Kecskeméti Lapok, 1892 (25. évfolyam, 27-52. szám)

1892-09-11 / 37. szám

XXV. ÉVFOLYAM, 37. szám, 1892. SZEPTEMBER 11. KECSKEMÉTI LAPOK e­lőfizetési díj : Egész évre 5 frt— kr. Negyedévre 1 frt 50 kr félévre . . 2 „ 50 „ Egy szám яга 12 kr Előfizetni lehet « év folytán minden hónap elejen POLITIKAI ES TÁRSADALMI HETILAP , MEGJELEN MINDEN VASARNAP SZERKESZTŐ ÉS KIADÓ-HIVATAL: V. TIZED, II.-TEMETŐ-UTCA, 93. SZ. HIRDETÉSI DÍJ : ЬчяяЬов petit­eor 5 kr., többszöri vagy terje­delmes hirdetéseknél érleengedés adatik. bétyegdij minden beiktatásért 30 kr. Választás előtt. Talán még meg sem száradt a hant az elhunyt tanácsnok sirja fölött , igy némelyek kegyeletellenes dolognak vé­lik az állás betöltésének emlegetését s annak elmondását, a­mi a gazdatanács­noki állás betöltésekor önkénytelenül is fölmerül — ámde bármiként gon­dolkozzanak is némelyek, mondjuk ki, a túlzók, előttünk a tény, hogy egy tanácsnoki állás megüresedett, hogy azt a fontos állást sokáig gazdátlanul hagyni nem szabad s igy több-kevesebb idő elmúltával okvetetlenül válasz­tás lesz. Ha már választás lesz, fölmerül a kérdés: ki legyen a választandó? Mi ehez a kérdéshez — ezúttal legalább — épen nem szólunk hozzá, de annál inkább tárgyaljuk azt a kér­dést — milyen legyen a megválasz­tandó? Az egyént keresse ki a választó testület, vagy annak tagja, mi csak az alkalmasság körvonalainak megraj­zolásával, a helyes választás feltételei­nek elbeszélésével foglalkozunk. Van egy régi, elavult példabeszé­dünk, mely ezt mondja: „Ha az isten hivatalt ad, észt is ad hozzá.“ Nem úgy van. Ez igaz lehetett hajdan, ma azon­ban ez az elv teljesen lejárta magát. Tagadhatatlan, hogy a választók az említett példabeszéddel szokták ma is mintegy igazolni, ha az öcsémuramat vagy a bátyámuramat beválasztják , vagy az öntudat vagy valaki szemre­hányást tesz. Óh az emberek vagy az öntudat szemrehányásainak megnyug­tatására ma is jó szolgálatot tehet, de a bajon segítni azért nem fog! Ma a reá valóságot, a hivatalra alkalmasságot előzetesen kell lirni, különben a meg nem levő tehetség megszerzése elmaradván — a közön­ség adja meg az előlegezésnek árát. Fájdalom néha nagyon is megadja. Épen ezért csak a városi közönség s a tisztikar érdekében cselekednének a törv.­bizottság tagjai, ha az alkal­mas egyént felkeresnék s ha nem akarna is pályázni, pályázatra buzdí­tanák. Ismerünk egy szab. kir. várost, a­mely egykor polgármesterét a kötél­verők közül toborzotta s ezt a válasz­tást soha sem volt oka megbánni. Nem az a fő, hogy, milyen diplo­mája van valakinek, hanem az, hogy meg van-e az álláshoz szükséges tehet­sége? Az, a­ki a folyó ügyeket elintézi, de ezentúl gondolatával sem hatol, — lehet tűrhető hivatalnok, de ma jó tisztviselőnek nem nevezhetjük. A városnak nem gépre, hanem gondolkozó s kigondolni is tudó ön­tudatos egyénre van szüksége. Olyan egyén kell a gazdatanács­noki székbe, a­ki nemcsak a régi nyomon tud haladni, hanem új ösvényt is tud vágni, a ki tud megtakarítást eszközölni, tud gyü­mölcsöztetni s kez­deményezni olyat, a mi a közönség és város érdekében van, szóval, a kinek esze tovább él a város határánál — bár ez elég nagy — s igy a