Képes Néplap és Politikai Hiradó, 1876. július-december (4. évfolyam, 27-53. szám)

1876-07-02 / 27. szám

210 a főispánnak ismernie kell ezek mindenikét, mert min­­deniknek közelebbi feljebbvalója lesz, mint eddig volt. Hanem az ilyen közelebbi és fáradságosabb köte­lezettségek mellett nem is lesz lehetséges, hogy a főispá­noknak két vagy három rendes tartózkodási helyök is legyen, mint eddig volt. Eddig a főispán lakott otthon, a maga házánál, egyik vagy a másik birtokán; lakott a megyeházánál, a főispáni szálláson; végre lakott Budapesten, a főváros­ban , mint a főrendiház tagja, hol minden nevezetesebb (és veszélyben forgó) törvényjavaslat tárgyalása alkal­mával meg kellett neki jelenni — a belügyminiszter fel­­hivó sürgönyére — hogy a kormányt szavával, vagy szavazatával, kitől a mint tett, támogatni el ne mulasz­­sza. Ez a háromfelé való lakás sokszor még annyifelé való lakással szaporodott, a hány birtoka volt az illető főispánnak egyen felül, és sokszor a főispán nem lakott a megyében, vagy még közel sem a megyéhez, melyben a kormány hatalmának volt képviselője. Ez utóbbinak nevetséges és czélszerű­tlen voltát már régen belátta a kormány s megparancsolta a főispánoknak, hogy lakja­nak törvényhatóságok területén, de biz’ ennek a rende­letnek is csak az lett a foganatja némelyiknél, hogy tar­tott egy szállást abban a megyében is, a­melynek főis­pánja volt. Most újabban az a hir járt a lapokban, s nagyon valószínűnek tartjuk a hír igazságát, hogy Tisza Kálmán mint belügyminiszter egy körlevelet intézett az ország összes főispánjaihoz, s ebben a körlevélben felhívta őket, hogy a­kik az újabb, közigazgatási törvények szerint rájuk várakozó sok teendőt elvégezni nem éreznek ked­vet (oda tehette volna azt is , és tehetséget) magukban, azoktól jó néven veszi a belügyminiszter, ha maguktól lemondanak. Kétségtelen tehát, hogy lesz dolga a főis­pánnak és lesz különösen sok felelősség a vállán. De ha a megyében megszaporodik a dolga, egy terhet se szán­dékszik venni a kormány a válláról, mely egyszersmind nagy fontosságú változást hoz magával. A főispánok alkalmasint megszűnnek a főrendiház tagjai lenni s igy nem lesznek a törvényhozás tagjai azok, a kiknek a tör­vények végrehajtása a feladatuk a közigazgatás utján. Nem is lehet az, hogy a főispán a megye első államhi­vatalnoka is legyen, meg Budapesten is itt legyen a főrendiház ülésein. Ez megjárta akkor, mikor a megyén különben sem volt dolga, országgyűlés pedig olyan rit­kán esett, mint a bérmálás. Most azonban, mikor min­den évben rendesen és hosszasan tartó ülésszaka van a törvényhozásnak, nem teljesítheti a főispán egyszerre két kötelességét. Ez azonban nemcsak kapcsolatban áll a főrendiház reformjával, hanem azzal egyenesen és pedig a legszo­rosabban véve is egy dolognak kell tartanunk. A parla­menti alkotmányos élet mellett a törvényhozás felső­házában egészen biztos többséget csak a főispánok által szerezhet magának a kormány. A képviselőház többsé­gét választás útján nyeri, vagy ha elveszti, a kormány megbukik s az uj többség új kormányt alkot. De a főrendiház többsége nem alakítható választás útján, mert annak egy választott tagja sincs, hanem csak született tagjai (a mágnások), holtig kinevezett tagjai (a főpap­ság) és hivataluk tartamára kinevezett tagjai (a főispá­nok). A­mely kormányt tehát csak megközelítőleg fele támogatja a mágnások és főpapoknak, az már a főispá­nok kinevezésével mindig alkot magának többséget a főrendiházban. Igen, de ha a főispánok nem lesznek, mert nem lehetnek tovább tagjai a főrendiháznak, akkor azt egészen újra kell szervezni s modern intézménynyé tenni, mint más európai államok főrendiházai vagy szenátusai. Mi módon fog ez történni nálunk, arról ma még épen nem szólhatunk, hanem annak idején, mikor a kor­mány megkezdi e nagy fontosságú ügy rendezését s terve ismeretes lesz előttünk, mindenesetre meg fogunk róla emlékezni. Most csak annyiban kellett erre is kitérnünk, mert a főispánok teendőinek megváltoztatásával az újabb közigazgatási törvényekben egyszersmind a főrendiház reformjának magva is benne van, de hogy kikelni mikor fog, azt még nem tudhatjuk. Hogy azonban sokára nem­ maradhat, az nagyon valószínű, mert vagy közigazga­tási kötelességeiket, vagy törvényhozói tisztüket lesznek kénytelenek a főispánok elhanyagolni, a­mi pedig továbbra nem tűrhető, hacsak a kormány az újabb tör­vények sikerét koc­káztatni nem akarja. A mi megint épen nem valószínű, mert a kormány eddigi főmunkás­sága épen a közigazgatási törvényekben áll s ha azokat megbuktatja az élet és gyakorlat: nagyon kevés ered­ménye marad a mostani kormány munkájának! Utazás a holdba és a hold körül. A budapesti népszínházban most egy látványos színdarabot játszanak „Utazás a holdba és a tenger alatt“ czímmel, melynek története a híres franczia író Verne Gyula két érdekes regényéből van összeállítva. De bár a színpadi gépezetek és díszletek a néző kíván­csiságát felébreszteni képesek, meg kell vallani, hogy az eredeti mese sokkal érdekesebb a színpadi kivonatnál. A következőkben megismertetjük Verne Gyula egyik legérdekesebb, legszeszélyesebb, legcsodaszerűbb, de azért nem kevésbbé tanulságos művét, vagyis össze­függő két elbeszélésének, az „Utazás a holdba“ és „Uta­zás a hold körül“ czíműeknek meséjét; a tengeralatti utazás ismertetésére is találunk majd alkalmat; most még csak annyit akarunk megjegyezni, hogy Verne művei azáltal lettek nevezetesekké, mert azokat a tartalomban tudományos alaposság és ismeretbőség, az elbeszélésben pedig regényes szeszélyesség és érdekesség, az előadás­ban végre megkapó élénkség jellemzi, úgy hogy ép oly kellemes, mint tanulságos olvasmányokul szolgálnak. I. Elbeszélésünk színhelye Amerika, a kalandok és lehetetlen vállalatok hazája. Hol is kezdhetnének másutt ilyesmibe az emberek.

Next