A Jövő Mérnöke, 1967 (14. évfolyam, 1-22. szám)

1967-01-14 / 1. szám

Három hét Franciaországban „Tombe la neige Tu ne viendras pas ce soir ..éneklik a dalt Párizs utcáin. Ősz van. Hulló falevelek és autók ára­data. A fény és árnyék városa, a változatosság városa: Párizs. Erről mesél Csaba Gyula IV. éves mérnökhallgató, aki há­rom hetet töltött Franciaor­szágban egy magyar diákcso­porttal. — A Kulturális Kapcsolatok Intézete szervezte meg tanul­­mányutunkat. Volt közöttünk mérnök, építész, gépész, ve­gyészhallgató. November 25-én indultunk volna, de a ködös időjárás miatt csak 26-án star­tolhattunk a ferihegyi betonki­futóról. A repülőteret most is köd borította, s találgattuk, hogy gépünk a földön fut-e, vagy már a levegőben va­gyunk? A nap szikrázó fénye adta pidtunkra, hogy repü­lünk. A Le Bourget repülőtér. Ha­talmas forgalom és fogadóbi­zottságnak híre-hamva sincs. Tanácstalanul várakoztunk az épületben, mikor egy stewar­­des rontott közénk léleksza­kadva. Miután meggyőződött, hogy mi vagyunk a „magya­rok”, egy telefonszámot nyo­mott a kezünkbe. Kalandos módon akadtunk egy egyete­mistákkal foglalkozó turista szervezetre, amely vendéglá­tónk volt. Első hetünk Párizsban telt el kötött programmal. Gondos­kodtak arról, hogy mindenki saját szakmájának megfelelően találjon látnivalót. Jártunk atomkutató intézetben, auto­mata gépsorokat gyártó üzem­ben, a metró építkezésénél, a Renault gyárban, egy kereske­delmi negyed építésével fog­lalkozó vállalat munkájával ismerkedtünk és lementünk a Victor Hugo által megénekelt szennyvízcsatornák labirintu­sába. — Hol laktatok? — vetem közbe. — Quartier Latin-ben. Ez egy párizsi diáknegyed, de mű­vészek és sznobok tanyája is. Egy apró panzióban kaptunk szállást, melyből itt sok van és nagyon olcsók. Egyetemi men­zán étkeztünk. A koszt megle­hetősen szokatlan volt. Először éheztünk és nevettünk, hogyan is kell enni az elénk tálalt sok furcsaságot. A többieket néz­tük, hogy esznek és utánoztuk őket. — Szakmai programon kívül merre jártatok? — Képtárak és képtárak. Megnéztük a Louvre-t, a Mo­dern Művészek Múzeumát, Pi­casso gyűjteményes kiállítását, s voltunk Versailles-ban is. Első hetünk eltelte után a híres egyetemi városba, Dijon­­ba utaztunk. Itt kerültünk elő­ször közvetlen kapcsolatba az egyetemistákkal. — Életük, tanulmányaik? — Franciaországban szá­munkra elég zavarosnak tűnt az oktatási rendszer. Többféle főiskola jellegű iskolatípusuk van. Az egyetemisták? Sokat lehetne róluk mesélni. Általá­ban idősebbek, mint a mi egyetemistáink és komolytala­nabbak. Az előadásokra nem kötelező eljárniuk, így nem is igen járnak. Szeretik a lezser életet, magukra nem sokat ad­nak. Bár nagyon érdekes, hogy vidéken szigorúak az erköl­csök. A fiúkollégiumba még a mi lányainkat sem engedték fel. A kollégium? A 7000 egye­temistára 2000 fős kollégium jut, ami viszont elég olcsó! A többiek méregdrága albérle­tekbe kényszerülnek. — Milyen a hallgatók szo­ciális helyzete? — Mindenki részesül anyagi helyzetétől függően ösztöndíj­ban, ez független a tanulmányi előmeneteltől. De sok a vissza­élés, az igazságtalanság. Jól működő diákszervezeteik gon­doskodnak a hallgatók érdek­­képviseletéről, lakást, munka­­lehetőséget szereznek. A poli­tika nem érdekli őket, számuk­ra egy a fontos, hogy aránylag jól éljenek. Rólunk, magyarok­ról alig tudnak valamit. A hallgatóság öt százaléka csupán a munkás származású, főleg a középosztály gyerekei jutnak egyetemre. — Milyen Díjon? — Dijon 200 000 fős város. Nagyon kedves, barátságos. Itt is voltunk üzemlátogatásokon. Építészhallgató kollégámmal sikerült meghívást kapnunk egy helyi