Katholikus Néplap, 1855. január-május (8. évfolyam, 1-18. szám)

1855-01-03 / 1. szám

" Ha ébredtem, "ha lefeküdtem, ha imádkoztam, bár­mivel foglalkoztam, mindig az érzékiség tarka képei forogtak szemeim előtt. S tán ezért föl­hagytam az olvasással? Büszkeségem nem en­gedő ezt. Nem is tettem, sőt mennél mélyebbre merültem a veszélybe, annál nagyobb hévvel ra­gaszkodtam most már kedvessé vált hóhérom­hoz, az érzékiséget ingerlő könyvek olvasásához. Jól emlékszem rá: egy este asztalomnál ültem s egy könyvet olvastam. . . már egészen oda vol­tam, annyira fel voltak ingerelve érzékeim; vég­re fogtam a könyvet és a földhöz csaptam. S bár hagytam volna ott fekünni mindörökké! Én a­­zonban megint felemeltem s újra olvastam, mig csak az álom be nem csukta szemeim. S valljon becsukta-e? Nem, én ébren aludtam. Az olva­sás közben támadt képzelődések álmomban is za­varták lelkemet, s én néha olly erőtlenül ébre­dek föl, mintha egész éjen át ellenséggel küzdöt­tem volna. S csakugyan éjről évre ellenségemmel, az érzékiség ördögjével kellett szembe szállanom. Gyermekkori életemtől sehogy sem bírtam egé­szen megválni. Még mindig szemem előtt volt jó anyám, a­mint szépen összefogta kezeimet és a Miatyánkot mondatta el velem; — szemem előtt forgott minden este, midőn ő mindnyájunkat szentelt vízzel szokott volt meghinteni ... s még­is mind emellett is hasztalan iparkodtam,ájtato­­san végezni szokott imádságimat; hasztalanul csókolgatom ágyam fölött függő keresztemet; hasztalanul tekintettem ollykor ollykor a szeme­im előtt falon függő és kínos keresztjét vállán hordozó Jézusra; hasztalanul néztem az ablakom­ra szolgáló szentegyháznak ragyogó szép kereszt­jét: mindez nem használt, nem is használhatott; mert hisz a gonosz kovásza folytonosan forrt keb­lemben. Végre lankadni kezdett eddigi, a­mily­­lyen ollyan vallásosságom is. Esténkint nem imádkoztam már, megelégedtem keresztet vetni magamra: reggel nem vettem többé kezembe imakönyvemet, hogy hálát adjak Istenemnek , egy fohászt, ha mégis föltöpiték hozzá, ezt elég­nek tartottam. De azért most is, a­mennyire csak lehetett, pontosan teljesítem kötelességimet ... a szent gyónást és áldozást mindig elvégeztem . . . De oh Istenem ! mikép végeztem el? Mikép vé­geztem volna, mikor nem is hittem, hogy azt Is­ten rendelte ?.. A mellett legnagyobb bűneimet s lelkemnek legsulyosb kisérteteit szorgalmasan eltitkoltam ... A szent áldozáshoz is milly hide­gen járultam, annak csak Isten a megmondható­ja. S mindennek a rosz könyvek olvasása volt oka. Egyszerre más állapotba jutottam, más em­berek közé jöttem, hol elég időm volt, magamba szállani, és lefolyt napjaimról komolyan gondol­kozni. Isten üdvömre fordítá ez állapot-változást, s önt választá ki, hogy mentsen meg az örök ha­láltól .♦...“ Itt vége szakad az ifjú sorainak; de kön­­­­nyen kitalálhatjuk,mi következett még: ő meg­gyónt s visszanyerő lelki nyugalmát. Az ifjú nap­lójában többet a rosz könyvek szomorú követ­kezéseiről nem találok; megtérése után bizonyo­­­san kerülte azokat, mint a hajós az örvényt. De kell-e ennél több? Nem elég-e az, a­mit ezen ifjú történetében olvasónk? Nem elég szomorú kö­vetkezése-e a rosz könyvek olvasásának az a sok lelkismeret-furdalás, az a sok lélek - gyötrelem ? Hát még mit mondjak azon roppant veszedelem­ről, hogy majdnem az örök kárhozatra juttatók őt?.. S ki győzné meg mind előszámlálni azt a sok roszat, mit a feslett könyvek okoztak és o­­koznak?.. Édes atyámfiai, kik e sorokat olvas­sátok, nyissátok csak föl szemeiteket, és lássá­tok azt a nyomorúságot, ínséget, melly az egész földet elborította; azt a sok háborút, veszeke­dést, egyenetlenséget, — ezt mind a rosz köny­vek okozták. „Az ördög soha sem alszik“ mond a magyar. Igaza van e közmondásnak. A köny­vek, mellyek minden tartózkodás nélkül hirde­tik az istentelenséget; könyvek, mellyek az er­kölcstelenséget, a feslettséget, babonákat a leg­szebb szin alatt akarják becsempészni az embe­rek szivébe: ezen könyvek az ébren levő ördög­nek szolgái. Igaz ugyan, hogy nagy romlást o­­koz az ördög a szemtelen, ocsmány beszédek ál­tal , de bátran állíthatjuk, hogy mind e rósz még csak árnyéka sem lehet annak, a­mi a rósz köny­vek olvasásából ered. A szó csak szó, és hamar elhangzik, de az írás,a­mi egyszer ki van nyom­va, az, lehet mondani, örökké megmarad. Ollyan a rosz könyv, mint a tűz, melly, hacsak útját nem állják, mindig odább és odább terjed s rombol és pusztít mindent, mi útjába akad. Zakariás pró­fétáról olvassuk a szentírásban, hogy mennyei elragadtatása közben egy repülő könyvtekercset látott; az angyal pedig azt mondá neki: „Ez a­­zon átok, melly az egész földszinére kiterjed.“ — Édes atyámfiai ! Mélyítek nem veszi észre, hogy ezen rósz könyvek valódi átka az emberiségnek? A rósz könyvek átkát, a forradalmak átkát, a gonoszság és erkölcstelenség, a hitetlenség, sze­­­génység, elégedetlenség s mindenféle nyomorú­ság átkát hozták az emberi nemzetre. S ha a ke­resztény vallás nem Isten műve, úgy már azt is rég eltörlötték volna a föld színéről. Jól tudták ezt az első keresztények, s azért olvassuk felölök az Apostolok cseleked. könyv. 19. r. 19. v. .,So-1*

Next