A Jövő Mérnöke, 1971 (18. évfolyam, 1-39. szám)

1971-01-09 / 1. szám

CIDRIZTEK mert vizsgaidőszak van. Számotokra a vasárnap nem is vasárnap, mert teljesen összefolynak a napok és he­tek, és csupán egy-egy dátumot emlegettek állandóan, azt a napot, amikor legutóbb vizsgáztatok, és azt, amelyiken legközelebb vizsgázni fogtok. Mert a vizsgák nem akar­nak elfogyni, pedig naponta három műszaknyit is dol­goztok, és mégsem akar vége lenni. Gyilkos idő ez, hajt­játok a napokat, ugráljátok az akadályokat, közben néha le is veritek a lécet. VIZSGAIDŐSZAK. Már annyit beszéltünk róla, min­dig erről beszéltünk, hagyjuk is az egészet — mondaná­tok, de engedjétek meg nekem, hogy most mégis beszél­hessek egy kicsit róla. Mert az ember szeretne mindig arról beszélni, ami nagyon hiányzik. És nekem hiányzik a vizsga, a vizsgaidőszak. Ne illess elhamarkodottan na­turális jelzőkkel. Fél éve még én is szidtam az egészet már az első vizsga után, hát még az ötödikre vagy a ha­todikra készülve — midőn még mindig be kellett présel­ni 300 oldal érthetetlenségig kificamított és kicirkalma­­zott szöveget valahova, a koponyacsontjaim közé. Hát le­het még? — kérdeztem, és valahogy lehetett. Igaz, reg­gelenként arra ébredtem, hogy a tegnapi anyagból már semmire, de semmire nem emlékszem, és este azzal fe­küdtem, iszonyat, ma sem vettem át a tegnapelőtti részt sem, és hogy, jaj, ebből nem lehet más, mint bukás. Mi­csoda „gázos” napok voltak! Mégse csodálkozzatok vizs­ga utáni vágyakozásomon. Talán egyszer megértitek ti is ezt az érzést. Majd amikor eljön az első nyugodt tél, és egy íróasztal mellől, rajzok és dokumentációk fölött kinéztek az ablakon, és hullni látjátok a puha, fehér ha­vat, és bámulhatjátok, anélkül, hogy a másnapi vizsga miatt idegeskednetek kellene. Akkor hiányozni fog va­lami. EZ A MOSTANI, az első vizsga nélküli terem. Az első tél a diákélet örömei és izgalmai nélkül. Irigyellek benneteket. Én is készülnék a vizsgákra. Izzadnék az oktató szobája előtt. Vacognék és fehérednék a vizsga­­kérdést megkapva. Az ajtón kiesve akkorát lélegeznék, mint egy ház. És nevetnék Imrén és Zolin, akik szín­játszó arccal még előtte vannak. De nem lehet, mert egy­szer és mindenkorra bezárult mögöttem a diákélet. MOST, vizsgaidőszakban biztosan cserélnétek velem. Év közben már kevésbé, mert azért nem is olyan rossz diáknak lenni. Persze, gyorsan hozzáteszitek , ha vizs­ga nem volna. Irigylem tőletek a vizsgaidőszakot. Cid­­riztek, fel-alá járva, remegő kézzel cigarettáztok, kövül­ten ültök. Én pedig egy sarok nyugalmából, sóvárogva figyelem kezetekben az indexet, és az ajtón ki-beröppenő emlékeket.­ ­—­pgy — Egy meglepő újításról Sóhajtásnyi riport Vizsgaidőszak. Idegesség, re­megés. Fázás, láz, minimum hetvenfokos láz (Fahrenheit­ben), de lehet több is. A gyom­rod egy darab kő. Igen nehéz kő, és enni nem tudsz. Néha hallucinálsz, de ez leginkább már a vizsga napján van. Ilyenek voltak ők is. Aznap tizenöten, a K-épületben. ké­sőbb elvezették őket az 56-os­­ba. De itt még nem tartunk. Előbb elbeszélgettem velük. Eleinte nehezen ment. Szag­gatottan keresték a szavakat. Vizsga előtt gyakran nem tud­ja az ember, hogy mit mond­jon (van úgy, hogy közben sem). Közlekedés szakon vannak. Könnyűszerkezetek szilárdság­­tana c. gyönyörűségből