Kecskeméti Ujság, 1913. december (6. évfolyam, 281-307. szám)

1913-12-01 / 281. szám

Kecskemét, 1913. december 1-2. Aza­d fillér. Hétfő-Kedd, Vilévf. 281-2. (1375-6.) szám. KECSKEMÉTI ÚJSÁG 1 ■■■■ 1 ■ — '' . ■ — Szenzációs kedvezmény lapunk előfizetőinek!! Nem kímélve a rendkívül nagy anyagi áldo­zatot, sikerült szerződéses viszonyt létesítenünk a 20 év óta fennálló, népszerű és az egész országban elterjedt „H Á Z T­A R T Á S“ (Magyar Asszonyok Lapja) kiadóhivatalával, melynek értelmében lapunk minden olvasója a „HÁZTARTÁS“a­ évi 12 kor. előfizetési ár helyett 10 kor.-ért, félévi 6 kor. előfizetési ár helyett 5 kor.-ért, negyedévi 3 kor. előfiz. ár helyett 2­50 kor. kapja. Külön kedvezményül: mindazon olvasóink,akik legalább félévre fizetnek elő a „HÁZTAR­­TÁS“-ra, minden ráfizetés nélkül, ingyen és bérmentve megkapják a „HÁZTARTÁS KÖNYV­TÁRA“ most megjelent, pompás húsz kötetét. A „Háztartás“ mindent felölel, ami az asz­­szonyt érdekli. Divat, Kézimunka, Hasznos tudni­valók, Gyermekszoba, Kertészet, Egészség, Szép­ség, Falusi major stb. stb. rovatai megfigyelésre méltó ezernyi tanácsokkal szolgálnak. Konyha rovata pedig rendkívül sok kipróbált ételreceptet tartalmaz. A Kürthy Emilné szerkesztésé­ben kiváló gonddal összeállított hustartalmú illuszt­rált folyóirat havonta háromszor jelenik meg. — Ingyenes mutatványszámokat kívánatra készséggel küld a „Háztartás“ kiadóhivatala, Budapest, II., Margit-körút 5/B. — Az előfizetések lapunk kiadó­­hivatalába küldendők. Gyermekotthon — írta: B. S. — Nagyvárosban lakunk. Számtalan azon szegényebb sorsú szülőknek száma, kiknél nemcsak a családfő, hanem az anya is egész napon keresztül távol van a családi hajlék­tól, kenyérkereset után szaladgál. És ez ter­mészetes is, mert az élet nehézsége, a drága lakás és sok más társadalmi teher nagyon is igénybe veszik a házfő kereső képessége mellett az anyáét is. Az apa kocsis, gyári munkás, alkalmazott, napszámos, az anya pedig takarítónő, mosónő vagy gyári mun­kásnő. De nemcsak az élet nehézsége, ha­nem a nagy város társadalmi berendezése, a nőknek a különböző foglalkozásnemeknél való térfoglattsága is hozzájárulnak ahhoz, hogy a családi hajléktól a n­apnak több­kevesebb óráját távol töltsék. És ilyenkor a gyermek, a jövő nemzet ifjú sarja, városunk jövő honpolgárai nélkülözik a szülői fel­ügyeletet, az anyai meleget, a nevelést. Ott, hol van a hajlékban egy nagyobb testvér, rokon, még tűrhető a helyzet, de ott, hol a gyermekek egész napon keresztül nem lát­ják apjukat, anyjukat, igen gyakran megtör­ténik, hogy a gyermek züllésnek indul. A vasúti sétatér, a piac, a vásáros bódék, a kirakatok tudnak beszélni ezen exisztenciák­­ról. Pénz- és bicskajáték, apróbb, majd na­gyobb csínytevések ezeknek a legkedvesebb szórakozásuk. Az iskola nevelőértéke itt megbénul, mert van nekik egy társadalmuk, egy állandó gyermektársadalmuk, melyben összes sza­badidejüket eltöltve, nem a legépületesebb példák bizonyítják a gyermekeknek a rosszra való hajlamukat. Ez eleinte a kofák meg­­lopásában, ízléstelen gyermekjátékokban, ut­cai kószálásokban nyilvánul meg, melyek­nek természetes következménye, hogy meg­szokják a tétlenséget, felnőnek anélkül, hogy valamelyes életpályán hasznos tagjává len­nének a társadalomnak. Mily más helyzet volna, ha Budapest, Kassa példájára az iskolákkal kapcsolatban gyermekotthonok is volnának, mely a szülői felügyeletet nélkülöző gyermekeket szabad idejükben befogadnák. Természetesnek talá­lom, hogy már kezdenek egyes városok vez­­­zetői is az eszme megvalósításával