A Jövő Mérnöke, 1982 (29. évfolyam, 1-39. szám)

1982-01-16 / 1. szám

’81 tavaszán hirdették meg a Gül Baba sírja környékének építészeti kialakítását, mint hallgatói tervpályázatot. A pá­lyázati anyagok, tervek, leírá­sok az eredményhirdetés után a kiíró­k ezúttal az ÉVM és a Fővárosi Tanács tulajdoná­ba mennek át. Szokásos sor­suk, hogy raktározási lehetősé­gek híján az enyészeté lesznek. Ezúttal azonban jobb sorsra jutnak, illetve jutottak a hall­gatók munkái. Egy kiadvány­­sorozat első füzeteként (a to­vábbi füzetek tartalma a to­vábbi hallgatói tervpályáza­tok anyaga lesz) a Fővárosi Tanács költségén most meg­jelentek a pályaművek leg­jobb lapjai, és az egész pályá­zati dokumentáció a kiírástól a bíráló bizottság döntéséig. „Ez a lehetőség minden bi­zonnyal további serkentő ha­tással lesz a hallgatókra,, hi­szen súlyos rajzbeadási és vizsgakötelezettségük teljesí­tése mellett végzett színvona­las munkájukkal nemcsak a pályadíjak elnyerésére, hanem munkájuk publikálására is számíthatnak. Ezekkel későb­bi elhelyezkedésükhöz minden bizonnyal megérdemelt elő­nyökhöz juthatnak, és nő az esélye annak, hogy a tervpá­lyázatok néhány ötlete, a to­vábbi tervpályázatok során egymással vagy más ötletek­kel kombinálva, továbbfej­lesztve megvalósuljanak.” Dr. László Ottó dékán elősza­vában megfogalmazott remé­nyek máris a gyakorlatban kezdenek örvendetes­ formát ölteni. — Ezekből a füzetekből mintegy hetven példányt szét­ A sorozat első darabja A Gül Baba-tár! építészeti küldtünk a külföldi társegye­temek tanszékeinek — mond­ja Polónyi Károly, a pályáza­tot gondozó városépítési tan­szék tudományos tanácsadója — és a Fővárosi Tanács pe­dig minden lehetséges beruhá­zónak. Ez utóbbi azért külö­nösen fontos, mert a Fővárosi Tanács városrendezési osztá­lyának nincs pénze a különfé­le beruházások finanszírozá­sára. Ezek után máris jelent­kezett egy arab cég, hogy szí­vesen építene ezen a környé­ken szállodát. A Fővárosi Ta­nácsnak ezúttal például lehe­tősége van egy olyan alku fel­kínálására, hogy a cég rendel­kezésére bocsátja a kívánt te­rületet azzal a feltétellel, ha a Gül Baba-türbe (ez Budapest legjelentősebb mohamedán em­lékhelye, voltaképpen zarán­dokhely) közvetlen környeze­tét rendbehozzák.­­ A pályázati kiírásért 71- en jelentkeztek, végül is 13 pályamunkát adtak be. A fel­adat­ építészeti szempontból igen vonzó volt, tarthatták volna többen is érdemesnek a végiggondolását. Nem lehetsé­ges, hogy például a pályadíjak emelésével lehetne az érdeklő­désen lendíteni? — Feltételezem, hogy a pub­likálás lehetősége, a további felhasználás növekvő esélyei­ be környékének kialakítása is vonzóbbá teszik a hallgatói pályázatot. A kiíró szervek ugyan szívesen adnak bármi­kor hallgatói pályázathoz pénzt, sőt ennél többet is ad­nának, a kar mégis úgy véli hogy a „nagy”, országos pá­lyázatoktól meg kell külön­böztetni ilyen módon is. Vagy­is, hogy első díjas munka is legfeljebb 10 ezer forintot ér­het. Talán vitatható álláspont, annyi előny mégis származik belőle, hogy ez a pályázat megmaradhat ötletpályázatnak, vagyis feltehetően nem fog úgy eltorzulni, mint az orszá­gos pályázatok. Azok ugyan­csak ötletpályázatként indul­tak — ennek van ugyanis csak értelme — de végül is részletes kidolgozást követel­nek a pályázóktól, hogy a na­gyobb pénzek kifizetését indo­kolhassák. Ez már csak azért is fölösleges munka, mert va­lószínűtlen a használása. Pél­dául el tudom képzelni, hogy a mostani pályázatból csupán egyetlen ötlet realizálódik m­ajd. Amire gondolok, az nem is a díjazott pályamunkákban volt benne. Megvételre java­soltunk egy szerintem egészé­ben elhibázott munkát, mert volt benne egyetlen telitalálat, a türbéhez vezető hosszú za­rándoklépcső ötlete.