A Jövő Mérnöke, 1961 (8. évfolyam, 1-42. szám)

1961-01-09 / 1. szám

­7 Érdekes és szép kiállítást láthatunk a Műcsarnokban, ahol a csehszlovák ipari for­matervezők alkotásait mutat­ják be. A kiállítással kapcso­latban ankétot rendeztek, me­lyen Josef Rábán mérnök, a Tvar főszerkesztője és Zdenek Kovar, a Csehszlovák Ipar­­művészeti Főiskola tanára tartott előadást. Az ipari formatervezés mű­vészetének megalapítója, il­letve kezdeményezője Cseh­szlovákiában Vincenc Ma­­kovsky szobrászművész volt, aki 1941-ben egy új revolver­esztergapad és egy radiál fú­rógép megalkotásában vett részt. Ezek a munkák tökéle­tes formai kialakításukkal még ma — 20 év távlatából is — megállják helyüket. Makovsky ma a prágai Képzőművészeti Akadémia tanára, ezirányú munkáját volt tanítványa, Zdenek Kovar folytatja. Ko­var eredetileg munkás volt, aki szó szerint véve, saját bő­rén érezte a rosszul kialakí­tott szerszámok káros hatását. Már munkás korában faragott, célszerűen formált fogantyú­kat, szerszámnyeleket, melyek a kéz fogásához idomultak. Kovar technikumot végzett, majd a Zlin­i képzőművészeti iskolán szobrászattal foglalko­zott és itt kapcsolta őt be Ma­­kovsky a kísérleteibe. A fizi­kai és konstrukciós munkában szerzett tapasztalatok és a művészi adottságok szerencsé­sen összegeződnek Kovar pro­fesszor munkáiban. A kiállí­tás nagy részében különböző szerszámmarkolatokat és fo­gantyúkat láthatunk, melyek a nehéz fizikai munkát hivatot­tak megkönnyíteni. Erről a kérdésről írta Kovar a követ­kezőket: „A műhelyekben jár­va nemegyszer meglepetéssel látjuk, mennyire alkalmatlan, előnytelen, a mai időkhöz egy­általán nem méltó szerszámok­kal dolgoznak a munkások. A műszaki fejlettség mai színvo­nalát figyelembe véve megdöb­bentő, hogy hány és hány em­ber nyomorítja testét, szelle­mét rossz gépekkel, szerszá­mokkal. Igaz, a „kérges kéz’’ ma már nem szégyen, ez azon­ban nem jelenti azt, hogy ne tüntessük el a kérges kezet — ha lehet. Márpedig lehet! Sok munkás szívesen foglalkozna szabad idejében zenével, szí­vesen játszana valamilyen hangszeren. Az alkalmatlan rossz gépek és szerszámok azonban elnyomorítják, eldur­vítják kezét, megkeserítik örö­mét, sőt sokszor egyenesen le­hetetlenné teszik az ilyen fog­lalatosságnak a gondolatát is." Az előadók szerint a dolgo­zók kulturális felemelésére irá­nyuló munkát a munkahely kulturáltságának kialakításá­val kezdeni. A munkahelyen kapott esztétikai benyomások lényeges következményekkel járnak a jellem, az erkölcsi szemlélet és az érzelmi élet alakulására is. Nem elég a használati tárgyakat esztétiku­san kialakítani, elsődleges és döntő a termelő gépek és mun­kaesz­közök művészi formakép­­zése. Csehszlovákiában két év óta az Iparművészeti Főiskolán nevelik a formatervező művé­szeket. Azelőtt középiskolai szinten történt ez. Gépészmér­nökök továbbképzésére kétéves tanfolyamokat is rendeznek, igen jó eredménnyel a kiállí­tás tanúsága szerint. Kovar professzor jegyezte meg az egyik jól sikerült köszörűgép­­modell előtt — melyet ilyen továbbképzés gépészmérnök készített —, hogy ő maga sem hitte, hogy két év után ilyen érett, művészi munka várható egy mérnöktől. Meg kellene fontolni, hogy nálunk ez az ok­tatási forma nem lenne-e szük­séges. Néhány vázlatot mellékel­tem, melyek természetesen nem tudják visszaadni a mo­dellek térbeli hatását, ezért legcélszerűbb, ha az érdeklő­dő megtekinti a kiállítást, mely január 15-ig lesz nyitva. A kiállításon látottak alap­ján elmondhatjuk, hogy