Katolikus Szemle 2. (1950, Róma)

1. szám - Mihalovics Zsigmond: Jézus új korszakának hirdetője, P. Lombardi

Látom, mint kedves 9 éves kisfiút. Azután, mint a keresztes hadjárat irányítóját. Látom templomok szószékein és hatalmas tereken százezrek előtt. Lá­tom kicsi gyermekek fölé hajolni és betegek lázas fejét simogatni. Negyven éves. Fürkészem magas homlokát, tiszta szemeit, szabályos arcát. Nem ta­lálok rajta semmi rendkívülit. Elmentünk hozzá abba a zárdába, ahol lakik. Az előszobában és a folyósokon száz és száz emberen kellett áttörnünk magunkat. Valamennyien vele akar­tak beszélni. Egy viseltes ruhájú, nagyon kedves fiatal atya nyújtotta felénk mosolyogva a kezét. Szemtől-szembe fürkészve kutattam rajta a rend­kívüliséget. De csak egy végtelenül egyszerű, igen kedves, fiatal atya állott előttem. Mi tehát rajta az új, az a rendkívüli, mely száz­ezrek lélekzetét állítja el, amikor hirdeti a szeretet hadjáratát? Mi annak a rejtélynek a magyarázata, hogy a nyelvi akadályokon túl is megrendülten hall­gatja őt olasz, germán, francia, angol? Az a rejtély kulcsa talán, hogy a régi igazságo­kat mondja? A bűnről és a büntetésről? A büntető igazságról és az irgalmazó szeretetről? És mindezt a legegyszerűbb szavakkal. Talán így talál el hall­gatói szivéhez, akármilyen nyelvhez tartozzanak is. Vagy világos, résnélküli logikája a rejtély ma­gyarázata? Vagy az talán, hogy mondanivalóit ta­láló képekre építi? Vagy egy olyan forró sziv ereje sugárzik belőle, mely még kevésbbé tökéletes szavak révén is fel­gyújtja a hallgatókat? Igen, mindez megállapítható. De mégsem a tel­jes magyarázat. Nyilvánvalóan korunk rejtélyével állunk szemben. Bizonyos, hogy P. Lombardi esz­köz Isten kezében. Isten rajta keresztül szól a világ­hoz, hogy megmentse azt. Az isteni sugárzás, mely belőle árad a zavarban vergődő emberek felé, vonzza hozzá a nemzeteket. Mit mond tehát Isten választott embere ma, a nemzetekhez és a társadalmi osztályokhoz? « A keresztények órája » Tragikus összeomlásban élünk, egy fejlődés vé­gén, mely 500 évvel ezelőtt kezdődött, amikor az em­ber még nem tagadta meg az Istent, de magát állítot­ta a központba. Világot próbált építeni Isten nél­kül, így mind messzebb sodródott tőle és az út végén bekövetkezett a materializmus és a rettenetes nietz­schei szó: Isten halott! Be kell ismerni: csődöt mon­dott az emberi tudomány, egy menekvés van csupán : vissza Istenhez ! « A XX század drámája » A szociális kérdés. Az Istentől elsodródott em­ber legnehezebb kérdése. Mert az emberek, akik nem ismerik immár a közös Atyát, és következésképen nem érzik egymást testvérnek, hogyan is vezethet­nék egészségesen a közösség életét? A boldogságot a földön kereső ember azt hitte, hogy a személyes szabadság gondolatában meglelte a varázs­szót. Ám lelepleződött a korlátlan szabadság: mindenki harca mindenki ellen. S a tömegek egyes gazdagok rabszol­gáivá váltak. Ellene egy másik ideált emelt az ember magasra: a kollektivizmust. Ám ez is rabszolgaság­hoz vezetett: az állam legrosszabb rabszolgaságához. Most, az embernek be kell látnia, hogy helyte­lenül cselekedett, amikor a földi életét úgy szerette, hogy az örökkévalóért becserélte. Hogy megmene­küljön, ki kell mondani a szeretetet, mert egyedül ez mentheti meg a világot. Az új órának itt, Euró­pa népeinél kell ütnie. Európa áll a két szikla között, a földi boldogság két zászlója között. Az egyik az individuális szabadságé, mely azonban az egoizmust rejti magában. A másik a kollektivizmus, mely az állam tirannizmusát hozza. A mi öreg Európánkból, kell elindulnia a megbocsájtás és megértés kísér­letének. Az ifjúság feladata. Sok országban a fiatalok nem akarnak fiatalok lenni. Nincs lendületük, nincs lelkesedésük. Nincs mit ezen csodálkozni. Túl sok rombolást láttak és túl sok gyűlöletet. Túl sok becstelenséget szenved­tek. Mégsem adhatják át magukat az egykedvűség­nek, mert így tovább örököltetnék azt a gyűlöletes világot, melyet át kell venniük mint egy csődbe ju­tott generáció örökségét. Rázzátok le ruháitokról az elmúltak porát! Nektek kell a világot felépítenetek! Minden rátok vár ! Ti vagytok az emberiség reménye ! Az építés azonban a nagy szellemi igazságokra és értékekre való eszmélődésnél kezdődik. Azon a té­nyen, hogy halhatatlan a lelkünk és van Istenünk, aki Jézusban megjelent és minket megtanított a sze­retetre, amelyben egyedül oldódik fel minden kérdés. A magántulajdon és minden ember joga az élethez. Mindenhol keresi az alkalmat, hogy szóljon ki­fejezetten a munkásokhoz. Igen sok munkás szokta őt hallgatni. Védelmezi ugyan az ember jogát a ma­gántulajdonhoz, mint olyan jogot, mely megfelel az ember természetének. Nem habozik azonban szem­beállítani e joggal azt a másik jogot, amely szintén az ember természetén alapszik :­­ a magántulajdon­hoz való jogot megelőzi az a jog, amely még szen­tebb jog, ez pedig: mindenkinek joga az élethez, az emberhez méltó élethez. Még mielőtt Isten a világot az egyes embereknek adta volna, már előbb az egész emberiségnek adta, hogy rajta mindenki megéljen­­. Az emberhez méltó élethez tartozik — a táplálkozá­son és lakáson felül — az a lehetőség, hogy csalá­dot alapíthasson és gyermekeket nevelhessen. A ma­gántulajdonhoz való jogot megelőzi az élethez való jog-

Next