A Jövő Mérnöke, 1970 (17. évfolyam, 1-40. szám)

1970-08-08 / 26. szám

GONDOLATOK a hallgatói pártépítésről M­indannyian, akár az egyetemen tanulunk, akár már egy gyár valame­lyik mérnöki posztján irá­nyítjuk a termelést — a kö­zösségben élünk. Életünk el­szakíthatatlan a kollektíva gondjaitól, hétköznapjaitól, így kölcsönhatásban élünk a társadalom, a környezet mozgalmaival, eszméivel. Egy kész mérnök nemcsak a termelés irányítója, parancs­noka, hanem viselkedésével, gondolataival, nézeteivel — s nem utolsósorban szemé­lyes példamutatásával — még ha egy rajzasztal mel­lett dolgozik is, a társadalom nagy és széles rétegeire hat. Ez objektív tény. Egyetemünkön kommunis­ta mérnökképzés folyik. Vagyis olyan szakembereket akarunk és képezünk is ki, akik tudatosan a társadal­mi haladás irányába, a szo­cialista fejlődés tendenciáit erősítve végzik feladatukat. Sok hallgatónk élénk köz­életi érdeklődéssel, társadal­mi érzékenységgel kezdi meg tanulmányait. Célunk, hogy azokat a hallgatókat is, akiknél esetleg gyengébb ez a közéleti véna, öntudatos szocialista emberré neveljük. Ezek közül a legjobbakat várja egyetemünkön is a pártszervezet. Talán nem mindenki tud­ja, hogy a budapesti műsza­kiak több mint 30 százaléka párttag. Fontos, hogy a rá­termett egyetemi hallgatók már nálunk tagjai legyenek a pártnak, hogy kikerülve a termelésbe, az életbe, ered­ményesebb munkát végez­hessenek. Í­gy egyetemünkön is a pártépítés, főleg a hall­gatók köréből, fentieknek megfelelően központi súlyú, állandóan fejlődő politikai feladat. Mindenkit várunk a pártba, aki példamutató szakmai, emberi, világnézeti felkészültséget mutat, és akit belső indítékai a for­radalmi folyamat irányítói közé hajtanak. Napjaink forradalma nem barrikád­­harc, hanem mindennapi küzdelem — sokszor apró munka —, az új, a jobb, az emberibb és igazabb társa­dalom megvalósítására. Hallgatóink közül is egyre többen ismerik ezt fel. Az elmúlt négy év alatt közel 250 új hallgatói párttagot vettek fel alapszervezeteink. A párttagság áldozatvállalás is, amelyet az egyén önma­ga és a társadalom érdeké­nek képviseletére önként vállal. Aki kommunista lesz, azért teszi, mert nem akar passzív — akár egyetértően passzív — lenni társadalmi vonatkozásban, hanem for­málója akar lenni a forra­dalmi folyamatnak. Ez szép és nagy cél, amelyért érde­mes áldozatot vállalni! E­­gyetemünkön a hallgatói­­k és oktatói párttagok ál­landóan benne élnek a kar munkájában (ugyanis az alapszervezetek karonként fogják össze a kommunistá­kat), tudatosabbá válik egyetemi munkájuk. Ez a szervezeti forma és gyakor­lat jó az oktatóknak is, akik elvárják a hallgatói pártta­gok észrevételeit, javaslatait. A kommunista hallgató fel­karolja társai problémáját, gondolatait, javaslatait, to­vábbítja azokat a pártszer­vezetnek és fordítva, meg­győzően harcol társai között a párt politikájának elfoga­dásáért, megvalósításáért. A hallgatói párttagnak olyan­nak kell lennie, akihez tisz­telettel és szeretettel, s fő­képp bizalommal közelednek társai mindennapos problé­máikkal, akik harcolnak az egybeeső egyéni és közösségi érdekek érvényesüléséért. Alapvető feladatukhoz tar­tozik a KISZ politikai mun­kájának segítése is. A hallgatói pártépítés fejlesztésére szükség van továbbra is. Ez a párt­­szervezetek, a KISZ, a kom­munista oktatók nagy és szép nevelési feladata. En­nek