Kecskeméti Lapok, 1878. január-június (11. évfolyam, 1-26. szám)

1878-06-30 / 26. szám

Tizenegyedik évfolyam. 26. szám. Június 30. 1878. KECSKEMÉTI LAPOK. Előfizetési dij: Megjelen hetenként egyszer.­­ Szerkesztő- és kiadó-hivatal. Hirdetési dij: Egész évre 5 frt., félévre 2 frt. 50 kr., VASÁRNAP. BUJ­­AI-NAG­Y- II­TCZA 184. SZÁM. 3 hasábos petit sor egyszeri hirdetésnél 5 kr.,­­ negyedévre 1 frt. 50 kr. többszöri vagy terjedelmes hirdetéseknél ár-Az előfizetési pénzek. E lap úgy szellemi, mint anyagi részét illető leengedés adatik. Az előfizetés az év folytán minden hónapban úgy a hirdetések is „Tóth László könyvnyom- minden küldemény a szerkesztő- és kiadó­megkezdhető. A­dójának“ czimzendök. hivatalhoz intézendő. Bélyegdij minden beigtalásért 30 kr. &_______________________________|_________________________­­ . _|__________________________________|___________________|_____________8 VEGYESTARTALMÚ HETILAP. a — j , — - - -----------_ ELŐFIZETÉSI FELHÍVÁS. Lapunk jelen számával a tizenegyedik évfolyam első felének utolsó számát adjuk, tisztelettel kérjük annál fogva a t. közön­séget, miszerint e lap további megrendelé­séről gondoskodni szíveskedjék. Előfizetési ára postán vidékre, vagy helyben házhoz hordva. Egész évre . 5 frt. —­ kr. Fél „ . 2 „ 50 „ Negyed „ . 1 „ 50 kr. A szerkesztőség. Kecskemét, 1878. június hó 27-én. Múltkori czikkünkben a sociál-demok­ratáknak a vagyon felosztására vonatkozó elveiknek tarthatatlanságát iparkodtunk ki­mutatni , mely többek közt leginkább abban bizonyul be, hogy a felosztással elérni szándékolt czél, sohasem volna megvalósít­ható , mert az egyesekben nyilvánuló taka­rékossági vagy pazarlási hajlam , csakhamar felforgatna minden vagyonbeli egyenlőséget, s folyton folyvást új meg új felosztást tenne szükségessé. (A vállalkozónak hasznában való részesülés nem vagyonfelosztás, ha­nem majd a szorgalomnak, takarékosságnak adott jutalom, majd valóságos béremelés. Ez tehát e czikk keretén kívü­l esik.) Az sem fogadható el ellenérvül, hogy minden­kinek annyi adandó, a­mennyi fentartásá­­hoz okvetetlenül szükséges, mert ennek mér­vét senki sem képes meghatározni, s bár­mennyi is adatnék valakinek, az rövid idő múlva elégtelennek, kevésnek bizonyulna. Másrészt nem volna nagyobb igazságtalan­ság , mint a test, tétlen, tudatlan, pazarló szbinek azért, hogy kényelmesen megéljen, ugyanannyit adni, mint a szorgalmas, mun­kás , értelmes és takarékos embernek. Ezek oly igazságok, melyeket bővebben fejtegetni, indokolni tökéletesen felesleges. Áttérünk már most a sociál­demokraták­­nak másik dogmájának ismertetésére, arra, mely a jogoknak egyenlő mérvben való gya­korlását kívánja megvalósítani. Minden államnak, mely lételéről lemon­dani nem akar, bizonyos nélkülözhetetlen fel­tételekkel — sőt mondhatjuk kellékekkel kell bírnia. Itt mellőzhetjük a terület kérdését, a népességét, stb., mert nem látjuk szük­ségesnek ezeket, mint különben is eléggé ismerteket, bővebben fejtegetni. Csupán azt volna szükséges boncz­és alá vennünk, mi­lyen embereknek kell azoknak lenniök, a­kik az állam ügyeinek elintézésére befolyást gyakorolnak , s illetőleg, milyeneknek nem szabad lenniök. De minthogy ez is túlságosan messzire vezetne, e kérdést is sző­kebb körre szorítjuk, s egyedül azt vizs­gáljuk, vagyon a sociál­demokrata párt el­veinek megvalósítása mellett számíthat-e állam hosszabb életre, sőt életre egyátalá­­ban, mert államalkotó képességét felesleges volna vizsgálni, ha az előbbi kérdésre ked­vezőtlen eredményt találnánk feleletül. E feleletben pedig megvan a verdict a jogokra nézve is. S itt megint vissza kell térnünk a va­gyon kérdésére. A mai sociál­demokraták nem oly együgyűek, mint a régi socialisták és különösen communisták voltak , s elis­­merik, hogy az állampolgároknak a vagyon és személyes biztonságon kívül egyéb jogos és igazolt czéljaik is lehetnek, melyeket az álladalomban elérni óhajtanak. Hogy mind ilyen volna, az épen nem mondható, de annál roszabb rájuk nézve; vannak kik mű­vészetnek , vallásnak, tudománynak, stb. is hódolni óhajtanak, s mi ezeket tartjuk szem előtt, mert ez körülbelül a pártnak java; már­pedig, ha látni fogjuk mi törté­nik a zöld ággal, teljesen fölösleges lesz keresni és kutatni, hová jutnánk azzal, a­mely száraz. Minthogy nem minden ember olyan,­­ mint a sociál­demokrata zöme, hogy t. i. beéri kék zubbonynyal öltözetül, s egy szobával, melyben alszik, étkezik, asz­ta­­lon, ágyon, széken és szekrényen kívül egyéb bútorzat alig található, — mert hiszen őszintén szólva, ezzel maga