Katolikus Szemle 20. (1968, Róma)

1. szám - Békés Gellért: Huszadik évünk elé

BÉKÉS GELLÉRT HUSZADIK ÉVÜNK ELÉ Huszadik évünkbe lépünk. Ha már tíz év — amint 1958-ban írtuk — nem csekély idő egy külföldi magyar folyóirat életében, a húsz esztendő minden bizonnyal számottevő kor. Főleg akkor számottevő, ha olyan időszakról van szó, mint az elmúlt két év­tized. Mert hogy súlyos volt ez a húsz év, azt senki sem vonhatja kétségbe. 1949 derekán, akkor indult meg a Katolikus Szemle, amikor a kommunista párt már teljesen hatalmába kerítette a magyar államot, és amikor Mindszenty bíborosérsek börtönbe vetésével a kormány­zat arra készült, hogy az új marxista állam igájába hajtsa a magyar katolicizmust. Mihalovics Zsigmond, a magyar Actio Ca­tholica volt országos igazgatója, és Kovrig Béla, a kolozsvári egyetemen a társadalomtudomány volt tanára, egy kicsiny értelmi­ségi csoport támogatásával — akikhez hamarosan, mint szerkesztő, Juhász Vilmos is csatlakozott — pontosan azért indította el a Szem­lét, — amint Mihalovics prelátus az első kőnyomatos szám beve­zetőjében írta, — hogy rendszeresen tájékoztassa a külföldre szakadt magyarságot népünk és egyházunk sorsának alakulásáról, és ezzel is szolgálja a külföldön élő magyarok szellemi kapcsolatát a « csúnyácska hazával». De sokkal katolikusabb szellemű volt ez a csoport annál, semhogy valami magyar szellemi gettót akartak volna létesíteni külföldön. Éppen ennek elkerülése végett állan­dóan figyelemmel kísérték az egyház és a nyugati világ szellemi életét, időszerű világnézeti, kulturális és társadalmi kérdéseit, s tájékoztatásukkal belekapcsolták a külföldi magyarokat az egye­temes egyház és a nyugati kultúra vérkeringésébe. Azóta is ez a kettő: a magyar sors és a keresztény humánum jelzik a Szemle szellemi látóhatárát, ám ez a látóhatár olyan mesz­szire ér, hogy elfér benne minden, ami keresztény hit, emberi kultúra, vagy magyar szellemi érték. Tizedik évfolyamunk bevezetőjében annak idején, program­ként, hitet is tettünk ezen eszmék és ezen szemlélet mellett. Kato­likusok vagyunk, vallottuk s valljuk Babitssal ma is, a szónak nemcsak egyházi, hanem egyetemes emberi értelmében, mert hiszünk , a nemzeteken fölülálló, egész világnak szóló, katolikus

Next