és érte­kezleteken — a jótékony egyesületekkel kar­öltve — foglalkozni a teendők megbeszé­lésével, mert azon gyermekek, kik az ott­hont igénybe veendik, nagyon is rászorul­nak a jótékonyságra És ha az egyletek bármi tekintetben is kiveszik az otthon támogatásában részü­ket, nagy jótékonyságot fognak gyakorolni, mert segédkezet nyújtanak ahhoz, hogy a biztos lejtő felé eső, a züllésnek induló gyermekeket visszaadják a társadalomnak. A jótékonyság gyakorlása nem mindig ott kezdődik, mikor a felnőtt korban kenyeret, meleg ruhát nyújtanak az éhezőknek és fá­­zóknak, hanem ott, midőn megmentésről van szó. De nézzük meg közelebbről, hogyan nézne ki egy oly gyermekotthon közelebb­ről, mely ne csak névleg, hanem valóban is szolgálja a megmentő célt. A gyermekotthonnak mindenesetre az iskolával kapcsolatban kell megvalósulnia, iskolai óra után az otthonba beírt tanulók bevonulnak termeikbe. Ezen termek beren­dezése, felszerelése lehetővé teszik, hogy a tanulók elvégezhetik házi feladataikat, ké­szülhetnek leckéikre. De ezzel az otthon még nem nyújt nevelői irányítást, pedig az a fő cél, hogy a gyermek szabadidejét az otthonban oly, a gyermek lelkivilágának megfelelő játékkal és foglalkozással töltse el, mely nemesítse lelkét, felkeltse munkavágyát, megkedveltesse vele az állandó foglalkozást, hogy ne vonzza őket az a bizonyos gyermektársadalom. Ilyen erkölcsnemesítő, kedélyt képző és munkára való nevelést biztosító eszközei vannak nemcsak a kül-, hanem a belföldi gyermekotthonoknak is. Ott van az Otthon szekrényében az életkor megfelelő kedves és vonzó gyermekjátékai, meséskönyvei, el­beszélései. Ott vannak a szlöjd felszerelések és anyagok. Úgy, hogy a gyermek az Ott­honban választhat magának játékot, azzal játszhat, választhat magának könyvet és ab­ból olvashat. De gyúrhat agyagból várat, falut, plasztikai képet. Készíthet fából gyer­mekjátékot, ki is festheti. Szóval itt a gyer­mek állandóan tesz-vesz. Kedélyét nemesíti, munkavágyát akár játékeszközeivel, akár a nevelő szlöjddel kielégítheti. Az az otthon, mely ezen feltételeket nem nyújtja, nem is szolgálhatja szociális feladatát. Legyen a gyermekotthon humánus in­tézmény. Értem alatta, hogy a szegény, nél­külöző tanulóknak ne csak szórakozó­helyet, meleg szobát nyújtson, hanem az éhezők­­nek egy kis — bár a legszükségesebb táp­lálékot is. Ha jól emlékszem, a kassai gyer­mekotthon felállításának első­ évében min­­denik tanuló félliter tejet és egy jó karéj kenyeret kapott. Azonkívül mindenki elfo­gyasztotta a magával hozott elemózsiát is. Bár a kassai gyermekotthon csak hajlékot, szórakozást nyújtott, teret adott, mégis a következő szeptemberi beiratáskor a mun­kásnők, a takarítónők, a mosónők nem tud­tak eléggé hálálkodni és még nagyobb számban vették igénybe az otthont úgy is, mint melegedő és szórakozó helyet, úgy is, mint humánus intézményt. Természetes, a gyermekotthon, mint humánus intézmény, jótékonyságait csak a saját hajlékában gyakorolhatja, mert a kü­lönböző adományok szétforgácsolásával szét­­forgácsolódik a gyermek lelkében a hála ér­zete. Mily magasztos ünnep például a gyer­mekotthon karácsonya. Mely hajlékban ő tanul, szórakozik, hol figyelemmel kisérik minden lépését, mely hajlékban megdolgo­zott a napi kenyérért, mily ízlésesen, élve­zettel és hálatelt érzéssel fogyasztja el a jótékonyság adományait. Ha a gyermekott­honnak bizonyos mennyiségű ételneműt ajánl fel valamely jótékonyegylet (a népkonyha), azt az otthonban fogyaszszák el a tanulók. Idehozzák el a tejkimérésből a tejet, a nép­konyhából