Kecskeméti Ujság, 1913. október (6. évfolyam, 222-252. szám)

1913-10-01 / 222. szám

Kecskemét, 1913. október 1. Ára 2 fillér. Szerda, VI. évf. 222. (1315.) sz. KECSKEMÉTI ÚJSÁG A halasi vasút. A magyar királyi kereskedelem­ügyi miniszter ma érkezett leiratában értesíti a város közönségét, hogy a Kecskemét város közönsége által ter­vezett kecskemét—kiskunhalasi, kecs­kemét—kiskőrösi és kecskemét—kis­­kunmajsai keskeny nyomtávú gazda­sági vasútaknak folyó évi julius hó 1-én kelt rendelete értelmében meg­tartott közigazgatási bejárásáról fel­vett jegyzőkönyv elébe terjesztetvén, — e vasutak ügyében közli a város közönségével: 1. Mielőtt a szóban levő vasút­vonalak engedélyezésére vonatkozó to­vábbi lépések megtétetnének, a köz­­igazgatási bejárásról felvett jegyzőkönyv hiteles másolatának, valamint a bejá­rás alapjául szolgált tervek egyik pél­dányának kiadása mellett felhívja a város közönségét, hogy az érdekeltek által kért, jegyzőkönyvbe foglalt mó­dosításokat, illetőleg az érdekeltekkel a közelebbi tárgyalást indítsa meg és a kért vonalváltoztatásokat behatóan tanulmányozza, továbbá, hogy az em­lített tárgyalások és tanulmányok ered­ményéről jelentést tévén, a vonatkozó tervek bemutatása mellett a módosí­tandó vonalrészek közigazgatási pót­bejárását kérelmezi. 2. Kiskunmajsa községnek a jegy­zőkönyvben előterjesztett az a kívá­nalma, hogy a gazdasági vasút vonala egész Kiskunmajsa község piacáig be­vezettessék, a közönség külön nyilat­kozatában foglaltakra tekintettel alig lévén teljesíthető, a miniszter úr nem tesz észrevételt az ellen, ha a kérelem közelebbi tanulmányozását és tárgya­lását a város közönsége mellőzi. 3. Miután ezúttal a jegyzőkönyv szerint a kecskemét—kiskunhalasi vo­nal bejárása Szabadszállás községben, illetve az ahhoz tartozó Szabadjakab­­szálláson kihirdetve nem volt, holott­­ e vonal az említett község határában­­ sok kisbirtokos területét érinti, a fennt­­­ jelzett közigazgatási pótbejárás alkal­mával a kecskeméti—kiskunhalasi vo­nal Szabadszállás község határában levő részére is újabb bejárás lesz tartandó. 4. Végül felhívja a miniszter úr a város közönségét még arra is, hogy tegye alapos tanulmány tárgyává még azt is, váljon megfelelő vonalmódosí­­tás és a csatlakozó állomás más, cél­szerűbb elhelyezése által nem volna-e a budapest—tiszai helyiérdekű vasút kecskemét—lajosmizsei vonalának és a kecskemét—fülöpszállási helyiérdekű vasútvonalnak a tervezett gazdasági vasút kecskemét—kiskunhalasi vona­lával való pályasini keresztezése el­kerülhető.­­ Ugyanis a szóban levő pályasini keresztezéseket, amelyek ellen a jegy­zőkönyvhöz csatolt külön nyilatkoza­tok szerint a cs. és kir. hadügyminisz­ter úrnak, a MÁV­ igazgatóságának képviselői, a m. kir. vasúti és hajó­zási főfelügyelőség is felszólaltak, úgy az említett helyiérdekű vasutak, mint a tervezett gazdasági vasút forgalma szempontjából a miniszter úr részéről is aggályosaknak és lehetőleg mellő­zendőnek tartandó. 4. De nem találja a m. kir. ke­reskedelemügyi miniszter úr szeren­csésnek a gazdasági vasút Kecskemét— Alsópályaudvar állomás mellett terve­­zett csatlakozó állomásnak elhelyezé­sét sem, minthogy az említett Kecs­kemét—Alsópályaudvar állomás a be­épített háztelkek és a meglévő helyi­érdekű vasutakkal való keresztezés ál­tal körülhatárolt terület aligha lesz elegendő arra, hogy azon a gazdasági vasút csatlakozó és kiinduló állomása, valamint a forgalmi telep és annak tartozékai megfelelő módon kiképez­­hetők és elhelyezhetők legyenek.­­ Szükséges tehát, hogy az említett két kérdés, nevezetesen a csatlakozó állo­más elhelyezése és a pályasíni keresz­tezések kiküszöbölése újból behatóan tanulmányoztassék. Ezek a kereskedelemügyi minisz­ter úr megjegyzései. S ezek valamennyije éppen ele­gendő arra, hogy a vasút kérdése, illetve kiépítése továbbhúzódjék. Nem tudjuk eléggé és ismételten hangsúlyozni, hogy minden késleke­dés mély károkat rejt magában s ép­pen ezért nem tudjuk eléggé ajánlani az illetékesek figyelmébe azt is, hogy a miniszter­­kívánságai értelmében mi­nél gyorsabban járjanak el! dal csak arra törekszenek, hogy az élet versenyében a