Jövő Mérnöke, 1958 (5. évfolyam, 1-13. szám)

1958-09-20 / 1. szám

­ A Budapesti Műszaki Egyetem oktatóinak világnézeti továbbképzése „Egyetemi és főiskolai ifjú­ságunk nevelését csak megfe­lelően képzett, marxista vi­lágnézetű, politikailag szilárd oktatói­­kar tudja megoldani.”­­— állapítják meg a MSZMP művelődési politikájának irányelvei. — „Értelmiségi po­litikánk rendkívül fontos fel­adataként külön is fel kell emelni a nem marxista értel­miség ideológiai átformálásá­nak kérdését. Ezt a munkát az eddiginél magasabb színvo­nalon kell tovább folytatni...” Egyetemiünk pártszervezete és vezetősége ezeket a követ­keztetéseket az ellenforrada­lom tanulságaiból már a múlt tanév elején levonta és orszá­gunkban elsőként már 1957. december 11-én újból megin­dította az egyetemi tansze­­mélyzet ideológiai oktatását. Már előzőleg elemeztük a ré­gebbi oktatás hibáit. Szigo­rúan ragaszkodunk a részvétel teljes és tényleges önkéntes­ségéhez! Ezzel szemben fokoz­ni kívántuk a világnézeti ok­tatás vonzóerejét, és biztosíta­ni kívántuk egyrészt a legma­gasabb színvonalat, másrészt a továbbképzés olyan mértékű változatosságát, hogy minden­ki módot találjon az igényei­nek és előképzettségének leg­jobban megfelelő tárgyú és módszerű tanulására. A résztvevők nagy száma­­— az oktatók kereken 55 szá­zaléka — bizonyította nem­csak ezen elgondolások helyes­ségét, hanem azt is, hogy az oktatók zöme maga is szük­ségét látta ideológiai tovább­fejlődésének. Különösen ör­vendetes, hogy 10 oktató je­lentkezett tudományos dolgo­zat készítésére saját maga választotta ideológiai témáról. A többiek zöme persze még kevés törekvést mutatott ideo­lógiai elméleti tudásuk hiá­nyainak rendszeres kiegészíté­sére és annak továbbfejleszté­sére és egyelőre a továbbkép­zés legkötetlenebb formáit választotta. A továbbképzést idén októ­ber elején 5 formában indít­juk meg. A tavalyi filozófiai tanfolyam folytatása mellett újból indítunk 3 éves filozó­fiai és politikai gazdaságtan tanfolyamokat azok számára, akiknek tárgyi tudása ezeken a területeken hiányos, vagy nem elég rendszeres. A filozó­fiatanfolyam egyben a kandi­dátusi vizsgának erre a tár­gyára is előkészít. A vitakörök — a jelentkezők számától füg­gően egyelőre hármat: műve­lődéspolitikait, világpolitikait és gazdaságpolitikait vettünk tervbe — azoknak valók, akik az alapvető tárgyi tudással már rendelkeznek, de nehéz­séget okoz ennek alkalmazása a mindennapi életre és a napi politikára. Ez a forma külö­nösen alkalmas arra, hogy a résztvevők szabadon kifejez­zék véleményüket és minden esetleges kételyüket tisztáz­zák. Az önálló tanulás azok ok­tatási formája, akik már ele­gendő ismeretekkel és bizo­nyos készséggel azok alkalma­zásában is rendelkeznek és tudásukat a szakmájuknak és érdeklődési körüknek megfe­lelő irányban tervszerűen kí­vánják elmélyíteni. Az önálló munka eredményét általában dolgozat alakjában kell fel­dolgozni. Új oktatási forma a „Válo­gatott fejezetek“ a filozófia, a politikai gazdaságtan és a tu­dományos szocializmus tárgy­köréből. Kissé hasonlít az elő­adássorozatokhoz, de azoknál kötöttebb, mert a résztvevők az előadások anyagát külön összejöveteleken részletesen megvitatják. A filozófiasoro­­zatot idén — megjelenésé­nek 50. évfordulója alkalmá­ból — Lenin: „Materializmus és Empiriokriticizmus” c. mű­vének szenteljük, a Tudomá­nyos Szocializmus-sorozatot pedig­ a Magyar Tanácsköztár­saságnak, annak, 40. évfordu­lójára. Ezeket