Katholikus Hetilap, 1874 (30. évfolyam, 1-53. szám)

1874-12-03 / 49. szám

Budapest, 1874. 49. szám. December 3. Megjelenik minden csütörtökön. — Előfizetési ár : egész e­vre 4 frt, fél évre 2 frt, negyed évre 1 fid.. — Hirdetések ára: 4 hasábos petit sor 8 kr. Az előfizetési pénzeket a Szent-István-Társulat igazgatóságához, a kéziratokat a lapszerkesztőséghez (Lövész-utcza 11. sz.) kérjük küldeni. A világi szellem alapja. (Cs. J.) A kath. egyház isteni alapítójától kezdve egész mostani feléig, mindig ellentétbe helyezte magát a világgal s összes törekvését odairányzá, hogy hivei­­nek huzamosabb foglalkozását a világgal lehetőleg megakadályozza, és ezt még akkor is czéljának ismerte, midőn a világ vallási eszméktől lelkesedve, az egyház hű szolgájául mutatkozott. Ezt észleljük legalább vala­mennyi vallásos elmélkedésben, mely valaha megje­lent s mely czéljául az ember tökéletesbítését tűzte ki. Mi lehet ennek az oka, kérdi a mai század gyer­meke s nem egyértelmű-e ez az ismeretgyűjtés gátolá­sával s a sötétség terjesztésével? Épen nem, mert az ismerethalmaz még nem böl­­cseség. Az egésznek mélyebb alapja van. A világgal való folytonos foglalkozásunk csak a külvilágtudatot élénkíti bennünk, s a belvilág iránt még érzékünket is eltompítja, úgy hogy nem vagyunk képe­sek a külvilág fölé emelkedni, vagyis nem bírjuk föl­fogni, mily viszonyban áll a világ az emberhez és az ember a világhoz s a többi emberekhez, következőleg még kevésbbé bírunk eljutni a véges és végtelen szellem közt fenálló viszony tudatára. A külvilágba merült ember ideiglenes javakat, gyönyöröket hajhász, isme­reteket szerez, gyakorlati tudományokra adja magát, mindenre vállalkozik, csak belvilágába ne kényszerül­jön tekinteni, s végső rendeltetéséhez ne kelljen viszo­nyítani semmit. A belvilág előtte terra incognita, melynek már szóbahozása is ásításra indítja őt. Az egyház tehát ma­gasabb álláspontra akarta emelni az embert, honnan az ember és Isten eszméjéhez könnyen emelkedhessél Miután a társadalom emberekből áll, abban is olyan szellem uralkodik, mint amilyen tagjainak keb­lét dagasztja. Régebben, midőn még az egyháznak említett jelszava hatással volt a kedélyekre, egészen más szellem volt észlelhető, mint most a külvilágnak hódoló korunkban, hol talán épen azért, mivel előbb nagyon is elmélyedtünk a belvilág aprólékos momentu­mainak méltatgatásába, egyszere végtelen számban áll előttünk a teendő, s a gyarló emberi figyelem egy perezre sem képes elvonatkozni tőle. Különösen hazánkban egy új, nemzeti élet küszö­bére lépve, egészen természetes, habár nem helyesel­hető következmény az, hogy minden mozgalom, min­den működés a külvilág dolgaira irányul, hisz a gyer­mek is, ha nagy öröm éri, külvilágot keres s sze­rencsétlen tanító az, aki ekkor csendes elmélkedésre akarná őt szorítani. A társadalmi élet minden tényezőjében feltalál­juk eme uralgó külvilágtudat hatását és pedig már­is a szélsőségig vive. így különösen az irodalomban a gya­korlati életet érintő tudományok mellett a politikai hírlapírás és az érzékiséget ingerlő regény és színmű­­költészet szerepel, de klasszikus költőt, nagyobb böl­csészeti művet, vagy fontos vallási munkát h­iában keresünk, és ha volna is, nem találna olvasóra. A tar­tatni szokott felolvasásoknál már hallunk ugyan böl­csészeti értekezéseket, de megvalljuk, nagyon találónak tűnik föl, midőn az akadémiában a bölcsészetet empi­­rismus alapján minden rendszer nélkül egészen gya­korlati tudománynyá óhajtják átalakítani, a kereske­dők társulatában pedig a hanyatlásnak indult erköl­­csiséget humanistikus intézményekre hiszik állapít­hatni. A vallást mellőző közös iskola rendszere, az isme­retszerzésre fektetett fősúly a középiskolákban, s a fel­sőbb iskolák tanszékeinek nevetséges aránya mind ki­tűnően jellemzi korunk irányát. A családok körében mutatkozó élvhajhászat, fény­űzés és­­ boldogtalanság egyaránt arra mutat, hogy a külvilág felé sóvárgunk. 49

Next