Pestmegyei Hirlap, 1898 (11. évfolyam, 1-26. szám)

1898-01-01 / 1. szám

­ szám­ sorsát intéző ugyanegy istent s józan érzékük meghallja az Úr szavát: én minden ember munkáját egyenlően megáldom, ha az a mun­ka nemes. Az ellenség dúlta földön felburjánzik az erkölcstelenség. A jellem fölé kerül a gazság, komoly törekvést leszorítja a léhaság; a fér­fias elhatározásnak útját állja a nyegleség; imádság helyett istenkáromlás hallatszik az ajkakról s mikor a sodomai légkörnek eme szemete veszélyezteti a város tisztaságát, ön­alkotta drákói törvényekkel állják útját, ki­magasló jellemeket tisztelnek vezérekül, oly férfiakat állítanak a közügyek élére, kik a becsületesség és polgári kötelességek teljesí­tésének példaadásában keresik életczéljukat s megértetik a néppel, hogy a haszonlesés min­den kincseinél boldogitóbb a tiszta erkölcsö­kön nyugvó lelkiismeret és csak az a nép boldogul, a mely nem káromló, irigy szavak­kal becsmérli polgártársa boldogulását, hanem azért imádkozik, hogy az isten a testvéri sze­retetheti egyesült összességre áraszsza áldását. Az ország nagy része törvény nélkül áll. Egyik helyen így, másik helyen amúgy mérik az igazságot. De ez nem zavarja őse­inket. Ez a kis sziget ismeri a józan ítélő tehetséget, maga alkot magának törvényeket. Amit haladásnak ismerünk ma, az esküdt­széki intézményt ? Azt ő a fogott bírák intéz­ményében áldásosan gyakorolja. Amitől mi tartunk, a munkás kéz hiányától? Azt a kér­dést ő már 300 esztendővel az­előtt a maga viszonyainak megfelelőleg saját alkotta sza­bályokkal bámulatos módon megoldotta. Egy szóval a polgárság tud helyesen gondolkozni, dolgozni. Nemes eszmék kerin­genek agyában, túrja a földet, sújtja a pö­rölyt, kereskedik széles ez országban s kívül a hazán s eléri azt, hogy tőzsérei királyi ki­váltságot nyernek, iparosai országos hirné"re vergődnek, gazdái ötven négyszög mértföld terület földjét használják s mikor sanyarog, szenved és koldussá válik az ország nagy része: a kecskemétiek, — hogy a hagyomány szavaival éljek — süveggel mérik az aranyat. Álomképbe való történet ez tekintetes közgyűlés, de igaz. Ámde ha követjük a múltak nagy út­jait s elhaladtunk ennek a korszaknak em­lékei mellett, feltárul egy másik korszak, amely ismét példaadó igazsággal áll előttünk. A török kivezetése után új, sötét kor­szak következik. Kecskemét tespedni kezd. Nem előre halad, hanem úgyszólván vissza­felé fejlődik. És ennek a helyzetnek nem az az egyedüli fő oka, hogy nem élvezi a nem­zet a belbéke áldásait, hanem az, hogy a városnak megdézsmálták legdrágább kincsét, a széles alapokra fektetett önkormányzatot s mindinkább befurakodtak közé amaz idegen elemek, a­melyek érdekeinkkel ellenkező be­folyások hatása alatt nem assimilálódtak, az ősi összetartás közé ellentétes fölfogások ál­tal éket ütöttek. A tespedés korszakában pusztult a régi erkölcs, minden évben több és több hullott le annak a szent emléknek a vakolatából, a mely a józan, hazafias és városunk érdekeit szivükön hordó elemek iránti tiszteletre ser­kentette a népet s a demagógia felhasználta azt az alkalmat hogy a szent emlék törött részéből nyílt piaczon vijjogja le a polgár erényt és becsületet s hajszálon múlt, hogy a félrevezetett