A Jövő Mérnöke, 1981 (28. évfolyam, 1-39. szám)

1981-01-17 / 1. szám

MÉG EGY LEVÉL AZ SZB POSTÁJÁBÓL Ilyenfajta összefogással még nem találkoztunk Tisztelt Titkár Elvtárs! A Pedagógusok Szakszervezete békési városi bizottsága, valamint az árvízkárosultak nevében, hálásan megköszönöm segítségüket. Dr. Szűcs Alajosné tájékoztatott bennünket a további­ anyagi segítségnyújtásról is. A tárgyi, valamint az anyagi segítség nagyon sokat jelent az intézmények megron­gálódott berendezéseinek pótlásában, a károsultak talpraállí­­tásában. Köszönjük jókívánságát. A hála és az elismerés leg­forróbb hangján köszönöm meg a tagság emberi együttérzé­sét, ami mozgalmunk erejének ismételt bizonyítéka. Az­­együttérzés mindig, mindenkinek jól esik, de ilyenfajta ösz­­szefogással még nem találkoztunk. A károsult oktatási intézményekben, valamint a befoga­dó iskolákban is helyreállt az élet. Az emberek összeszedték erejüket, a tanítványok megnyugodtak. Kívánom az egyetem dolgozóinak, hogy­ soha ne érje őket még csak hasonló meg­rázkódtatás sem! Az önök közössége előttünk, az ország egy piciny sarkának oktatásügyi dolgozói előtt emberségből pél­dásan­ vizsgázott. Kérem tolmácsolja a tagságnak is legfor­róbb hálánkat. Elvtársi üdvözlettel: Takács Istvánné békési városi titkár Kevesebb gőzt... (Folytatás a 2. oldalról) kedvező időpontokban sza­bad működtetni. Az időpon­tok betartását kényszerkap­csolókkal is biztosítjuk. Az energiagazdálkodási cso­port elkészítette a racionális energiagazdálkodás rövid tá­vú terveit és dolgozik a kö­zép- és hosszú távúakon. A kö­zeljövő sürgető, feladata az ab­lakszigetelések elkészítése, megjavítása. A munkák jelen­legi állása szerint remélhet­jük, hogy az R és a D épület szigetelése a következő fűtési idényre már kifogástalan lesz. Hangsúlyozom azonban még egyszer, hogy az energiata­karékosság mindannyiunk ügye. Nemrégiben például a gondnoki osztály szocialista brigádjaival találkoztam. El­mondták, hogy energiataka­rékossági felajánlásuknak ön­hibájukon kívül nem tudnak eleget tenni. Például azért sem, mert több száz személyes előadókban az előadások után gyakran bent maradnak né­­hányan. Pedig tanulni, be­szélgetni másutt is lehet, s ilyen kevés ember kedvéért nem égne a villany ... M­M. Az olvasó írja Dr. Kálvária címére Kedves Kolléga! Érdeklődéssel olvastam az önnel készített interjút. Az el­mondott nevét égett­t'i?. ..jog­yosságaikat ■ ugyan egyedi , eset­ként’közölték... de­ azt­ hiszem, hogy'mögöttük a hazai, sőt bi­zonyos értelemben a nemzetközi-­ tudományos ' köz­élet egyik alapvető problémája rejlik. Engedje­ meg ezért, hogy — ugyan­csak egyéni vélemény formájában­­— röviden hozzászóljak. Könnyű az atlétáknak és az úszóiknak. Náluk a stopper­óra és a mérőszalag egyértelműen minősíti az eredményt. A labdajátékoknál vagy a vívásnál az eredményekből lehet va­lamennyire igazságos rangsorolást megállapítani. A tudomá­nyos és műszaki eredmények minősítésére sem abszolút mérő­szám, sem igazi, általános összehasonlítási alap nincsen. Né­hány egészen kiváló és aránylag kedvező körülmények között dolgozó zseni (például: Einstein, Neumann, Kármán stb.) ki­vételével a reális