A Jövő Mérnöke, 1977 (24. évfolyam, 1-39. szám)

1977-01-22 / 1. szám

Mai idők popzenéje Bálint Endre rácsai — A kép jobb felső részén levő szentendrei rács-motívum honnan ered? Ha jól emlék­szem, már Vajda Lajosnál is láttam — kérdeztem meg Bá­lint Endrétől. — Ez a motívum nem Vaj­dánál is szerepel, hanem ő volt, aki felfedezte, mint annyi min­dent. Meg sem tudnám magya­rázni, hogy miért érdekes szá­momra ez a rács, de amint összetalálkoztam vele a való­ságban is, rögtön éreztem, hogy fontos szerepe lesz a festésze­temben. A rácsnak, mint a kint és a bent elválasztó jelének nagyon kellett hatnia rám, mert mióta először festettem, (1948 óta) szinte állandó mo­tívumommá vált. Elmondanék egy kis anekdo­­tát erről a rácsról. Majdnem megsemmisült, mert a ház tulajdonosa nem tudta jelentőségét, s félt a be­törőktől. (Akkoriban ugyanis fakeretben volt, csak fehérre meszelték.) A szentendrei ta­nács azonban nem engedélyez­te az eltávolításán és védetté nyilvánította. Akkor a tulaj­donos betonba ágyazta és saj­nos feketére festette. De hát legalább mégis megmaradt, hisz egy olyan jelentékeny mű­vész választotta motívumául, mint Vajda. Érdekes, hogy a publikum nem figyelt fel Vaj­dának erre a néhány csodála­tos rajzára. Nekem kellett bi­zonyos értelemben népszerűsí­tenem. Csináltam is egy albu­mot ennek a rácsnak a variá­cióival. — Ki csinálta ezt a rácsot? — Nem lehet tudni. Igyekez­tem azonban gondolatban megfejteni a titkát. Két motí­vumból tevődik össze. Egyik, ez a hullámvonal. Ez egy úgy­nevezett klasszikus, barokk ár­rácsnak a fele. Ezek — ta­lán ismert — ilyen hullám­formák kis vaspántokkal ösz­­szekapcsolva. Van még egy-két palotánk, ahol ilyen szerepel. Ha jól emlékszem a Szentki­rályi utcában láttam utoljára. A másik motívum meg egy szigony. Két hasonló rácsról tudok. Mind a kettő Jugoszlá­viában van. Úgy látszik, ez szokás volt a dalmátoknál. — Hogyan készül az ilyen kép? Meg van előre a fejében, vagy később tevődik darabok­ból össze? — Azt mondhatom, hogy sze­rencsémre nem vagyok előre tisztában azzal, mivé lesz a kép. Talán ha így lenne, nem is kezdenék el dolgozni. Erre példának, rögtön elmondanék egy esetet: Az „Itt már jártam valaha” című képemmel pontosan tud­tam, mit akarok megfesteni Előre elkészített vázlat után kezdtem a festéshez, s a kép mégsem kelt életre. Letöröltem egy terpentines ronggyal, s a kép jobb felső sarkában kiala­kult egy esetleges színfolt. Ez a három egymásba kapaszko­dó színcsomó olyan érzelmi helyzetet teremtett bennem, hogy most már tudtam, ho­gyan kell tovább folytatnom a képet. Inkább egy-egy részét indí­tom el a képnek, bármilyen nagy is, és nem rajzolom meg kompozíciós totalitásában. Ha­gyom egy kicsit lüktetni az esetlegességeket. Azután vagy eredményre jutok, vagy nem. Hisz végeredményben bármilyen módszernél előfor­dul, hogy nem kel életre a kép. Mostanában kis darabokból állítom össze a képemet. Az ilyen, kazettás festészetnek a vágya már régóta élt bennem, de bátorságot az adott, hogy a Néprajzi Múzeumban láttam egy faburkolatú mennyezetet, mely ily módon, népi orna­mentikákból tevődött össze. Ekkor éreztem, hogy én is hozzáfoghatok. Számomra azért felel meg ez a forma, mert szeretem a kis méretet, s azt az illúziót nyújt­ja, hogy kis képet festek, amit aztán naggyá építhetek. — Meglepő számomra a régi motívum, a rács és későbbi, a sváb asszonyok népviseletben, egymásmellettisége. — Őrzője vagyok a régi mo­tívumoknak. S ahogy a régi emlékeim is megtermékenyí­­tőleg hatottak piktúrámra, ugyanúgy emlékké váltak a régi motívumaim, s így jogom volt becsempészni későbbi ké­peimbe is, mely stilárisan is ellentétes fogalmazású. 