­­г- Közeledik a következő­ pályázat kiírásának ideje. Mi lesz a témája? — Ennek meghatározását négy alapvető szempont befo­lyásolja. Először is engedje meg az alsóbb évfolyamok részvételét is, tehát legalább harmadévesek is eséllyel in­dulhassanak. Másrészt össze­tett feladat legyen, ne egyet­len épület tervezése. Továbbá a helyszín Budapesten legyen, könnyen, gyorsan megközelít­hető, ráadásul vonzó he­lyen. Végül pedig túllépve az extenzív építészeten, első­sorban értékeink továbbfej­lesztését célozza. (Ilyen érté­künk ma már például egy la­kótelep is.) Döntés még nem született, de a feladatkiírásra esélyes az új­lipótvárosi új la­kótelep melletti Duna-part mindezideig kihasználatlan le­hetőségeinek feldolgozása. H. I. A körbeépített türbe még a közelebbi-távolabbi környék lakói számára is ismeretlen. Hogy „zarándokhely” van ezen a tájon, arra legfeljebb ilyen táblák utalnak. Egyelőre... A másik nem és az ő furcsaságai A FÉRFI és a nő közötti különbségek egyik tartományának vizsgálatát — olvasom — szexológiai differenciálpszichológiának neve­zik. Az emberek „ősidők” óta beszélnek erről a témáról. Magasztos professzor — de talán csak úgy ötven évvel ezelőtt — gúnyosan, leánytanít­ványához: Tudom kérem, ön nem tehet róla, hogy libának született. De ha már volt bátor­sága betipegni a műszaki egyetemre, okos férfiak közé, lesz szíves bevágni a tananya­got. Megérteni úgysem fogja, ezt én nem is kívánom, nem vagyok ábrándozó termé­szet ... Az ilyen „szófia” beszédből már világos, hogy 1. a „hétköznapi tudat” elfogult, maga­biztos, goromba, 2. s csak mellékesen: férfi­­központú. Bár lehet, hogy ennyire — csak az ilyen férficentrumban — mint a műegyetem. Hanem a szexológiai differenciálpszicholó­gia, ahogy a tudományhoz illik, elemez, hű­vösen tárgyilagos, s aminek lehet, egzakt mó­don nyomoz utána. Mi­­igaz az ilyen — lehet hogy goromba, de annyi meggyőződéssel han­goztatott — véleményből? Érdekes dolgok de­rülnek ki, ha az ember olvasni kezd. Néha csak az, amit már régen mondok, de nekem nem akarják elhinni.. Néha olyasmi, amitől elhű­lök, nem is tudtam, hogy ilyen ostoba előíté­letet melengettem... I. Sz. Kon leningrádi szociológus könyvé­ben olvasom a következőket (cím: Kultúra­­szexológia). OLYAN amerikai, nyugat-európai és szov­jet kutatások eredményeit elemezték kritikai­lag, melyek a befogadás, a tanulás, a memó­ria, az intellektus, a teljesítménykényszer, az öntudat, a vérmérséklet, az aktivitás és érzel­mi szint, satöbbi, kérdéseivel foglalkoznak. Alaptalannak bizonyulnak például olyan korábbi feltevések, hogy a lányoknak kisebb az önbecsülésük, az egyszerűbb, rutinszerű feladatok fekszenek nekik, míg a fiúknak „a bonyolultabbak, amelyek megoldása tanulás útján szerzett ismeretek sokaságát feltétele­zi”; a férfi megismerő mentalitása sokkal elemzőbb, mint a nőké, „a lányoknál az