A Jövő Mérnöke, 2002 (59. évfolyam, 1-11. szám)

2002-02-22 / 1. szám

JSXS M­ióta az eszemet tudom, mást sem hal­lok, mint azt, hogy milyen üdvös do­log is az ipar meg az egyetem kap­csolata. És valóban, amíg a szereplők felismer­ték, pontosabban felismerhették az érdekeiket - mert megsütögették a saját (kisebb-nagyobb) pecsenyéjüket - ment is a dolog. Szinte min­denki látott, hallott olyan kutatási megbízások­ról, amelyeknek egyetlen eredménye volt: né­hány magánpénztárca vastagodása. Ugyanak­kor az elpuskázott lehetőségek, elmaradt köz­hasznok, közönybe fojtott érzelmek halmaza pe­dig óriásivá dagadt. Rendszeresen azzal acé­lozzuk törésbe hajló gerincünket, hogy a ma­gyar elme páratlan, hiszen nincs még egy ilyen kicsi nemzet, amely ennyi Nobel-díjast adott a világnak, mint mi. Azt már csak zárójelben tesz­­szük hozzá, hogy azon kiváló magyarok döntő többsége Magyarországon nem kapta meg a le­hetőséget. Azon már nem is csodálkozunk, hogy éveken át száz-, vagy tán ezerszámra tá­voztak e honból kiváló műszakiak csak azért, mert még a bukás lehetőségét sem kapták meg. Volt egy rajzfilmsorozat: Gusztáv. Az egyik epizódban a tehetséges mérnök repülőt tervez. Az idea, a rajz egy áramvonalas csoda. Csakhát - a rendszert megtestesítő főnök javaslatára - többször módosítani kell. Mire „jó” lesz, olyan lesz, mint a főnök: kopasz, kövér, szemüveges, és nem repül... Ez volt a mérce. Ehhez nőtt fel (vagy le) több generáció. Pontosabban, ehhez kellett alkalmazkodni, és kivétel volt, ha az ere­deti gondolat, a ráció áttörhette a dadogó esz­me emelte falat. Sokan m­a is nagyon pesszimisták. Ők persze realistának nevezik magukat, mert tudják, hogy a kutatás, az egyetem és az ipar sikeres kap­csolata jórészt pénzkérdés. És, mint tudjuk, ab­ból most sincs sok. Ez igaz. Ugyanakkor most sem haszontalan felidézni a néhai Pattantyús professzor véleményét: mi kell a jó mérnöknek? Huszonöt százalék mérnöki tudás, huszonöt százalék általános műveltség és ötven százalék erkölcsi erő. A professzor idején még nemhogy PC, de kalkulátor sem volt. A mérnök logarlécet használt. (Tetszik tudni, mi az?) Minden őrületesen megváltozott. A kívánatos arányok azonban aligha! Tessék mondani, elég figyelmet szentelünk annak, hogy az oktató, a hallgató és a gyakorló mérnök erkölcsi ereje teljében lehessen büszke játékosa a kutatás és fejlesztés izgalmas játszmájának? Félek, hogy nem. Félek, hogy nem mindig tudunk örülni a másik sikerének, attól tartok, hogy túl sokszor az irigység és nem a szolidaritás tüzeli lelkün­ket. Minden bizonnyal ezen a nyílt napon az elő­adók módot találnak majd arra, hogy a konkrét kutatási eredmények bemutatása mellett racio­nális érvekkel bizonyítsák a fent citált együttmű­ködés előnyeit. Én csak azt mondom, emberek között semmi nem lehet vonzón racionális, ha az emóció ta­szít. Végül is nem processzorokról, a megmun­kált puszta anyagról van szó. A kutatás-fejlesz­tés, a nyíltság maga az ember. (Jobbik oldala.) szerk I­N­N­O­T­E­C­H KEREKASZTAL 2002. február 28. K. épület I. emelet 65., 13 óra: az INNOTECH Műegyetemi Innovációs Park a BME idei Nyílt Napján ötödik alkalommal várja partnereit kerekasztal rendezvényére, amelynek tárgya: Európai integráció, fejlődés, innováció. Az u­tóbbi évtizedek egyik lényeges jellemzője, hogy a tudomány és a gazdasági gya­­korlat mind közelebb került egymáshoz. Igaz, a tudománynak a mérnöki gyakor­­­ latban megvalósuló hasznosulása szempontjából figyelmet érdemel Derek de Solla