1945-ben került kezembe az a könyv, mely kínálta ezt a sváb motívumot. Erősen stili­zált formában rögtön felhasz­náltam, melyről egy Sárospa­takon készült rajz­sorozat is tanúskodik. Végül 1975—76- ban visszatértem ehhez a mo­tívumhoz, szinte fotószerűen, realisztikusan ábrázolva. Ez egy furcsa, ellentétes mozgás, hisz a fordítottja szo­kott történni. Az ember meg­hatódik egy reális történéstől, és később stilizálja Nálam megfordult ez a folyamat. Egyed László Mikor, miért, hogyan kezdtél el szövegeket írni ? Mi más lett volna az első kérdéscsoport, amelyet a résztvevők megfo­galmaztak Adamis Annának és Bródy Jánosnak, az irodalmi klub legutóbbi összejövetelén. A téma a dalszövegírás volt. A talpig bársonyba öltözött Adamis Anna önmagát és a műfajt komolyan vevő vála­szait csupán fél óra hosszat hallgathattuk: erre a napra esett a Popfesztivál kétszáza­­dik előadása, ahol szintén meg kellett jelennie. Bródy János majdnem négy órán át vála­szolt a nem mindig sztaniolba csomagolt, időnként provoka­tív kérdésekre, bíráló meg­jegyzésekre. Amíg az első kérdésre el­hangzott a felelet, a válaszo­lókkal egyidős Hallgatóságban egy belső film pergett: a pop­zene nagy korszakáról a hat­vanas évekről. Klubokba, kon­certekre szaladgáltak hét vé­gén a tizenévesek, arra a ze­nekarra esküdve, amelyik a legpontosabban másolta a NEW Musical Express legutób­bi slágerlistáját. A rádió ke­resőgombjával este a skála végi Luxemburgra álltunk, délután rövidhullámra kapcsoltunk. Gitárpengetésben, dobpergés­ben, Beatles-kultuszban teltek azok az évek. Akkor jött a meglepetés: angol szövegekhez szokott fül­lel a kisstadioni koncert, ahol I­llésék saját zenével-szöveggel álltak ki. A kihívó, hetyke so­rokat egy hét múlva ismerte, fújta mindenki, sikeresnek tűnt az áttörés. A vezető zene­karok ambíciója a saját szám lett, magyarul énekeltek az énekesek, a dalokat kezdte ját­szani a rádió, egyet-egyet le­mezre vettek, természetesen, még csak kislemezre. Nyolc-tíz év alatt zenei di­vatok változtak beat, rock, country hatott a hazai együtte­sekre, melyeknek száma meg­szaporodott, bár szinte ugyan­azok az arcok rendeződtek új és új csoportokba. Időről idő­re cikkek jelentek meg, ame­lyek a magyar popzenének ezt a sajátságát kritizálják: köny­­nyű a következtetés, a befutot­tak kart karba fűzve, csatár­láncot állnak és nem engedik áttörni a fiatalabbakat. Tény, hogy Koncz Zsuzsa ki­lencedik nagylemezénél tart, Kovács Kati így foglalja össze pályáját: Tíz év az úton, az Il­lés és Fonográf, az LGT és Omega zenészei valaha egy ze­nekart alkottak. Elfeledkezünk viszont arról, hogy nálunk nem maffiába tömörült popművé­szek az irányítók, hanem a folyamatok lassúsága szelek­tál. Hónapokig kell várni egy stúdióra, lemezfelvételre, ki tudja mennyit utánnyomásra, nem alakulhat spontán módon a divat, jövőre megjelenő le­mezeket egy éve megírták. Gyorsan összeütött számokat, alkalmi társulásokat nem se­gít ez a modell. Sok csoport szétválik mire első rádiófelvé­teléig eljutna. A progresszív zenei programot hirdetők pár sikertelen próbálkozás után átváltanak a legkommerszebb slágerzenére. Annyi haszna talán van a lassúságnak, hogy a konkoly magától kihullik, és a valóban jó popzene, zenekar