másik várost minden téren megelőzzék. Már pedig a hiúság sok eset­ben megbosszulta magát s megállította a városokat alkotásaiban, különösen akkorra, mikor arra leginkább lett volna szükség. Azért nem szabad szem elől téveszteni soha alkotásaink terén a polgárság erejének mérlegelését. Inkább lassú léptekkel halad­junk, de biztosan, mert úgy a kitűzött célt elérjük, míg egyébként délibábot kergetünk. Ott, azokban a városokban, ahol a polgár­ság áldozatkészsége és ereje többet nem bír el, ott minden erőt a polgárság gyara­pítására, életerejének emelésére kell for­dítani. Sajnosan tapasztaljuk, hogy iparunk, kereskedelmünk pang, mert kellő és olcsó tőke nem áll rendelkezésünkre, sőt ha állana is, akkor sem fektetné bele a magyar em­ber pénzét gyári vállalatokba, noha tudjuk, hogy mennyi millió értékű cikket importá­lunk be külföldről. Az ipar támogatását s annak hasznos voltát városaink be is látták, mert egész hajsza fejlődik ki a városok között 1—1 külföldi gyárért. De emellett ne feledkez­zünk meg a hazai, különösen a kisipar tá­mogatásáról. Amint iparosaink segítőkéz mellett gyarapodnak, gyarapszik általuk a többi foglalkozási ág is, a mezőgazdaság és a kereskedelem. Ahol eddig ez a három művelési ág összhangban van, ott a város is fejlődik, mert a lakosság nem fog szűkkeblűen el­zárkózni azoktól az intézményektől, melyek­nek célja végeredményben mégis az ő bol­­dogításukra irányul. Az ok­os városfejlesztés. Egy statisztikai kimutatásból látjuk, hogy a városok mennyi üdvös, szép és hasznos intézményt valósítottak meg, amely­­lyel iparkodtak kiemelkedni azokból az álla­potokból, amelyekbe őket a múlt közönye taszította. De örömünk csak fokozódik, mi­dőn észleljük, hogy a városfejlesztési kedv a közelmúlt alkotásai dacára nemcsak meg nem csappant, hanem még hatványozottabb mértékben tör elő s iparkodnak a még hiányzó intézményeket tető alá juttatni, noha már a múltak alkotásai is sok város lakos­ságát oly pótadó viselésére kényszerítik, amelyet csak úgy képesek hordozni, ha mindent elkövetnek az anyagi helyzetük erősbítésére. Kétségtelen tény az, hogy a közintéz­mények létesítése közvetlen a polgárok va­­gyonosodására kedvező hatással van, mert a város forgalmát emelik, a forgalom élénk­sége pedig mindenütt érezteti áldásos hatá­sát. Azonban nem szabad elfelejteni azt, hogy csak annyi terhet szabad a lakosság vállaira rakni, amennyit a közintézmények által előírt jövedelem folytán a lakosság meg is bír. Sok helyütt azonban a polgárság te­herviselési képessége figyelembe nem jön, mert a város intézőségében olyanok is van­nak, akik a nép zömével, a polgársággal, az iparossággal nem igen törődnek. Egye­ Bejelentő-hivatal Kecskeméten. II. Esztendők óta hol föl­bukkan, hol meg elaludt az a kérdés, hogy Kecskeméten bejelentő-hivatalt kell szervezni, mint ahogy megszervezték ezt a hivatalt már más váro­sokban is. Ha jól emlékezünk, a rendőrség dolgozott is ki egy tervezetet, amely azon­ban lekerült a napirendről. Most arról ér­tesülünk, hogy maga a kormány fogja szer­vezni a városokban a bejelentő hivatalokat, s így természetesen Kecskeméten is. A vidéki rendőrség államosításával kap­csolatban minden vidéki városban bejelentő hivatalt fognak szervezni és a bejelentési kötelezettséget az egész országban ép oly szigorúvá és általánossá fogják tenni, mint a fővárosban. A kormány már arról is tanácskozott, hogy a vidéki rendőrség államosításával járó tetemes költség egy része a kötelező bejelentés útján térüljön meg. A belügy­miniszter és a kereskedelemügyi miniszter között már tárgyalás is folyt abban az irány­ban, hogy a bejelentő lapokat, amelyeket eddig ott, ahol bejelentő hivatal van, a rendőrségek díjmentesen bocsátották a kö­zönség rendelkezésére, a rendőrség államo­sítása után a m. kir. posta hozza forgalomba, bizonyos, még meg nem állapított díjért. A belügyminiszter e tárgyban már leiratot in­tézett azokhoz a városokhoz, ahol már ma is van bejelentő hivatal, hogy küldjék be sürgősen a be- és kijelentő lapokat. E vá­rosokban ugyanis az új intézkedés már leg­közelebb , még a vidéki rendőrség államo­sítása előtt életbe fog lépni.

Next