kor kí­vánalmainak kielégítésére saját eszében is megtalálja a tanácsot és a­mit jónak lát annak megvalósításához teljes erély­­lyel hozzá lát. Városunk csak alig kezdte meg a régi slendrianból való kibontakozást — a tenni való itt rendkívül sok. Egy ember csak egy ember ugyan, ámde a jó erőből egy is sokat ér, egy is sokat segít, egy alkalmatlan hiva­talnok pedig olyan nyűg, különösen ott, a­hol haladni kellene, hogy an­nak akár tevékenységét, akár tétlen­ségét évtizedek smnlik meg, mulasz­tásait néha évtizedek sem tudják — kipótolni, a­mit elrontott — jóvátenni. Az elmondottakat ajánljuk az ille­tékesek figyelmébe, megfontolásába, hogy ha eljön a cselekvés ideje olyan egyén kezébe tegyék a hivatal pecsé­tét, a­ki a hivatott egyén önérzetével lépend hivatalába. KECSKEMÉTI LAPOK TÁRCÁJA Szépnek, dicsőnek . . .*) Szépnek, dicsőnek mond alant szava, Erénynek hirdet a bölcs tégedet; És átkozott, ki megtagadja, hogy Áldozni keljen oltárod felett. És hittel vallom: oh mi boldog az, Ki életét fenéked szenteli; S mégis miattad e bús szivet itt A fájdalom tövise vérezi. E szív oly gyakran vérzik itt belül, S nem látja azt, nem látja földi szem; De szivem vérén dúsabban virul Dicső virágod — oh­honszerelem! Erödi Dániel. Csendes zokogás a szerályban. Hallszik. — Ali gyöngyszeme ébren. — „Mért fáj a szived pici lányom? Köny fátyla szemed ne takarja; Mig szól a bokorban a bül-bül: Reszketve ölel Ali karja. Gyémánt koronája szivemnek Hajtsd szöszke fejed ide halkan, Add nékem a menynyei üdvöt: Csókolja meg ajkad az ajkam. Tündér kelet éji regéje, Kit Allah remekbe teremtett: Elhozza-e néked a szultán Csillaggal a földre a mennyet? — Oh , hát mosolyogj pici szentem , Víg napja, derűje szivemnek.“ Szép arca fehér, szeme könnyes, Vágyó szive ott se pihen meg. Sir rózsabokorban a bülbül, Fölzizzen a tengeri szellő, És leple borul a szerályra, Csillagra a holdra a felhő. Elnyúlik a ciprusok árnya, Csak néha suhan koronája, Siró jajogása kuviknak Vészt hirdet a büszke szerályra Szultán Ali álma de édes. Kertjében a rózsa virágzik, Meglopja az éj a fehéret, Hervasztja szivén az a másik. Most­ most Ali űzd el az álmot, Eltört koronád, köve hol van ? Már űzi az őzet a vad­kan, Zord szikla tetőn lova horkan. Csak csattan a kerti füzesben, Hosszú, Ali gyöngyszeme adja. Táncolnak a rózsalevélen A szellemek apraja-nagyja. Vidám kacagásra sóhaj kel. — „Csak lomb suhogás. Ali alszik.“ — „Zajt hallok a bokrok alatt, jaj.“ — „Szived dobogása kihallszik.“ — „Csókolja a hajnal a mennyet, Csókolj te is engem egyszer.„ — „Rózsája a büszke szerálynak Tedd ajkad enyémre ezerszer.“ — Szultán Ali kertje virágzik. Ellopta az éj a fehéret. Ébredj Ali, illata nincs már, És még a mi van, nagyon éget. — „Ébredj, nosza hát, nosza hát, eb! Szultán Ali most ki parancsol. Föl, föl, ti ebek , nosza gyorsan , Játék lesz a büszke parancsból?!“ Félholtra ijedve riadnak. — ,,Hah, ottan a kerti füzesben, Ott csattog a bül­bül epedve, Ott álljatok éjjeli lesben!