Képes Magyarország, 1958 (4. évfolyam, 1-6. szám)
1958-01-01 / 1. szám
Sátortáborok lesznek a Balaton körül is, összesen 9 helyen. A sátortáborok két részre oszlanak, ifjak és felnőttek részére Az ifjúsági részleg segítségével az IBUSZ 3, 5, 7 és 10 napos Balaton körüli kerékpáros-túrákat szervez, elsősorban a tanuló ifjúság részére, pedagógusok vezetésével. A túra megszervezésében — amelyet az előtakarékossági mozgalommal is összekötöttek — a KISZ, az Úttörő mozgalom és az MTH is részt vesz. A sátortáborokban olcsó étkezés várja az ifjúságot, s az elszállásolás is rendkívül olcsó. A sátor igénybevételével egy éjszakára mindössze 4 forintba kerül. A tíznapos túrát úgy állították össze, hogy mind a 9 éjszakát más balatoni fürdőhelyen tölthetik a résztvevők, így az egy nap alatt megteendő út nem túl fárasztó, s alkalmat ad a fürdőzésre, sportolásra is. A bugaci csárda az idegenforgalom szolgálatában A nagy és örvendetes készülődésből az alföldi táj sem maradt ki. A régi hagyományokat felújítva és modernizálva a bugaci csárdát ismét a bel- és külföldi idegertilargalmi látványosságok közé emelik. A tervek szerint a brüsszeli világkiállítás évében hazánkba érkező külföldi csoportokat (de a belföldieket is!) autóbusszal viszik le Budapestről Kecskemétre, ahol a városi tanácsháza épületében minden csoportot anyanyelvén fogadnak, s ünnepélyes, s barátságos kereteik között egy kis barack-pálinkával is megkínálnak. Ezután kisvasúba ül a társaság, majd a végállomáson szekenescivigyál inaskált, ahajnam a hires bugaci csárdásigkocsiznak. Útközben megtekintik a különböző gazdaságokat, juhtenyészetet stb., majd cigányzene hangjai mellett megebédelnek. Délután csikós bemutatók, s egyéb pusztai népi játékok szórakoztatják majd a vendégeket, s végül este, a csárdától elindulva, autóbusszal térnek vissza a fővárosba. Jelentősen bővülnek a külföldi társasutazások Jelentősen bővülnek ez idén a külföldi társasutazások is. Főleg a népi demokratikus országok felé nő a forgalom, s ami szintén örömet okoz széles körben: számítani lehet az utazások olcsóbbodására is. A szovjet, csehszlovák, román viszonylat mellett a Német Demokratikus Köztársaság és Jugoszlávia egyes tájaira is az eddiginél lényegesen több csoport indul. A közkedvelt aldunai hajókirándulásból ez idén kétféle lesz: ötnapos és tíznapos. A külföldikiutazások felélénkülésével párhuzamosan növekszik természetesen a hazánkba látogatók száma is. Itt is elsősorban a népi demokratikus országok turistái teszik ki a beutazók nagy százalékát, de nem lebecsülendő azoknak a száma sem, akik nyugatról, a brüsszeli világkiállítás felül érkeznek hozzánk. Elsősorban angol, francia, német, osztrák, olasz és skandináv vendégekre számítunk — ezeknek az országoknak utazási irodáival kötöttünk már szerződéseket —, de sokan jönnek a tengerentúliról, például Kanadából és Dél-Amerikából is, főleg volt ó hazai magyarok, akik márhosszú évek óta készülnek rokoni látogatásra, de ilyenféle utazásra eddig alig-alig volt lehetőség A Brüsszel felől Magyarország felé irányuló idegenforgalmat a SABENA és a MALÉV repülőgépei bonyolítják le, valamint a két főváros között közlekedő autó- ss úszók. A külföldiek a brüsszeli IBUSZ-kirendeltségnél késedelem nélkül megkaphatják a szükséges vízumot, s attól kezdve fustiprogramjuk lebonyolításáról az IBUSZ gondoskodik. E vázlatos tervek természetesen a megvalósítás során még tovább bővülnek, számos jelentős tárgyalás még most van folyamatban, de még az eddigi eredmények is mutatják, hogy a magyar idegenforgalom szép fejlődés előtt áll, s az 1958-as esztendő minden bizonnyal sok szép útiélményt és kellemes üdülést hoz mind a külföldi, mind pedig a belföldi utazóközönség részére. Pullmann-Jur'sik, különleges (WKóalvázzal. Az JL észt kocsikban egymás mellett 3 CUca van, vagyis egy fülkében 1 ülés, a 2. osztályú kocsikban pedig 8 ülés. Az ülések itt is műből bevonatták, s a falakat műanyaggal takarják. A friss, tiszta levegővel való ellátás szellőzőcsatornákon keresztül történik. Az 1. osztályú fülkék padlóját — a legkényesebb külföldi igényeket is kielégíti — modern szőnyeg borítja. A nemzetközi vonatokkal közlekedő új MÁV személykocsik 40 km-es sebességhez készülnek. Az ITH-ban forgalomba kerülő új MÁV étkezőkocsikat ugyancsak 140 km-es maximális sebességhez gyártják. A MÁV kocsiparkja eddig igen sokféle kocsiból állott. 1. Most csökkentik a kocsitiparok számét, ami a szerelvények összeállítása szempontja-ből is előnyös. Az új személykocsik, kivétel nélkül, kényellmes rugózésű négytengelyes kocsik lesznek. A MÁV számít arra, hogy az utazóközönség modern berendezésüket fokozott mértékben fogja kímélni. A kényelmes új kocsik forgalombahelyezése bizonyára kedvező itatással lesz idegenforgalmunk alakulására la. 6 K. S. A befagyott Balaton a tihanyi dombokról 3