vizs­gáznak Elmondták, hogy kevés volt az idejük. Vagy rossz helyre tették a szilvesztert. Így két nap az ötből ugrott Delirium tremens miatt. Maradt három nap. De az igen jól kihasznál­ták. Mindehhez körülbelül öt­száz oldal járul. (Ebben a pél­datár is benne van). Év közben nem voltak ko­­molyabb problémáik. Féléves a tárgyuk, irigylésre méltó fickók. A zh-k miatt. Nekik egy sem volt. Csak azok a nyavalyás példák. De már ezen is túl vannak. Előadásra nem túl sokan jártak. És azok sem rendszere­sen. De náluk ezt pótolja a jegyzet. Persze, ennyi beszélgetés után megint úgy érzik, hogy semmit sem tudnak. Néhányan tudtak — így ők — azok állí­tólag át is mentek. De persze nekik nem sok reményük van. Majdnem sem­mi. Sőt! Ha jól megnézzük, egyáltalán semmi. Fekete Attilánál szeretnének menni. Mert ő reális, meg ő volt a gyakorlatvezetőjük. És itt vezették el őket. Az 56-osba. Megjött Fekete Atti­la. Síbottal. Hogy miért? Ta­lán vizsgáztatni. Mindezekbe P. E., P. G., P. J. avatott be. — pogány — Hogyan tehet le hét vizs­gát az ember, ha a vizsga­időszak héthetes, benne vannak a karácsonyi ünne­pek, a szilveszter, esetleg újévre hagy egy hetet, és minden vizsgára akar ta­nulni? Nyilván elővizsgázik egy vagy több tárgyból. Eh­hez az szükséges, hogy idő­ben elkészítse a vizsgabe­osztást, és jelentkezzen is a vizsgákra. Nyilván fonák helyzet áll elő, ha elővizs­gázik mondjuk december 9- én, elkezd rá tanulni, mondjuk öt nappal előbb, és december 7-én kiderül, hogy az egész vizsgabeosz­tást át kell alakítania, mert nem tud feliratkozni akkor­ra, amikorra szeretne. Nagy volt tehát a csodál­kozás a villamosmérnöki karon, amikor a hallgatók megtudták, hogy csak de­cember 7-től kezdve lehet vizsgára jelentkezni. A cso­dálkozás felháborodássá nőtt, mikor elterjedt, hogy ezt az újítást a kari KISZ- bizottság jóváhagyásával, sőt kérésére vezették be. Ilyen hírek elsősorban az ipargazdaságtan tanszék­ről keltek szárnyra, leg­alábbis az erősáramú szak negyedik évfolyamán. Mint az évfolyam KISZ-titkára, KISZ-bizottsági tag, köte­lességemnek tartottam az ügynek utána járni, és az eredményről beszámolni. A kari bizottság egyetlen tag­ja sem kezdeményezte, és nem is járult hozzá az em­lített rendelethez, igaz, nem is ellenezhette, egyszerű ok­ból kifolyólag: nem kérdez­ték meg. A KISZ-vezetésre rendkívül rossz fényt vető híresztelések oka a dékáni utasítás szövegének helyte­len értelmezése volt. Tóth Sándor I/IV. évfolyam Egy küzdelmes élet története A sokszor­ megközelíthetetlennek tűnő „híres” ember beszélni kez­dett. „RENDKÍVÜL élesen disztingvál­­ni kell akkor, amikor eldöntjük, hogy mi kerüljön be az egyes tan­tárgyak oktatásába. Elsősorban olyan területekkel kell a hallgatót megismertetni, amire később biz­tosan építhet. Meg kell győzni a hallgatót ar­ról, hogy az oklevél megszerzése a tanulás folyamatát nem zárja le. Következik a céltudatos, szakirá­nyú fejlődés, amely csak biztos matematikai és mechanikai alapok birtokában lehetséges.