Képes Magyarország, 1961 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1961-01-01 / 1. szám

­ A Duna nálunk, több mint folyó és nemcsak folyó, ha­nem jelkép és vallomás. Egy Duna híd pedig nem pusztán pillér, acél, beton, hanem acélnál keményebb anyag-­történelem. Egy pes­ti híd nemcsak két partot köt össze, hanem több kor­szakot. Az ívek nemcsak Budára hajlanak át, hanem belesimulnak életünkbe, beleszaladnak költésze­tünkbe. Minden hidunk jelkép és emlék, legenda és költészet, könnyek szimbó­luma, reménységeink zá­loga. Nem tudom, békésebb tájakon suttognak-e a fo­lyók? A Duna — ha elme­rülünk líránk mélyvizébe — beszél, mesél, dörög, csacsog, vall, kitárulkozik, rímekben patakzik, s vers­szakok hátán hömpölyög a történelem sodrában. Ha­talmas és gyengéd, végte­len és bizalmas folyó. Eöt­vös József fájdalmas „Bú­­csú"-jában honom köny­­nyének nevezi. „Buda-, Mohács-, Nádornál elfutó, — Tán honom könnye vagy te, nagy folyó?" Arany „Hídavatás”-ában öngyilkosok árnyával vias­kodik, Ady keserű, kegyet­lenül: „A Duna-parton sohse éltek / Boldog, erős, kacagó népek?" Halálvízió korong: „Ahol a szárnya­kat lenyesték / S ahol ha­lottasak az esték”. József Attila hallgatja, amint „fe­cseg a felszín, hallgat a mély", s már a mély kül­dötte, s a mélyből — „ren­dezni végre közös dolgain­kat” — feltör az eljövendő boldog, erős, kacagó népek szava. Aztán a hidak drámája, Illyés vallomása: „ahogy feküdtek sorban, / mint le­ölt állatok / a bűnben és mocsokban, / ők, az ártat­lanok.” Eötvös még 1836-ban ír­ta, s 1944 telén, sorsunk szakadékában valóban ho­nunk könnye lett a nagy A hidaknak boldogabb népek életében műszaki történetük van. Nálunk nemzeti történelmük. A bölcsek szerint azok a né­pek boldogok, amelyeknek nincs történelmük; a mi múltunkban híd is alig RUFFY PÉTER, akad, amelyhez nem kötő­dik nemzeti történelem, nemzeti dráma. Az első állandó pesti Du­­na-hidat Mátyás király ter­vezte, piszkei márványból akart építkezni, reneszánsz pompáról álmodott. Aztán megépítette a hidat a török, 1526-ban, nem márványból ugyan s áthajtotta rajta Budáról a rabszíjra fűzött magyarokat. Széchenyi, a Lánchíd álmodója 1848 augusztusában naplójában feljegyezte: „Én soha sem megyek keresztül rajta". Az 1849. november 20-iki avatá­son Haynau lépett elsőnek a hídra, gyilkosunk. A be­teg Széchenyi orvosa felje­gyezte, milyen látomások gyötörték a Lánchíd atyját: „Mint rom fog itt állani — mondotta volt. — A Duná­ba zuhan... A Dunába zuhant. S száz évvel a Hay­­nau-féle első avatás után a nemzetté emelt nép avatta fel az új Lánchidat, 1949. november 20-án. Az öröm könnye szökött a szemekbe: a nap feledhetetlen volt. Akárhol lapozunk a hi­dak históriáiba, nemzeti dráma borong a sorok felett. Aranytól verset kérnek a császár fogadtatására, a Margit-híd avatására — Arany nem ír köszöntést, hanem papírra veti a „Híd­­avatás”-t, Dunába zuhanó öngyilkosok búcsúztatóját, a nemzeti pusztulást a ka­pitalizmus fénykorában. A nép évtizedeken át várja haza Kossuth­ot, nevét imádság övezi. Kossuth az egyetlen remény , milyen keserű a csalódás, mikor megjelenik Kossuth Ferenc, Kossuth apánk törpe gyer­meke, aki nemzeti ajándék­ként sok-sok ezer aranyko­ronát kap, hogy az Erzsé­bet hidat műszakilag átve­gye. Az átvétel egyetlen sé­tából áll, a hídon végig megy­­, ez volt a legdrá­gább séta Budapest történe­tében.. És sok évtized múl­va az el nem feledhető nemzeti szégyen s a maga­tehetetlen nemzeti gyász, a szemünk láttára döntik a Dunába a Margit-hidat, le­vegőbe repül Széchenyi ál­ma, s Walter náci őrnagy robbanóanyaggal kegyetlen pontot tesz annak az Erzsé­­bet-hídnak a történetére, amely valamikor a világ­­legnagyobb lánc­szerkezetű függőhídja volt. Azóta elkészült, s már el is merült a múltak vizébe a Mancihíd, ez a kedves-kü­lönös legenda; felépült a Kossuth-híd, amelynek már pillérei is tünedeznek; meg­indul a gyalogos forgalom a fél Margit hídon, s még em­lékszünk a pillanatra, mi­kor Kerényi­­András kocsi­vezető rágördítette a teljes szélességben elkészült Mar­­git-hídra azt a régi, a Du­nából kiemelt 45-ös villa­most, amely vele együtt zu­hant a vízbe 1944. november 4-én. Arra, hogy sírunk széléről térjünk vissza az élet olda­lára, nem ismerek jobb pél­dázatot, mint Kerényi villa­mosát, ezt a sanzonokba, s a történelembe költözött sár­ga villamost. Azóta van — Árpád-, Margit-, Lánc-, Szabadság-, Petőfi-híd — öt új közúti hidunk, a hato­diknak, az Erzsébet-hídnak az álma napjainkban rajzo­lódik az égre, amint a pesti hídfő pilonjai közt áttekin­tünk Buda szindás-párás tá­ja felé. A pusztításhoz egy ember s néhány pillanat tö­redéke kell. De mennyi csöndes óra, gyötrelmes ter­vezés, álmok láza, munka s lemondás az ára az alkotás­nak! A pusztulás ördögro­baja után közel húsz év te­lik el, míg elkészül az Er­zsébet híd helyén épülő ká­­bel-függőhíd. Hol tartana az ország, ha sebek nélkül érkeztünk volna át az élet új, szocialista oldalára, s ti­zenöt esztendővel a felsza­badulás után nem kellene jelentős összegeket elvonni a nemzeti jövedelemből, hogy begyógyítsuk a sátán­kéz pusztításának nyomát... „Fecseg a felszín, hallgat a mély" — fogalmazta meg korát József Attila a Duna hullámainál. Azóta sok víz lefolyt az Iszteren. Eltűnt a felszín, feljött a mély. S fel­hozta sírjából a házát. A DUNA-HIDAKRÓL (Rév Miklós felvétele)

Next