a ma­gyar formatervezők tehetség dolgában nem maradnak el csehszlovák kollégáik mögött, sőt fantáziájuk talán eleve­nebb. Imponáló azonban az a szeretet és gondosság, mellyel a csehszlovák formatervező művészek a dolgozók munká­jának megkönnyítésén fára­doznak, és ezen a területen követendő példát mutatnak a magyar szakembereknek is. Csonka Dániel tanársegéd: Gépelemek tanszék IV. CÉLSZERŰSÉG - SZÉPSÉG (Csehszlová­k ipari forma­kiállítás) A szokásos és Kovar professzor által faragott szerszámnyél Nagyméretű teherszállító gépkocsi modellje (Kovar terve) Kézifűrész markolat M­r­k­ol­a­t -t­a­n­u­lm­á­n­y Fúrógép-modell (IV. éves közép­­iskolás munkája) Az oktatófilm és az oktatás Az elmúlt számok egyiké­ben olvastunk egy cikket — úgy emlékszem, adjunktus volt az írója — amely az oktatófilmek problémáját ve­tette fel. Nem hiszem, hogy vitaindí­tó célzattal készült volna, de én mégis szeretnék hozzászól­ni, támogató jelleggel, ezúttal a hallgatóság részéről. Miről is volt szó? Hogy az egyetemen elhangzó előadáso­kat milyen jó lenne kiegészí­teni, illetve illusztrálni egy­­egy vetítéssel, egy-egy olyan rövid, szórakoztató filmmel, aminek segítségével a legel­­vontabb és legkomplikáltabb dolgok is egyszerűvé, minden­ki által közérthetővé és mara­dandóvá válnak. Ha ezt egy oktató — aki egy tárgy minden részletével, problémájával tisztában van — szükségesnek találja, ak­kor a hallgató — aki viszont könnyen hajlamos még a leg­egyszerűbb dolgokban is „mu­must” látni — hogyne támo­gatná az ilyen javaslatokat. Mi a legnagyobb probléma? Nincsen film. A megoldásra két lehetőség kínálkozik. Az egyik: külföldről kell behoz­ni. A másik: magunknak kel­lene csinálni. Lássuk az első problémát. Hogy külföldön ilyen filmek léteznek, az bizonyos, hiszen a cikkíró maga állapította meg, hogy „ ... külföldön már a színes filmek oktatás céljá­ra való felhasználásánál tar­tanak” ... Mi akadálya van ilyen filmek behozatalának és bemutatásának? (Anyagi, jogi stb. Konkrét választ szeret­nénk!) A második lehetőség: mi magunk csináljunk oktató­filmet! Azt hiszem, ez lenne a legegészségesebb dolog, elő­nyei vita­thatatlan­ok, hiszen minden tanszék a saját okta­tási módszereinek, nívójának megfelelően állíthatná össze a forgatókönyvet, akár a jegy­zeteket. (Eljuthatnánk egyszer oda, hogy majdnem m­inden jegyzetnek lenne egy „illuszt­­ráló”-ja is egy film formájá­ban?) Tudom, hogy ez így szépen hangzik, és ezért nem sza­bad az akadályokról hallgat­ni. Tudtommal eddig két in­tézmény foglalkozott ilyen fil­mek készítésével. Az „Iskolai Filmintézet” és a „Budapest Filmstúdió”. Hogy az egyetem ezeket bízza meg a feladattal, ennek szerintem főként anya­gi oldala van. (Amennyiben az említettek egyáltalán el­vállalnák.) De miért nem tudnánk a filmeket itt az egyetemen el­készíteni? Hiszen itt van­nak, akik a filmek elvi alapját, szövegét megadják — és meg­felelő tudományos, pedagógiai tapasztalatokkal rendelkeznek — és azok is, akik részére ké­szül, és feltehetően nagy ér­deklődéssel, lelkesedéssel fo­gadnák — a hallgatóság. Mindezek közül egészen bizto­san többen lennének, akik tu­dásukkal és szakértelmükkel támogatnák az ügyet. Én ma­gam is foglalkoztam amatőr­­filmezéssel , sőt az egyetem előtt dolgoztam is a filmipar­ban. Minden erőmmel és lel­kesedésemmel támogatnám az akciót. Az anyagi fedezet jó részét így csak a szükséges techni­kai felszerelésre, nyersanyag­ra és laboratóriumi költsé­gekre kellene fordítani; a ren­dező, világosító és