Katholikus Néplap, 1855. január-május (8. évfolyam, 1-18. szám)

1855-02-14 / 7. szám

54 térségnek cselekedeteit, és öltözzünk fel a vilá­gosságnak fegyverébe* (Rom. 13. 12.) Miként fordítsátok pedig hasznotokra az Apostolnak e szavait? Ő maga adja másutt erre az utasitást: Atyámfiái, i­ ő a filüppiekhez, nem állitom azt magam felöl: mintha már a czélt (t. i. üdvösségemet) elértem volna, hanem azt az egyet vallom magamról, hogy elfelejtvén a hátam me­­gött hagyottakat, az előlévőkre pedig igyekez­vén, a feltétetett czélhoz sietek; hogy azon jutal­mat elnyerjem, a mellyre engem onnan fölülről az Isten hivott a Krisztus Jézusban (Filipp, 3. 13—14.) Tehát el kell felejtenünk amaz­ó em­bert, ki bennünk eddig élt, és sz. Péter szavai szerint: mint mostan született kisdedek, okos, minden csalástól tiszta tél után kell vágyakod­­nunk, hogy az által az üdvösségre növekedhes­sünk, ha mégis megizleltük, milly édes legyen az Úr (1. Petr. 2. 2.), és minden évvel újból kell kezdenünk üdvösségünkre munkálni, csak úgy, mintha még eddig érte mit sem tettünk volna, és minden új évet úgy kell átélnünk, mintha éle­tünknek utolsója volna, mert végre mégis egy­nek kell utolsónak lenni. Ő milly igazak isten­­sugalta Kempis Tamásnak szavai, midőn mondja: Erkölcsiségünknek legnagyobb, ha általában nem minden akadálya az, hogy szenvedélyek­­ és vágyaktól szabadok nem vagyunk s szent életet elkezdeni nem merészlünk. Ha minden évben, mig élünk, csak egy főhibát kiirtani akarnánk, rövid időn tökéletesek lennénk.(I. könyv, 11. rész.) Azért kérdezze mindenki magát: úgy éljek­­e tovább, mint eddig éltem ? nincs semmi is, mit most kellene kezdenem újból? Lelkismerete sze­rint feleljen kiki magának ezekre, de én egy új, vagy­is inkább a tanácsot akarok mindenkinek új évi évi ajándokul adni.­­ Kedvesim az Urban! volt egykor a mi­enknél egy jobb, egy boldogabb idő, mikor az Isten- és az örökkévalóságbani hit nem volt szám­űzve a katechismusba, hanem valósággal az élet­ben zarándokolt, és tettekben nyilatkozók, nyilt utczákon úgy, mint a családi köröknek közepette. A Sz. Háromság, Boldogasszony és más Szentek részben nagyszerű szobrai a városoknak nyilt térein, a szentek képei, mellyek néhutt még meg­­kiméltettek a házak homlokzatain, erről tanú­ságot tesznek. Más színe volt a házak belsejének is. A szent kereszt, a Boldogságos Szűz szeplőtelen Isten­­anyának, és más szenteknek képei, és a szentelt­­­víztartó a hívek lakszobáiból a botránkoztató po­gány istenek bálvány képei, a bűnéletből merített pajzán meztelen alakok, lovak, birkák és kutyák képmásai által még nem valának kiszorítva. Ek­kor minden háznak, melly katholikusnak akart tekintetni, megvolt a feszülete vagy Mária-képe, képezvén házi oltárt, melly előtt az anya JÉZUS és Mária szent neveit adá gyermekeinek ajkaira, imádkozni tanitá őket, s egész házanépével kö­zösen végzé a reggeli és esti imákat. Hittek még ekkor „Mi atyánkban“ és az imádság erejében, mert hittek az Urnák szavaiban. És valamit ké­­rendezek az én nevemben, azt megcselekszem, hogy az Atya a Fiúban dicsőítessék (Jún. 14. 13.), és senki sem hitte, hogy jobban élhet, mint a­hogy imádkozik, azért tartalék annyi a közös házi ájtatosságra, s épen úgy tudtak erre magok­nak időt venni, mint jelenleg is nyernek a közös asztal köré gyülekezhetni. Nem is tálaltak addig a gyermekek elé, miglen az asztali áldást fenszó­­val s egyetemben el nem imádkozák; hittek t. i. Isten eme szavaiban: Ha rendeléseim szerint já­­randotok, és parancsolatimat megtartandjátok, és azok szerint cselekedendetek, esőt adok annak idejében, és a föld megadja az ő termését, és a fák gyümölcsökkel megtelnek; h­a jóllakásig eszitek élelmeteket. (Levit. 26. 3 — 5.) S a gyer­mek nem fekhetett le ágyába, mielőtt az ajtatos anya szentelt vízzel be nem hinté, és Isten s a Boldogságos Szűz védelmébe nem ajánlá. De hitt is ekkor anya és gyermek a szülői áldás erejében, nem is monda akkor a gyermek atyja­ és anyjá­hoz. Te, hanem tisztelte őket, a mint illik, meg­emlékezvén az isteni parancsra: Tiszteljed atyá­dat és anyádat. Ekkor a szent olvasó is a katholikus ház bútorzatához tartozott, süket fülekkel az Ave Ma­riá­t nem hallgatók, hanem a szent olvasóval együtt térden állva naponta elimádkozák a gyer­mekek: hittek t. i. a megtestesülés magasztos szent titkában; és e szavak értelme, és az Ige testté len: nem volt rejtély a gyermekek előtt, mivel kará­cson előestéjén Bethlehemek szemlélhetővé és magyarázóba téve azokat. Ekkor a házrendtartáshoz tartozott, — ha csak lehetséges volt — a szent misén naponta je­len lenni, vasár­­s ünnepnapokon pedig predi­­kátiót is hallgatni, és a délutáni isteni szolgála­tot a kér­ tanítással együtt el nem mulasztani; hittek t. i. az Urnák szavaiban : a ki Istentől va­gyon, Isten igéjét hallgatja (Ján 8, 47), és az apostol mondásában : a hitnek eszköze a tanítás­nak hallása, a tanításban pedig az Isten igéjé­nek kell előterjesztetni (Rom. 10. 17), és senki sem hitte jogosnak, magát a keresztény katholi­­kusok közé számíthatni csak azért, mivel szülei őt a kath. templomban kereszteltették, hanem

Next