“ Csókolja a hajnal a mennyet; Táncolnak a szellemek újra. Vérből van a harmat a rózsán: Ott sir Ali, nagy Ali búja. S hogy lebben a tengeri szellő, Elhordja a rózsa virágát, Hallszik a siró panaszos hang, Kis gerle siratja a párját, Hajnal hasadáskor a szultán Csendes zokogása kihallszik, Könyből koszorút fon a sirra, Szultán Ali gyöngyszeme alszik. Bartha József: A fehér szultána. Csókdossa a hajnal a rózsát, Ez könyve fakad melegétől. Fölzendül a reggel imája Csattogva a lomb kebeléből, Már zümmög a méh a virágon, Dzsin alszik a rózsa levélen. *) Egy t. előfizetőnk azon kérdésére, vajon el­fogyott-e költemény készletünk — szolgáljon válaszul e verses tárca. Szerk. Néhány szó az állóirásról.*) Az orvosok és paedagogiai szakértők között pár év óta fontos vita folyik az írás mikénti tanításáról; nevezetesen arra törek­szenek, hogy a mostani, az iskolai hygiéni­­ára nézve rendkívüli ártalmas módszer he­lyett egy újabbat, minden tekintetben meg­felelőt hozzanak be a népiskolákba. Ezen módszer az írásnak állóbetűk­­r­e­­ való tanítása. Laikus ember bizonyára azon kérdést fogja tenni, hogy nem min­degy az, ha a betűk dülten vagy függé­lyes helyzetben h­atnak ? É­s talán az álló­­írást nem tekinti másnak , mint paedagogiai divatnak , mely időmúltán értékét veszti s felkapottságát csakis divatos voltának kö­szönhetvén — feledésbe megy át. Pedig ez nem áll; az állóirás annyira természetes követelménye az Írásnak , hogy az irni kezdő kis gyermek is állóbetűket rajzol kezdetben, egyenes állásban látván minden tárgyat, mi körülötte van, képze­tében a ferde állású tárgyaknak csakis mint hibásoknak, rendetleneknek van képe, s azért a ferde állású betűalakokat nehéz neki elsajátítani. De nem ez a fődolog, mert gyakorlat után minden irányban megtudná a betű­írást tanulni, de hygiéniai szempontból ki­váló fontossággal bir az, egyenes állásban ír- e a gyermek vagy pedig dülten? A gyermek, hadülőbetűket i­, irkáját is ferdén — paedagogiai kifejezéssel élve — ferde középfekvésben tartja, követ­kezéskép ő maga sem ülhet az asztal mel­lett egyenesen , fordulnia kell, hogy írását s kiváltkép a sorok menetét jól láthassa s a betűk irányát követhesse. Ha a törzsét néni mozdítaná, csak pl. a fejét vagy épen a szemét, körülbelül 34°-nyi fej vagy szem­fordulatot kellene tennie, a­mi a nyak és szemizmok kifáradásával járván, 5 percnyi ideig sem birná ki. Az egész törzs fordítása pedig azzal jár, hogy a gerinc is görbül, hajlik jobbra, s a gyermek gyenge testi szervezete legtöbb esetben nem bírja meg ezt a természetellenes állapotot, különféle bajoknak esik áldozatul, legtöbb esetben *) A magyarországi gyermekhalandóság roppant nagy mérve, szinte reánk parancsol, hogy a megkí­mélt élet hüvelyinek, a gyermeki testnek fejlődését tehetségünk szerint segítsük elő , ragadjunk meg min­den eszközt, a­mi e célra jónak, célra vezetőnek lát­szik. Az eddigi írás sok gyermek szemét megrontotta testét meggörbítette — azért rendkívüli figyelmet köve­tel az Írásnak e cikkben szakértően tárgyalt új módja­­. s az állóírás, mint a­mely az eddigi dőlt betűk alkalmazásával fölmerült bajokat „talán“ el tudja távo­lítani. Ezt a „talánt“ bizonyossá kell tenni s hogy ez, minél előbb megtörténjék, úgy az iskolalátogató mint az érdeklődő orvos urak szives figyelmébe ajánljuk a próbára berendezett osztályok