minősítést csak úgy 50 év múlva a „hálás utókor” fogja megadni — ha egyáltalában emlékszik még va­lakire. Ezért évszázadok, sőt évezredek óta kialakult az a szokás, hogy egy-egy szakma ,szellemi vezetői, formális követelmé­nyek előírásával vagy közvetlenül, de lényegében tekintélyi alapon döntik el, kiket fogadnak be maguk közé. Ha a pálya­kezdő fiatal szakemberek törekednek erre a nyilvános elisme­résre, ehhez igyekeznek alkalmazkodni. Nem mindenki tartja fontosnak a tudományos fokozatodat. Muttnyánszky profesz­­szor úrnak, márnökgenerációk nevelőjének, az egyetem csak nyugdíjas korában, tiszteletbeli doktorátus formájában tudta a nyilvános elismerést megadni, mert nem folyamodott érte. Egyetértek azzal, hogy az egyetemi doktorátus jelenlegi alapkövetelménye nem túl magas. Lényegében azt kell a je­löltnek bizonyítania, hogy szakmájában alkalmas a tudomá­nyos munkára. Azt hiszem, ezt a szintet lényegében két körül­mény határozta meg. Az egyetemi doktorátus egy eléggé sok tagú minősítési rendszer (egyetemi doktorátus — kandidátus — akadémiai doktorátus — akadémiai levelező tag — akadé­mikus) része. Az is befolyásolhatta az egyetemi doktori sza­bályzat készítőit, hogy néhány nem műszaki szakmában (jo­gászok, közgazdászok, orvosok stb.) ugyancsak nem túl szigo­rúak a feltételek. Tulajdonképpen egyetlen olyan mondat van, amellyel — legalább is amilyen gondolatot én abból a sorok közül kiol­vastam — alapvetően nem értek egyet. A riport szerint. ..(Megjegyzem, a bírálók honoráriumát a megbíráltna­k kell fizetnie.)” Őszintén szólva, ha néha abba a nem irigylésre méltó helyzetbe kerültem, hogy doktori dolgozatot kellett bí­rálnom, nem tudtam, honnan származik a sikeres védés után kiutalt 150­ forint. Azzal semmi esetre sem értek egyet, hogy ezzel­ a jelölt a bíráló munkáját mintegy megfizette. Silbersdorff professzor úr mondta egyszer nekem a követ­kezőket : „Ha doktori dolgozatot kell bírálnom, mindig­ abból indulok ki, hogy a dolgozat témáját legjobban a jelölt ismeri, hiszen egy-két éven át csak azzal foglalkozott.” Így igaz. De még abban a ritka esetben is, ha a bíráló véletlenül ugyanab­ban a szűkebb témakörben dolgozik, mint a jelölt, csak a dol­gozat áttanulmányozásának, a fogalmazásnak és a 4+1 pél­dányban gépelésnek (vagy gépeltetésnek) az ideje bőven elég ahhoz, hogy a bírálói megbízás ne tartozzék a kellemes és jól­fizetett elfoglaltságok közé. Nem hiszem, hogy egy képesítés nélküli segédmunkás a megfelelő órabérért bármire is vállal­kozna,­ nem is beszélve mondjuk, egy vízvezeték-szerelőről. Tudományos kérdésekben illik a szakirodalomra is hivat­­kozni. Betz professzor a híres göttingai kutatóintézet 75 éves jubileumán mondott ünnepi beszédében a tudományos után­pótlás, publikálás és minősítés problémáját egy világhírű ku­tató szemszögéből és egy élet tapasztalata alapján, az ő hely­zetében megengedhető nyíltsággal és szókimondással tárgyal­ta A beszéd teljes terjedelmében megjelent a „Zeitschrift für Flugwissenschaften” egyik — úgy emlékszem 1969. évi — számában. Megtalálható a Járműgépész Intézet könyvtárában Ajánlom a fiatal kutatók figyelmébe, de mi idősebbek is soka­t tanulhatunk