tudatlan tömeg össze nem törte a régi polgári erő megmaradt roncsait; hajszálon múlt, hogy beláthatatlan időre vissza nem vetették haladásunkat. A válsá­gos pillanatban azonban nagy nehezen, de győzött a józanság s habár nem is találtak itt, a melylyel az önkormányzat megbénítá­sával okozott sebeket orvosolhatták, habár a lankadó erkölcsi érzület az önérdek felé hajló közfelfogással szemben nem is fejlődött ki egyszerre helyes irányban, de a régi erény még­­is ébredezett erős furatukkal v­eszé­­lyességükkel és­­ szorga­latul iparkodtak legalább megszerezni azokat a vagyoni té­nyezőket, a­melyek egy jobb korszak újra ébredése alkalmával fokozott előre lökést ad­hatnak a czéltudatos haladásnak. Az a jobb korszak, az az új korszak, itt van tekintetes közgyűlés. E teremnek ama művész alkotta képe némaságában is hirdeti az újjá­ébredést. Szent István koronája alatt térdre om­­s­lik a nemzet fejedelme, hogy a királyok ki­rályának oltár­trónja előtt rebegje el az imát, a­mely a magyar alkotmányra tett esküre kéri az áldást. Lehullott a bilincs, fellélegzik a nemzet. A szabadság visszatért Fénysugara diadalma­san tör keresztül a szabad gondolat börtö­nén s az igából kiszabadult öklök hálaadó kézzé válva emelik a kart az ég felé, mely­nek felkelő napja üdvözli a magyar alkot­mány által biztositott önrendelkezési jog újjá­ébredését. Megértük az új korszakot s ezzel a kor­szakkal Kecskemét ismét megérte azt, hogy közigazgatásának templomába az önkormány­zat oltárát romjaiból újra felépítheti. És mi­kor felépült ez az oltár, s mikor ez előtt az oltár előtt ismét a közügyek iránti szeretet­től dobogott a polgár szív, mikor ennek az oltárnak ismét szentségeként ragyogott a köz­érdekért rajongó közszellem és égbe szálló tömjénként övezte körül az oltárt az áldo­zatközség , akkor feltámadt sírjából az a régi Kecskemét, a­mely a nemzeti erős öntudat vezetésével ismét besorakozott a magyar nem­zeti állam legerősebb bástyáit képező törvény­­hatóságok közé. Ez a múlt, ez a jelen, tisztelt bizottsági tag urak, de mi lesz a jövő? Most avatjuk fel újjászületett önkor-­­­mányzatunk szent csarnokát, s ebben a ma­gasztos pillanatban önmagunkba szállva eszünkbe kell jutni annak, hogy ezek a fa­lak, melyek most új voltukban ragyogó szí­nekben pompáznak, majdan a századok mo­hának komor leplén át tekintenek a késő nem­zedékre s akkor, mikor a késő nemzedék itt fogja átélni a munka nagy küzdelmeit, mikor a munka küzdelmeiben az emberi gyöngeség megbéníthatja a kötelességérzetet és a féke­­zetlen szenvedély helyes irányából eltérítheti „Pestm­egyei Hírlap“ tárczát­a. Az erősebb.* Irta: Peterdi Sándor. Október 7. Megtagadod, hogy szerettél! Oh, ne tedd, ne tedd! Mondd, hogy szerelmed csak li­­dércttűz volt, melynek élete egy lobbanás; mondd, hogy villám volt, mely tündököl, kápráztat, s aztán elalszik, de ne mondd, hogy soha sem szerettél ! Ne érintsd szent­­ségtelen kezekkel a múltat! Ne akard, hogy beszennyezni legyek kénytelen emlékedet, ne bolygasd a dicsfényt, melylyel körülvettelek ; ne akard, hogy letaszítsalak arról a magas piedesztálról, melyen állni fogsz örökké . . . örökké ... Ne akard velem elhitetni azt, hogy midőn ajkad szerelemről