tervezőirodába. A fő­nök fogadott nagyon szívélye­sen és máris az asztalon vörös­lőtt a jófajta francia bor. Az irodában húszan dolgoznak, a légkör baráti, családias. Esté­re a cégvezető otthonába vol­tunk vacsorára hivatalosak. A franciák rendkívül ügyesen és merészen rendezik be lakásu­kat. Kellemes estét töltöttünk náluk. Következő hetünk újra Pá­rizsban telt el. Nem volt kötött programunk. Csatangoltunk az utcákon, a Montmartre-n, a Piace Pigalle-n. Előkelő ne­gyedek és romantikus nyomor­­negyedek váltakozása.. A met­ró külön világ. Koldusok, éne­kesek, életunt beatnikek. — És a nők, a francia nők? — Szépek. Egyszerűek és eredetiek. Bár sokan mondták, hogy az igazi szépségek autón járnak, így utcán nem látha­tók. Képek, prospektusok kerül­nek elő. A Notre-Dame, az Eif­­fel-torony, a Concorde tér ... — Párizs? — kérdezem. — Változatos. Fény és ár­nyék. Bekapcsoljuk­ a magnót. A tekercsek lassan forogni kez­denek: „Tombe la neige Tu ne viendras pas ce soir .. — Rományi — beszélt a mamának erről soha­sem. Mind már szuszogott mel­lette, s biztosan a nyála is csurgott, csak nem látszott a sötétben. Hallgatta a csöndet. Főleg akkor, tudta hallgatni, mikor megreccsent egy szék, vagy elkésett lövés durrant, s utána hirtelen hatalmába vet­te. Bekúszott a takarója alá, a szájába, a gycsn­­ába, bele­dobolt a fülébe, elöntötte az egész lényét. Félt ilyenkor és a fejét is a takaró alá dugta. Bent jó meleg volt, és megbor­zongott a biztonság jóleső ér­zésétől. Várta a Szakállast. Érezte, nemsokára el fog jönni. Elein­te csak a neszek jelezték jelen­létét. Egy szék reccsenése je­lezte, hogy ráült. A padló desz­káinak nyikorgása tudatta, mint sétál föl s alá a sötétben. Látni sohasem látta még. Alá­nosan beburkolózott az éjsza­ka koromsötét köntösébe, vala­hányszor megjelent. A szakál­­lát azonban látta. Földig érő hatalmas szakálla volt. Néha annyira érezte kellemes illatát is, de sohasem tudta megje­­gy­ezni. Ha a Szakállas mellet­te volt nem félt az éjszaka go­nosz titkaitól, nyugodtan aludt és mosolygott álmában. Anyja ilyenkor megsimogatta álom­tól kipirult arcát. Most nem ő jött, csörgő, suhogó zajáról megismerte a Másikat. Szorongás töltötte be az álom csöndjét. Hangtalan vádak zuhogtak, ernyedt áldo­zatok hullottak szerteszét. A falak behorpadtak, és vadul hajlongtak amint rájuk fújt. Köpenye alól vad árnyképek tolongtak elő, s hangtalan si­­kongással vonaglottak a falon. A félelem lüktetve reszketett testében. Elfúló lélegzettel érezte, hogy egyre közeledik. Ráült a gyomrára és megszó­lalt . .. Eddig tartott az álom, itt megszakadt, hogy aztán elme­rüljön a végtelen sötétségben, magával ragadva élőt és élet­telent egyaránt. 1966. október 16-án a reggeli nap ébredő sugarai karcsú ár­nyékokkal szabdalták Bin Hoi falu üszkös gerendáktól föld­höz szögezett élettelen házacs­káit. A lapokban szűkszavú hír­adás tudatta a vietnami ame­rikai parancsnokság jelentését. Az USA légihaderő éjszakai bombázói félreértésből kifolyó­lag Bin Hoi falura dobták bombaterhüket. Szerető Dániel, IV. éves építész Az új diákotthon várt szemmel Mai társadalmi­ és politikai életünk egyik legfontosabb feladata a közösségi életre va­ló nevelés, a közösségi szellem tudatossá té­tele az egyénekben. Nyilvánvaló, hogy egész iskolarendszerünk is ezt a célt kell hogy szolgálja. A gyerek már első eszmélése pillanatától közösségben él, hiszen a család a nagy kö­zösség első és legkisebb egysége. Később az általános- és középiskolában, majd a felső­­oktatási intézményekben mindig táguló, bő­vülő közösségében, kell megtanulnia szocia­lista életünk egyik legfontosabb alapelvét: az egyéni