a formákat egészítik ki az előadássorozatok — egy filozófiai-természettudo­­mányi és egy gazdaságpoliti­kai. Látogatásuk kötetlen és szabad minden oktató számá­ra, akár részt vesz az ideológiai oktatás más formájában, akár nem. Az előadások végén is lesz alkalom egyes kérdések feltevésére, esetleg megvitatá­sára. A világnézeti továbbképzés 1958/59. évi részletes program­ja a napokban eljut az érde­keltekhez. Igyekeztünk azt olyanná tenni, hogy minden oktató szívesen lásson hozzá ideológiai ismeretei gyarapítá­sának. Oktatóink ne csak kö­­telességszerűen, hanem őszinte érdeklődéssel igényeljék ezt és kedvvel igyekezzenek ele­get tenni pártunk azon vára­kozásának, „hogy fokozottan törekedjenek a marxizmus— leninizmus világnézetének megismerésére és elsajátításá­ra”, hiszen enélkül képtelenek lesznek a gondjaira bízott ifjú­ságot szocialista szellemben oktatni és nevelni és a dialek­tikus materializmus megter­mékenyítő hatása nélkül tudo­mányos munkásságuk is előbb-utóbb zsákutcába kerül­het RUDNAI GUIDO egyetemi tanár, a Budapesti Mű­szaki Egyetem ideológiai oktatási bizottságának elnöke EGYETEMI arckép­csarnok BODÓ BÁCSI A nyári termelési gyakorla­tok, üzemlátogatások alkalmá­val a néhány éve, vagy több évtizeddel ezelőtt végzett mér­nökök egyaránt szívesen em­lékeznek vissza az­ egyetemen eltöltött éveikre. Vidám és ko­moly történetek váltakozva kerülnek ilyenkor elő, de a visszaemlékezések során igen gyakran visszatérő kérdés: hogy van Bodó bácsi? Ott van-e még az egyetemen? Mi is az oka ennek az ér­deklődésnek, miért van az, hogy e ma is közöttünk dol­gozó szerény Bodó doktor úrra ilyen szeretettel gondolnak vissza volt hallgatóink? Dr. Bodó László 1927-ben került a Műegyetem Egészség­vizsgáló Intézetébe, egyidőben a nemrég elhunyt igazgató-fő­orvossal, dr. Markovits Fe­renccel és­­a ma is itt működő Szacsvay Gyulával. Több mint 30 esztendeig dolgoztak ők hárman együtt, állandó mag­­vát alkotva az egyetemi orvosi rendelőnek, s lelkiismeretes, fáradhatatlan orvosi munká­jukat az utóbbi évtizedek szinte valamennyi mérnöke is­meri. Bodó bácsi típusa a sze­rény, hivatásának élő orvos­nak, aki mindiig a háttérben marad, s dolgozik, tudásával, szakmai eredményeivel nem hivalkodik. Orvos-nagyapjának önzetlen, szeretettel teli egyé­nisége volt példaképe, aki egy kis erdélyi falu orvosa volt, körülvéve a szegény lakosság szeretetével és megbecsülésé­vel. Ezt a szellemet követte Bodó bácsi is napi munkája során, s rendelőjének nyitott ajtaját a rászorulók mindig megtalálták. — Úgy éreztem — mondja —, hogy a nagyvárosi forga­tagba bekerült fiatalságnak sokszor nagyon hiányzik az apai szó és jó tanács. Orvosi munkám során e hiányzó apai hangot igyekeztem az egyete­misták felé megütni, a hozzám fordulókat nem „egy beteg­nek”, „egy sorszámnak”, ha­nem fiamnak tekintettem. A legnagyobb öröm számomra az, hogy több mint 30 éves műegyetemi praxisom alatt si­került a hallgatóság bizalmát elnyernem éppen azon a szak­területen, amelyen az orvos munkája során a legtöbb ké­nyes, személyi problémával ta­lálkozunk. A hozzám fordulók jelentős része nem betegséggel jelentkezik, hanem orvosi egészségügyi és lelki kérdések­re vár tőlem tanácsot, meg­nyugtatást. Saját orvosi szakterületéről szólva megemlíti dr. Bodó László, hogy az utóbbi évti­zedben igen örvendetes módon a nemi betegségek egyetemün­kön szinte megszűntek, ne­gyedévenként elvétve fordul elő egy-egy megbetegedés. Nem vitás, hogy