hangmér­nök (mind mennyi pénz!) mi magunk lennénk. Milyen lehetőségei, akadá­lyai vannak a dolognak, mi­kor fog megtörténni a cikkíró által javasolt — az oktató­filmek problémájával foglal­kozó — bizottság összehívása, erre szeretnék választ kapni, akár a lap hasábjain, akár más módon. Jeleneg sok szó esik az oktatási reformról. Már tetteket is láttunk, ke­rüljön hát a reformba ez a probléma is! És mi, másodévesek, még hallgató korunkban szeret­nénk látni egy-két termékét ezen reformpontnak! Hevesi György II. vili. halig. Befejeződött a tanszéki könyvtárosok tanfolyama A kéthónapos alapfokú könyvtárosi tanfolyamon részt vett tanszéki adminisztrátor-könyvtárosok a részükre szükséges anyag elsajátításáról vizsgabizottság előtt számoltak be. A bi­zottság elnöke Ladányi Antal, a központi könyvtár igazgatója, tagjai dr. Palzovics Iván és dr. Balázs Sándor, az Országos Műszaki könyvtár osztályvezetője, valamint Móra László, a központi könyvtár módszertani csoportvezetője voltak. A vizsgán megjelent összesen 78 adminisztrátor-könyvtáros 4,03 átlageredményt ért el. Nem vizsgázott 10 fő, ebből beteg, illetve szabadságon volt 6 fő, négyen nem tudtak felkészülni időhiány és más irányú elfoglaltságuk miatt. A központi könyv­tár nevezettek részére is lehetővé teszi, hogy utólag megszerez­zék az alapfokú könyvtárosi tanfolyam elvégzését igazoló bizonyítványt. A vizsgaeredményekből arra lehet következtetni, hogy a tanfolyam elérte célját. Most már csak az a fontos, hogy a tanultakat az adminisztrátorok a gyakorlati munkájukban érté­kesítve a szakirodalom pontos és lelkiismeretes kezelésével segítsék a tanszéken folyó oktató-, nevelő- és kutatómunkát. (m. 1.) Vizsga közben Mérnökszemmel az Alföldön A Hajdú-Bihar megyei feke­te földeket járva, önkéntelenül jut eszébe az embernek, meny­nyi szó esik mostanában arról, hogy a falu népe nem végzi sok helyen maradéktalanul a munkáját. Vádakat hallunk szövetkezetekről, hogy itt­vagy ott még nem törték le a kukoricát, vagy kint a cukor­répa és legtöbb esetben olya­nok ítélkeznek, akik nem gon­dolják végig, mi történt. Mi­lyen volt az ősz, vajon, ha ők lettek volna a szövetkezeti pa­rasztok helyében, többet tud­tak volna-e dolgozni? El tud­ták volna-e végezni a vetés mellett a betakarítást is mara­déktalanul? Most, hogy az Alföldet jár­juk, bizony határozottan meg­fogalmazódott a válasz, nem a m­unkaerkölcs lazulása az oka az itt-ott meglevő bajoknak, hanem a rossz ősz. Tévedés ne essék, nem akarja senki áthá­rítani az időjárásra az egész felelősséget, de szövetkezeteink többsége így például az ebesi „Alkotmány”, vagy a hajdúszoboszlói termelőszövet­kezetek mindent megtettek azért, hogy időben végezzenek a munkával. De az ellágyult talaj szinte lehetetlenné tette a munkát. Az ebesiek, a bal­mazújvárosiak letörték a ten­gerit. De beszállítani már nem tudták valamennyit. Ebesen például meglepően nagy tenge­ri termés volt. A holdankénti átlag eléri a hatvan mázsát csövesen. E nagy termés leta­­karítása igen nagy munka. Több helyen ezért nem tudták lehordani a földről a letört ku­koricát, mert a normális idő­járás mellett elégséges jármű­park, most kevésnek bizonyult. Nemcsak kevésnek, használha­tatlannak is. Sok helyen, így a nádudvari „Vörös csillagban” is a vontató utáni pótkocsik golyóscsapágyai nem bírták a munkát, összetörtek. Kényte­lenek voltak két körmöstrak­­tort is elé fogni egy-egy pót­kocsinak, mivel a Zetorok rá sem tudtak menni a földre. A golyóscsapágy nagyon nagy