egy döntő kérdése a tanszékeken dolgozó kom­munisták és a KISZ-alap­­szervezetek jó kapcsolata, mindenekelőtt, legdöntőbb mértékben a kommunista oktatók és a hallgatók élő, szoros emberi kapcsolata, így találkozik egyetemün­kön a nevelési cél és a hall­gatói pártépítés feladata. Másodszor Fehérvárott Mi, a Budapesti Műszaki Egyetem építészmérnöki kará­nak első évet végzett hallgatói az idei termelési gyakorlatun­kat töltjük Székesfehérvárott, július 6-tól 31-ig a Szivárvány­telepi OTP-lakóházak építkezé­sén. A gyakorlat szervezési for­mája építőtábor. A FÁÉV az idén másodszor vállalta, hogy biztosít számunkra munkát. Szí­vesen jöttünk ismét, különösen a tavalyi jó tapasztalatok alap­ján. Öt brigádban összesen 121- en vagyunk. Minden brigádhoz tartozik egy nyugdíjas szak­munkás, akit a vállalat hívott vissza. Ő a mester, a tanító, az irányító. Van persze brigádve­zető is, akit a hallgatók maguk közül választottak. A brigádok összefogója, ellenőrzője az ugyancsak nyugállományú Meis­ter Ferenc főépítésvezető. A nyugdíjas szaktársak ilyen szer­vezett bevonása a termelési gya­korlatba rendkívül jó gondolat volt és igen jól bevált az el­múlt évben is. Sokéves, sőt év­tizedes tapasztalatuk mennyisé­gi és minőségi szempontból rendkívül elősegíti a termelési gyakorlatot. Kevesen tudnák a szakma gyakorlati lógásaira úgy kioktatni a leendő építészeket, mint ők, a mesterek. A brigá­dok között természetesen ver­sengés folyik. Nem csupán ,,presztízsből", hanem mert a bér nagysága a teljesítménytől függ. Ezenkívül a vállalat veze­tősége célprémiumot írt ki a legjobb brigádok részére. Nagy jelentőséget tulajdonítunk a gyakorlatnak mind szakmai, mind oktatási, mind nevelési té­ren. Itt ismerkedünk meg elő­ször a kőműveskalapáccsal, a vakolókanállal, a malterosládá­­val úgy ,, emberközelből". A munka, amit végzünk igen sok­oldalú. Egy 12 és egy 36 laká­sos házat építünk, falazunk, betonozunk, zsaluzunk, födé­met építünk, szerkezeti eleme­ket emelünk be és így tovább. Mivel valamennyien a MOM 323. intézetében lakunk, a tábo­ri forma biztosított. A brigádok szinte állandóan együtt vannak, együtt dolgoznak, együtt szóra­koznak, így az elmúlt tanulmá­nyi év alatt kialakult tanköri közösségek tovább kovácsolód­­nak, formálódnak. Az elmúlt évi gyakorlathoz hasonlóan az idén is a KISZ- szervezet vezeti a tábort. Ez a forma új az egyetemen is. Ta­pasztalataink biztatóak. Példa­mutató a vállalat és az egyetem között létesített kapcsolat. Er­ről beszélt rektorunk is, ami­kor tavaly meglátogatta a gya­korlatunkat: ,, Elismerés illeti a vállalat vezetőit s mindazokat, akik közreműködtek abban, hogy az egyetem és a vállalat közötti kapcsolatnak ez a for­mája is tovább szilárdult. Úgy gondolom az ebből származó ha­szon mindkét fél számára gyü­mölcsöző lesz." Bízunk abban, hogy az idei gyakorlat eredménye a kezdeti nehézségek ellenére­­ eléri a múlt évi eredményét. Falcsi László táborparancsnok LEVÉ­L Olcsvaapátiból Lapunkban már régebben hírt adtunk arról, hogy egye­temünk két héten át üdü­lte­­tett a Balatonon 68 iskolás gyermekeket, az árvíz sújtotta Olcsvaapátiból. Hogy a gyere­kek elégedettek voltak a két hét alatt, azt bizonyítja az a kedves levél is, amelyet az is­kola igazgatónője írt nemrégi­ben, valamennyi üdülő gyer­­ee­ek nevében. „Tisztelt Pártvezetőség! A Budapesti Műszaki Egye­tem vendégeként