nem csupán az új gyógyszerek, antibiotiku­mok széleskörű alkalmazásá­nak, hanem a betegek és egészségesek körében végzett tanácsadás, felvilágosítás, fo­kozott egyéni gondoskodás kö­vetkezménye is, amelyben egyetemünkön Bodó bácsi munkájának nem kis szerep jutott. Dr. Markovits igazgató főor­vos halála után őt kívánták az Egészségvizsgáló Intézet élére állítani, ő azonban nem vállal­ta e tisztséget, félve attól, hogy az ezzel járó adminisztra­tív elfoglaltság elvonná őt be­tegeitől. „Én már csak a három évtizede végzett munkámat, az eddigi módon szeretném foly­tatni itt, az egyetemen, ame­lyet annyira megszerettem s amelynek minden tagja szí­vemhez nőtt“ — mondja bú­csúzóul Bodó bácsi. Mi pedig, egyetemi hallgatók és dolgo­zók, e „tervéhez” még igen hosszú életet és jó egészséget kívánunk neki. ISMÉT MEGJELENÜNK! Egyetemünk lapja a Jövő Mérnöke újra megjelenik Fizess elő számaira. Előfize­tés fél évre 6 forint. Hallgatók az évfolyamok KISZ vezető­ségénél, a dolgozók a szak­­szervezeti bizalmiaknál fizet­hetnek elő. Ellenforradalmi események a Műszaki Egyetemen... A Jövő Mérnöke következő számtól kezdve cikksorozatban ismerteti az 1956 októberi ellenforradalom alatt a Mű­szaki Egyetemen lejátszódott eseményeket. ixerrumi a világ körül — Tanulmányút a Szovjetunióban Lázár József, a Villamosgép Üzemtan Tanszék aspiránsa nemrég tért vissza moszkvai és leningrádi tanulmányútjá­­ról. Az alábbiakban rövid be­szélgetésünkről számolok be a ,,Jövő Mérnöke” olvasóinak. — Úgy tudom, elsősorban az elektrotechnikai kutatóintéze­tek munkáját tanulmányoztad, milyen munka folyik ezekben az intézetekben? — Tanulmányutam nagy ré­szét a Szovjet Tudományos Akadémia Krzsizsonovszkijról elnevezett moszkvai elektro­technikai kutatóintézetekben töltöttem. Szűkebb szakmai területünket érintő kutatási té­mák közül két dolog tett rám mély benyomást. Az egyik az, hogy igen nagy anyagi és szel­lemi ráfordítással foglalkoznak mozgóalkatrész nélküli, tisz­tán mágneses erősítőkkel dol­gozó generátor feszülts­ég­­gyorsszabályozók kifejleszté­sével, illetve kikísérletezésé­vel. Bár kétségtelen, hogy a Szovjetunió villamosenergeti­kai rendszerének adottságai erősebben indokolják e problé­makör előtérbe helyezését mint nálunk, azonban véleményem szerint a hazai nagyfeszültsé­gű együttműködő rendszer ki­építésével párhuzamosan ná­lunk is fokozódni fog az igény a korszerű feszültség,gyorssza­bályozókat illetően, különö­sen, ha egy nemzetközi együtt­működő rendszerbe való erő­teljesebb bekapcsolódásra szá­míthatunk. Említésre méltó, hogy az utóbbi időben tanszé­künk is kidolgozott és hazai eszközökkel elkészített egy korszerű feszültséggyorsszabá­­lyozót, bár ez még nem tisz­tán mozgó alkatrész nélküli elemekkel dolgozik, de min­denesetre ezzel megtettük az első komoly lépést a fejlődés irányába. Mély benyomást tet­tek rám továbbá azok a tech­nikai berendezések, illetve fel­szerelések, amelyeket az egyes intézetekben a kutatómunká­ban felhasználnak és amelyek nélkül az egyes problémák gyors és eredményes megoldá­sa ma már alig képzelhető el. Gondolok itt elsősorban a szá­mológépekre és szűkebb szak­mai területünkön a dinamikus stabilitás kismintákra. Alkal­mam volt megismerkedni a Szovjetunió legnagyobb dina­mikus modelljének munkájá­val és nem egy helyen olyan számológépekkel, melyeket az illető intézet munkatársai há­zilag készítettek. Ilyen eszkö­zökkel egy-egy feladat a leg­kisebb idő és