** VAN NÉHÁNY fogalom az élet­ben, amelyek felidézése minden­képp állásfoglalásra késztet. Min­denkinek van véleménye, féltve őrzött (nemegszer költött) perdön­tő sztorija. Parázs viták alakulnak ki, véleménykülönbözőségek csap­nak össze. Ki az az építőmérnök, aki nem mondott még véleményt pro vagy kontra, s nem hirdetett legyőzhetetlen elméleteket mond­juk pl. a mechanikával kapcsolat­ban? A katedra szükségszerűen (?) az oktató egyik oldalát mutatja csak meg. A másik örökre rejtve ma­rad? Amikor szándékunkat dr. Chol­­noky Tibor professzornak, az épí­tőmérnökkari mechanikatanszék vezetőjének elmondtuk , misze­rint szeretnénk életével megismer­tetni társainkat , valami ősi be- lélegzettség folytán visszautasításra vártunk. Ehelyett izgatottan koto­rászni kezdtem táskámban a mag­nó után, mert a hallgatók szemé­ben sokszor megközelíthetetlennek tűnő „híres** ember beszélni kez­dett.★ — Itt, az egyetem falai között végeztem és készítettem három diplomamunkámat. Vasútépítés-, hídépítés- és vízépítéstanból. Víz­­építéstanból pl. Csepelt kellett csa­tornáznom. Műegyetemi pályafutásom a vizs­gáztató bizottság jegyzőkönyvi dicséretével zárult. Mindenből ki­tűnőm, azaz hatásom volt. — Egyes hírek szerint profesz­­szor úr addig járt vizsgázni, amíg mindenből kitűnője nem lett! — Ezt csak a rossz nyelvek mondják. Hozzátartozik az igaz­sághoz, hogy nagyon szerettem a tankönyvekben felfedezni a hibá­kat. Élvezet volt megtalálni, s utána a tanárnak megmutatni azo­kat. Persze — saját tapasztalatból okulva — egyik hallgatónak sem ajánlom ezt, mert tanárom ugyan mosolygott, de a vizsgán bizony keményen megforgatott. Nem is csoda, hisz ő írta a könyvet!­­— Annyit azért tudtunk már korábban is a professzor úrról, hoszú végzés után a MÁV-hoz ke­rült. — Pontosabban a MÁV Igazgató­ságra. A Hadosztályon mint óra­­béres munkás kaptam beosztást hatvan fillér órabérrel. Miután ak­kor éppenséggel nem volt mérnök­felvétel, ezt a megoldást kellett vá­lasztanom. Műegyetemen végzett előző munkám beszámításával szolgálati időm kezdetét 1930-ban állapít­atték me*». KÉSŐT*** a hídosztály műszaki gyakornoka Ez má*- naev dolognak számított. A MÁV-nál rendkívül jól szervezett a fiatal mérnökök kiképzése. A hídfenn­tartó csoportba oszlottak be, amelynek feladata a hidak és egyéb szerkezetek időszakos vizs­gálata és az előírt időnkénti pró­baterhelés volt.. — Munkája során jónéhány he­lyen megfordult. Mi volt a konk­rét tennivaló? — Többek között a hídlakatosok­­kal együtt végigkopogtattuk a sor­ra kerülő hidak szegecseit pl. a csongrádi Tisza-híd felső övén, a Nyugati és a Keleti pályaudvar te­tőszerkezetén stb., stb. Kicseréltet­tük a laza szegecseket. Jegyzékbe foglaltunk minden egyéb hiányos­ságot is és intézkedtünk azok meg­szüntetéséről. Ez a néhány év hallatlanul fon­tos volt számomra, hisz közvetlen közelről láthattam, érzékelhettem a mérnöki praxist. A kezdő fiatal mérnököknek is ezt tudom csak ajánlani. Ha tehetik, néhány kül­ső építésnél tevékenykedjenek. Hídépítő munkámat én is ta­pasztalt építésvezető mellé beoszt­va kezdtem, mint például az újpesti Duna-híd erősítésénél, a kunszent­mártoni Körös-híd építésénél. Ké­sőbb kisebb műtárgyaknak már én voltam az építésvezetője. PÁR ÉV UTÁN a már említett Hídosztály tervező csoportjába osztottak be. Olyan iramban dol­goztunk, hogy egy 2—3 m-es át­ereszt komplett rajzzal együtt na­ponta terveztem. — Mikor került ki keze alól az első „igazi” híd? — Mintegy öt év­ praxis után nagyon büszke voltam a 30 m-es rajzos Fi keteme­szes hídra. Bár örömet okoztak az ennél kisebb, apróbb