belőle. „ .. . üdvözlettel dr. Gedeon József, tud. főmunkatárs közlekedésmérnöki kar mechanika tsz. Műszerek számokban Körülbelül két éve állította össze az egyetem ellenőrzési osztálya az úgynevezett mű­szerkatasztert, amelyet min­den tanszéknek megküldtek. A kataszter tartalmazza az egyetem tulajdonában levő összes gép és műszer főbb adatait. Az összeállítást több célt szem előtt tartva készítették el. Például a fölöslegesnek ígérkező párhuzamos beszerzé­sek kerülhetők el a katasz­ter figyelmes tanulmányozásá­val és lehetővé teszi (elvben) a párhuzamos felhasználást. Vagyis olyan gépek és műsze­rek, melyek aránylag ritkán szükségesek az oktatásban, a kutatásban, egyszerre több tanszéket is szolgálhatnak. Az elvi lehetőség tehát­ adott, de gyakorlati érvényesülését sok minden gátolja. Alapve­tően például az (amit nyilván senki soha be nem vallana), hogy a berendezést birtokló tanszéknek semmilyen érdeke nem fűződik a kölcsönzéshez, sőt... össze kellene hangolni a berendezés használatát igény­lő feladatok elvégzését; több felhasználó esetében nagyobb valószínűséggel romlik el a be­rendezés. Az ellenőrzési osztály most egy tanulmányt állított össze az egyetem 500 ezer forint egyedi értékhatár feletti gé­peinek és műszereinek kihasz­náltságáról. A megvizsgált idő­szak 1976-tól 1930. szeptember 30-ig terjed. Abban az esetben tehát, ha a fentebb leírt gyakorlati ne­hézségek ellenére a műszer­kataszter jelentősen hozzájá­rult volna a műszerkihasznált­ság növekedéséhez, úgy ez eb­ben a tanulmányban nyomon követhető volna. Valójában viszont jelentős különbségek nem fedezhetők fel, sőt például 1979-ben 78- hoz képest valamelyest csök­kent a kihasználtság. E tanulmány , készítői a ki­használtság­ számításához egy­­műszakos munkanapot vettek alapul, s nem számoltak az oktatási szünetekkel sem. Így jött ki végül is az évi 1900 órás munkaidőalap. A számí­tások szerint, ehhez képest a nagyértékű műszerek kihasz­náltsága 60 százalék körül van. A százalékok értékelésénél — idézem a tanulmány szerzőit — „semmiképpen sem szabad az iparban megkövetelt telje­sítményi mutatót figyelembe venni, s felsőoktatási intéz­mény esetében ez az index kedvezőnek mondható.” Bizonyára így igaz, bár az értékelést és összehasonlítást megnehezíti, hogy hasonló fel­mérést mindezidáig csak a BME-n készítettek.­­ A tanulmányból megtudható például az is, hogy nagyértékű műszerek összeségükben mint­egy 600 millió forint értéket képviselnek. Az összesen 308 műszerből a felmérés befejez­­tekor 35 használaton kívül volt, vagy ideiglenesen — vagyis még nem üzemel — vagy vég­legesen. Az ideiglenesen hasz­nálaton kívüliek hozzávetőle­gesen 40 millió forint értékűek. Ebbe a csoportba tartoznak azok a berendezések, amelyek mostanában érkeztek a gyár­tóktól és még tart az üzembe­helyezésük, vagy pedig régi helyükön már nem tudták használni, de egy másik tan­szék még igényt tartott rájuk. Figyelemre méltó dolog, azon­ban, hogy 19 berendezés, több mint 30 millió forint értékben, már legalább egy éve itt van az egyetemen, dae még­ nem he­lyezték üzembe őket.