Katolikus Főgimnázium, Kassa, 1871

­ A gymnásiumi neveléstanitás aesthetikája a humán tantárgyakban némi tekintettel az új tantervre. A tanártestület havi értekezleteiben részenkint fölolvasta Károly G-K. Hugó, főgymn. rend. tanár. A gymnásiumi ifjúság általános szempontból tekintett neveléstanitásának nem legközelebbi célja a tanoncokból már kész tudósokat képezni. Első és tőrő feladata, kivált különleges magyar viszonyaink között, hogy az általános műveltség bizonyos mértéké­vel vegyenek búcsút a tanintézettől, melynek küszöbé­ről a fensőbb tudományok valamelyikének magaslata felé törekedvén, bizton haladhassanak az oda juttató lépcsőkön. Nagyon érdekes és tanulságos lenne a sta­tisztikai kimutatás, hogy várjon a gymnásiumi pálya­végzett tanulóknak hány százaléka marad meg a fensőbb tudományok elméleti s gyakorlati tovaműve­­lésénél, és ismét mennyien lépnek ki a szerzett ismere­tekkel a közélet gyakorlati terére, hogy azoknak tovaművelése nélkül, beelégedve a különféle hivatalok s társadalmi állások általuk jogosult birtokával, a maradás hívei, vagy legföljebb a szellemi haladás passiv s meddő tudomásvevői legyenek, de azért mindig jellemes emberek a szó legszen­tebb s legnemesebb értelmében??!). Én azt hiszem, hogy az utóbbiak létszámban felülmúlnák az elsőket. S éppen azért e tárgyról való gondolkozásom azon nézetben talál nyugpontot, hogy a gymnásium, mint a legújabb tanterv helyes és egyedül üdvös szel­leme szerint per eminentiam humán intézet, tanon­­caiból főleg embereket képezzen a fensőbb tudomány, művészet, különösen pedig a gyakorlati élet számára. Mert méltán kiált jajt egy francia bölcs '-) , oly nem­zetnek, melynek tudósai a tudományt eléje teszik az erénynek, a művészetet a kötelességnek, mely ifjú sar­jadékában szaporítja a költők, a gramatikusok, a szóno­kok számát, de ritkítja benne, általa az erkölcsök sorait, így tehát a gymn. tanár tevékenysége nem határozód­­hatik főképpen azon feladat megoldásában, hogy tanít­ványai, különösen a kisebbek lényébe száraz, elvont fogalmakat csepegtessen. A fokozott erély hevével kell felölelnie tanítványaiban az ember egész szellemét, az értelmet és akaratot, a kedélyt és szivet s ennek minden nemes dobbanását. Tehát a tanítás módja nem lehet nagyon elvont, sem pedig merev, rideg. Az okta­tás életfogyasztó de nemes műkörében föl kell ismerni és szorgosan érvényesíteni az elétüm­edező szépészeti elemeket. Nem csüggedő kitartással oda kell működni, hogy a fölfogott képzeteket a tanítvány bensejében tovafejleszsze s cselekvésében külsőleg érvényesítse is. J) „Die schwierigste pädagogische Forderung, welche man an den Unterricht stellen kann, aber auch stellen muss, ist ein solches Zusammenwirken aller Theile desselben bei jeder Mannigfaltigkeit der Lehrgegenstände, dass er die eine Frucht zur Reife bringt, welche das letzte Ziel aller Jugend­bildung ist, ein gebildeter edler Charakter.“ „Entwurf der Organisation der Gymnasien und Realschulen in Oester­­reich.“Vom Ministerium d.Cultus u. Unterrichts. S. 7.Wien, 1849. s) Frayssinous: „A kereszténység védelme“ (Defense du christianisme) c. művének II. r.-ben.

Next