érdekének előrendelését a közös­ségi érdeknek. Tennie kell ezt azért is, mert a mi társadalmi életünkben a közösség ér­deke nem irányul az egyéni érdek ellen. Azok az egyetemi hallgatók akik a külön­féle kollégiumokban, diákotthonokban lak­nak látszólag szerencsés helyzetben vannak, mert az együttélés, a közös tanulás és szó­rakozás ezt a célt a legkönnyebben elősegít­heti. Természetese­n, ehhez nagyon sok min­den kell. Fontos a vezető és felügyelő peda­gógusok rátermettsége a diákönkormányza­­ti szervek öntudata és nem utolsósorban az épület építészeti megoldása. D. F. IV. éves hallgató, aki két éven ke­resztül a vári Schönherz Zoltán kollégium lakója volt, így foglalja össze tapasztalatait: — Kétségtelen, hogy első pillanatra az Irinyi utcai új 1000 személyes diákotthon pompás modern homlokzati része és belső építészeti megoldása szemkápráztató volt. A szobákban modern bútorok és minden amit egy kollégista csak kívánhat. De az első örö­mök hamar elszálltak, mert a vári koleszban megszoktuk a négy, illetőleg több ágyas szo­bákat, ahol remek kis közösségek alakultak ki. A szoba együtt tanult, együtt ette meg a „hazait”, és szórakozni is együtt jártunk. Itt kétágyas szobák vannak, amiknek két­ségtelenül megvannak az előnyei, de a hát­rányai is. Az előbbiek közé tartozik talán az, hogy két ember jobban tud tanulni, kevés­bé zavarják egymást, de a barátság is, csak két ember között fejlődik ki, így sokkal job­ban elkülönülünk egymástól. Az új diákotthon folyosóin járva, be-be­kukkantva a szobákba önkéntelenül az jut a látogató eszébe, hogy ez a belső elrendezés mégis csak jól sikerült, hiszen itt minden kényelem, adottság megvan a tanulás érde­kében. — Az egyetemisták fő céljának, a tanulás­nak, mivel az többnyire egyéni munkán alap­szik — mondja egy másik hallgató, aki szin­tén vári átköltöző — kétségtelenül legjobban a kétágyas szobák felelnek meg, de én is azt hiányolom, amit a társam, vagyis itt sokkal nehezebben alakulnak ki a baráti és egyéb kapcsolatok, mint a Várban, ahol többet lak­tunk egy szobában. Ennyit a szobákról. De hiszen van az 1000 személyes diákotthonnak sok egyéb helyisé­ge is, ezek kihasználása hogyan történik? Először is a legfontosabb: ezek mind ki­csire vannak méretezve. Például a társalgó­ban maximálisan csak egy-egy évfolyam egy­ség fér el, de összközösségi rendezvényeket már ott nem lehet rendezni, helyhiány miatt. Tehát az épület beosztása adott, azon ma már változtatni nem lehet, de nem is lenne célszerű, de valami módon mégis segíteni kell. És ez meg is történik. A KDB sok színes rendezvénye, a külön­féle előadások és programok, ha korlátozott is a hely, nagyon népszerűek és látogatottak. Ezek az alkalmak kitűnően alkalmasak arra, hogy szobán kívüliek is találkozzanak, meg­ismerjék egymást közelebbről és kapcsolatok alakuljanak ki. Az előadásokra a meghívott előadók min­den esetben érdekes személyek — ami fel­tétlenül vonzza a fiatalokat — akik részben szakmai, részben politikai és művészeti éle­tünk egy-egy érdekes területéről számolnak be a hallgatóságnak. A diákokkal folytatott beszélgetés alapján leszűrődött bennem az a vélemény, hogy ők már felismerték a közösségi élet szükséges­ségét, hiányolják azt, tehát a legjobb talaj, hogy magot hintsenek belé. Az Irinyi utcai diákotthonban az állami vezetés képviselői és a KDB jó úton halad, hogy leszámítva a helyi és adott nehézsége­ket megkerülve kialakítsa az új diákotthon nagy egységében a kisebb közösségeket. A diákotthon lakói, a KDB és a felügyelő tanárok egyet akarnak, bizonyára sikerülni is fog a megvalósítás. K. I. K­lilllilli A JOVO MÉRNÖKE Vizsgaidőszak, óh! (Cikkünk