Katholikus Néplap, 1852. január-június (5. évfolyam, 1-27. szám)

1852-06-30 / 27. szám

Apja halála után, mint független úrnő folytatá az életmódot Piroska, mellyhez apja életében hozzá szo­kott, fegyveres zsoldosaival, kik mindnyájan mord ki­nézésű rablók, s bűntársai voltak, zsaroltatta a védet­­leneket, elhajtatta marháikat, elszedte kincseiket, ki­fosztotta az utasokat, éjenkint megrohanta a körüllévő falukat, s azokat fölprédálta; a rablott holmit Leány­várába hordatván be, melly átkos bünrészek égbe ki­áltó vétkek, gonoszság és istentelenségeknek volt tanyá­ja, rettegése a körvidéknek, s minden jó érzésű békés polgárnak. Rablását s gonoszságait abban az időben háborút­­lanul űzhette Piroska; mert ki mert fegyveres szolgái­val szembe szállani ? Ki merte volna a hatalmas úrnőt várában háborgatni? De az igazság büntető karja sem érhette el őt, mivel azon szomorú háborús időkben, midőn minden nap megújuló harczok, és villongások között folyt el, a törvény nem sújthatta érdemük sze­rint a bűnösöket. Az ország nagy részében török lé­vén az Ur, ez maga is rabolt és prédáit, a­hol szerit tehette. Illy zavaros körülmények között az erőhata­lom volt az Ur, s a bűnöktől nem a törvények ereje, hanem önnön lelkiismerete tartóztatta vissza a jobba­kat. De a kinek hatalma volt, ki lelkiismerete szavára nem hallgatott, s megvetvén az Istennek minden kö­rülmények között fönálló törvényét, nem gondolta azt meg, hogy gonoszságai, mellyek elkerülik ugyan a világi hatalom figyelmét és büntetését, az Isteni igaz­ság könyveibe egy láthatatlan kéz által följegyeztet­nek, az űzhette gonoszságait szabadon, zaklathatta az erőtleneket, s erőszakoskodhatott a gyengéken. Élt, nem messze Leányvárától, egy jó lelkű em­ber, Bimbó Mihály, felesége­ és gyermekével. Fiata­labb éveiben a török ellen harczolt, most pedig két keze munkája után éldegélt az apjáról reá maradt föld­ből, és egy tehénkének hasznából, szegényesen ugyan, de megelégedve. Egy napon portyázó török csapat tört Bimbóék labára. Kirabolt mindent, elvitte utolsó falat kenyerü­ket, elhajtotta egyetlen tehenüket, pusztán hagyván a kirabolt lakot a szerencsétlen családnak. A család, e véletlen csapás által vég­ínségnek kitéve, küzdött a sanyarusággal. A családatya, erős lélekkel, s keresztényi béketűréssel fogadta e csapást, s vigasztalta családját , hogy a jó Isten, ki az égi ma­darakat táplálja, őket sem hagyja elveszni. Hogy családjának a mindennapi kenyeret meg­szerezze, Leányvárába szegődött Mihály, szolgálatba. Néhány napok elmúltával helyzetét át kezdé látni; megismerkedett a várbeli cselédséggel, kitudta élet­módjukat, naponkint tapasztalta, miként követtetnek el általuk a legocsmányabb bűnök, megszokott fölsem­­vevéssel, s lelkében elborzadott. Midőn eléggé meg­szokottnak vélték, kinyilatkoztatták előtte, mi leend teendője a várban, s mi leend jutalma a tett szolgála­tokért, felszólítván egyszersmind, hogy a hűség, és engedelmesség esküjét tegye le. A miket Mihály Leányvárában látott és hallott, meggyőzték őket arról, hogy bűnrészekbe jutott, s a bűnnek szolgálatába állott. Menekülni akart minden áron, előbb mintsem a bűnre magát esküvel lekötni kényteleniltessék; készebb inkább az éhség hiányait szenvedni családostól, mint lelkének árán kincseket szerezni. Visszaborzadott a gondolattól is , hogy ő felebarátja károsítására segédkezet nyújtson; hogy ő, ki élete napjaiban sohasem távozott el a becsületes­ség ösvényétől, kinek házában soha egy krajczárnyi értékű hamis kereset nem volt, ő adja magát ollyan é­­letmódra, mellynek minden falat kenyerén átok fek­szik. Készebbnek érzette magát bárm­illy sanyarú na­pokra elszánni, mint úrnője akaratjára hajolván, eladni magát a bűnnek. Az időtől, hogy megtudta, milly szol­gálatot kívánnak tőle, nem volt nyugta Leányvárában. Álmai nyugtalanok voltak; a vár úgy tűnt előtte, mint egy börtön, mellyben a gonoszság fogva tartja; a cse­lédek mint kisértők, kik megejteni törekszenek. Nem tűrhetvén tovább e kínos állapotot, egy éjjel meg­szökött. Nehány napra megszökése után Piroska fegyve­res zsoldosai fogták körül lakát, s kinyilatkoztaták a várasszonya parancsolatát , hogy a házat azonnal hagyja el, melly a hozzá tartozó földdel együtt, mint Leányvára úrnőjének tulajdona, tőle, mint érdemetlen jobbágytól elvétetik. Mintha az ég villáma csapott volna le közéjük, úgy megrémült ez istentelen parancsolat hallatára a szegény család. A jó lelkű Mihály meg nem foghatta, miként lehessen illy igazságtalanságot csak gondolni is, hogy törvényes tulajdonából, mellyet még boldo­gult apja szerzett sok évi munka és nélkülözések mellett, kiüzenhessék; de a kőszívű bérenczeknek hi­ába beszélt, hiába könyörgött; ezek a távozni vona­­kodót kiverték tulajdon házából, kihányták utána egy­szerű bútorát, és a házat elfoglalták. Kifizetve tulajdon ház lakából, az igaz lelkűsége miatt üldözött atya, még mindig hitte, hogy illy égbe­kiáltó igazságtalanságot nem követhetnek el rajta; re­­ménytette egyszersmind, hogy ha igazságát, önnön és családja sorsát Piroska elejébe terjeszti, vissza fogja hozni szívtelen parancsolatját. E remény által ösztö­­nöztetve fölment Leányvárába, de keserűen csalódott reményeiben, mert a várból komondorai által űzette ki Piroska a könyörgőt, hiszen az volt czélja, hogy ön és családja nyomorúsága hozza vissza a várba, és kösse le a bű­n szolgálatjára, melly­­öl lelkiismerete űzte el ötét. Az ebektől megtépett ruhában, vér- és izzadság­gal borítva tért vissza övéihez Mihály. Keblét keserű-

Next