociális párt vezető tagjai meghívást kaptak, nem tartotta m­­eg. Egye­d­ü­l csak Rubinek Gyula juthatott a kor­mányzó elé,­­ mint kisgazda­­párti politikus. Kétségtelen, hogy a miniszterségből korábban kibukott Rubi­nek, aki a válságról szombaton leadott ravaszi nyilatkozatával fölkínálkozott Telekiéknek, nagyatádi Szabó­val szemben olcsón akarja szállítani a kisgazdapár­tot a megegyezéshez, csak­hogy személyi aspirációit kielégíthesse vagy hogy bosszút álljon bukásáért Nagyatádin. Rubinek audienciájáról a következőket jelentik : Remélhető, hogy a válság rövidesen megoldást nyer és pedig ol­y kép, h­ogy Teleki megmarad helyén. Valószínű, hogy létrejöhet egy koalíció vagy a pártok bizonyos kibé­külése, amire az új kormány támasz­kodhatnék. A kisgazda mári — jelentik Rubinek elismeri Károlyt. • A legtipikusabb jelensége a mai magyar politikai életnek Rubinek Gyula volt föld, mivel Sügyi IfiliUs Röf és Stila Mtísa. Rubinek" tudhatná a szintén maga kezére dolgozó és szintén kibukott minisztertársától, a lószak­értőtől, hogy még a kisgazda se tud egy ülőszerszámmal két lovat megülni,­­ mégis egyben akar lenni szabadkirályválasztó is, meg habsburgpárti is. A Jövő már is­mertette gonosz célzata fejtegetéseit, de mert úgy látszik Teleki-Horthyék éppen a Rubinek lelkiismeretlen sületlenségét és ravasz áru­­lását ragadják meg a megoldás alapjául, följegyezzük nyilatkozatát, amelyet a „Nem­zeti Újság“ számára tett és amelyet ez a legitimista kurzus-újság ezzel a diadalmas címmel közöl: A szabadkirály­választók is elismerik IV. Károlyt királynak! Azt mondja: — Ha magam részéről nem tartom kizártnak, hogy mi szabadkirályi választók IV. Károly mel­lett döntünk, de ebben az esetben is új egyezményt kell kötni a dinasztiával, mert a pragmatika szankció hatályát vesztette. IV. Ká­roly elismerte a magyar néphez inté­zett proklamációjában, hogy a prag­matika szankciónak a feloszthatatlan és elválaszthatatlan birtoklásra vo­natkozó része megszűnt, ezzel meg­dőlt a kölcsönös védelem kötelezett­sége, de a szabad királyválasztók álláspontja szerint az egész pragma­tika szankció hatályát vesztette és nem áll fen többé a trónörökö­­­é­s rendje. IV. Károly tör­vényes királya Magyar­­országnak, de Ottó ki­rályi herceg nem trón­örökös. Ezt az egyetlen megmaradt aggályát is gyorsan eloszlatja Bubinek, azt mondja, ezt a dinasztikus részt majd egy parlamenti bizottság elintézi. És akkor . . . — A trónöröklés rendjét és a nemzetnek a dinasztiával kötendő új egyezményét becikkelyezzü­k és akkor a király trónra léphet. Ez a szabad királyválasztók legitim álláspontja. A nem­zetgyűlésen azonban teljesen ki kell kapcsolni a király­­kérdést és ebben a nemzet új megkérdezése után összehívandó országgyűlés lesz hivatva dönteni. Ezzel a frivol „állásponttal“ jutott be Robinak Horthyhoz audienciára, egyedül az összes pártvezérek közül Rubinek kihallgatásával kapcsolatosan — továbbra is támogatni fogja Telekit,­ ha a párt személyi kívánsá­gait teljesíteni fogja. Rubinekről jelentik meg, hogy ki­hallgatásán a királykérdésben kifejtett közvetítő álláspontját ismer­tette a kormányzóval. Ez a közvetítő álláspont, amint a jövő jelentette már, valahogy úgy oldaná meg a királykérdést, hogy a szabadki­rály v­ál­a­s­z­t­ó­k esetleg majd Károlyt választják meg, de mindenesetre ebből a nemzetgyűlés­ből ki kell kapcsolni a királykérdést. Politikai körökben Állítólag remélik, hogy ez alapon sikerülni fog a koalíció föntartása, nem mellőzve azonban azt, hogy a koalíciós pártok között szabatosan körülírt meg­állapodásnak kell létrejönnie. E tekin­tetben a miniszterelnökségen már tár­gyalások is indultak meg gróf Teleki és nagyatádi Szabó István között. E tárgyalások fejleményeitől függ a vál­ság további sorsa. Telesd részéről sok­ban k­ö­z­e­l­e­d­é­s történt­­ a kisgazda­­párt álláspontjához, amely alapon való­színű, hogy biztosítani tudja a kisgaz­dapárt támogatását.

Next