munkaráfordí­tással oldható meg sőt olyan feladatok megoldása is lehető­vé válik, amelyeket papír­ ce­ruzával való számítással meg­közelíteni kilátástalan. — Milyenek a kutatási mun­kakörülmények? — Mint az előbb mondottak­ból is kitűnik, laboratóriumok­ban dolgoznak a kutatócso­portok, kellő létszámú segéd­­személyzet és modern kísérleti berendezések könnyítik a munkát. — Kutatómunka csak a ku­tatóintézetekben folyik vagy az oktatási intézményekben is? — Igen, hasonlóan mint ná­lunk a különböző oktató inté­zetek egyes tanszékei oktató munkájuk mellett kutatási fel­adatokat is kapnak és a kü­lönböző iparvállalatok, üze­mek is megbízzák a tanszéke­ket problémáik megoldásával. Az ezekből származó bevéte­leik egy része laboratóriumaik fejlesztésére szolgál — Mi a véleményed, hogyan lehetne fejleszteni hazai ku­tatómunkánkat a szovjet ta­pasztalatok felhasználásával? — Több korszerű kutatási se­gédeszközt kell biztosítani a hazai kutatás részére is. To­vább kellene szélesíteni a mérnökcseréket, hogy kuta­tóink személyes kapcsolatokat építhessenek ki szovjet kol­légáikkal, így egymás eredmé­nyeinek megismerésével és felhasználásával végezhessünk eredményesebb munkát. — Szakmai kérdéseken túl­menően milyen benyomásokat szereztél meg, mit láttál s mi tetszett leginkább? — Hatalmas lakásépítkezé­sek folynak, különösen Moszk­vában az új egyetem környé­kén. Másrészt tiszták a váro­sok. Ezt nemcsak azzal érték el, hogy rendszeresen locsol­ják és söprik az utakat, hanem azzal is, hogy különösen a főbb útvonalakon nagyon sű­rűn helyeznek el jól látható szemétgyűjtőket. Felejthetetlen látvány a Kreml, nagyon szép a Lenin­­hegyi egyetem és a Metro, cso­dás a leningrádi Ermitázs és a sok muzeális kincs. Meghatód­­va álltam a Szmolnij palotá­ban Lenin dolgozószobájában és a Moszkvai Mauzóleumban. — Melyik volt a legemléke­zetesebb technikai érdekesség azok közül, amelyeket láttál? — A Panoráma mozi Moszk­vában 1­31 méter széles, 11 mé­ter magas, a nézőtérről tekint­ve homorú hengerpalást alakú vászon, melyre három külön­böző helyen elhelyezett géppel vetítik a teljes képet. A hang mindig a megfelelő irányból jön. Tökéletes térérzetet kelt a vetítés, pl. egy kaukázusi fel­vételnél, amelyet egy kanyar­gós úton gépkocsiból készítet­tek, vetítéskor a nézőtéren mindenki mereven megmar­kolta a szék karfáját és velem együtt mindenki oldalra dőlt székében nehogy kiessen a ka­nyarban a kocsiból. — Milyen vendéglátásban részesültél kintléted alatt? — A hivatalos szervek mesz­­szemenően gondoskodtak nem­csak műszaki, de kulturális programom kielégítéséről is, de ennél is sokkal kellemesebb emlékem az, hogy az emberek rendkívül szívélyesek, barátsá­gosak, vendégszeretőek és köz­vetlenek. Sokan érdeklődnek az itthoni helyzetről, érdekli őket hogyan élünk, hogy állí­tottuk helyre az ellenforrada­lom alatt megrongálódott Bu­dapestet és gazdasági életün­ket, szeretnek bennünket és örülnek sikereinknek. Kovács László ­ JÖVŐ MÉRNÖKE 3 mm. HA ÍGY MEGY TOVÁBB A technika betört a szórakozóhelyekre is! Párizs egyik éjszakai mulatójában a zenét robotemberekből álló trió szol­gáltatja. A hangszerek valódiak, a dobos és a Harmonikás kezét elektromos árammal irányítják, a szaxofon sűrített le­vegővel működik. Az automatizálás következő foka nyilván­valóan az lesz, hogy a rock and roll-t is gépek ropják,­­ a vendégek kényelmes karosszékekből szemlélhetik, hogyan szórakoznak helyettük a huzalok és rádiócsövek... Sajtótájékoztató