Balatonbog­­láron üdültünk két hétig 68 gyerekkel. Szeretnék valamennyi szülő, tanuló és kartársaim nevében köszönetet mondani a felejthe­tetlen napokért. Tanulóink az árvíz okozta izgalmakat, szomorúságot fe­ledve tértek haza. Míg a Balaton és a táj szép­ségeiben gyönyörködhettek, tanúi lehettek az emberi segí­tőkészség, önzetlenség, szeretet melengető példáinak. Mint ahogyan az árvizet, úgy azt hiszem, ezt sem fogjuk soha elfelejteni. Mindent köszönünk tisztelettel: Szászi Józsefné ált. isk. ig. Olcsvaapáti, 1970. július 7.” Az egyetem boglári üdülőjében (Fotó: Marton) Az 1970/71-es tanév I. félévének időbeosztása Az I. évfolyam hallgatóinak beiratkozása szeptember 2. (szerda). Az első tanítási nap valamennyi évfolyamon és tagoza­ton szeptember 3. (csütörtök). Tanévnyitó, aranydiploma-adományozási ünnepség szep­tember 5. (szombat) 10 óra. Az I. éves hallgatókat az elő­adók, illetve a gyakorlatvezetők 9.55 órára az aula előterébe vezetik, majd a KISZ rendezőgárdis­táinak vezetésével bevo­nulnak az Aulába. Ekkor történik fogadalomtételük. (A ka­rok ebben az időpontban más ünnepséget nem rendezhetnek.) A tanév I. félévének utolsó tanítási napja december 12. (szombat). Oktatási szünet: november 7. (szombat). Rendes vizsgaidőszak 1970. december 14. (hétfő)—1971. január 30. (szombat). Elővizsgák kizárólag órarendi elfoglaltságon kívül, az utolsó oktatási héten tarthatók. Magyar műemlékvédelem 1967-1968 Az Akadémia Kiadó immár ötödízben jelentette meg az Országos Műemlékvédelmi Felügyelőség Magyar műem­lékvédelem című évkönyvét. Az új kötet hazánk felsza­badulásának negyedszázados jubileuma alkalmából mérle­get készít az eredményekben gazdag tevékenységről, amely a hazánk és népünk anyagi és szellemi fejlődése s­zempont­­jából szinte felmérhetetlen je­lentőségű időszakban a ma­gyar műemlékvédelem terén kibontakozott. A hatalmas kötet bevezető tanulmánya számot ad az el­múlt 25 év műemlékvédelmé­ről. Egy tanulmány Budapest városképi fejlődésének kérdé­seivel foglalkozik. A további beszámolótanulmányok a csen­­geri református templom hely­reállításáról, a soproni gótikus házak rekonstrukciós munkái­ról, a várpalotai várról, a bu­dai középkori királyi palota és a vár maradványainak helyre­­állításáról, Jung József pesti építőmester munkásságáról, a nógrádsápi római katolikus templom feltárásáról és hely­reállításáról, a szigligeti vár­ról, történelmi városaink re­konstrukciós problémáiról, a litéri román kapuzatról, Holló­kő műemléki védelméről, a kisnánai vár feltárásáról, a vi­segrádi lakótorony, valamint a becsehelypolai római katolikus templom helyreállításáról ad­nak számot. Major Máté a 60 éves Ber­csényi Dezső munkásságát méltatja. Jelentések számolnak be az Országos Műemléki Fel­ügyelőség munkájáról. Jelen­tős a magyar műemlékvéde­lemről 1945 és 1965 között megjelent irodalom részletes bibliográfiája. A több mint 400 oldalas, mű­nyomó papíron kiadott, nagy­alakú kötetet közel 500 fény­kép és rajz teszi még gazda­gabbá. Az egyetemi karbantartó szolgálat az árvízkárosultakért 1970. június 24-én, szerdán 12 órakor a karbantartó szol­gálat asztalos műhelyében röpgyűlést tartottak az árvíz­­károsultaknak átadandó be­rendezések kijavításához szük­séges társadalmi munka meg­szervezése miatt. A lelkes hangulatú gyűlésen felajánlá­sok születtek a több mint 700 ezer forint értékű