nem tűnik el a napi újdonsá­gok, pillanatnyi divatok között. — A tizen-huszonéveseknek írtok zenét — túl a harmincon. Nem ellen­tmondás-e ez? Med­dig lehet, meddig tudjátok még csinálni? Így fogalmazták meg a kérdést azok, akik éppen hogy elérték a húszat, vagy egy-két évvel haladták túl. Öt éve még egész más szövege­ket írtatok, a hosszú hajról, a farmerről, tudjuk, hogy ma már ezek nem problémák, de nem keresitek meg a mai gon­dokat. Mondvacsinált kérdés, ha a mi lesz két-öt-tíz év múlva ve­lünk. Felteszik ezt a kérdést, mióta csak szövegeket, dalokat írunk — mondta Adamis An­na. Eltelt a két év, öt év, és csak itt vannak. Találó hasonlattal élt Bródy János: olyan a mai állapot, mint amikor a hegyipatak sík­ságra ér, folyása lelassul, a szélesebb mederben szétterül. A hegyipatak-korszakban je­lentett — nagyon sokat, ma jóval több fiatalnak jelent — kevesebbet a popzene. Van, megszoktuk, elért egy színvo­nalat, helyére került a szabad­idő-programban, a rádióban, amely még a külföldi slágere­ket is házhoz szállítja, felesle­gessé tévén, évek óta, a rövid­hullámon keresgélést. Minden rendben van? Bródy János szerint nem éppen: nincs a műfajnak komoly kritikája, a dalszerzást, szövegírást, hi­vatalosan nem tekintik hasz­nos tevékenységnek. Szükséges rossz — tehát szükségszerű, hogy rossz legyen — bármily ötletes a megfogalmazás, nem feltétlenül igaz. A popműfaj­jal kénytelenek vagyunk együtt élni: a legkülönbözőbb idő­szakokban halljuk a rádióból, utcán, otthon, bárhol, bármi­kor a dalokat. A szokvány­zene, a giccshatárt súroló szö­veg — idegesítő. Elválik, ami gondolatokat tartalmaz, zeneie­ket is. Meggondolandó: jutott vol­na-e eszébe bárkinek tíz éve, öt éve irodalmi klub vendé­géül hívni Adamis Annát, Bródy Jánost? Számon kérni azért, hogy mindent befogadó tizenévesek ismételgetik sorai­kat? Hisznek-e abban, hogy nekik kell megfogalmazni min­dennapi gondjainkat? Tudják­­­, hogy Koncz Zsuzsa egy egész korosztály magánéleti problé­máit foglalja össze a Te meg én-ben? Manipulálják-e a fia­talokat? Foglalkozik-e velük a hiva­talos kritika, mennyire becsült hely jut nekik a társadalmi munkamegosztásban — maguk érzik. Igényeket fogalmaznak meg velük szemben, komolyan veszik őket a befogadók, kö­zönségük: ez derült ki a vi­tából. Nem ok nélkül, a szín­vonal indokolja az igényeket. Miért nem próbálkozik kötetbe gyűjteni szövegeit — kérdez­ték többen Bródy Jánostól. Megint a lassúság, a hagyomá­nyos értékrend rá a válasz: a nálunk kialakult művészet­ideál, sorrend a periféria szo­rítja, rossz versek mögé uta­sítja a legjobb dalszövegeket is, Bródy vagy Adamis kötet megjelenése szinte lehetetlen. Tekintély-elvekre épül, elbi­zonytalanodik a kritika, ha nincs név, amelybe kapaszkod­na: sokszor, műfajokban is ki­próbált kísérlettel bizonyította Bródy János, két saját szöve­gét, egy József Attila és egy Petőfi verset olvasva fel, szer­ző bejelölése nélkül. (Hozzá kell tenni: nagyon korai Jó­zsef Attila, és nem ismert, nem is a legjobbak közül való Pe­tőfi verset.) A vélemények na­gyon szórtak voltak, és nem estek egybe a sanzonbizottság értékelésével sem. Majd négy órán át állta a kérdéseket Bródy János, meg­fordítva a helyzetet, maga tet­te fel az utolsó kérdést, adva meg a frappáns választ is: le­het, hogy egy kevésbé tájéko­zott néző összekeveri Picasso és egy ötéves gyerek rajzát. Ez még nem baj, csak az, ha műbírálónak kérik fel, és an­nak is tartja magát. . Tóth