Katholikus Hetilap, 1873 (29. évfolyam, 1-52. szám)

1873-10-09 / 41. szám

41. szám. Pest, 1873. Október. 9. Megjelenik minden csütörtökön.­­— Előfizetési ár : egé­sz évre 4 frt, fél évre 2 frt negyed évre 1 frt. — Hirdetések ára : 4 hasábos petit sor 8 kr. Az előfizetési pénzeket, valamint a lapba szánt kéziratokat a Szent-István-Társillat igazgatóságához (Lövész utcza 11. sz.) kérjük küldeni. M i s sió-l e v e 1 e III. A ja­páni egyház a XIX. században. (Az 1867-ki üldözés kitörése.) 1867-ben a japáni egyházra ismét a szorongatta­­tás és kisértés ideje állott be. Különösen Nagasaki vi­dékén a keresztények, régóta nem lévén alkalmuk a szentségekhez járulni, fölhasználták a kedvező alkalmat, és elhagyták rejtekeiket; ez felbőszítette a pogányokat. Ehhez járult, hogy a taikunnak, kinek a főhatalom akkor még kezében volt, sok ellensége vola a kisebb fejedelmek közt, kik amazt gyanúsították, hogy nagyon kedvez a külföldieknek; a vádak közt, melyekkel őt megbuktathatni remélték, az is volt, hogy az országot a barbárok kezére akarja játszani. Ekként a taikun állása meg lévén ingatva, a keresztények üldözésében kedvező alkalmat látott, hogy elhárítsa magától azon látszatot, mintha a belföldi intézmények rovására a külföldieknek kedvezne. Ily ügyállás mellett csak kevés alkalom kellett, hogy a hamu alatt izzó szikra lángba törjön ki. Ekkor történt — 1867-ki áprilban­­ , hogy egy az urakami völgyben elhunyt keresztény nő rokonai vonakodtak vallási gyakorlatok tartása végett bonczot hivni. Midőn ezt az elülj­áró (choya) meghalta, fenye­gette a rokonokat, hogy ez ügyet a nagazakii rendőri főnöknek (dajkuan) be fogja jelenteni, ha az országos szokásokhoz alkalmazkodni vonakodnának. Azonban a keresztény községek mind a choyának és dajkuának, mind a nagasakii helytartónak kijelentették, hogy ők a világi hatalomnak mindig hű alattvalói akarnak ma­radni, de lelkismeretök tiltja abonczokkal akárminémű vallási közösségbe lépni. — Ezen válasz a fenyegető vihart se látszék csendesíteni, mert a legközelebbi hó­napok csendben múltak el; minden nyugodt maradt, több pogány megkeresztelkedett, azok száma, kik 1867. jan. 1 -jétől június 9-ig a nagasakii templomban először áldoztak, 1200-ra ment. Ekkor hirtelen, 1867-ki július 14. és 15-ke közti­­ éjjel számos fegyveres kíséretében hivatalnokok jelen­­t­­ek meg az urakami völgyben. »Xavér, katekétáink egyike, így ir egyik hittérítő, épen a szentmiséről jött, midőn a szomorú hír Nagasa­­kiba érkezik. Azonnal útnak indult, s a völgybe azon­­ pillanatban érkezett, midőn a foglyok a város felé ind­it­­­­tattak. Először atyját, ki Xavér sz. Ferencz falu elüljá­­rója volt, bottal ütötték és megkötözték, anélkül, hogy felöltözésre időt engedtek volna neki. Azonkívül Xavér idősebb fivérét is elfogták, rokonságából egy egész csa­ládot, néhány fiatal katekétát, több nőt, kik a foglyok­tól el akartak búcsúzni, egy másik katekéta bátyját, egy leányt, ki azzal vala megbízva, hogy az ő korabeli leányokat oktassa, végre egy asszonyt két éves gyerme­kével. Aztán az üldözők megrohanták sz. Klára, szent József és Boldogasszonyunkról, nevezett falukat. Szent­ Klárában elfogtak egy katekétát 15 éves leányával, és­­ több keresztényt, kik tőle vallásoktatást nyertek. Ha­­­­sonlóképen jártak el több más falukban. Az elfogotta­­kat mind börtönre vetették, kiknek száma többre megy hatvannál. Hogy ürügyet találjanak a keresztényeket nyilvánosan lázadókul megbélyegezni, egy kisebb hiva­talnok erőszakos ellenállásra akarta őket ingerelni, azt mondván, hogy elfogatásuk a felsőbb hatóságok aka­rata ellenére történt. Alig értesülök e fogásról, siettem kedves foglyainkat titokban megintetni, hogy mint eddig, minden bántalmat tűrjenek békével. A következő napokon még egyes befogatások fordultak elő.­­Az üldözés nem­ csupán Nagasaki környékére szorítkozott. A szomsz­éd Omura tartományban megpa­rancsolták a lakosoknak, hogy igyanak a vízből, mely fölött a bonczok bizonyos babonás szavakat mondottak; azoknak, kikre gyanú volt, hogy keresztények, nevük 41

Next