Katolikus Szemle 3. (1951, Róma)

1. szám - Fekete Szilveszter: A szentév Pápája

mok életét áttekintő tudással, bár reménytelenül tette meg javaslatait az okos békére. Tudjuk, hogy köz­vetlenül eredményt nem ért el. Annyit azonban elért, hogy a széteső világban a népek jobban ráébredtek az Egyház szükségességére. S később, ha nem is min­dig a legnemesebb indítékból, de keresték irányában a megértést. XII. Piusról mind pályafutása, mind a világhely­zet folytán azt hinnék, hogy e diploma pápák közé tartozik. Hajlandók volnánk keresni nála azokat a hagyományokat, amelyek két nagynevű elődére emlé­keztethetnek, hiszen mind a kettő hatással lehetett reá. A tények azonban, legalább is a kívülálló meg­figyelése szerint, mást mutatnak. Nem állapíthatjuk meg azt a sürgő, részletekben is hatását éreztető dip­lomáciai tevékenységet, amely az említett két főpap idejében az Egyház nagyarányú tekintélynövekedé­sét eredményezte. Nem szabad félreértenünk a mon­dottakat : XII. Pius is tudatában van feladatának s sohasem mulasztja el, hogy az Egyház fejeként a világ zűrzavarában elvi magasságú, irányító szavát ne hallassa. Vagyis e kérdéseket is az eszmék ma­gasságába emeli, így mutatja meg, hogy az ellentétek tülekedésében könnyű volna a helyes utat megtalálni, ha az érdekelt felek tiszta erkölcsi elvektől s nem az önzéstől meg egyéb szenvedélyektől vezettetnék magukat. Talán egyedül az ő lelkében és az ő sza­vaiban olvadnak össze a béke hirdetése és a szabad­ság hangoztatása oly módon, hogy mögötte sem ha­talomféltés, sem gazdagodási vágy nem húzódik meg. Ne feledjük természetesen azt sem, hogy ő más helyzetben van, mint elődei voltak. Most két erő áll egymással szemközt s az egyiknek egész tartal­mát a világmeghódítás hatalmi vágya tölti ki. E mér­téktelen célnak minden alá van rendelve. Mit ke­reshetne a pápa ilyen társaságban? Hogyan nyúlhat­na be olyan küzdelembe, ahol az ellenfelek egyike minden körülményből fegyvert kovácsol magának? Ha megértést tanusítana, e közeledésével is gonosz­tetteket igazolnának. Ha erősen és kitartóan szem­befordulna, ürügyet keresnének, hogy híveit fordít­sák ellene. A lelkek pásztora számára egy út látszik kijelölve: nyugodtnak kell maradnia minden lehe­tőség között és ügyelnie arra, hogy a társadalom rendjét biztosító elvek el ne homályosuljanak. Ezt teszi ő. Leméri, megállapítja, mi történik és utána megfontoltan kijelenti, meddig közömbös az Egyház s mikor kell a lelki érdekek miatt határozottan állást foglalnia. Magatartása semmikép sem nevezhető tétlenség­nek vagy szenvedőleges meghódolásnak a tények előtt. Akit mi néha csak az eszmék és szép gondola­tok hirdetőjének tekintenénk, súlyos helyzetekben rettenhetetlenül bátornak és tevékenynek bizonyult. Pápaságának kezdetétől mind a mai napig nem tit­kolta ellenszenvét a párterőszakra épített rendsze­rek iránt. E meggyőződését kifejezte még akkor is, amidőn bizonyos előkelő körök a római világi tár­sadalom részéről határozottan más irány felé von­zódtak. A legmerészebb tettre viszont a háború ide­jén szánta rá magát. A Rómát ért első bombatáma­dás után a szentszéki követek előtt kijelentette, hogy a legközelebbi megismétlődés esetén személyesen vi­teti magát arra a helyre, amely a támadások célpontja lesz. Hadd érjék őt elsősorban azok a gyilkos esz­közök, amelyek az örökvárost akarják romhalmazzá tenni. A legközelebbi támadásnál valóban elindult a megtámadt városrész felé. Többet nem küldtek Róma ellen bombázó gépeket. Fellépésének volt köszönhető, hogy mind Weizsaecker vatikáni német követ, mind Kesselring hadseregparancsnok meghajoltak kívánsá­ga előtt és harc nélkül engedték át Rómát a szö­vetségeseknek. Ugyanez az erő és határozottság jelle­mezte őt a háború után : az általános nyomor eny­hítésére sürgősen küldte el segítségét. Az eszmék hirdetője egyszerre a tettek embe­révé válik, szíve-lelke áttüzesedik, mihelyt a szeretet parancsa esedékessé válik. Még ennél is állandób­ban áthatja és élteti egész valóját mély áhítata. Éle­tében egyáltalán nem válik ketté a világi ügyek elin­tézése és az Istennel való kapcsolat. Ha a természe­tes ember vonásait a gondolat ereje és a fegyelme­zettség kimért óvatos lépései nem engedik érvénye­sülni, annál melegebb közelségbe kerülünk hozzá mint hívőhöz, mint áhítattal eltelt imádságos lélekhez, mint népével együttérző, együtt ünneplő pásztorhoz. Szónoklatainak, amelyek a Sz. Péter templom erké­lyéről hangzanak el, a tömeg nemcsak szokásból, nemcsak a közösség igéző hatása alatt mintegy ér­telmetlen lelkesedésből tapsol, ünnepélyes szavaiban az egyszerű nép hite, vágya, reményei fejeződnek ki. Goretti Mária megindító sorsában és megdicsőülésé­ben ő is ugyanazt látta, amit a legegyszerűbb hívő is megértett: a mindennapos kísértések között min­den erőszakkal szemben tisztának maradni az isteni kegyelem legnagyobb diadala. XII. Pius részvétele a római zarándoklatokban a négy bazilika végiglá­togatása által nemcsak tiszteletreméltó cselekedet, ha­nem egybeolvadt a hivők közösségével keresztény áhítatban, alázatosságban és bűnbánatban. A jubi­leum pápájára azért tekint mindenki a sötét idők ellenére bizalommal, mert lényéből a legmélyebb vi­gasztalás árad: az Isten nem hagyja el népét. Az elmúlt esztendő fénypontját, a november elsején le­zajlott ünnepséget is ebből a szempontból kell szem­lélnünk és megértenünk. A hitigazság már régóta komolyan érlelődött, az Egyház egyetemes vallomása mind jobban kifejeződött, akadály valóban nem állott a hittétel kihirdetésének útjában. De más főpásztor könnyebben várt volna. Talán inkább arra ügyelt volna, hogy az istentelenség veszélye ellené­ben egységbe fogjon minden jóakaratú embert. XII. Pius tervei felülemelkednek ilyen nagyon szűk meg­fontolásokon. Elhatározásait a megváltás világter­veibe igyekszik beleszőni. Ő csak arra nézett, hogy az ünnepélyesen kihirdetett hittétel ismét a Boldog­ságos Szűzre irányítja a népek figyelmét. Megismer­hetik az üdvözülés tervét, részleteit, mozzanatait és közvetítőit. A mai élet kiábrándító valósága mellett érezni fogják a természetfölötti világ jelenlétét.

Next