növendékeinek igazsá­gos, alapos megfigyelését. Szerk. azonban elgörbül, s igy származnak a görbe hátgerincű (skoliose) gyermekek. A dalt írásnak nemcsak ez a hátránya van, de a gyermeket rövidlátóvá is teszi. Nézzünk Csak egy gyermeket írás közben figyelmesen, azonnal szemünkbe tűnik két dolog. Az egyik az, hogy igen görbén ül, a másik pedig, hogy az irkájához igen kö­zel hajlik. A folytonos közelnézéstől a szeme rövidlátóvá — miopiás — lesz. A leghíresebb paedagógusok megkísér­­lették már, hogy a gyermekeket dülőírás mellett egyenes tartásba hozzák, jó szer­kezetű padokkal s kellő világítással ellátott tantermekben tettek kísérletet, de mind­hiába. Belátták, hogy a hiba csakis az írásnak a rész technikájában ke­resendő. A dülőirás mintegy kényszeríti a tanulót arra, hogy hibás testtartással üljön s közel nézze az írást. Itt a tanító erélye nem használ semmit. Írás közben a gyermek balra fordul, mert szemének alapvonalát — a két szemet összekötő vonalat — párhuzamba igyekszik hozni az irka vonalzásával, mert az tudni való dolog, hogy minden tárgyat csak­is egyenes irányban láthatunk jól. A jobb karját felteszi az asztallapra és előre tolja, hogy tollszárával a sorokat elérje , míg a bal­lal az irkáját tartja. A jobb váll tehát min­den körülmények között magasabban fek­szik , a gerinc és a jobboldali bordák ferdén állanak. S mivel a fej súlypontja nem esik azon vonalba, melyet ülőhelye képez s mivel a gyermek mindenben a kényelmeset keresi, bal karját térdére ereszti, mintegy megtá­masztja vele törzsét. Eközben a fej is min­dinkább lefelé hajlik , s hogy a gyermek a betűk irányát is jól célozhassa (dr. Weber s dr. Berlin megfigyelése szerint úgy néz­nek a gyermekek írás közben, mint mikor a puskát célozzák) még oldalt is fordítja fejét miáltal a jobb szem közelebb esik az irkához mint a bal, s így nemcsak rövid­látó, de egyik szeme gyengébb is lesz az egyoldalú nézés miatt. A mellkast pedig ivás közben az asztal széléhez nyomja miáltal a szabadlélekzés meggátoltatván, mindenféle tüdőbajt szerezhet a gyermek. A dű­lőirásnak ezen árnyoldalai már évekkel ezelőtt sem kerülték ki a paedagó­gusok és orvosok figyelmét. Különösen a híresebb német orvosok, mint­ dr. Schu­bert, Mayer, Berlin, Rembold Wir­­chow etb. foglalkoztak sokat az Írásnak eme módszerével, s különös vizsgálódásuk tárgyrává tették. Dr. John Ármin borosz­lói híres szemspecialista már 1866-ban nyil­vánította véleményét a felől, hogy az is­kolai hygiénia teljesen el van hanyagolva, nem ügyelnek kellően a gyermekek egész- Oly jól esik . . . Oly jól esik , oly igen a nyugalom, Oh, hogy egyszer már én is megnyughatom ! Most üdv a lét: nem az a bú és a gond, Kínzó ölyve reám egyiknek se ront. Reám is fér a boldogság igazán, Ki oly soká csak ürömét ihatom Az életnek, s kelyhét, melyben méze van, Nem lelhetem, bár kerestem, untalan. De im meg van. Előttem van a kehely S szivem-lelkem boldogságtól ünnepel. Üdvem kelyhe, kis galambom ajaka, Olyan piros, mint a hajnal bíbora. S hogy most szivem szomját csókja mézivel Olthatom már, van törődve semmivel — A világot s búját, gondját nevetem S nyugtot ad, mi elvette, a szerelem. Minke Béla.

Next