Homok, 1921. május (2. évfolyam, 78. szám)

1921-05-01 / 78. szám

HOMOK 3-ik oldal 78-ik szám dek elhagyták szolgálatukat s ciroktermelőkké let­tek. A példa hatással volt, annál is inkább, mert ter­mesztése nem okozott nagyobb fejtörést — a ten­gerivel azonos az — s jó beérett magot szükséges s ezért eredeti vetőmagról kell gondoskodni. Hazai háziiparunk akkor, midőn folyton a munkáról beszélünk, szomorú helyzetben van. Eh­hez pedig meg­van a nyersanyag, berende­zési költség is édes kevés. Csak termelni kell! Különösen kevés földdel biró s nagy családú gazdák a téli szép keresetet biztosíthatják ma­guknak s családjaiknak. Jól tudom, hogy a favágó is megkeres naponta 100 koronát, de az is bizonyos, hogy az nehéz munka s nem is feltétlen minden­napi alkalom. A háziiparnál éppen az ellen­kezője állapítható meg s a család minden tag­jának ideje hasznosítható. Az idő pedig pénz s nagy pénz akkor, ha külföldi portékának vásárlását mellőzhetjük általa. A múltban is egy fontos pont volt köz­­gazdasági életünkben, hogy mellőzzük a külről való behozatalt, a jelenben pedig a mi leértéktele­nedett pénzünk kapcsán egyenesen létkérdés, az iskolák létesítését minden erejével elősegíti. Már Apponyi adta ki­ kultuszminisztersége idején az úgynevezett „többtermelési rendelettét, amely­ben ezt a gondolatot szorgalmazta. Ezekre az iskolákra különben a legtöbb magyar város igényt formált már előttünk. Az utóbbi időkben Nyíregyházáról, Aszódról, Kecs­kemétről, Debrecenből érkezett hozzánk óhajtás. Az összes illetékes tényezőknek meggyő­ződésük azonban, hogy ily nagyjelentőségű újítás csak kellően alapozott általános iskolai reform keretében oldható meg. Hihető, hogy ennek megvalósulása már csak rövid idő kérdése. Annyit most megállapíthatunk, hogy a földművelésügyi kormány — hová a kérdés tu­lajdonképpen tartozik — mindenben megértő és teljes kétségű támogatót kap bennünk a gaz­dasági szakoktatás feladatainak megoldása körül. Hogyan áll a gazdasági középiskolák ügye? Annak a munkának, hogy értelmiségünk túltengését megszüntess­ük, az iskolai nevelés egész vonalán meg kell kezdődnie. Egy egész sereg hivatalnok- és kishivatalnok-képző iskola átszervezése szükséges már a legközelebbi jövő­ben. És eme reform leginkább a gazdasági szak­oktatás terére utalja a kísérleteket. Az átszervezendő tanintézetek jelenleg ter­mészetesen még a kultúrkormány hatáskörébe tartoznak. Itt kopogtattunk tehát, hogy meg­tudjuk, mi történik a középiskolák gazdasági irányára való fejlesztése dolgában. A vallás- és közoktatásügyi minisztérium egyik vezető kép­viselője ezekben foglalta össze előttünk az ügy mostani helyzetét. Olyan hétosztályú polgári iskolánk, amely­nek három felső évfolyamán beható tanítása folyt a gazdasági ismereteknek, eddig két városban volt: Békéscsabán és Orosházán. Mind a kettőt a polgári iskolai tanárságnak és az érdekelt körök­nek az óhajtása hívta életre. A kettő közül a háború alatt megszűnt a békéscsabai, él és kitű­nően dolgozik az orosházai. A magasabb osz­tályokban azonban az utóbbi sem örvend olyan látogatottságnak, arr ilyent megérdemelne. Ennek oka az, hogy eddig még nem történt meg a hétosztályú polgári iskolának középiskolai jo­gosítványokkal való felruházása. Most folynak ebben az irányban a kultuszminiszter úrral az eredménnyel biztató tárgyalások. A kultuszminiszternek immár elhatáro­zott terve, „ hogy középfokú gazdasági jellegű TÁV­IR­AT. Belpolitika. Pénzügyi helyzetünk javulásáról. (Budapesti tudósítónktól.) Hegedűs Lóránt pénzügymi­niszter koncepciója szerencsés eszmekörben fogantatott s elő­nyösen különbözők más államok hasonló műveleteitől. Már az alapgondolata fenségesebb és megnyerőbb, mint azoké. Külföldön az ily közterhet, mely a népesség tőkeállomá­nyához nyúl, elnevezték „vagyondézsmának“ s úgy is keze­lik, mint egyszerű vagyonadót. A magyar géniusz az ilyen fel­fogástól és terminológiától idegenkedik, mert nem férne össze természetünkkel s az állam iránt ellenérzést keltene. Ily közteher megállapításakor lényegbe vág nálunk, hogy mily elvi alapon állitatik be s mily gyakorlati célok tennék azt nemcsak szükségessé az államra, hanem kívánatossá is ennek minden polgárára nézve. A magyar pénzügyminiszter e kívánt terhes szolgáltatást a váltságnak a vagyonmegmentési módjának, veszedelmektől való felszabadításának fogja fel. A magyar állam átveszi az ilyen módon adózó polgárság vagyonának kisebb hányadát, hogy meg­oltalmazhassa a megmaradó nagyobb hányadokat. Ez megfelel a közszükségnek, talpraállítja pénzügyileg a magyar államot és biztosítja a nemzeti vagyont. — Olyan koncepció, amit min­denki megért s helyeselni kénytelen. Ezért fogadta Hegedűs javaslatát a nemzetgyűlés osztatlan tetszéssel s támogatja köz­bizalommal. Senki sem talál benne komoly kifogásolni valót s nincs párt, mely felelősséget merne vállalni e kibontakozási rend ellenőrzéséért.­­ Az ingó értékekre külön s az ingatlanokra szintén külön vonatkoznak ezek a rendeletek. Az előbbit most tárgyalja a nemzetgyűlés s általánosságban el is fogadta már egyhangúlag. Teljes bizonyos, hogy a javaslatból mihamarabb törvény lesz s a pénzügyminiszter aparátuma legott végrehajtja. Rendszabályai bizonnyal szigorúak, de pártatlanul igaz­ságos s ez keltett irántunk pártközi bizalmat, sőt ami súlyos közteher vállalásakor szinte példátlan jelenség, hogy a koncepció népszerűségnek örvend. Nyíltan kimondta a pénzügyminiszter, hogy e váltság alól nem lesz semmi kibúvónak sem helye, nem alkuszunk, mert szüksége van az egész hozadékra, azzal javítja meg az állam pénzünk leromlott értékét, tehát eszközlője lesz pénzünk és hitelügyünk, piacunk és forgalmunk, államháztartásunk és keres­kedelmi mérlegünk konszolidálásának, ahogy már is bevált He­gedűs szava, melyet feladata kezdetén hangoztatott, hogy a magyar korona érték emelkedni fog a közel jövőben s a javu­lásnak be kell állnia magától. A magyar pénz belső értékénél fogva ép oly bizonyosra veheti a nemzet, hogy pénzügyi fel-

Next