berendezés kijavítására. GÓLYÁKNAK AZ EGYETEMI KISZ-RŐL Néhány napja tudtad meg az örömhírt: felvettek a mű­egyetemre! Talán azt sem bánnád, ha már szeptember lenne, s mint elsőéves hallga­tó léphetnél be a kapun. Per­sze szeptemberig van még idő ... Addig is­­ ismerkedj lapunkon keresztül az egye­temmel. Először az egyetemi KISZ-szervezet tevékenységé­vel, felépítésével ismertetünk meg. Néhány adat Az egyetemi KISZ-szerve­­zetnek 6794 tagja van. A szer­vezet élén a 39 főből álló Egyetemi Bizottság áll. A munka operatív gyakorlati irányítását a Végrehajtó Bi­zottság végzi. A kari Végre­hajtó Bizottságok 11 tagból állnak, s a karokon belül kü­lön vezetőséggel működnek az évfolyamok. Az egyetemi KISZ legkisebb szervezeti egységei az alapszervezetek, számuk 339. Vezetőségük álta­lában 3 fő. Az egyetemi demokratizmus szellemében a KISZ az egye­tem számos állami szerveze­tében képviselteti magát. Az Egyetemi Tanácsban, a Rek­tori Tanácsban, a Társadalom­­tudományi Tanszékek Taná­csának ülésein, a Kari Taná­csokban, a Dékáni Tanács­ban, az Egyetemi Gazdasági Bizottságban, a Könyvtári Ta­nácsban, az egyetemi Oktató- Nevelési Bizottságban, a MAFC elnökségében ... Természetesen elküldi kép­viselőit KISZ-szervezetünk, a felsőbb KISZ-testületekbe is (KISZ KB, KISZ Budapesti Bizottság és Végrehajtó Bi­zottság, Országos Egyetemi és Főiskolai Tanács stb.). Közvéleménykutatás, politi­kai ,.Ki mit tud?”, újságírás ... Az egyetemi KISZ-munka első fontos területe a politi­kai nevelőmunka, agitációs­­propaganda munka. Ezen a területen négy munkacsoport dolgozik. A közvélemény­kutatócsoport — mint a neve is mutatja — a hallgatói közvéleményt méri fel. A fel­mérést szóban vagy kérdő­ívekkel végzik, melyeket az egyetemi nyomda sokszorosít. A politikai tájékoztató cso­port különböző témájú elő­adásokat szervez. Az elmúlt év legsikeresebb programjai közt volt a KISZ-VB bemutat­kozása és Nemes Dezső kül- és belpolitikai tájékoztatója. 1968-ban — az országban először — politikai Ki mit tud?-ot rendeztek egyete­münkön. A kísérlet nagysze­rűen sikerült. Az idei, máso­dik politikai Ki mit tud?-on már 200 hallgató vett részt, nagy politikai tájékozottságról téve tanúbizonyságot. A tájékoztatási munkát a sajtó-propaganda cso­port teszi eredményesebbé. Nyomtatott tájékoztatót ad ki, sőt, kéthetenként „igazi” saj­tótájékoztatót is tart az egye­temi sajtó képviselői számá­ra. (A Jövő Mérnöke és a kollégiumok stúdiói vesznek ezen részt.) E csoport elvi irányítása alatt dolgozik a Jövő Mérnö­ke Ifjúsági Szerkesztő Bizott­sága. Azok a hallgatók, akik kedvet éreznek magukban az újságírásra, az ISZB tagjaként írhatnak lapunk hasábjain. A vezetőképzés új módsze­reinek megvalósítását tűzte ki célul a vezetőképző csoport. Évenként mintegy 400 aktíva részesül képzésben Balatonlel­­lén az egyetemi KISZ-vezető­­képző táborban. A karok és évfolyamok ön­álló munkáját bizonyítja, hogy egész sereg klub jött létre, színes, ötletes programmal: Villamos Klub, Gólya Klub, Sci-Fi Klub, Vegyész Klub stb. Nemzetközi kapcsolataink öt éve működik az egyete­men a Nemzetközi Kapcsolatok Bizottsága. KISZ-szervezetünk 11 ország 30 egyetemével áll kapcsolatban. Delegációk, tu­dományos diákkörök cseréje, önköltséges üdülések, építő­tábori cserék, művészeti cso­portok, sportcsapatok cseréje — ezek a kapcsolatok külön­böző formái. Évente 600 