a sociál­demok­­rata is csak a szükségtől kényszerítve éri be, — tényleg igen sokban megmaradna a törekvés több után, s ennek értelmében is járna el. Akadna például, a­ki a művé­szetet kedveli, képeket és szobrokat készít, vagy gyűjt, zenével és színészettel foglal­kozik , verseket és más műveket ir, vagy olvas, a­mit hogy minél kényelmesebben tehessen, — mert az az idő, midőn azt hitték, hogy igazi poéta csak az lehet, a­ki szükségben szenved, lejárt, (a csalogány nem azért énekel, mert éhes, hanem habár éhes, mégis énekel) — lehetőleg független, anyagi gondoktól menti életre van szüksége. Vegyük már most, hogy ily lángelmék, vagy tehetségek, kik az élet gondjait, habár csak pillanatra , velünk feledtetik, gondo­latainknak nemesebb röptöt adnak, érzel­meinket az emberi gyarlóság salakjától mintegy megtisztítják, szóval a bennünk szunnyadó nemesebb tulajdonságokat ébre­désre bírják, azokat bennünk fejlesztik, s így az állatias emberből isten képére alkotott embert csinálnak, nagyobb szám­mal élnének köztünk, váljon ki volna képes ezeket fentartani, törekvésükben támogatni, ha senkinek kezében sem volna annyi va­gyon, hogy műveiket megvegye, s őket ez­által azon a pályán tartsa, melyre már a természettől is hivatva vannak. A sociál­­demokraták ezekkel nem tudnának mit tenni, mert ezek egyéb, úgynevezett hasznos fog­lalatosságokra rendszerint a legkevésbé al­kalmas egyének, következőleg, vagy éhen kellene veszniök, vagy kihalna a szűk élel­mezésre, tán kegyelem-kenyérre szorított lángelme az emberi nemből, s ez lassanként fokról-fokra oda sülyedne, a­honnan fel­­emelkedett, válnék belőle majom képére elfajult ember. Nem osztjuk ugyan azoknak nézetét, kik az embert a majomtól, vagy mindkettőt egy és ugyanazon ős törzs­állattól származtatják, ez merő állítás, mely okoskodáson alapul és semmivel sincs bizonyítva, de valljuk és elismerjük, hogy az ember mai műveltségi fokáig évezredek során keresztül önmaga s a természet ellen folytatott harcz és küzdelem útján jutott. Ha majom volt volna, ide nem juthatandott. De senki előtt sem lehet kétséges az, hogy valamint új és új erők kifejtésével az em­ber mindinkább előbbre és előbbre haladt, úgy szükségképen kell mindinkább hátrább és hátrább esnie, a­mint ezen új erők és vívmányokból egyet-egyet, habár jelenték­telennek látszót is, felad és elh­agy. A ki­fejtett és működő erők és képességek teszik a nemzetet nagggyá és hatalmassá, és nem a szunnyadók, vagy elhaltak. Magyaror­szágnak több becsületet és tiszteletet szerez a külföldön és idegenek előtt Petőfi, Eöt­vös, Munkácsy, Zichy stb., előbbre vitte egy Széchényi, Deák, Kemény, Toldy stb., mint akármelyik földosztogató, szabadságot, egyenlőséget és testvériséget taltott torokból kiáltó szóhős. Mert a szabadság csak annak jár, a­ki tud vele élni, a­nélkül, hogy vissza­élne vele; az egyenlőség abban áll, hogy mindenkivel jobban bánunk, mint megér­demli; s a testvériség az, ha a gyengébbet nem hagyjuk az erősebb martalékává lenni. A sociál­demokraták ezekről nem tud­nak semmit. Ellenkezőleg a­hol segíteni akarnak magukon, törvénytelenség elköve­tésével és erőszak alkalmazásával kezdik, beszüntetik a munkát, mikor arra legna­gyobb szükség van, elpusztítják másoknak vagyonát, s azokat érzékenyen megkárosít­ják, s mindezt a nyomor és a létért való küzdelem nevében. Pedig tudjuk, hogy a­ki akar és tud dolgozni, az nem szokott éhséget szenvedni, legalább rendszerint nem, s így annak támogatása, a­ki sem nem tud, sem nem akar munkálkodni, csak a tétlen­ségnek és dologkerülésnek adott kiváltság. Ily elvek megvalósítása tehát a legszi­lárdabb alapon nyugvó államot is kiemelné sarkaiból. A vagyonosok vagyona felett ennélfogva nem lehet és nem szabad azok­nak határozati jogot engedni, a­kiknek semmijük sincsen. Minthogy pedig ez tör­ténnék , vagy történhetnék akkor, ha a hatalom a sociál­demokraták kezeibe ke­rülne , azon kell lenni, hogy ez semmi szín és ürügy alatt meg ne történhessék. S ezért nem lehet a sociál­demokratáknak befolyást engedni álladalmi ügyekre, ezért nem lehet nekik másokkal egyenlő szavazati jogot adni. Összefoglalva az eddigieket azt látjuk, hogy a sociál­demokraták vagyon­felosztási elve , a mellett, hogy valójában kivihetetlen, még azért sem alkalmas társadalmi reform, mert az államot egyik főtámoszlopától, va­gyonos polgároktól foszthatja meg. Kinek volna kedve takarékoskodni, ha tudja, hogy annak a mit szerez, nem ő kizárólagos ura, hanem az állam, hogy a­mit félretett, nem gyermekei, rokonai fogják halála után él.

Next