Price sok vitát indukált könyvének („Kis tudomány - Nagy tudomány”, Akadémiai Kiadó 1979) egyik megállapítása: „eddigi elemzéseim azt sugallják, hogy a tudomány és a technika két egymástól elkülönült, szinte teljesen független képződmény, ...hibás dolog a technikát az alkalmazott tudományokkal azonosítani”. Viszont számos híd-szervezetet produkált az élet, hogy a tudományt és a gyakorlatban alkalmazott technológiát össze­kapcsolja. Ilyenek az innovációs parkok is, a maguk specifikus eszközeivel. A technológi­ai világverseny „szerény” európai eredményeinek tudatában a pozitív lehetőségek min­den kiaknázható területe megkülönböztetett figyelmet érdemel. Az Európai Unió 2000 elején tette közzé „Az Európai Kutatási Térség felé” című doku­mentumát. Az Európai Kutatási Térség megvalósításának eszköze az új, 2002-2006 kö­zötti időszakra meghirdetett 6. keretprogram, amely új lehetőségeket, de egyben új kihí­vásokat is jelent a magyar kutatói körök, innovációs közösségek számára. Az új Keret­­program tervezete különösen az integrált projekteket, a kiválósági hálózatokat részesíti előnyben, de egyben az eddigieknél nagyobb, megkülönböztetett figyelmet fordít a kis- és középvállalkozásokra is. Az Európai Uniós tagságra törekvő Magyarország számára fontos, hogy időben megismerjük ezeket az új lehetőségeket, felkészüljünk az új kihívá­sokra. Price másik megállapítása szerint a tudomány nemzetközi világában „láthatatlan inté­zetek” alakulnak ki, amelyekben intenzív kutatói együttműködés tapasztalható. „A legakt­ívabb területeken az együtt végzett munka az ismeretek szétsugárzásának a legfőbb módja.” Ez pedig igen fontos számunkra, mert noha elvben minden megvehető, amire szükség van, a hazai gazdaság versenyképessége mégis azt kívánja, hogy legyünk ott, ahol a dolgok létrejönnek, már az új technológiák születésekor legyünk részesei a fejlesz­tő folyamatoknak. Ma, a világháló kiteljesedése korában akár virtuális intézeteknek is ne­vezhetnénk ezeket, pedig a kettő nem ugyanaz: az európai - és persze nem csak a mi földrészünk - fejlődése e területen sajátos irányt mutat: • felerősödött a hagyományosnak nevezhető „láthatatlan intézet” jelenség, és­­ az informatikai hálózatok révén teljesen új térség jelent meg, a virtuális mező (Mé­száros R., Magyar Tudomány 2001. No. 7.), amely természetesen a tudomány világát sem hagyja érintetlenül. Az innovációs park mint a tudásbázisú gazdaság egyik technológia-transzfer szerveze­te van jelen ebben a komplex folyamatban. Ezekről a kérdésekről az innovációs parkok lehetőségeit és feladatait mérlegelve cse­rélnek véleményt az INNOTECH KEREKASZTAL résztvevői. Vitavezető Kleinheincz Ferenc (OM K+F Helyettes Államtitkárság), az EU 5. Keretprogram „Innovációs és KKV” prog­rambizottságának, valamint az OECD Technológia- és Innováció-politikai munkacsoport­jának magyar ország-képviselője). Dr. Pálmai Zoltán Emléktábla-avatás lesz A Műegyetemi Napok, azon belül is az ipari nyílt nap rendezvényei között Oltay Károly emléktáblát avatnak fel az építőkaron 2002. február 28-án (csütörtökön) 14 óra 30 perckor az Általános- és Felsőgeodézia Tanszéken. A Műegyetem híres professzorának emlékét ezentúl egy előadóterem őrzi majd: a K. mf. 16. Itt helyezik el az emléktáblát, amelyet a kar dékánja, Farkas György egyetemi tanár leplez le ünnepélyesen. Az emléktábla-avatás előtt Oltay Károlyra emlékeznek a kar oktatói, és előadás hangzik el a műegyetemi geodéziai oktatás múltjáról és jelenéről.

Next