hall­gató utazik külföldre az NKB szervezésében. Építőtábor, szentendrei ma­jális, diáktanárok... A szervezőmunka területén először az építőtáborokat em­lítjük. Építőipari, mezőgazda­sági táborokban dolgozhatnak nyaranta a jelentkezők. S évek óta működik már a régészeti ásatótábor, az Interszudex, mely az aquincumi ásatások­ban vesz részt. De akadnak minden évben egyéb társadalmimunka-ak­­ciók is. Az előző tanévben mintegy 1500 hallgató dolgo­zott a vietnami szolidaritási hónap keretében. Csaknem öt­százan adtak vért az egyete­men. A május elsejei felvonulás után évek óta hagyományo­san hajókirándulást szerve­zünk a szentendrei Papsziget­re, ahol vidám majálist tar­tunk. A Budapesti Műszaki Egye­temen indult az az akció, amely azóta elterjedt az or­szágban, s amelyről már biz­tosan hallottál: a fizikai dol­gozók gyermekeinek felkészí­tése az egyetemre. Egyete­münk hallgatói matematikát és fizikát tanítanak Budapes­ten és néhány Pest környéki helység gimnáziumaiban. Diák­tanár az lehet, akinek a ta­nulmányi eredménye legalább 3,8, van pedagógiai készsége, és kedvet érez ehhez a mun­kához. Ma már 150 diáktaná­runk oktat, és az elmúlt két évben öt kötetnyi előkészítő példatárunk is megjelent. A hallgatók érdekében ..". Rendkívül szerteágazó a KISZ-szervezet érdekvédelmi munkája is. Az előző tanév­ben az érdekvédelmi felelő­sök fontos feladata volt az új ösztöndíjrendelet előkészíté­sében és végrehajtásában va­ló részvétel. Az idei tanévtől teljes egészében a KISZ joga és feladata a rendkívüli szo­ciális segélyek szétosztásának megszervezése és végrehajtása. Egyéb érdekvédelmi felada­tok: nyári és évközi munkaal­kalmak felkutatása a hallga­tók számára; albérleti lehető­séget szerezni annak a vidé­ki hallgatónak, akinek nem jut a kollégiumban hely; figyelni a kollégiumok szociá­lis ellátottságát; menzabizott­ságok létrehozása; önköltséges üdültetés; beutalók biztosítása az Expressz táborokba ... és még sok egyéb ... Szakmai-tanulmányi munka A KISZ-szervezet különbö­ző eszközökkel segíthet a ta­nulmányi problémák megol­dásában. Rendszeresen, havonta két­szer 8 órát foglalkoznak a „0” évfolyammal (az előfelvett, je­lenleg katonai szolgálatukat töltő hallgatókkal. A kari tanulmányi felelősök a hallgatók tanulmányi és vizsgaszabályzattal kapcsola­tos problémáit továbbítják az illetékes fórumoknak. Mint a felvételin tapasztal­hattad, a KISZ-szervezet meg­bízottai részt vesznek a felvé­teli bizottságokban, sőt szava­zati joguk is van. A szakmai-tanulmányi mun­kához tartozik az „Egyetemis­ták a fővárosért, a főváros az egyetemistákért” mozgalom is. Célja kettős. Egyrészt: fog­lalkozni a főváros és környé­ke aktuális kérdéseivel, s tö­rekvés ezek megoldására. Más­részt: hasznos társadalmi te­vékenységet biztosítani a hallgatók számára, hogy mi­nél alaposabban elsajátíthas­sák a szakmát. (Az elmúlt év­ben a közlekedéskori elsőéves hallgatók például járműveken végeztek zsúfoltsági, sűrűségi és fordulóidő mérést.) A hallgatók tíz százaléka dolgozik a különböző tudomá­nyos diákkörökben. Évente kö­rülbelül 150 dolgozat készül, s ezeket kari konferenciákon vi­tatják meg. S készülőben van a Diáktervező Iroda is, amely lehetővé tenné, hogy a hall­gatók bekapcsolódhassanak a tanszékek által vállalt mun­kákba ... A kulturális és sporttevé­kenységről lapunk más helyén találtak tájékoztatást. O. J.

Next