Képes Újság, 1972. július-december (13. évfolyam, 27-53. szám)
1972-07-01 / 27. szám
A korszerű, egészséges táplálkozást ma már el sem tudnánk képzelni a vitaminokban gazdag gyümölcsök és zöldségfélék nélkül. Nem szívesen nélkülözzük ezeket az esztendő egyetlen szakában sem. Csakhogy például a borsó, a bab, vagy éppen a málna főszezonja rendkívül rövid ideig tart és a leszedett termények tartósítás nélkül hamar értéküket vesztik, sőt tönkre is mennek. Fejlett hűtéstechnikának, korszerű hűtőiparnak kellett létrejönnie ahhoz, hogy az egészségünk szempontjából fontos élelmiszerek asztalunkra kerülhessenek, s nem is akármilyen állapotban, hanem EGÉSZ ÉVBEN FRISSEN A Magyar Hűtőipar ma már népszerű „Mirelit”-készítményeinek imponáló karrierje: 1969-től napjainkig 333 százalékkal, hatezer tonnáról húszezer tonnára nőtt az értékesített áru mennyisége. Mi a nagy „felfutás” titka? Hiszen vannak, akik még ma is emlékeznek, miként reagáltak annak idején a vásárlók a „fogyasszon több fagyasztott húst” reklámjára. Mezei Pál, a Magyar Hűtőipar Fejlesztési Laboratóriumának főtechnológusa mondja: — Szívós, kemény munkába került, míg eloszlattunk egy tévhitet. A ma gyártott gyorsfagyasztott zöldborsó és az egykori fagyasztott hús minősége között ugyanis roppant nagy a különbség. A régi „lassú fagyasztási eljárás” törvényszerű következményeként a termék a felengedtetéskor nem nyerte vissza eredeti szövetszerkezetét, petyhüdtté vált, csöpögött belőle a nedvesség, a sejtnedv, emiatt nem is kelthetett étvágyat. Ma a hangsúly a fagyasztás gyorsaságán van. Ennek eredményeként a gyümölcs- és zöldségfélék visszanyerik fagyasztás előtti természetes állapotukat. Megjelenésre gusztusosak, éppúgy, mint a friss. Aki vásárol, valóban meggyőződhet róla. De nem túloz-e egy „Mirelit”-reklám, amely nem kevesebbet állít, mint azt, hogy a mélyhűtött áru „frissebb, mint a friss”. A főtechnológus meggyőzően bizonyítja, hogy nem túlzó reklámfogásról van itt szó. Mert amíg a háziasszony a boltban vagy a piacon megvásárolja a „friss” zöldborsót, a leszedéstől számítva, még a legjobb esetben is, eltelik egy-másfél nap. S ezalatt az oly értékes C-vitamin tartalom már jócskán lecsökkent, pedig éppen ezt szeretnénk a hosszú téli napokra átmenteni. És a gyorsfagyasztott borsó? Ahogy leszedik, azonmód beszállítják a hűtőházba, s hat óra sem kell a fagyasztásig. Érthetően lényegesen kevesebb vész el a benne levő értékes anyagokból. Így hát frissebb, mint a friss, s természetesen nemcsak a borsó, de a többi kedvelt zöldféle is, mint a zöldbab, a paraj, a kelbimbó, tök stb. A hűtőipar legfőbb „minőségellenőrei” természetesen a háziasszonyok. Rájuk, véleményükre nagyon is érdemes odafigyelni. A fejlesztési laboratóriumban születnek meg időről időre az új ötletek, hogy milyen új termékkel lehetne bővíteni a választékot. Van-e részük a háziasszonyoknak abban, hogy majdan mit vásárolhatnak meg a boltokban? A fejlesztési laboratórium úgynevezett prototípus-bizottságának egyik tagja, Faragó Imréné a „laikus háziasszony”. Ez a titulusa a bizottsági üléseken, amikor egyegy új, bevezetésre kerülő termék alapos elbírálására kerül sor. — Gyakorló háziasszony vagyok, ezért mindent a praktikusság szemszögéből ítélek meg. Való igaz, nagyon sokat tett már a hűtőipar a nők munkájának megkönynyítésére. Hiszen ma már a gyorsfagyasztott gyümölcsök és zöldségfélék mellett nagy szériában gyártja a főzelékeket, a különböző ételeket és tésztákat is. Az első szó tehát az elismerésé. Felbecsülhetetlen „erénye” például a Mirelitnek, hogy vizet nem kell hazacipelni. Egy kétszemélyes zöldborsófőzelék húsz deka sincs. Az elkészítés gyors és kényelmes, ráadásul ezek a nagyszerű készítmények többféleképpen variálhatók. Ám hiányzik a kalóriatáblázatos használati utasítás, és a többféle recept is elkelne. Aztán meg: az egyes készítményeknek nagyon is szigorú felhasználási szabályai vannak. De hol van az a bolt, ahol ezekről megfelelő felvilágosítást adnak? Már az új termékek forgalomba hozásakor gondoljon az ipar arra, hogy a részletesebb használati utasítást is igényeljük! Aztán a hűtőpultok. Kevés van belőlük, sok mindenre használják ezeket, s bizony a Mirelit gyakran mostohagyerek. Hűtőiparunk óriási léptekkel halad előre. Technológiánk színvonala külföldön is elismert: a mélyhűtött termékek hatvan százaléka a külföldi háziasszonyoknak szerez osztatlan örömet, néha ugyan hallani olyan hangokat, hogy a hazai ellátás olykor kissé háttérbe szorul... A laikus háziasszonynak erről is van véleménye : — Igen, a legjobb propagandánál is többet ér az árubőség, a jó minőség és az elérhető ár. Persze, a kereskedelem is többet Borsó, répa... finomfőzelék, csak gyorsabban, mint otthon A szamóca csumázása még ma is aprólékos kézi munka .