Kalauz, 1859. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1859-01-22 / 4. szám

Különböztetés. Mi különbség van a tudatlan és os­toba kijött? — „Már hogy volna e kettő közt különbség — mondja talán valamelyik olvasó — tudatlan és ostoba mindegy. En­­gedelmet kérek, nem mindegy; e kettő közt legalább is olyan különbség van, milyen a tudós és tudatlan, vagy a szeren­csés és bol­dog közt van. Ostoba vagy máskép buta az, ki­nek a természet kevés észt juttatott, minél­fogva ha tanul is, vagy tanítják is, nem bír­ja azt felfogni, mit eléje adnak ; még bő ma­gyarázat mellett is csak nagy bajjal képes a dolgot megérteni; és ha hoszas ideig járja is az iskolákat, csak igen nehezen ra­gad rá valami tudományféle. Tudatlan vagy tanulatlan az, kinek nem volt módja tanulhatni, kinek kö­rülményei nem engedték, hogy iskolákat végezhetett volna, de kit egyébként Isten a közönséges józan észszel megáldott, s azt könnyen felfogja, megérti, mit vele meg­értetni akarunk, ha ugyan érthetően, vilá­gosan adjuk azt elő. Ilyen a munkás nagy közönség; ennélfogva hibának tartom, mi­kor valaki azt mondja : ostoba paraszt; nem ostoba, hanem csak tudatlan, vagyis tanu­latlan. A tudatlan minden alkalommal tanul, de az ostoba mindig ostoba marad, azért szokták az ilyenről példabeszédben monda­ni: az ökör csak ökör marad, ha Bécsbe hajtják is. Tudós vagy tudományos pedig az, kiben a közönséges józan ész kellő mér­tékben megvan, s azonfölül akár kedvező viszonyainál fogva, akár pedig mostoha kö­rülmények miatt rendkívüli erőfeszítés és küzdelmek közt, iskolákat végezve a tudo­mánynak valamelyik ágában magát kitün­tette, vagyis egy valamely tudományt egé­szen sajátjává tett, s azt bármikor könyv­­nélkül is elő tudja adni. Szerencsés az , ki önfáradsága , ön érdeme nélkül véletlenül több vagy keve­sebb vagyonnak jutott birtokába , vagy va­lamely veszélytől megmenekült. Boldog ellenben az, kinek van any­­nyija, mennyiből munkálkodás mellett gond nélkül nyugodtan él, haszontalanságok után nem vágyakozik és sorsával tökéletesen meg van elégedve. Minden férfiúnak, ki az irodalom me­zején munkálkodik, egész törekvése vagy czélja e két szóba foglaltathatik öszsze : mu­lattatva oktatni. De meg kell különböztetni őket, mert egy része inkább csak a mulatta­­tást, másik rész pedig föllép s kizárólag az oktatást választja czéljául. Kevés írónak jut azon ritka természeti adomány, miszerint egyenlő mértékben tud­jon mulattatni és oktatni. Nekem inkább czélom oktatni, a­hogy ezt némi sükerrel tehessem a régieknek e latin mondatához szoktam magam tartani: „Qui bene distin­guit, bene docet,“ azaz, ki jól tud külön­böztetni, jól is tud tanítani. Tehát különböztessünk, mi szük­séges és mi nem szükséges. írók, egy oly népnek kebelében éltek. 4 I Ti Szerkesztő és kiadói | iroda: Egyetem utcza l.sz. | Magyar M i k­ á­l | könyvkereskedésé- | ben. 1 f *4/V­ egész évre 4 frt. félévre 2 frt. Hirdetés­­ sor helye 10 kr., többszöri be­­igt.-illismíl S kr. a bélyegen kívül. _ KALAUZ ISMERETTERJESZTŐ ÉS SZÉPIRODALMI HETILAP. Megjelenik minden szombaton. 4 elain. 1839. Januar 22. 3-ik év 1­8. fele ■■■ |.~V I ——

Next