­­ A 60 százalékos kihasznált­ság kedvező érték, de termé­szetesen nem felülmúlhatatlan.. További kétségeket ébreszthet bennünk a helyzet megítélésé­vel kapcsolatban az, hogy a 60 százalék az egyes berende­zések kihasználtságának átla­golásával született, anélkül, hogy ezeket a berendezések értékével súlyozták volna. Pe­dig a számba vett nagyértékű műszerek között nagy a kü­lönbség, van köztük 600 ezret érő, de van 6 milliót, sőt egy 102 milliót érő (R—32) is. S nem mindegy, hogy a 6 milliós van 80 százalékban kihasznál­va, s a 600 ezres 40 százalék­ban, vagy pedig fordítva. —ii— Az egyetem Egyiptomban Elsayed Hassan okleveles mérnök, egyiptomi állampol­gár jelenleg a Tanárképző és Pedagógiai Intézet aspiránsa. Szerkesztőségi postánkkal ér­kezett az egyiptomi egyetemi oktatásról írt ismertetése, amiből a legérdekesebb rész­leteket ragadtuk ki. ★ Egyiptomban már az idő­számítás előtt 4200 évvel pa­pi főiskola működött, és i. e. 400 évvel alapították az Ale­xandriai Könyvtárat, ahol ok­tatás is folyt. A modern tudományos in­tézetek viszont másfél évszá­zada kezdtek kialakulni; a Műszaki­ Felsőiskolát 1820-ban az Orvosi Felsőiskolát 1827- ben, a Mezőgazdasági Felső­iskolát pedig 1829-ben alapí­tották. Nem sokkal később, 1890-ben építették az első egyetemeket Kairóban, Ale­xandriában és Heropoliszban. Ezeket 1952, a forradalom után további egyetemek és fő­iskolák követték, később pe­dig több főiskolát egyetemmé alakítottak át. Egyiptom kü­lönböző városaiban jelenleg 12 egyetem működik, az egye­temi oktatás ideje minimáli­san négy év. Az egyiptomi egyetemi rend­szer más jellegű, mint a ma­gyar, a nyugat-európai hagyo­mányokat követi. Minden je­lentősebb városban egy egye­tem található, de mindegyi­ken létezik szinte minden . fa­kultás (pl. műszaki, kereske­delmi, orvosi, mezőgazdasági stb.)★ Az érettségizettek az érett­ségi vizsga eredményétől füg­gően különféle felsőoktatási intézményekbe jelentkezhet­nek, bejutniuk pedig évente más és más színvonalú ered­ményekkel lehetséges. A fel­vételhez elegendő minimális százalékot ugyanis mindig a pillanatnyi igények határoz­zák meg. A legmagasabb pont­szám az orvosi egyetemhez szükséges, a műszaki egyete­mekre ennél valamivel keve­sebb is elegendő. Előfordulhat, hogy hely­hiány miatt nem vesznek fel valakit, noha a szükséges pontszámot elérte; ekkor át­irányítják jelentkezését az ál­tala másodiknak, illetve har­madiknak megjelölt egyetem­re. Sikertelen felvételi esetén a diákok a következő években többször is újra próbálkozhat­nak, de ennek mindvégig fel­tétele az érettségi vizsga is­mételt letétele. Akit először utasítottak el, újból elvégez­heti a gimnázium utolsó évét nappali tagozaton, amit tehát új érettségi vizsgával zár. Ha ekkor sem jár sikerrel, még négy alkalma van, de már csak levelező tagozaton végez­heti az utolsó osztályt. Ebben a rendszerben a szakközépis­kolát végzettek nem jelent­kezhetnek egyetemre. Az egyetemi felvételnél van­nak, akik előnyt, illetve elő­nyös megkülönböztetést élvez­nek: nem megfelelő pontszám esetén is felvehetők például a magas rangú katonatisztek gyermekei, a hadiárvák, az egyetemi tanárok és a minisz­terek gyermekei. Ezeken kí­vül az oktatási miniszternek külön jogában áll 12 főt