Ildikó is , MINT BÁRKI MÁS? Zsuzsával egy utcában lakom. Meglepődött, mi­kor életrajzi adatokat kér­tem tőle, hogy írhassak ró­la. „De hiszen te igazán tu­dod, hogy mennyire egy­szerű az életem, hogy úgy élem a mindennapokat, mint bárki m­ás! Mit fogsz tudni írni erről? „Éppen ezeket a mind­­dennapokat írom meg, amelyekből az utóbbi tíz éved összeállt — mondtam, és elhallgattam előle, hogy az életét egyáltalán nem tartom olyan átlagosnak és egyszerűnek, mint ami­lyennek ő mondja. Hogy miért állítja mégis? Mert valamikor,­­évekkel ezelőtt, ő maga akarta, vállalta, hogy ez az élete legyen — nem a körülmények és az idő által sodort, hanem önmagát megvalósító em­ber. De erről az önmeg­valósításról valamiféle szimpatikus tartózkodás nem engedi beszélni? A gondokat, rohanást, fárad­ságot pedig a hétköznapok­nak annyira természetes velejárójának tekinti, hogy különösebb nyavajgás, agyonbeszélgetés nélkül egyszerűen átlábol rajtuk. Zsuzsa 1967-ben végzett a vegyészmérnöki karon, műanyag ágazaton. Har­madévesként leszerződött egy műanyagfeldolgozó nagyvállalathoz ösztöndí­jasnak, így az egyetem el­végzése után ott kezdett dolgozni. A gyárral és a gyártási folyamatokkal va­ló megismerkedés után üzemmérnöki beosztásban hét ember munkáját irá­nyította, közel három évig. Innen — belső átszervezés folytán — a vállalat kuta­tó laboratóriumába került, ahol egy évig kutatómun­kát végzett. Jó kollektívába került és nagyon szerette a a munkáját. Ebben az évben ment férjhez — Géza, a férje, fizikus az MTA kutató la­borjában. Zuglóban, majd Kispesten laktak albérlet­ben. Zsuzsa szabad idejé­ben angolt tanult és a nyelvvizsga letétele után rendszeresen fordított az OMKDK-nak. 1970-ben megszületett első lányuk, Emilie. Mivel a kislány egészséges és kiegyensúlyo­zott volt és jól bírta a böl­csődét, Zsuzsa 20 hét után visszamehetett dolgozni. Közben beszálltak egy társasház-építkezésbe, amely házilagos kivitele­zésben készül. Géza ettől fogva minden szabad per­cét az építkezésen töltötte, falat rakott, maltert ke­vert, tetőt szigetelt stb. Zsuzsa munka után egye­dül látta el a kicsit, holott ekkor már várta a második lányukat, Orsolyát. A kisebbik gyerek fél éves volt, mikor a lakás el­készült és a család felköl­tözött az Orbán-helyre. Az ő lakásuk abban különbö­zött a többi lakóétól, hogy a válaszfalak eltolásával a 3 közonos mértű szobából egy kisebb szoba lett a szülő­*-nek és egy hatalmas gyerekszoba a tervnek megfelelően —, hogy — három gyereket akarnak. Zsuzsa és Géza különben már ezzel az elhatározással kötött házasságot, és ennél talán csak az a nagyobb dolog, hogy később, a négy­tagúra növekedett család szaporodó gondjai ellenére sem mondtak le a harma­dik gyerekről.) Mikor Ildikó megszüle­tett, Zsuzsa már két éve gyermekgondozási segélyen volt. Pontos időbeosztással élte a háziasszonyok kicsit egyhangú, fárasztó napjait. Mikor a legkisebb lány­ka is nagyobbacska lett, Zsuzsa — 4 év kihagyás után — szakfolyóiratok, szakkönyvek áttanulmá­nyozásával, szakmai elő­adásokon való részvétellel és volt kollégáival való kapcsolatfelvétellel mód­szeresen készült a munká­ba állásra. Munkába állása megváltoztatta az egész család életét, de talán a vártnál is nagyobb terhet rótt Zsuzsára. Fél 6-kor kel a család, de Zsuzsa már negyed 7-kor úton van a legkiseb­bel, akit a vállalati böl­csődébe visz. Az utazás — háromszori átszállással — napi 3 óráját veszi igény­be. (Géza a másik két