beszélt, hazud­tál, mosolyod, csókod, könyeid mind játék, képmutatás volt! Valld be, hadd reá, hogy szerettél, hisz a szent, tiszta szerelem nem megalázó, nem szégyen! Október 9. Undorodom tőled! Kiirtom még emlé­kedet is szivemből! Ne legyen egy hajszál, egy hervadt, száraz levél se, mely reád em­lékeztet ! A tűzbe velők mind, pusztuljanak el egy szálig mind, mind! Ez a köny,­mit megtaposott féregként vonagló szívem sajtolt ki szívemből, ez legyen az utolsó is! Október 11. Tagadom, hogy az Isten irgalmas, meg­tagadom, hogy jó, mert akkor hatalmat adna a múlttal együtt emlékeinket is eltemetni! Nem engedné meg azt, hogy azok kísértő szellemek gyanánt kikeljenek sírjaikból, hogy feltépjék a már félig behegedt sebeket és be­­lekaczagjanak a szív jajkiáltásaiba! Oh, az isten nem izgalmas, nem és ezerszer nem. Október 14. Ki az úr? Ki az erősebb? Te, vagy én ? Te, hitvány kis húsdarab, te akarsz pa­rancsolni nekem, a teremtés koronájának ! Erős fegyverekkel küzdesz, az igaz, meg­vesztegeted minden érzékemet, látom őt, pe­dig nincs előttem, hallom majd gyermekesen duzzogó, majd incselkedő kedves hangját, édes felcsengő kaczaját, mint akkor, egyszer .. . régen ... S az a csók, az az első csók még mindig égett ajkamat. Ah! Fogaim összeszo­rulnak és testemben mintha égő szikra csap­na szét, csak a gondolatnál is, de én mégis kaczagom erőlködésedet, mely megtörik aka­ratomon ! Meg kell és meg fog törni! Az én akaratommal nem fogsz daczolni! Én vagyok urad, úgy lesz minden, mint én akarom! Október 20. önmagamat! Ha tükörbe nézek, • -n az'Mi' ítrk­i , ám tekintő képmá­­!! n ! Idekepes -••• vonas: Ki-övire vm : • uralkodni om, szidom ■ k n az órát erez, mely- v‘ - « larejtőzöm a i, onnan né­zem ot. ’ emben, nem tud róla semmit, — de ne is tudja ! S mi­kor elhaladt, öklömmel verem fejemet, mert szinte hallom, hogy belül az a hitvány kis hús, hogy nevet engem, hogy kaczag rajtam. És mégis én leszek a győztes! . . . ... Itt vége volt a naplójegyzeteknek Az inspekcziós rendőr liszt fellökte az egészet az asztalára, megrántotta a vállait és csak annyit mondott: A bolond ! Ekkor tekintete egy kis szelet papírra tévedt, melyen néhány kusza sor látszott. Kezébe vette, s a világosság felé tartva, be­­tüzgetni kezdte. — Ahán! Ezt már utolsó perezében, haldokolva írhatta. És elolvasta, csak ennyi volt rajta: — Ugy­e, hogy mégis csak én vagyok az erősebb, az én akaratom teljesedik és nem a tied! Most már el fogsz hallgatni — örökre! . ^Szerső-^Szépelyhek“ czim alatt most ren­dezi Scifró alá novelláit. Előfizetések a szer. czimére: Budapest, agteleki­ u. 15 szám alá ku. deildők. (Főzve 1 írt.) — PEST MEGYEI HÍRLAP 1.50 Ha az ember lába kific­amodik. Szerencsétlen voltam — kevés kivé­tellel — egész életemben. Hány ember van, akinek — bármihez nyúljon, — minden arannyá válik a kezében. Én, ha szórakozáskép nagy ritkán le­ülök kártyázni, biztosra lehet venni, hogy mindig pechem van. Szinte látom, miként örül, a­ki bennem baleket foghat. Egyszer akartam tenni a lutrira, a szá­mokat már fel is írtam egy papírszeletre. De­­ezzel is elkéstem, mert mikorra oda mentem a lutris boltba, hogy megtegyem a zsebem­ben szorongatott számokat. —­akkuráte ki­jött mind az 5 numerusom. 2.

Next