a Műszaki Egyetemen Dr. Csűrös Zoltán, a Buda­pesti Műszaki Egyetem rekto­ra kedden délután sajtótájé­koztatót adott. Ismertette, hogyan készültek fel az 1958-59-es tanévre. A megoldásra váró feladatok közül elsőrendű az ellenforra­dalmi események okozta ideo­lógiai, és lelki zűrzavar vég­leges felszámolása. Az 56-os szomorú tapasztalatok figyel­meztetik a professzorokat, hogy a fiatalok oktatása mel­lett a nevelés a legfontosabb. Egy ember mérnökké nevelése államunknak átlag 8—10 ezer forintjába kerül, tehát nem mindegy, hogy hazánkat építi, vagy nyugatra disszidál. Csűrös elvtárs közölte, hogy külföldi kapcsolataink egyre jobbak. A Szovjetunióból és a népi demokratikus államok­ból 15 vendégprofesszor járt egyetemünkön és számolt be a hazai technika jelenlegi fej­lődési fokáról. Tárgyalnak diák-csere akciók lebonyolítá­sáról is. Az atomerő békés felhasz­nálása, a jelzett atomokkal folyó kutatás különleges ve­gyészszakembereket igényel. A múlt hónapban készült el a kísérletekhez a modernül fel­szerelt izotóp laboratórium. A beszámolóban hallottunk a felvételi vizsgák tapasztala­tairól, valamint a jelenlegi műszer­állományról. Dr. Csűrös Zoltán rektor szavait az üze­mi ösztöndíjrendszer ismerte­tésével zárta. Be. (­(jf.VAIi.it! GffllAMl! Ha elgondolkozunk azon, hogy milyen maradandó él­ményt jelent az első bál egy ifjú lánynak, fiúnak az életé­ben, úgy különös örömmel tölthet el bennünket az a nagy sürgés-forgás, igyekezet, ame­lyet az idei GÓLYABAL fő­rendező évfolyamánál tapasz­talhatunk. A GÓLYABÁL főrendező évfolyama a Villamosmérnöki Kar IV. évesei. Kiss Lajos, IV. éves KISZ-titkár lázasan készül kiszistáival a sikeres báli hangulat megteremtésére. Egész nyáron folytak a bál előkészületei, a meghívók és plakátok sokasága jókedvű mulatságot­ ígérve, csábosan hívogatja a fiatalságot októ­ber 4-re. Sok reményt fűzünk ehhez a bálhoz. 1. éveseink első „egye­temi éjszakázása” lesz ez. Le­het, hogy a soron következő éjszakázást már rajzasztal fö­lé hajolva, vagy egy kollok­viumra készülve, talán nem ilyen kellemes hangulatban élik át. Úgy szokás, hogy a GÓLYA­­BÁL-t az I. évesek tiszteleté­re rendezi mindig egy-egy „ko­rosabb” évfolyam. A rendező­nek is öröm a bál, ha persze, rengeteg munka is. Ahogyan ezt az idei GÓLYABÁL-t szervezi a villamoskari IV. év­folyam, abban annyi a lendü­let, hogy még a kíváncsi kér­­dezősködőt is elsodorják, ha valami kis műhelytitok után érdeklődik. Hárskúti István egyik­ főszervező reménytelje­sen mondja, hogy bízik abban, minden meglepetés sikerülni fog, amellyel jókedvre akarják deríteni a meghívottakat. Öt­let az van, csak még igen igen sok munka vár a bálrendezők­re és nagyon szeretnék, ha egyetemi szerveink egy-egy technikai problémában segít­ségükre lennének. A GÓLYABÁL talán öröm­könnyeket is fog csalni a meg­jelenő mamák, papák szemé­ben és nem titkoljuk, ezt is szeretnénk elérni. Kedves, csa­ládias együttlétben szeret­nénk egymást köszönteni ezen a GÓLYABÁL­on, ahová nem­csak egyetemünk vezetőit, pro­fesszorait, hanem közéleti sze­mélyiségeket is várunk. Ezen a bálon reméljük minden kor­osztály megtalálja majd saját szórakozásának megfelelő jó hangulatot és itt minden szív fiatal lesz. Szeretnénk, ha valóban ma­radandó élmény lenne ez a GÓLYABÁL és ez évről évre megismétlődve olyan hagyo­mánnyá válna egyetemi ifjú­ságunk körében, amely hagyo­mányt egész egyetemünk ápol­ja, fejleszti és évről évre to­vábbadja.

Next