tervezések is. Ilyen volt pl. Érdnél, a Balatoni műút felett átvezető egyik vasúti híd középső alátámasztó acéloszlopa. Erre saj­nos azért volt szükség, mert a megfelelő szerkezeti magasság nem volt meg, drágább megoldáshoz pedig a pénz hiányzott. A sor iró­niája, hogy jónéhány évvel később tanszékünk egyik oktatója kocsijá­val éppen ennek az alátámasztás­nak rohant. Sokáig elmélkedhetett aztán szegény az ágyban a ma már korszerűtlen ilyen megoldások sze­repéről ! — Az elkerülhetetlen szakmai vi­tából mikor került ki először győztesen? — A máriabesnyői megállóhely peronjának tetejét­ kellett megter­vezni. A vasszerkezetre többen is készítettünk vázlatot. Végül is az­tán az én tervemet fogadták el, örömmel láttam, hogy munkám­nak van eredménye, hogy nemhiá­ba dolgozom. A szerkezet ma is áll. Ahányszor arra járok, tekin­tetemmel mindig jólesően simoga­tom végig. MINT DERÜLT égből a villám­­csapás, úgy ért az akkori Keres­kedelem- és Közlekedésügyi Mi­nisztériumba való berendelés. Az ország összes vasúti hídjával kap­csolatban én töltöttem be a mi­niszteri főhatóság szerepét. Ez pedig igen nagy volumen volt, gondoljunk a szabványos nyomkö­zű vasutakon kívül a keskeny nyomközűekre, gazdasági-, ipar­­vasutakra stb. Később az összes drótkötélpályák és siklók mérnöki vonatk­ozású ügyei is hatásköröm­be tartoztak. Éjjel-nappal dolgoz­tam. Mindezek mellett a MÁV akkori hat üzletvezetősége — ma igazga­tósága — közül kettőnek a minisz­teri vonalbiztosa lettem. Koltay Gábor—Fejér László (Folytatjuk) Jó hír az elsőéveseknek A közelmúltban jelent meg az a kis közlemény, amely szerint a művelődésügyi mi­niszter módosította, illetve ki­egészítette a felsőoktatási in­tézmények nappali tagozatos hallgatói részére juttatható ál­lami támogatás eddigi rendjét. Míg az 1969/70-es tanévben bevezetett új ösztöndíj rende­let alapján általános tanulmá­nyi ösztöndíj a 4. vagy annál hosszabb tanulmányi idejű felsőoktatási intézményekben a II. tanév első félévétől ad­ható — a módosítás arról tájé­koztat, hogy ezentúl az elsőévesek is kaphatnak tanulmányi ösztöndíjat a tanév máso­dik félévétől. Miután egyetemünkön a tanul­mányi idő öt év, a rendelkezés itt is érvényes. A második félévre megállapítható ösztön­díj összege az első félév tanul­mányi átlageredménye szerint kifizethető ösztöndíj alsó hatá­ra lehet. Ez az összeg nyilván­valóan nem túlságosan nagy egy-egy hallgató számára (bár egyetemi szinten már szá­mottevő!), mégis bizonyos, hogy ösztönző hatása lesz. Akinek eddig egy tized ide vagy oda mindegy volt, az el­ső félévi eredménynél, akinek esetleg egy jegyen írják­ a „rendűség” — az legalábbis ezért az egy jegyért „ráver”, hiszen pénzt jelent. Vagy pénzt is jelent­. És bizonyos erkölcsi győzelem elkönyvelé­sén túl ez sem megvetendő szempont. Örömmel üdvözölhetjük hát a rendelkezés­módosítást, hoz­zátéve, hogy a gyakorlati meg­valósulás során még visszaté­rünk a témára. A miniszteri utasítás különben a tanév­kezdés, illetve a vizsgaidőszak befejezésének időpontjától teszi függővé a szeptembe­ri és júniusi juttatások mértékét, s ennek megfelelően újból meghatározza a határidőket. VIZSGANAP Méhes Balázs rajza 'nm HOGYAN VÉDEKEZZÜNK? Kaptunk egy körlevelet, s úgy érzem, kötelességem ismertetni ezennel a hall­gatóság széles tömegei