jelöl­nie. Jelenleg körülbelül félmillió diákot képeznek az egyipto­mi egyetemeken és főiskolá­kon, ami azt jelenti: az egyes,­tem­i korú fiatalság 12 szá­zaléka folytat felsőfokú tanul­mányokat. Ez az arány a nyu­gati országokban 20 százalék körül mozog­(Angliában és az NSZK-ban 21, az USA-ban 24, Svédországban 30 százalék). A körülményeket figyelembe vé­ve a 12 százalék nem tekint­hető rossz aránynak, sőt egyes nézetek szerint túlságosan­­ is magas, nem minden ágazat fejlettsége teszi még szüksé­gessé a felsőfokú szakembe­rek ilyen ütemű kibocsátását, amit elhelyezkedési, problé­mák igazolni is látszanak. De az egyiptomi egyetemi oktatás a szerző szerint ugyan­akkor sajátos külföldi állami beruházásnak is tekinthető, mivel a végzettek jelentős ré­sze — hozzávetőlegesen egy­millió szakember — külföldön (különböző arab országokban, illetve másutt) gyakorolja hi­vatását. Az általuk egyiptomi bankokba átutalt jövedelem nagysága jelentős, több mint évi 1 milliárd hétszázezer dol­lár. Ez az összeg nagyobb, mint a Szuezi-csatornából és az egyiptomi olajtermelésből származó nemzeti jövedelem! A friss diplomásoknak meg­lehetősen alacsony a kezdő fi­zetésük, általában havi 30 font körül mozog, ami 1500 forintnak felel meg. Egyes­­ ágazatokban a szakszervezeti tagok különféle pótlékban ré­szesülhetnek — az orvosok havi 6, a mérnökök 9 fontot kapnak havonta. De ez a pótlék nem általános; az ag­rármérnökök szakszervezete például egyáltalán nem fizet bérkiegészítést. Jött a Klex... és bemutatkozott Valami más az E-ben Ha az E klub december 6-án és 7-én tartott lengyel estjei­nek előtörténetét próbálnánk kibogozni, akkor az E tize­dik születésnapi ünnepségei­hez kellene visszamennünk. Ezen részt vett a wroclawi Klex (azaz Paca) klub néhány tagú küldöttsége. A látogatást az E rendezői közül néhányan, ta­valy márciusban viszonoz­ták, akik a wroclawi mű­szaki egyetem diáknap­jain vendégeskedtek. A gyors, kölcsönös megismerkedésben persze az is segített, hogy az E rendezőgárdájában öt, a BME-n tanuló lengyel egye­temista dolgozik. Aztán, bár még olyan apró­ságok is nehezítették a kapcso­latfelvételt, hogy a műegyete­mi KISZ levélpapírján téves telexszám szerepel, hamar sín­re került az ügy. A szerződés­­kötésre ugyan már csak no­vember második felében, az estek előtt alig két héttel ke­rült sor, mégis rendben ment minden. Ezt a rendezők a saját buzgalmukon kívül, az egye­temi KISZ gyors segítségének köszönhették. Hogy csak néhá­nyat említsünk a megoldani­­valókból: lengyel zenekart (pontosabban külföldi együtte­seket) csak az Interkoncerten keresztül lehet meghívni, s hogy a megfelelő propaganda se hiányozzék, végül is sikerült bekerülniük a rádió hétvégi ajánlóműsoraiba. A zord idő­járás miatt, a Four jazzegyüt­­tes, amelynek december 5-én, pénteken este már az R-ben kellett volna koncerteznie, vé­gül is sajnos nem érkezett meg. Az Exodus jazzrock cso­port azonban utolsó pillanat­ban befutott, s szombat este a V’Moto Rock előtt játszott. (A rendezők ezúttal összekötötték a kellemeset a hasznossal, a lengyel estre akárcsak máskor, nívós hazai zenekart is hívtak, így aztán most is tele volt a klub.) Szombat