úr, nehéz pótolni. A rendkívüli időjárást szá­mításon kívül hagytuk, nem készültünk rá. Megbirkózni ezzel egyrészt mérnöki fel­adat, másrészt gazdasági kér­dés is. A régi kisvasutakhoz hasonló berendezésekre vol­na szükség az ilyen fekete föl­di, kötött talajú szövetkezetek­ben. Ennek segítségével pél­dául az ebesiek a földön re­kedt prizmába rakott negyven­ezer mázsa cukorrépájukat is be tudták volna szállítani és nem kellene megvárni, míg felfagy. Valami könnyen mozgatható vaspályát kelle­ne alkotni, hogy nagyobb erő­feszítés nélkül ki tudják ve­zetni a földekre. Még egy általános tapaszta­latról: A szövetkezeti elnökök arról panaszkodnak, hogy igen drága az építkezés. A helyi anyagok felhasználására pél­dául alig akad néhány elfogad­ható terv. Hogy mennyire így van, e pillanatban tizenötezer forintba kerül egy jószágállás, (másfél millióba egy százas istálló). Ha ebből a tizenöt­ezer forintból öt tehénnek tud­nának helyet adni vagy lega­lább négynek, akkor a terme­lőszövetkezetek sokkal gyor­sabban, sokkal kisebb költsé­gekkel volnának képesek kö­zös állatállományukat elhe­lyezni, illetőeg nem válna az állatállomány gyarapításának gátjává a drága építkezés. Pil­lanatnyilag úgy oldják meg, hogy barkácsolnak. Rengeteg épületfát ideiglenesen beépí­tenek a majorokba. Ez is drá­ga, talán még drágább, mintha végleges istállót építenének, de a véglegesre egyelőre nem futja. Két érdekes és nagyon nagy megoldatlan problémával ta­lálkoztunk tehát. Illetve nem­csak ez a két probléma van, de ezt emeltük ki, mint legsür­gősebbet. Kell hát a segítség. Egyrészt erre bizonyítékok e megoldatlan kérdések, más­részt arra, hogy a nagyüzemi mezőgazdaság rengeteg mér­nöki munkát igényel, s aki ar­ra szánja el magát, hogy épí­tészet vagy gépészet terüle­tén vállalja a munkát, a kö­szönő szón kívül anyagi meg­becsülésben is része lesz. ­ Utolsó rajz, vizsga előtt Tömény az éjszaka, sűrű és sötét. Kint könnyes téli vihar tépi Hulk­ lombok helyét görcsös ágakon. Fáradt fejem álmosan csuklik előre. Míg a rajztáblán kopog a lámpa bántó fénye, Furcsa világ, tarka népség vesz körül. Regényhősök állnak mögöttem, S régi gyerekmesék ismerős öreg törpéje biztat. Szomorú szemű költő teszi vállamra kezét — Ez harc. A munka, alkotó küzdelem! Elviselnéd a meghátrálás szégyenét? Ugye nem?! — Arnouxné, a tisztalelkű szerelmes asszony könnyei közt nevet, hogy biztasson. A készülő út szélére papíromon A mesék furfangos pásztora ül. Vidám nótát fújva furulyáján Gazda szemmel tekint át a nyáján. Mely ott legel csendben a még nedvesen Kéklő patakvonalak mentén. Mikor végképp kész az út Múlt századok cifra hintái robogják végig Hogy a friss beton szikrázik a hatlovak Csattogó patkója alatt, S a kevély fogatok mögött Züllött török had hömpölyög.­­ — Mindig irigyeltem az inzselléreket — * Mondja egy nagybajszú, kövér öreg úr — ! Mert míg mi csak mesélünk t Ők világokat építenek! — S A jó palócok néki néma­­ Biccentéssel igenelnek. J S hogy elkészült a munka — barátaim — Vissza­sereglenek a könyvszekrény-polcra ! Merev betűkké zsugorodnak sárguló lapokon Ott várják, míg jöhetnek újra Biztatni, ha lankad a toll a papíron. Magam maradok a hallgatással. Szunnyadni dűl a csend az ágyra mellém Halkan zihál a fáradt félhomály, S hogy pihenni én is elnyúlok. Szobámon végig álompatak csurog. Agyam, mint száraz spongya szívja fel vizét. Mint kis papírhajót, könnyű levélkét ragad magával, és sodor messze A múltat, jelent ölelő végtelenbe. Kerekes Imre

Next