Kapu, 1995. január (8. évfolyam, 1. szám)

HAZAI TERMÉK - HAZAI MUNKAHELY - Cselényi Béla képverse

A beérkező pályázatok mellé sok tanár kísérőlevelet is írt. Ezek tartal­ma biztosított bennünket, hogy he­lyes utat választottunk a 150 év után ismét aktuális eszmék megismerte­tésére és elterjesztésére. Többek között a soltvadkerti Kos­suth Lajos Általános Iskola megbí­zott tanára így kezdi a levelét: „Tisztelt Alapítvány! Előre is elné­zést kérek, hogy tollat mertem fog­ni. Nagyon örülök ennek a verseny­nek. Ha az ember községben, város­ban jár, az üzleti feliratokból nem derül ki, hogy ott mit lehet vásárolni. Teljesen elfelejtettünk magyarul, minden idegen. Még szerencse, hogy vannak kirakatok, s ott az em­ber talán el tud igazodni. Nagyon ötletesnek tartom ezt a versenyt...” A debreceni Benedek Elek Álta­lános Iskola tanárnője leveléből is részleteket ragadunk ki: „... Negyedszázad a hátam mö­gött van, sok tapasztalattal, él­ménnyel, olykor-olykor keserűséggel is. De mindig felülkerekedik az opti­mizmusom, mert körülvesz a gyere­kek szeretete, kritikája és a szülők tisztelete, őszintesége.... Szeretném köszönetemet kifejezni e levél által, hogy gondoltak ránk, az iskolánkra, gyerekekre!! A jövő formálói igenis ők, a gyerekek, akár tetszik, akár nem, nekünk felnőtteknek. Vallom, fiatalokra áldozni, „befektetni” min­dig jó üzlet, érdemes, ... Felsőben 250 tanulónk van. Ez a kis csapat szorgos munkával hozzáfogott a gyűjtőmunkához. Még a bolti eladók­ra is hatással vannak, segítenek a gyerekeknek. Én is szeretem a „ki­hívásokat”. Ez a betegség „megfer­tőzte” a tanulókat is. Szívvel-lélekkel készülnek...” Voltak a levelek között igazán meghatóak, melyek alapján tényleg ma már hinnünk kell, hogy a mindent elsöprő anyagiasság, a racionaliz­mus, a célszerűség mellett őszinte, minden anyagi hasznot háttérbe szorító igaz érzések alakulhatnak ki emberekben, egy jóra mozgósító gondolat megvalósítása során. A le­vél, melyet kaptunk, rövid, de a so­rai között rengeteg igaz érzés van. „Tisztelt Alapítvány! Felhívásukra tanulóink szívesen vállalták, hogy részt vesznek a „Ki ismer több hazai terméket” vetélke­dőn. Ez a kis közösség egyetlen összevont osztály, 25 fős létszám­mal. (1-4. osztályosok) Kérem, fo­gadják ezt a listát tanulóimtól szere­tettel. (151 db termék) Kiss Csabáné tanítónő” A Somogy megyei Általános Isko­la és Diákotthon levele is a mozga­lomhoz csatlakozás egyik formája, a lelkesedés bizonyítéka. Öreglakon így éreznek: „Mélyen tisztelt Igazgató Úr! Felhívásukat köszönettel és tisz­telettel vettem kézhez.... Gyermeke­ink értelmi fogyatékos és állami gon­dozottak. Általános iskolás gyerme­kek ismeretanyagát mi nem tudjuk teljesíteni. A versenyen tehát nem indulhatunk. ...Ha lehetséges, akkor kérem, hogy hívjon meg bennünket és mi boldogan elmegyünk... Van hitünk és reményünk. ...” Sajnos elszállásolni nem tudtuk ezeket a gyermekeket, de a döntő­ről felvett három órás videófilmet el­küldtük részükre. Reméljük, együtt izgultak a versenyzőkkel. Ennek az első iskolai vetélkedő­nek nagyon kedvező visszhangja volt és sok iskolából ismételt felké­rés érkezett, hogy folytassuk a ver­sengésnek ezt a formáját. Ennek mi ebben az évben is eleget kívánunk tenni és meghirdettük a II. Országos Vetélkedőnket a „Ki ismer több ha­zai terméket?” mozgalom keretén belül. Ma már nyugodtan állíthatjuk, hogy széles iskolai mozgalommá fejlődött és reméljük, hogy még sok versengést megér. Egyik kis létszá­mú falusi iskola igazgatónője felhí­vott bennünket telefonon és amikor megtudta, hogy egy ilyen vetélkedőn több száz iskola vesz részt, akkor azt mondta, hogy ők visszalépnek, mert nincs esélyük a helyezésre. Elmond­tuk, ha az iskolájukból csak 10 tanuló figyel a jövőben arra, hogy hazai ter­mék is meghúzódik (szerényen) a polcokon és érdemes vásárolni, mert ezzel egy felnőtt munkahelyét lehet biztosítani, védeni a munkahelyet. II. Országos Vetélkedőnk annyi­ban tartalmaz új elemeket, hogy a termékcsoportok között megjelentek az élelmiszerek mellett - a hazai híradástechnikai termé­kek, - a hazai járműipar termékei - a hazai mezőgazdasági gépipar termékei, - a hazai növényvédelmi ipar ter­mékei. Kíváncsiak vagyunk arra is, hogy a tanulók hány olyan terméket talál­nak a fenti termékcsoportokon kívül, melyen feltűnő helyen szerepel a Hazai termék - Hazai munkahely Alapítvány emblémája, vagy „Ma­gyar termék”, „Magyar áru” felirat. Kitöltenek a tanulók továbbá olyan teszt­lapot, melynek adatain keresztül megismerhetjük ízlésvilá­gukat, a mindennapi élethez való kapcsolatukat, érdeklődési körüket. Ennek értékelése és feldolgozása nemcsak nagy élmény lesz szá­munkra, hanem komoly adatgyűjtés és felmérés is. Az 1994. évi hatos döntőbe, fővá­rosi csapat nem jutott be és különö­sen kiemelkedő eredményeket értek el a községi, falusi iskolák. Az Ala­pítvány Kuratóriumának Elnöksége úgy döntött, hogy meg kell osztani a döntők helyszínét három nagyváros és Budapest között. A tervezett felosztás: - Észak Magyarország, - Tiszántúl, - Budapest és a Duna-Tisza köze, - Dunántúl. A megyék széttagolása még nem eldöntött, mivel azt a jelentkező is­kolák számaránya alapján igyek­szünk meghatározni. Minden döntőn az első helyezett iskola százezer fo­rint jutalmat kap és a tanulók aján­dékokat. Az igazi nyereség pedig az, hogy ismét ráirányítottuk a figyelmet a hazai ipar védelmére. Reméljük hatásosan! Hazai termék - Hazai munkahely Alapítvány Farkas László ügyvivő I · Cselényi Béla Kantonzászló­­ •X ITT MOST OTT MOST ITT AKKOR OTT AKKOR A«^ •XX­­ x Budapest, 1993. XI. 13-14.

Next