örök­lött, a fiúknál pedig a szerzett tulajdonságok dominálnak.” A tudomány tárgyilagosan s szigorúan próbálja meg elválasztani a biztosnak látszót a feltételezettől. (Vajon a „hétköznapi tudat” nem fejlődhet egyszer idáig? Hogy szeret­nénk néha csak kicsivel ■ nagyobb bizonyta­lanságot érezni egy-egy nagyhangú véleke­désben !!!) „Csupán a következő különbségeket sike­rült hitelesíteni: a lányok verbális képessége felülmúlja a fiúkét; a fiúk térszemlélete és matematikai képességei fejlettebbek; a fér­fiak agresszivitása nagyobb mértékű.” IGEN sok kérdés — nyitott maradt. A sok­szor szidott hétköznapi tudat azért néha ma is tartja magát a tudománnyal szemben, amely egyes kérdéseket nem tud még egzakt módon mérni. A lányok minden hétköznapi tapasztalat szerint engedelmesebbek — állí­tólag. Azonban a tesztek ezt nem képesek sem bizonyítani, sem elvetni. Annyit ki­mond a tudomány, hogy a nemi különbségek viszonylagosak, s a hagyományosan nőiesnek vagy férfiasnak tartott vonások bizonyos ese­tekben egy személyben is jelen lehetnek, kü­lönösen akkor, ha a legmagasabb rendű pszi­chikai funkciókról van szó. A versenyszerűen sportoló nők lényeges jellemzőit például inkább férfiasnak tekintik. A „hétköznapi tudat” néha egyenesen férfit szimatol bennük. A vizsgálatok szerint ez az elképzelés hamis. Versenyző lányok egy sor „férfias” tulajdonságot , versenykészséget, kitartást, kompromisszumot nem ismerő har­ci kedvet — kiválóan össze tudnak egyeztet­ni a magas szintű nőiességgel. „Ennek a kérdésnek nagy elvi jelentősége van” — írja a szerző, s kifejti, hogy milyen kisebbrendűségi érzéseket, neurotikus reak­ciókat vált ki emberekből, ha úgy érzik, nem tekinthetőek „normális”-nak, neon elég „fér­fiasak”, vagy nőként „nem kérnek semmit”... Pedig nyilvánvaló, hogy napjainkban más tartozik a nő vagy a férfi szerepkörébe, mint harminc-ötven-száz éve, a tovább élő hajdani normák, s az újabb tévhitek pedig számtalan­szor kerülnek ellentétbe azzal, amire ma van szükség ahhoz, hogy a mai követelményekkel ne kerüljünk összeütközésbe. Csak egy példa: „férfias” tulajdonság az erély, a parancsolás tudománya, a „magam döntök” felelőssége, az „autoriter hajlam”? Hagyományosan az. Be­válik-e régi formájában — a mai család éle­tében? Erre és ilyen formában van szükség a mai munkahelyen? Ha a férfiak ösztönösen, a társadalmi, érzelmi kényszer hatására — másként kezdtek viselkedni, szükséges és értelmes dolog férfiatlannak érezniük ma­gukat? .. ANNAK az egyénnek vannak legna­gyobb lehetőségei — írja I. Sz. Kon —, aki kevésbé szigorúan van beprogramozva és kü­lönböző szerepekben különböző tulajdonságo­kat tud felmutatni; tud erős és gyenge, szi­gorú és gyengéd, igényes és türelmes lenni.” ★ A „Kultúra-szexológiá”-t 1981-ben adta ki a Kossuth, nagyon rövid ideig volt kapható (mert sok nálunk a jól tájékozott olvasó, ki hinné), s ha ma kölcsön adja egy-egy boldog tulajdonos a fél éve vett kincset, megcsodál­ható, milyen szépen szétolvasta a baráti kör a kötetet. Kézről kézre jár, s ennek több oka is van, mint ami az eddigi idézetekből kitű­nik. S a könyv nem is csak azért izgalmas, mert szó van benne a szeretkezés pózairól (már akinek ennyi elég, hogy izgalmas legyen egy könyv). Az sem volna elég, nyilván, hogy néven nevezi mindazt, amit „nem