előtt, természetesen (és a körle­velekkel szöges ellentétben) csak röviden, s csak any­­nyit, amennyi a szabály­zatból a jelen kritikus idő­szakban hallgatóinkat ér­dekelheti. Vizsgaidőszak lé­vén ugyanis a fent említett kritikus. A körlevelezés ugyanis arról szabályoz, hogy mind­azoknak, akik egészségükre ártalmas, testi épségüket veszélyeztető munkát vé­geznek, különböző ártal­makkal és kellemetlen be­hatásokkal szemben indo­kolt védőfelszerelést, egyéni védőeszközöket használni. Mi több. Az is be van szabályozva, hogy nemcsak indokolt, hanem egyenest kötelesség. Aki a védőfel­szerelést, védőeszközt nem használja, azt a munka végzésétől el kell tiltani. Amennyiben pedig a sokfé­le ártalomnak kitett hall­gató számára a védőfelsze­relés (egyéni védőeszköz), használatában egyesek aka­dályt képeznének — a hall­gató megtagadhatja az el­végzendő munkát, fegyelmi vétség bűnének beleesése nélkül, tekintettel az árta­lomra és balesetveszélyre. A védekező felszerelések között vannak olyanok, amelyek már évek óta jól beváltak, úgymint vizsga­­halasztást biztosító valódi és hamis orvosi okmányok, ez azonban nem nyújt tö­kéletes védettséget, a hall­gató előbb utóbb belekerül az ártalomba. Ilyen esetben van a puska, mely szintén védőpapír. Ezt védőcipő­ben, védőkezelőben, védő­­fuszekliban, védőzsebken­dőben, védőtenyérben lehet használni, ameddig. Van­nak ezenkívül egyéni védő­eszközök is, ezek igen vál­tozatosak, az egyéniségből kifolyólag. Helyzeti esetek­től függően alázatos össze­­húzóckodás hebegéssel, le­hengerlő fölény halandzsá­val, műszempilla, ábrándos tekintettel, saját szempilla műkönnyekkel, ima, ájulás, utolsó kenet, utóbbihoz Cutex-rúzs ajánlatos. Vé­dekezés célját szolgálhatja az is, ha a hallgató időben tájékozódik a vizsgáztató lelki életét, családi és ideg­állapotát illetően, sőt nem árt még az ártalmak, vala­mint balesetveszélyek be­következte előtt, a vizsga napjára várható frontát­­vonulásokról is tudomást szerezni. Mindezen tudo­mások birtokában a veszé­lyeztetett (munka), körben mozgó hallgató kihúzhatja magát a listáról, más al­kalmat és egyént keresve tudása nyilvánosságra bo­csátásához. Alpontként megjegyzem, hogy a megjelölt védőesz­közök, védőeljárások itten nem nyertek teljes felsoro­lást, de a fantázia enyhe megerőltetésével bővíthe­tők, s jó védelmet nyújt­hatnak a sajnálatos módon fennforgó ártalmak ellen. A védőeszközök, felszere­lések egyébként mindenkor a hallgató tulajdonát képe­zik, karbantartásukról, fej­lesztésükről, továbbadá­sukról a hallgató köteles gondoskodni. Hordási idő nincs megállapítva, pótlá­sukról elhasználódás esetén, mindig gondoskodni kell. Minden egyéb következmé­­nyekről a vizsgáztató gon­­doskodik. Második és utolsó alpont­ként azt jegyzem meg, hogy bár a körlevél kitűnően is­merteti a védelmi módo­kat, legjobban mégis az a passzus tetszik nekem, amely fölöslegessé teszi, mindezen módozatokat, hangsúlyozva ugyanis, hogy a hallgató számára elsősor­ban olyan körülményeket kell biztosítani, melyek kö­zött munkájából kifolyólag ránézve, semmiféle ártalom ne származhasson. A passzus tanulságának levonását azokra bízom, akik még mindig makacsul ragaszkodnak ahhoz az el­avult nézethez, miszerint vizsgaidőszakban, vizsgáz­tatni kell. A körlevél hiteléül: (s. k.)

Next