Képes Újság, 1972. július-december (13. évfolyam, 27-53. szám)

1972-07-01 / 27. szám

A korszerű, egészséges táplálkozást ma már el sem tudnánk képzelni a vitaminokban gazdag gyümölcsök és zöldség­félék nélkül. Nem szívesen nélkülözzük ezeket az esztendő egyetlen szakában sem. Csakhogy például a borsó, a bab, vagy éppen a málna főszezonja rendkívül rövid ideig tart és a leszedett termények tartósítás nélkül hamar értéküket vesztik, sőt tönkre is mennek. Fejlett hűtéstechnikának, korszerű hűtőiparnak kellett létrejönnie ahhoz, hogy az egészségünk szempontjából fontos élelmiszerek asztalunkra kerülhessenek, s nem is akármilyen állapotban, hanem EGÉSZ ÉVBEN FRISSEN A Magyar Hűtőipar ma már népszerű „Mirelit”-készítményeinek imponáló kar­rierje: 1969-től napjainkig 333 százalékkal, hatezer tonnáról húszezer tonnára nőtt az értékesített áru mennyisége. Mi a nagy „felfutás” titka? Hiszen vannak, akik még ma is emlékeznek, miként reagáltak annak idején a vásárlók a „fogyasszon több fa­gyasztott húst” reklámjára. Mezei Pál, a Magyar Hűtőipar Fejlesztési Laboratóriu­mának főtechnológusa mondja: — Szívós, kemény munkába került, míg eloszlattunk egy tévhitet. A ma gyártott gyorsfagyasztott zöldborsó és az egykori fagyasztott hús minősége között ugyanis roppant nagy a különbség. A régi „lassú fagyasztási eljárás” törvényszerű következ­ményeként a termék a felengedtetéskor nem nyerte vissza eredeti szövetszerkeze­tét, petyhüdtté vált, csöpögött belőle a ned­vesség, a sejtnedv, emiatt nem is kelthetett étvágyat. Ma a hangsúly a fagyasztás gyorsaságán van. Ennek eredményeként a gyümölcs- és zöldségfélék visszanyerik fa­gyasztás előtti természetes állapotukat. Megjelenésre gusztusosak, éppúgy, mint a friss. Aki vásárol, valóban meggyőződhet róla. De nem túloz-e egy „Mirelit”-reklám, amely nem kevesebbet állít, mint azt, hogy a mélyhűtött áru „frissebb, mint a friss”. A főtechnológus meggyőzően bizonyítja, hogy nem túlzó reklámfogásról van itt szó. Mert amíg a háziasszony a boltban vagy a piacon megvásárolja a „friss” zöldborsót, a leszedéstől számítva, még a legjobb eset­ben is, eltelik egy-másfél nap. S ezalatt az oly értékes C-vitamin tartalom már jócs­kán lecsökkent, pedig éppen ezt szeretnénk a hosszú téli napokra átmenteni. És a gyorsfagyasztott borsó? Ahogy le­szedik, azonmód beszállítják a hűtőházba, s hat óra sem kell a fagyasztásig. Érthe­tően lényegesen kevesebb vész el a benne levő értékes anyagokból. Így hát frissebb, mint­ a friss, s természetesen nemcsak a borsó, de a többi kedvelt zöldféle is, mint a zöldbab, a paraj, a kelbimbó, tök stb. A hűtőipar legfőbb „minőségellenőrei” természetesen a háziasszonyok. Rájuk, vé­leményükre nagyon is érdemes odafigyelni. A fejlesztési laboratóriumban születnek meg időről időre az új ötletek, hogy mi­lyen új termékkel lehetne bővíteni a vá­lasztékot. Van-e részük a háziasszonyok­nak abban, hogy majdan mit vásárolhat­nak meg a boltokban? A fejlesztési laboratórium úgynevezett prototípus-bizottságának egyik tagja, Fa­ragó Imréné a „laikus háziasszony”. Ez a titulusa a bizottsági üléseken, amikor egy­­egy új, bevezetésre kerülő termék alapos elbírálására kerül sor. — Gyakorló háziasszony vagyok, ezért mindent a praktikusság szemszögéből íté­lek meg. Való igaz, nagyon sokat tett már a hűtőipar a nők munkájának megköny­­nyítésére. Hiszen ma már a gyorsfagyasz­tott gyümölcsök és zöldségfélék mellett nagy szériában gyártja a főzelékeket, a különböző ételeket és tésztákat is. Az első szó tehát az elismerésé. Felbecsülhetetlen „erénye” például a Mirelitnek, hogy vizet nem kell hazacipelni. Egy kétszemélyes zöldborsófőzelék húsz deka sincs. Az elké­szítés gyors és kényelmes, ráadásul ezek a nagyszerű készítmények többféleképpen variálhatók. Ám hiányzik a kalóriatáblá­zatos használati utasítás, és a többféle re­cept is elkelne. Aztán meg: az egyes készít­ményeknek nagyon is szigorú felhaszná­lási szabályai vannak. De hol van az a bolt, ahol ezekről megfelelő felvilágosítást ad­nak? Már az új termékek forgalomba ho­zásakor gondoljon az ipar arra, hogy a részletesebb használati utasítást is igé­nyeljük! Aztán a hűtőpultok. Kevés van belőlük, sok mindenre használják ezeket, s bizony a Mirelit gyakran mostohagyerek. Hűtő­iparunk óriási léptekkel halad előre. Tech­nológiánk színvonala külföldön is elismert: a mélyhűtött termékek hatvan százaléka a külföldi háziasszonyoknak szerez osztatlan örömet, néha ugyan hallani olyan hango­kat, hogy a hazai ellátás olykor kissé hát­térbe szorul... A laikus háziasszonynak erről is van vé­leménye : — Igen, a legjobb propagandánál is töb­bet ér az árubőség, a jó minőség és az el­érhető ár. Persze, a kereskedelem is többet Borsó, répa... finomfőzelék, csak gyorsabban, mint otthon A szamóca csumázása még ma is aprólékos kézi munka .

Next