illik” — ez bizonyára csak húszon alul hat elemi erővel. Már többet jelent, hogy adatok, összefüggé­sek, „történelmi” áttekintés segítségével meg­nyugtat: a maszturbáció nem ártalmas és az „orális technika” hsza természetes, hogy elő­fordul, elég nagy az aránya. De egy bölcsész srác jegyezte meg ezekről a dolgokról a novemberi Mozgó Világban, hogy „hű, de nagy felfedezések”! Nyilván meghallgatott ő is néhány szexuális felvilá­gosítást, s rájött, ez még kevés az üdvösség­hez. Vagyis nem ez a legfontosabb, s önma­gában nem is érthető meg egy-egy gátlás fel­oldásának jelentősége. Túl sok gátlás van, de nemcsak azért jó a könyv, mert tucatjait osz­latja el olyan további tévhiteknek (a férfi­­nemiszerv nagyságának fontossága?!?), ame­lyek szintén nem egy embert tartanak szo­rongásban. EZEKNÉL jóval fontosabb, hogy megpró­bálkozik megismertetni az egyik nemmel a másikat. Ezek az adatok, elemzések és fejte­getések arra is nagyon jók, hogy oszlassanak valamennyit abból a kölcsönös bizalmatlan­ságból , amelyből az első szerelem idején még semmit nem érzünk, aztán egy-két csa­lódás... és mindent elönt, esetleg fel sem fogjuk, mennyire meghatározója cinizmusaink­nak, gúnyoskodásainknak, fölényeskedéseink­nek, gonoszságainknak és bezárkózásunknak. Nem azt mondom, hogy hiányérzetet nem hagy e könyv az emberben. A társadalmi élet mai állapotában vizsgálja a szexológia, a fér­fi-mő kapcsolat mai kérdéseit, s persze jó lenne, ha több, szocialista országban végzett, korszerű, széles körű vizsgálatra alapozhatott volna. Rólunk, magunkról, a mi világunkban élő mai önmagunkról lenne jó még többet tudni. De így is hatalmas az ismeretanyaga és sokunk számára nyújt újdonságot. A sokoldalú elemzés, az ilyen elfogulatlan világos beszéd, az emberi tapasztalat tudomá­nyos feldolgozása érthetőbbé, megfoghatóbbá teszi az ember számára, hogyan lehet boldo­gabb, mert boldogabb lehet, ha ésszel él. S minél több a konkrét ismeret, annál könnyebb cselekvéseink biztonságos erkölcsi alapját megteremteni. Ami talán ilyen egy­szerű: értsd meg önmagadat, de a másik em­bert is. légy képes megtenni érte, ami fontos számára —­s ugyanezt várd el tőle, ugyanerre próbáld őt is képessé tenni. Idealizmus? El­lentétes érdekek tényleg vannak. De azt csak elkeseredett állapotunkban hisszük, hogy­­ az azonos érdekek tán nem is léteznek. EZ AZ idézetektől hemzsegő ismertetés persze keveset ér. A könyvtárban kell „fel­iratkozni a könyvre”, s ha megérjük, hogy megint kapható lesz, meg kell venni. De nemcsak lapozni érdemes benne. Alaposan el kell olvasni. Salgó Rózsa Gazdasági társulások, vállalkozások szervezése Fejlődésünk újabb szaka­szában egyre növekvő szerepet kapnak a gazdasági társulá­sok, illetve a vállalkozások új formái. Jelentőségüket felis­merve — de ugyanakkor ki­forratlanságukat is látva — az érdekelt minisztériumok és or­szágos érdekképviseleti szer­vek támogatásával az Orszá­gos Vezetőképző Központ és az MTESZ országos, nyilvános jeligés pályázatot hirdet „Gaz­dasági társulások, vállalkozá­sok szervezése” címmel. A pályázat segítségével fel kívánják tárni az eddig meg­alakult társulások jövőt for­máló tanulságait, és ennek alapján mind a vállalatokat, és mind az irányító szerveket megfelelő cselekvésre ösztö­nözni. Pályázni két témakörben lehet: 1. Bármely, legalább egy éve működő, társulás, illetve tár­sas vállalkozási forma ered­ményességét értékelő és szer­vezési tapasztalatait összegző és elemző munkával. 