Katholikus Nevelés, 1926 (18. évfolyam, 2-10. szám)

1926-02-01 / 2. szám

XVIII. évf. Budapest, 1926. február. 2. szám. Katholikus Nevelés A magyarországi r. k. Hittanárok és Hitoktatók Egyesületének közlönye Megjelenik július és augusztus kivételével havonkint. Előfizetési díj 5 aranykorona, ami egyszersmind tagsági illeték. A szerkesztőség címe: Budapest, I. ker., Villányi-út 35. Kiadóhivatal: L. Horthy M.-út 15. Csekk : 20.742 az, R. k. Hit­tanárok és Hitoktatók Egyesülete. Nevelő hitoktatás.­ Ha a legújabb kor katechetikai módszereinek fejlődését szem­ügyre vesszük, nem kerülheti el figyelmünket, hogy az összes fel­merült reformok oda törekszenek, miszerint a hitoktatásba minél több szemléletességet, gyakorlatiasságot, öntevékenységet, szóval minél több nevelő elemet vigyenek. Ugyanis bár elméletileg mindig kettős feladatot tűztek a hitoktató elé, úgymint a) a keresztény katholikus vallás tanaiban való kioktatást; b) a keresztény erényekre való nevelést, a gyakorlat mindig erős hajlandóságot mutatott, hogy átsiklik egyszerű tanításba. Ez sokkal inkább szisztematizálható, sémákba foglalható, ellenőrizhetőbb, mutatósabb, szóval könnyebb. De jobban-jobban átlátjuk azt is, hogy sokkal értéktelenebb. Át­látjuk, hogy az értelem közvetlen mozgató ereje aránylag csekély és jelentősége az élet háztartásában korántsem oly abszolút, mint bizonyos korokban gondolták. Az intellektuális képzés még távolról sem jelenti a nevelés feladatainak megoldását, a tanítás még nem jelent nevelést.­ Amit csak úgy tudunk, az nagyon ritkán tud kellő energiával megmozgatni bennünket. Vannak sokkal erősebb moz­gató tényezők az életben, milyenek: az átöröklés, a megszokás, az ösztönök, a képzelet, az érzelemvilág erősebb hullámzásai s főleg a gyakorlat által szerzett akarati készség. A nevelőnek, aki az életet akarja irányítani, ezeket kell hatalmába kerítenie. Fokozottan áll ez a katec­étáról, mint a gyermek vallási életé­nek nevelőjéről. A vallási igazságok és parancsok puszta ismerete még nemi vallásosság és nem is mutat arra tendenciát, hogy önként vallásos életté váljék. A tanítás mindenesetre egyike a leg­fontosabb nevelőeszközöknek s természetesen a vallásos nevelés sem /­31CT 11 70 1 L. Joseph Göttler : System der Pädagogik im Umriss 3. Auflage Kempten 1924. különösen VIII. f. Der erziehliche Unterricht im besonderen. — J. Göttler • Religiöse Erziehung und katechetische Methode. Dritter Münchener. Katech. Kurs 1910. 125. 1. — Dr. Seydl: Das Erziehungswerk in seinen Zusammenhängen mit d. Ganzen des Lebens 1. Der päd. kat. Kurs in Wien. 1905. 15. 1. 2 Szókratész még nem így gondolta. Ö az erényt taníthatónak tekintette s nem tudta elképzelni, hogy valaki, aki tudja és ismeri a jót, másképen csele­­kedhessék. Grunwald Phil. Päd. Paderborn, 1917. 256. 1.

Next