Katholikus Néplap, 1855. július-december (8. évfolyam, 1-26. szám)

1855-11-21 / 21. szám

c^* 166 Egy készülőben lévő munkából, mellynek czime lesz: ,,Va­s­ár­n­api könyv“. II. Ö­r­k­ö­d­é­s. (Vége.) iselyre nézve messze,de időre nézve igen , közel van egymáshoz: a halálos ágy, és az s én midőn a legfontosabbról szólok, meg­­nem állhatom hogy a legrettenetesebbet. Mutatványok. S a rátáidat, ismerőseidet, kedveseidet, s átsuhanva a­­ többin egy élő, vagy meghalt, jelenlévő, vagy ki tudja hova lett gyermekednél megállapodik veled, óh de csak azért mint a héja, hogy széttéphes­sen. A gondolat, hogy miattad, gondatlanságod miatt veszett el saját gyermeked szemeden, füleden, minden érzékeiden át lelkedre ront, s mint raga­dozó madár kiszívja utolsó véredet, mint ezer, mil­lió mázsa lehúzza lelkedet, hogy ama feneked­en írott Isten itélő­széke. Nagy és rettenetes mind mélységbe zuhanj, hova mint gyermeked kvártély­­a kettő ; egyik ezen, másik a másvilágon, csinálója előre megy. ** eszedbe ne hozzam. Mondtam, hogy a vész­harangot húzom, fel akarlak ébreszteni. A mérőserpenyőn ezer gondolat sem nyom egy latot, de az ember lelkén néha egy gondolat nagyobb teher, mint a Mát­ra hegye. A Mátra hegye ? A Mátra zöld­del, a reménység szinével van borítva, csúcsával az ég felé tart, nehézségére egy lapra, egy pehely ahhoz a kétségbeejtő, le, a kárhozatba lója előre megy. Azt írtam le a mit már láttam, a mi szivemet hasogatta midőn láttam, a mitől Isten őrizzen meg, hogy többé lássam, vagy akárki lássa. Az ítélő­­­széket nem láttam még, azt példákban rajzolom elődbe. Tegyük fel, hogy neked egy szép kis kerted volna tele rózsával, violával, rozmarinnal s min­denféle gyönyörű virágokkal, miilyeneket csak ál­­­mában lát az ember, mikor a mennyországról ál­modik, és te mindennap, sőt napjában többször el­mennél a kertbe, megnézni hogy miképen kelnek, vonzó gondolathoz képest, hogy valaki gyermeket nőnek, bimbóznak, nyílnak a virágok, és gyönyör­gondatlanságból el hagyta romlani. Képzeld, hogy ködnél színekben, illat­okban, teljességükben, ön­­ezen gondolattal fekszel a halálos ágyon. Az elöl­­töznéd, kapálnád őket, nem kénytelenségből, mert járók megjelennek, hogy testamentomot tégy, s hát felteszem hogy kertészed is volna, hanem mu­­midőn megnevezed a házat, földet, summát, mellyet latságból mivel, virágaidat igen, igen szereted , s gyermekednek hagysz, belől a kisbiró, ki a nagy, midőn egy reggel ismét kimennél hogy megnézd legnagyobb bíró elibe szólít, ollyanformát mond, valljon kinyílt-e a virág mellyet tegnap kijelöltél, mint az apostolok a bűbájos Simonnak men­tak, és hogy a többit is lássad s valamennyiben gyö­­„Vesszen a te pénzed magaddal együtt“. Szemet­ nyörködjél szokás szerint, és .... és egyet sem ta­­desc behúnyod, mert nem bírod nyitva tartani, s lájnál, mind össze volna gázolva, letépve, semmivé noha nem látsz, mégis látsz mindenféle képeket, téve, úgy hogy senki sem ismerhetné meg, m­illy egyik elmúlik, a másik jön, de mind rettenetes, szépek, milly gyönyörűek voltak csak tegnap ily­­ magadd sem tudod, ébren vagy-e, vagy álmodd i­lyenkor is, mit mondanál a kertésznek, kire a egyszerre felriadsz, s az ágy lábánál látod gyér­ kertet bíztad, s kinek kötelessége lett volna a vi­­mekedet, épen azt, kit behunyt szemmel hol vére- rágokra gondot viselni? Vagy hát ha ez nem telik sen, hol tűzben, hol vadállatok közt láttál, és a tőled, tegyük fel , hogy te egy szép, mellé jó fajta lelkiismeret azt mondja: A te vétked, hogy vadonba, báránykát vennél, akár pedig ajándékba kapnál, gyilkosok közé esett, mint a jerikói utas. Füled posztó szélből nyakravalót csinálnál néki, s arra zúg, mint a háborgó tenger, vagy a széltől inga­ egy pergőt akasztanál, simogatnád, ölelgetnéd, este tett erdő, s te nem hallasz egyebet, csak azt a mi­­ reggel a magad tányérjáról tejecskével etetnéd, s nincsen, a háziak ki s be járnak, a látogatók sut- ! alig várnád hogy felnevelkedjék, s anyajuk váljék fognak, a pap melleted imádkozik; barátaid kérde­ belőle, micsoda szívvel jelennék meg előtted a ju­­nek hogy vagy, kérdésökre a lélekváltó harang szomorú kongása felel, te ezt mind nem hallod, hanem egyszer eljajdul gyermeked, azt már meg­hallod, és a lelkiismeret szavát is meghallod, melly azt súgja: ez csak sirás, hátra van még a fo­gak csikorgatása, mellytől megőrizhetted volna gyermekedet. Mint mikor a héja vonagló prédájá­val hol a magasba repül, hol leereszkedik, úgy hurczol meg téged a halál, mielőtt készen lenne veled, a földön s örökkévalóságon, fel és le gon­dolatodban. Eszedbe hozza a földet haszontalansá­­gával, a sírt elhagyottságával, s ami azután kö­vetkezik rettenetességével, eszedbe hozza lefolyt hást, kire bíztad, ha a bárányka az ő gondatlan­sága miatt elveszett? Veszed-e észre hova czélozok ? Nézd a te ártatlan gyermeked az a szép virág, az a kedves bárányka Isten előtt. Ő ajándékozta, ő vette azt, még­pedig igen drágán, az ő egyetlen fiának vérén, ő kelesztette ki mindenhatóságával, ő öntözi, neveli kegyelme harmatjával, ő gyönyör­ködik ártatlansága színében, illatjában, mert bi­zony ha ezek az ártatlanok nem volnának , kevés öröme volna ő szent felségének a földön, hogy fogsz megjelenni, mit fogsz felelni ezen élő Istennek ité­­lőszéke előtt, ha gyermeked lelkéért, mellyet reád bízott, s te vigyázatlanságból elveszni engedtél V Cl)XV.Clilik 1 C 11/vIlCl/vuuCg C V Cl^ CcOCU. UC 11UJLíIácaj 1C tvijí I) i lia j­o i/v/ v így íxlakatiuiiiociig vy J­­vi v v. uxiuí. ^g életedet, ezt a hablocscsanást, eszedbe hozza jó és A kérdőre van? Ha jaj volna a kertésznek, juhásznak, rossz tetteidet, bánatod s örömeidet, eszedbe ba-­okiról az imént szóltunk, mekkora jaj lesz neked, ki

Next