az 1. és 3. oldalon) Nagy Tibor a táblánál Tapasz­talatszerzők TÉL (Fotó: Urban) Micsoda különbség! Tisztelt Szerkesztőség! Rettenetesen felháborított a lap december 13-i számában megjelent karikatúra, vagy­­ nem is tudom minek nevez­zem, hiszen nem tudom, hogy minek is szánta a rajzolója. A kép felett kissé ironikusan áll a dal: cjipcsod­a különbség! És annyit Sikerült" ... .Siagolónak megértetnie, hogy ő most szel­lemes és szemléletes módon felhívja a figyelmet arra, hogy milyen kár kétfelé „hajtani a világ kerekeit”. Ha a két — félreértés elkerülése végett jól láthatóan Amerikát ábrázoló egyik, és Európát ábrázoló másik — kereket egy biciklivé kötnénk össze, milyen nagy­szerű is lenne! Ez a gondolat nagyon egész­séges eddig, de egyetemista korban a világból már többet is meglátunk, mint ezt a naiv illúziót. Hogy az ábrázolás és gondolat alapján a két világ­­rendszerről van szó, az nem kérdéses. És az sem kérdéses, hogy egy bicikli csak egyet­len irányba tud haladni. És a két irány egyelőre — hála is­­tennek — nem esik egybe! Mert a rajz alapján feltehető, hogy ez a probléma esetleg csak diplomatikus nehézségek miatt nem oldódik meg ilyen egyszerűen. Vagyis, vagy úgyis egy úton járunk, csak „külön­­külön, vagy már sürgős lenne, hogy a jelenlegi helyzet elle­nére „együtt” haladjunk. Igaz hogy nem a vietnami kérdés lényege, de szervesen hozzátartozik, és engem olyan mélyen megdöbbentett, hogy a rajzolónak is ajánlom a Dallas Morning News 1963. január 1-i számának alábbi sorait: „...Kien Tuong tartományban a nyilvánosság előtt felvágták hét falusi lakos hasát és köz­szemlére tették ki a májukat. Ezek az áldozatok nők és gyer­mekek voltak. Egy másik falu­ban tucatnyi anyát fejeztek le a szomszédok szeme láttára. Egy harmadik faluban a kor­mánykatonák a térre rendel­ték ki a terhes nőket azzal az ürüggyel, hogy kitüntetik őket. Felvágták a hasukat, hogy ki­­cibálják belőlük a magzatot...” Egy irányba haladni igazán könnyű lenne! Csak ki kellene jelentenünk, hogy mi elfogad­juk az amerikaiak békeajánla­tát! Hiszen Amerika békét akar! A saját békéjét! Ők gör­dítenének akadályokat az elé, hogy az ő útjukat kövessük, még „diplomáciai nehézségek” sem lennének. Csakhogy mi nem akarunk egy utat járni az imperializmussal! És ettől még egy szerény karikatúra erejéig sem engedünk! E probléma megemlítését annál is inkább jogosnak tar­tom, mert a következő szám­ban egy cikk újra eszembe­juttatta. Milyen A Jövő Mér­ő­nöke — és milyen legyen — erre válaszol az ifjúsági szer­kesztőbizottság­i lap első ol­dalán közölt riportban. Hiába kerestem a legkisebb célzást sem találtam arra nézve, hogy aktualitáshoz, politikus maga­tartáshoz, állásfoglaláshoz nem elég az, hogy a lap sok köz­ponti, hivatalból politikus cik­ket közöl, hanem éppen a „sza­bad anyagnak” kell ugyanazo­kat az elveket képviselnie, il­letve a szerkesztőségnek — nemcsak kiválogatás, hanem helyes kritika kísérte megje­lentetés útján. Nem szabad­ megfeledkezni arról, hogy az­ egyetemi ifjúságnak sok irányú nevelő hatása világnézeti ne­velés terén is egyértelmű le­gyen. Sok cikk jelzi, hogy erre megvan az igény! Gerle János A SZERKESZTŐ MEG­JEGYZÉSE: Könnyű lenne Gerle János­sal vitába szállni, kimutatva véleményének, nézőpontjának leegyszerűsített, sematikus voltát. Hiszen egy karikatúra — amely műfajánál fogva csak egy oldalt ragad meg, el­túlozva azt — nem léphet fel egy vezércikk igényével, ame­lyet Gerle János elvár tőle. Véleménye mégis érdekes és megérdemli a nyilvánosságot. — Csókálló külföldi rúzst tetszik parancsolni? — Inkább valami jó bő­­gésálló szempilla-festéket ké­rek!

Next