a kész ételt. Ennek célszerűsé­gét bővebben fejtegetni szinte fölösleges. Az volna azonban ideális állapot, ha az is­kolával kapcsolatban háztartási iskola szer­veztetnék, illetve, ha a napközi otthon ré­szére magában az iskolában főznének. A gyermek­otthon eszméjével, ha erre meg tudnék nyerni Sándor István polgár­­mester úr jóakaratát, a polgármester úr is­mét tanújelét adná a nagyváros tanügypoli­­tikájáért harcoló készségének, mely készség egyszersmind a jövőbe is jósol: onnan, hol az elemi népoktatás felosztése a város jó-­­ indulatát tételezi fel, igen sok áldozat vár­ható ily célokra. Vajha jelen esetben esetleg a jótékony egyletek lelkesedésénél még nagyobb jóin­dulatuk valóra váltanák a gyermekotthon eszméjét, a társadalomnak mily hasznos honpolgárokat nevelhetne ezzel Kecskemét érdemes tanítógárdája ! Igozi és társadalom. Nem kell magyaráznunk, hogy a ma­gyar sajtótermékek olvasottsága az utolsó húsz esztendő alatt, több mint negyven­­szeresére emelkedett. Körülbelül 50 százaléka az ország lakosságának újságot olvas s ab­ból sok olyant tud meg, amiből azután a gondolkodó különféle tapasztalatokat szerez­het. Ha szorgalmasan olvastuk a legutóbbi idők rendőrségi krónikáját, feltűnhetett előt­tünk, hogy újabban oly sok gaztettet oly nagy körültekintéssel, mondhatnék körmön­­fontsággal visznek véghez, hogy szinte ke­resve keressük azokat az okokat, amelyek azokra a bűnöző individuumokra, akik a bűncselekményt elkövetik hatással lehetnek. Volt idő, amikor a bűnü­gyi regények s füzetes kiadások annyira elszaporodtak, hogy szinte hatósági beavatkozásra volt szükség, hogy a társadalom gyengébb jel­lemű embereit visszatartsa attól, hogy az olvasmányok behatása alatt ne próbálkoz­zanak hasonló cselekmények elkövetésével, mint amineket az illető regényírók fantá­ziája oly élénk színekkel igyekezett elfogad­hatóvá s hihetővé tenni. Most a moziszínházak, az általában nagy kedveltségnek örvendő mozgófénykép­­előadások filmjei nagyrészt oly események reprodukcióival szolgálnak, melyeknél a re­gényíró fantáziája, a művészmesteremberek tehetségével párosul. Ilyetén módon a leg­hihetetlenebb s legkalandosabb rablótörté­netek elevenednek meg a nézőközönség sze­mei előtt, úgy hogy szinte szemléltető ok­tatást nyújt azoknak, akik természetüknél, velük született hajlandóságuknál fogva, amúgy is inklinálnak a bűnözésre. S valóban nap-nap után olyan bűnös cselekedetekről számol be a napisajtó, mely egyenest felhívja figyelmünket, már analó­giájánál fogva, azokra az eseményekre, a­melyek a sötét teremben, a mozi vásznán zajlanak le. Mintha egyenesen onnan vet­ték volna a mintát a bűnös egyedek s ott nyertek volna jó kioktatást, miképen kell egy gaztettet oly körmöncfontsággal véghez­vinni, hogy a társadalom büntető karja utól ne érje. Mindezek előrebocsátása mellett szük­ségtelennek tartjuk mindazon szaktudósok véleményével előhozakodni, akik valameny­­nyien egyértelműleg azt magyarázzák, hogy minél kisebb a társadalom tagjainak intel­ligenciája s mennél nagyobb a veleszületett bűnözési hajlandóság, annál nagyobb hatást gyakorolnak az illetők lelkületére azok az olvasmányok és szemléltető mutatványok, melyek összhangzásban állanak beteges vágyakozásaikkal. Mindezekhez járul a létért való küzdelem megnehez­ülése. Hogy ma már nehezebben tud az egyes társadalmi egyed megélni, mint azelőtt. A nagyobb intelligencia az igényeket is megnövesztette s igy a szerény keresetű társadalmi alany ma már nem elégszik meg azzal, amit ke­resetéből kielégíthet, hanem előre tör s el -

Next