Iparostanonc iskola, Kalocsa, 1938
попсок is könnyebben el-elmaradtak az iskolából, nem lehetett őket úgy ellenőrizni, mint a régi helyen. Alkalmat adott az utcán való rendetlenkedésre is. A tanárok sem tudtak oly eredményesen dolgozni itt, nem vihették a tanoncokat el kísérletezésekre, mert távol esett a hely. Így a nagy nehézségek között kettőzött erőfeszítéssel kellett munkálkodtok. Ezen körülmények miatt a tanítás sem úgy folyt, mint az előző tanévben. Már d. u. 1 órakor meg kellett a rajzot kezdenünk minden nap egy osztállyal és a többi osztály órái 2 órakor kezdődtek és 6 órakor végződtek. De egy osztály újra 7 óráig maradt itt, akik 4- 7-ig rajzoltak. A fiúosztályok hétfőn és csütörtökön, a leányosztályok kedden és pénteken jöttek iskolába. A tanév folyamán a tanítást semmi sem zavarta, úgy, hogy az iskolában a rendes mederben folyt a munka, szünet nem volt. A tanulók viselkedése. Mint az elmúlt iskolai évben, az idén sem volt komolyabb panasz. Kisebb kihágás ha elő is fordult, mindannyiszor egyszerű intéssel, figyelmeztetéssel lehetett elintézni. A tanári kar a szeretettel párosult szigorúságot tartotta szem előtt. Nem annyira büntetni, mint inkább javítani akart, így azoknál a tanoncoknál, akiknél javulást, megbánást tapasztalt, megelégedett enyhébb fenyítő büntetéssel. Azt látta, ezzel többet ér el nagyobb volt a nevelő hatása, mint a nem megokoltan alkalmazott szigorúságnak. A tanoncok is belátták, hogy a tanári kar fenyítéket nem büntetésből, de javítás véget alkalmaz, így sikerült elérnünk, hogy a tanoncok súlyosabb kihágást nem követtek el, a kisebb botlást is megbánva, ismételt visszaesés nem fordult elő. De azt is nagy örömmel tapasztaltuk, hogy a mesterek is megértették az iskola nevelői célját és segítségünkre voltak. Amint a tanoncok látták, hogy iskola és műhely, mester és tanár közösen, vállvetve iparkodnak belőlük embert faragni, a kisebb kihágást is közösen intéztük el, a tanonc viselkedése tudott a mester előtt, jobban tartózkodtak még a kisebb kihágástól is. Szeretnék ezt a közös munkát a jövőben még jobban kiépíteni, amit remélek, az ipartestület vezetőségével karöltve sikerülni is fog. Az iskolában a tanoncok állandó tízperces felügyelet alatt állottak, így nem is volt alkalmuk semmi kihágásra. A tanári kar szükségesnek tartotta, hogy a tanoncok még óraközi szünetekben is felügyelet alatt legyenek. Sétálgatva érdeklődtünk végzett munkájuk, szórakozásaik iránt s ilyenkor több olyant is megtudtunk, amit nevelésünkben felhasználhattunk. Tanulmányi előmenetel. Mint előzően vázoltam, iskolánk máshova lett helyezve, így ez a körülmény sokban gátolta a munka sikerét. Ehhez járult, még mindig vannak meg-