este fél 8 után néhány perccel az E galériáján megnyílt a Klex bemutatkozó kiállítása. Grafikák, plakátok, jellemző fotók a klub életé­ből. Már ezekből is látszott, hogy a klubmozgalom Lengyel­­országban más szerepet tölt be, illetve más fejlődési fokon áll, mint nálunk. A klubok, külö­nösen az egyetemiek valóságos művelődési komplexumok, amelyek hazai viszonyaink kö­zött legfeljebb egy rendkívül népszerű, szerteágazó tevé­kenységet kifejtő kulturális központhoz hasonlíthatóak. A Klex, mint már mondtuk, a wroclavi műegyetem klubja. Vezetőjével, Máriusz Zdano­­wieckivel a kiállítás meg­nyitója után beszélgettünk. — Hol és milyen körülmé­nyek között működik a Klex? — Wroclaw egyetemi város­részének kollégiumi negyedé­ben, de több helyen is tartunk rendezvényeket. Szervezünk koncerteket is, főként diák­­együttesekkel, de nálunk a dzsessz sokkal népszerűbb. Sok szakkörünk működik, különö­sen jelentősek a képzőművé­szettel foglalkozó körök. A mi közművelődési titkárságunkon művészeti főiskolát végzettek is dolgoznak, egyikük rendez­te a kiállításunkat. Az E-hez viszonyítva, mi nagyobb dotá­ciót élvezünk, jelenlegi prog­ramjainkkal nem tudnánk el­tartani magunkat. Népszerű a saját kabarénk, amely most is eljött velünk, tegnap a Bém­­társaság szervezésében léptek föl. Nincsenek ilyen nagysza­bású rendezvényekre, alkalmas termeink, de vannak olyanok, amelyek nemcsak a hétvége­ken, de egész héten a rendel­kezésünkre állnak. — Nálunk szinte általános az a vélemény, mely szerint a klubmozgalomnak, legalábbis a hatvanas évek szellemében értve, végleg befellegzett. Ne­hezebb megmozgatni az embe­reket, más, nem annyira köz­vetlenül politizáló a légkör... — Lengyelországban nem beszélhetünk a klubmozgalom válságáról, hiszen akkor majd­nem a lengyel kultúra válsá­gáról kellene beszélnünk, amely régóta, alapvetően a klubokra támaszkodik. Az azonban tény, hogy már ná­lunk is nehezebb megmozgatni az embereket, de ez sokszor a módszereken is múlik ... A kiállítás és a koncert né­pes közönséget vonzott, s re­méljük, tetszett. A legfrissebb hírek szerint jövőre az E mu­tatkozik be Wroclawban m. m. 1981. január 24. és febru­ár 8-a között tartják meg a BME KISZ téli vezetőképző táborait Balatonfüreden, il­letve Nagymaroson, az egye­tem üdülőiben. Január 24-e és 27-e között Füreden a dolgozói KISZ- szervezet és kollégium, vala­mint az építész kar aktívái; január 27-e és 30-a között az MHSZ, a vegyész kari KISZ és a gépészek; január 30. és február 7. között a villamos kari KISZ-esek; február 7-én a sajtosok, 8-án a kulturális reszort és a Rózsa Ferenc kollégium aktívái vesznek részt továbbképzésen. A BME KISZ TÉLI VEZETŐ­KÉPZŐ TÁBORAI : _ Nagymaroson január 17--- án a nem karokhoz tartoz KISZ-esek; 19—20-án a ve­gyész kari dolgozói KISZ-szer­vezet; 21—22-én a gépés­z­kari; 23—24-én az építő­ka dolgozói KISZ-szervezet akt­uái; 25—27-én a sportbizott­ság és a Vásárhelyi kollégi­um; 28—30-án az építőmér­nöki kari KISZ; január 31- február 1-én a Martos kollé­gium, 7—8-án a Münnic kollégium aktívái táboroznak A téli táborok egyik fel­adata a BME KTSZ-szerveze­­­tének felkészítése a KISZ kö­­­zelgő kongresszusára.

Next