kis­lánnyal egy órát buszozik.) Hazafelé jövet bevásárol, aztán vacsorát ad, fürdet, lefekteti a gyerkőcöket, hogy csak nagy vonalakban soroljam. Vagyis úgy összefűzhetném, hogy reg­gel fél 6-tól este fél 8-ig nincs megállása. Fél 8 utánra r­arad a mosogatás, esetleg főzés másnapra, mosás, gyors takarítás, ren­­dezkedés stb. Zsuzsa hónapok óta él így. A gyerekek szeretik az óvodát, egészségesek, csak talán estére fáradtabbak, nyűgösebbek, mint azelőtt. Zsuzsa elégedettnek, sőt, megelégedettnek látszik. A munkahelyén nemcsak visszafogadták, hanem örömmel várták, szükség van a munkájára. A mű­anyag-feldolgozás az egyik legdinamikusabban fejlődő tudományág. Zsuzsának nemcsak a kiesett éveket kellett pótolnia, hanem fel kell készülnie az elkövetke­zőkre is. Vállalati javaslat­ra beiratkozott a két­éves, vizsgaköteles műanyag­­felh­ob­rozó és alkalmazás­­technika szakmérnökire. Szeretném rr­atkárdozni, hogy fogja bírni, de lelkes tekintete, nyugodt, bizako­dó mosolya elnémít. Ezzel a nyugodt, bizakodó mo­solyal csinált eddig is min­dent, és nem is akárho­gyan. (Ennek igazolására hadd tegyem még hozzá, mit csinál Zsuzsa hobbi­ként, netalántán szabad ide­jében: ruhácskát varr a gyerekeknek, férjével sa­játkezűig — heteken ke­resztül — csiszolja, gletteli és kitapétázza a lakást, rendszeresen gondozza a kertet (nyolc lakó segíthet­ne ebben), gyönyörű növé­nyeket ápol, nevelget a la­­’"^’nn. camnínseznek és kirándul hétvégeken a csa­láddal... Vagyis, az ő szavaival­...úgy áll a minden--n/)­kat, mint bárki más”! Kernács Hanna A magyar vasú 1846. július 15. fontos mér­földkő a magyar közlekedés fejlődésében. Az első gőzmoz­dony vontatású magyar vasút, a Magyar Középponti Vasút első szakaszának, a pesti váci vonalnak megnyitása a ma­gyar reformkor végén hatal­mas, gyors ütemű fejlődés kezdőpontja. A fejlődést ugyan rögtön az elején nagymérték­ben gátolta a szabadságharcot követő politikai elnyomás, a kiegyezés — 18,67 — évét kö­vetően azonban szinte robba­násszerű ez a fejlődés, mind műszaki, mind vonalhossz­­gyarapodási szempontból. Ez a fejlődés csak a kapitalizmus gazdasági válságai idején stag­nált és az első világháború idején szűnt meg. A műszaki és gazdasági körülmények vál­tozásával a vonalhálózat már nem gyarapodik, sőt száza­dunk 60-as évei óta tervszerű csökkentése folyik, a műszaki fejlődés — és fejlesztés — azonban a második világhábo­rú évei után újból hatalmas erővel indult meg, és most is folyik. E hatalmas fejlődés egyes mérföldköveit mutatja be a központi könyvtár most megnyílt kiállítása a könyvtár anyagára — könyveire , folyóirataira — támaszkodva Az egyik tabló a vonalháló­zat fejlődését mutatja be egyes kiemelt években fenn­­álló vonalhálózat térképeinék bemutatásával. Egy tárlóba, az éppen százéves déli — ösz­­szekötő vasúti — híd fejlődé­sének szakaszai láthatók. A kiállítás anyagából jó látható a háborúk végzete szerepe a fejlődés akadályozá­sában. Csak egyetlen példa: a hézagmentes vágányok elmé­leti alapvetése már 1934-ben megtörtént, mégis csak 1956 ban fektettek először magya pályába hézagmentes szakaszt Látható továbbá, hogy min­den kor magyar mérnöke élenjártak a műszaki problé­mák megoldásában. Elég csal a nagvvasúti villamos vonta­tás vagy a könnyű motorko­csik, sínautóbuszok kifekeszté­­sére, a vasbeton aljak vagy az ágyazat nélküli vágányos alkalmazására hivatkoznunk. A kiállítás 1977. január 23- ig tekinthető m­eg. Timon László

Next