Katholikus Hetilap, 1876 (32. évfolyam, 1-52. szám)

1876-01-13 / 2. szám

Budapest, 1870. 2. szám. Január 13. Megjelenik minden csütörtökön. — Előfizetési ár : egész évre 1 frt, fél évre 2 frt, negyed évre 1 frt. — Hirdetések ára: thasábos petit sor 8 kr. Az előfizetési pénzeket a Szent-István-Társulat igazgatóságához, a kéziratokat a lapszerkesztőséghez (Lövész­ utcza 11. sz.) kérjük küldeni. A j­o­g á­ll a­m (Cs. J.) Államférfiaink és journalistáink annyiszor s oly fennen hangoztatják ez újabb jelszót, hogy végre a higgadtabb érzelmű közönség is e fogalom alatt csak a tökély példányképét véli rejteni, s ha a szabadelvű kor­mányok egyházellenes önkénykedő rendszabályait meg is kezdi támadni, azonnal elhallgat, mihelyt a jogál­lamra történik hivatkozás. Oh ez olyan alkalmas argumentum! Ha már az igazság erős pajzsán minden érv darabokra törött, még mindig megmarad egy menedék, egy felkiáltás , de jogállamban miképen lehetne ilyet tűrni! Olyan szép eszme az a jogállam, melyben minden viszony, minden cselekvés törvények által van körül­írva, s szabatosan kijelölve, hol mindenki csak arra köteleztetik, amit a törvény parancsol s csak az bűn­hődik, ki a törvény rendeletét sérti meg,­ hogy nem is csodálkozhatunk, ha az emberiség most ezen eszme után rohan s szánó mosolylyal tekint a patriarchal­is ősökre, kik törvény nélkül teljesítették kötelességöket nem is annyira büntetésteli felelememből, mint inkább csak azért, mert lelkismeretök kivánta. Az eszme mindenesetre szép, de lássuk, miképen fogják azt fel kortársaink, mert tudjuk, hogy a szavak­hoz a fogalmat az emberek csatolják. Ha szabadelvű államférfiaink működésében az irányadó alapelveket akarjuk megismerni, legjobb, ha a positív philosophia embereit hallgatjuk meg, mert ezen iskola azonos a mostani vallásellenes s materia­­listikus iránynyal. Littré positivista kimondotta, hogy dogmák nélkül nincsen erkölcsi rend s miután szerinte a keresztény dumák ideje lejárt, azt a tanácsot adta az állam veze­tőinek, hogy tekintet nélkül az erkölcsiségre kíséreljék meg a kormányzást s vezessék a társadalmi életet. Ebből kifolyólag a jogállam fogalma alatt oly tár­sadalmi szervezetet kell értenünk, mely az erkölcsiség igénybevétele nélkül tételes törvények által tartja fen a társadalmi rendet. Nem veszi tehát tekintetbe az egyes alattvalók erkölcsi állapotát, hanem az egyént önma­gára hagyva csak annyiban óhajtja korlátolni, am­eny­­nyiben a külső rend fentartása követeli. Elhanyagolja ekként az egyesek valódi érdekét s az államnak omni­­potentia tulajdoníttatik. Épen ellenkezőjét látjuk ezen főtörekvésnek azon korban, midőn az erkölcsi tökéletesedés vágyától ösz­­tönöztetve százanként hagyták oda a társadalmat és erdőkbe vagy pusztákba vonulva csupán egyedi czéljuk­nak éltek. Megvetették úgy­szólván a jogi intézkedés szükségét, mert elégnek tartották az erkölcsi törvénye­ket. Mintha a mostani jogállammal szemben erkölcs­államot akartak volna létesíteni, holott ily merev elkü­­lönzésben mind a kettő egyaránt nevetséges. Amaz egy műkerthez hasonlít, melyben minden fa és csemete a kertész sarlója alatt az összalakzathoz arányosított ido­mot nyer, amint a kertész szeszélye hozza magával, emitt pedig egyeseknek túlterjeszkedése a többieknek elnyomását okozza. Az ily értelemben vett jogállam mit sem tehet a jellemtelen és gonosz lelkű egyénekkel szemben, sőt ellenkezőleg eszközül silányul az ilyenek kezében, hogy a becsületes, józan gondolkozású polgárokat, kik nem voltak eléggé óvatosak, kifosztani s tönkre tenni segítse. A plutochratia s pauperismus kimaradhatlan következ­ménye az ily formalitásokhoz kötött s belső erkölcsi erőt nélkülöző államéletnek. Az önzetlenség, hazafiság s a közügyekért lángoló lelkesedés, melyek nélkül Guizot nem tud képzelni népképviseleten alapuló alkot­mányt, egészen ismeretlenek lesznek a csupán pénzért dolgozó honfinak, mert az erkölcs nélkül értett jog­államban csak törvényszerűség kivántathatik, sem több sem kevesebb.2

Next