2. Új gazdasági társulás (il­letve társas vállalkozás, kis­szövetkezet stb.) létrehozására irányuló javaslatot tartalma­zó tanulmánnyal. A pályázaton részt vehetnek vállalati, intézményi kollektí­vák, valamint egyéni pályázók is. A pályamunkák jutalmazá­sára a pályázatot meghirdető országos szervek mintegy 500 ezer forintot fordítanak, és két 50 ezer forintos fődíj is ki­fejezi a pályázat témájának szakmai és társadalmi fontos­ságát. A pályázatok benyújtási ha­tárideje: 1982. május 3. A főfalat kiváltották... Hajdanán, amikor a mű­egyetemen bővítési igények jelentkeztek, legegyszerűbb megoldásnak a tetőtér-beépí­tés kínálkozott. Így szü­letett meg többek között az a hat tanulóköri he­lyiség a központi épület te­tőterében, amelyeket a mű­szaki fejlesztési osztály tervei alapján nemrégiben átépítet­tek. A hat tanterem átépíté­sének költségei körülbelül há­rommillió forintot tettek ki, ami első hallásra rendkívül magas összegnek tűnik. Hi­szen a tanteremkénti félmillió forint alighanem megközelíti egy-egy újonnan épített tan­terem költségeit... — Az átépítés valóban igen sokba került, mert lényegében tetőszerkezetet tartó főfalat kellett kiváltani, illetve áthe­lyezni. Ez nagy kivitelezési költségekkel járó, statikailag is bonyolult feladat — mond­ja Ákos András, a műszaki fejlesztési osztály vezetője. A műegyetemen folyamat­ban levő általános teremre­konstrukciós feladatok között ezek a termek már régóta az első helyen álltak, hiszen sö­tét, levegőtlen helyiségek vol­tak — nappal is égnie kellett a villanynak, s a lőrésnyi ablakokon a szellőztetést sem lehetett megfelelően megolda­ni. Ugyanis annak idején, amikor a tetőteret beépítet­ték, a gyorsaság és a kisebb költségek érdekében a meg­levő főfalakhoz igazodva vá­lasztották le a helyiségeket, ami azt eredményezte, hogy amíg a normál méretű nagy ablakok a keletkező folyosóra estek, a termek azoknak a bi­zonyos kis ablakoknak az ol­dalára kerültek. Most mint­egy felcserélődött a folyosói rész a tantermekkel, ami azonban csak a főfal áthelye­zésével volt megoldható.­­• Nem lett volna egysze­rűbb nagyobb ablakokat vág­ni a tantermekre? — Ezt az elvileg kézenfek­vő megoldást városképi és műszaki okokból eleve el kel­lett vetnünk. Egyrészt az épü­let jellege nem engedi meg, hogy a képét ilyen módon megváltoztassuk, de ha tehet­tük volna is, szerkezeti okok miatt az ablakokat csak hosz­­szában lehetett volna meg­nyújtani, ami nem sokkal jobb. A munkát a Kistarcsai Álta­lános Építőipari Szövetkezet szakemberei végezték. 1980 első negyedévében kezdtek, s a szerződés szerint ’81 őszére, tanévkezdésre kellett volna elkészülniük. Némi csúszással november végére fejezték be a munkát, decemberben meg­történt a műszaki átvétel, s a hat termet január 3-án át­adtuk az oktatásnak. ★ Fotós kollégámmal január 6-án, szerdán baktattunk fel a harmadik emeletre, hogy megnézzük az elkészült ter­meket. Világosak, szépek, kor­szerűek. Az, hogy a hatvanas teremben éppen felfelé szedték a linóleumot, apró nüansz csupán, a félév kezdetére ké­szen lesz, ígérik. Sajnos, hi­básan nem vehette át a mű­szaki osztály... (dik)

Next