Katholikus Néplap, 1850. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1850-02-14 / 7. szám

KATHOLIKUS NÉPLAP. BUDAPESTEN. 7. Februarius 14. 1830. Dicsőség­ Istennek a’ magosságban, és a’ földön békeség a’ jóakaratu embereknek. Lukács 2. r. 14. v. Megjelenik e­ lap hetenkint egyszer, csütörtökön.Elő­fizethetni rá Pesten, a’jó és olcsó könyvkiadó társu­lat’ pénztárnokánál a’ Se­­minariumban; Emich Gusz­táv’ könyvkereskedésében úri- és kigyó-uteza’ szeg­letén; vagy a’ szerkesztőnél nagy-hidutezában, 9. sz. ház­ első emeletében. Vi­déken a' cs. k. postahi­­vataloknál. Előfizetési díj­­/* évre Bu­dapesten kihordással 30 kr. félévre 1 ft. pp.; vidékre postán borítékban félévre 1 fz. 20 kr. pp. A’ lap’ szerkesztését illető levelek egyszerűen ,,a’ Katholikus Néplap'szerkesztőségéhez“ czímezendők. (Pest, nagy­­hiduteza, 9. sz.) Böjti elmélkedések. I. A’ múlandóság. A’ nagyböjti szent időket Isten’ jóvoltából megint elértük. Keresztényeknél ezen idők a’ komoly magábavonulásnak ’s a’ világ’ múlan­dósága felöli gondolkozásnak idői; legalább ezt kívánja tőlünk drága édes anyánk, a’ római ka­­tholika anyaszentegyház, melly kegyesen emlé­keztet, int és nógat bennünket, hogy mellőz­vén a’ testnek kedvező lakmározást, zajos vi­galmat, játszadozást, fordítsuk egész figyelmün­ket a’lelki dolgokra; bűnös állapotunkról, Krisztus’ kínszenvedéséről ’s lelkűnknek ez ál­tal történt megváltásáról, valamint az üdvösség’ eszközeinek szorgalmas és ügyes használatáról elmélkedjünk. Hogy pedig ezt a’keresztény böl­cselkedést annál derültebb elmével tehessük, böjtölést rendelt fiainak a’gondos lelki anya, ur Jézus’ példájából, de öntapasztalásából is tud­ván, hogy a’ mi a’ test’ kényétől elvonatik, az által a’ lélek tápláltatik és erösíttetik, ’s azt nyeri, hogy a’ földnek hitvány porából könnyebben emelkedhetik ég felé, hol jövendő boldogabb hazája létezik, ’s hol reá a’ dicsőség’ királya Krisztus Jézus a’ mennyei lelkek’ fényes tábo­rával várakozik. Halál, ítélet, pokol, mennyország — ezek ama komoly tárgyak, mellyekkel a’ bó­dult világnak hivalkodó gyermekei nem sokat gondolnak, de a’ bölcs keresztény’ elméje annál többször foglalkozik ama végső ’s valóban igen főbenjáró dolgokkal; mert ő nem akar czél nél­kül és vakon élni e’ világban, mint az oktalan állatok, hanem élete’ pályájának azon szakát is tekinti, melly a’ síron túl fog következni. Ször­nyű esztelenségnek tartaná ő — a’bölcs keresz­tény t. i. — hogy csak fusson fusson ez életen át szem­behúnyva, ’s azután talán csak akkor nyissa föl szemeit, mikor már késő, mikor már végső elnyeléssel fenyeget a’ hideg sírnak ré­mes éjszakája. Légy te annak idején már okos, keresztény felebarátom! mert kár után késő a’ bánat. A’ bölcs Sirákfi is erre buzdít minket, midőn imigy szól: „Minden cselekedeteidben emlékezzél meg a’ te végső dolgaidról, és soha sem fogsz vétkezni.“ (7-dik r. 40. vers.) 7

Next