Képes Újság, 1980. július-december (21. évfolyam, 27-52. szám)

1980-07-05 / 27. szám

2 Vállalni és teljesíteni Tíz hónap telt el azóta, hogy a Hazafias Népfront Országos Tanácsa felhívással fordult az ország lakosságához: a XII. kongresszus és hazánk felszabadulásának 35. évfordulója tisz­teletére induljon társadalmi munkamozgalom a települések fejlesztésére. A felhíváshoz az ország majdnem valamennyi települése csatlakozott. Vállalták a lakóhelyi ellátás fejlesztését, a környezetük védelmét, szé­pítését. Nagyon sok településen azonnal hozzá is kezdtek a vállalás végrehajtásához. Még nem állnak rendelkezésünkre az eddigi eredményeket értékelő adatok, de az országot járva azt látjuk, tapasztaljuk, hogy sok helyütt elkezdték az új óvodák, iskolák építését vagy a régiek bővítését, korszerűsítését. Új tornatermek, utak, járdák, sportpályák épülnek szerte az or­szágban, melyeknek költségeit jelentősen csök­kenti a lakosság által végzett társadalmi munka. A közterületeken a lakók parkíroznak, fásítanak, játszótereket, pihenőhelyeket létesítenek. Épül, szépül az ország az önkéntes társadalmi munka eredményeképpen is. Az elmúlt évben végzett társadalmi munka ér­téke megközelíti a 4,8 milliárd forintot. Feltehető, hogy a felhívás hatására kibontakozott kong­resszusi és felszabadulási felajánlások az idén még a múlt évinél is nagyobb eredményt hoz­nak. Hiszen nincs okunk kételkedni abban, hogy akik a vállalásokat, felajánlásokat tették, teljesíteni is fogják ígéretüket. Mégis emlékez­tetni szeretnénk azoknak a településeknek a la­kóit, tanácsi vezetőit, népfrontbizottságait, ahol elfeledkeztek a végrehajtás megkezdéséről. A hetek, hónapok telnek, az idő múlik, és a kés­lekedők nem tudják határidőre elvégezni azt, amit terveztek. Mint ismeretes, a Hazafias Népfront Országos Tanácsa nemzetiszínű zászlót, oklevelet adomá­nyoz a legjobb eredményt elérő településeknek. Csak azok számíthatnak e megtisztelő elismerés­re, akik az értékelés idején valóban szép ered­ményeket tudnak felmutatni. A nyári, őszi hónapok különösen alkalmasak arra, hogy a tervezett földmunkákat, építkezése­ket elvégezzük. Különösen az iskola-, óvoda-, bölcsődeépítőknek kell igyekezniük, ha az új létesítményeket át akarják adni a tanév kez­detére. A falvak, városok lakóin rendszerint nem mú­lik a végrehajtás. Ők mennek dolgozni, ha hív­ják őket, ha megszervezik, előkészítik számukra a munkahelyet, ha biztosítják a munkához a szükséges feltételeket. A helyi népfrontbizott­ságok, lakóbizottságok és a helyi tanácsok tag­jain, vezetőin a felelősség, hogy ne feledkezze­nek el ígéreteikről, kezdeményezzék, szervezzék a vállalt társadalmi munka végrehajtását, meg­valósítását. Az elvégzett munka értékelését az eddig ki­alakult elszámolási rendszer számszerű adatai szerint a megyei és fővárosi szervek végzik. A zászlók, oklevelek odaítéléséről a Hazafias Nép­front Országos Tanácsának Titkársága dönt. Az átadásra az 1981. április 4.-i ünnepségeken kerül sor. Jelenleg tehát a félidőnél tartunk. Még min­denkinek megvan a lehetősége, hogy a vállalá­sát teljesítse. Hiszen az adott szó kötelez. A nemes versengésben pedig mindenki győztes lesz, aki szebbé, kellemesebbé teszi lakóterületét. I­­ — Hát most árulja, vagy nem árulja azt az izét? — tűnődtem, amikor első ízben láttam Szilágyi Zoltánt egy népművészeti vásáron. Mert az, amit csinált, a legke­vésbé sem hasonlított semmiféle „kereske­delmi tevékenységhez". Míg körülötte ver­sengve kínálták portékájukat az árusok, ő csendesen állt az apró, rejtélyes tárgyacs­­kákkal telerakott asztalánál. Csak akkor elevenedett meg, ha a színes forgatagból kiszakadva egy-egy nézelődő lehorgony­zott mellette. „Hogy mi ez? Doromb. Do­romb, igen, doromb. Az egyik legősibb né­pi hangszer. Majdnem mindenhol ismerik a világon. Nagyon egyszerű ... a fogat ide... igen... és most az ajkakat rá... ezt a rugót pedig a mutatóujjal... na­gyon jó!” Volt, aki kuncogva szedte elő a pénztárcáját, volt, aki zavartan tovább­­ténfergett. Szilágyi Zoltán mindenki után barátságos mosollyal integetett, jövő va­sárnap ismét kijön, akkor szívesen beszél még ennek az aprócska hangszernek tör­ténetéről. Hogy mennyi lehetett az azna­pi bevétele - nem tudom. S úgy látszott, ő sem törődik vele. Az viszont biztos, hogy asztalától egy vásárlátogató sem tá­vozott anélkül, hogy meg ne tanulta vol­na — mi is az a doromb. Vajon ő honnan tanulta meg? — Egyszer, még kisfiú koromban édes­apám megkérdezte tőlem, melyik az a hangszer, amely csak ember közreműkö­désével szólal meg. Hiszen még a trombita is hangot ad, ha belefúj a szél, de ez­t nem. Nos, akkor hallottam elő­ször a doromb nevét. Később kutatni kezdtem utána. Akkor jöttem rá, hogy Magyarországon régóta nem készítenek ilyen hangszert. Az utolsó dorombkészí­tőnk a század elején halt meg, összeszed­tem minden könyvet, amiben a do­rombról írtak, ez valamivel könnyebben ment, hiszen könyvtárban dolgozom, Kecs­keméten. Aztán megcsináltam életem el­ső dorombját. — A századeleji hagyományok szerint? — Ami a „technológiát" illeti. Régen do­rombot nálunk sarlóból, kaszából, szögből csináltak. Rá kellett jönnöm, ha igazi hangszert akarok készíteni, más anyago­kat kell használnom. Szilágyi Zoltán dorombjai többnyire sárga- és vörösréz ötvözetből, krómacélból készülnek. S nem „muris" furcsaságok, érdekes játékszerek — hangszerek. — Tíz éve, hogy nemcsak készítek do­rombot, hanem játszom is rajta. Tagja va­gyok a kecskeméti Táncos Péter együttes­nek, főként Bugac és Kecskemét környéki népdalokat adunk elő. Tanítok is dorom­­bozni, gyerekeket. Tapasztalataim sze­rint sokkal könnyebben tanulnak meg más fúvós hangszeren ezután. — Milyen kategóriába sorolható a do­romb? — Hát ez benne a csodálatos, se nem fúvós, se nem pengetős, illetve mindket­tő. Egy kicsit olyan, mintha a hangszá­­lain játszana az ember. S aki akar, egy­kettőre megtanulhat dorombon játszani.­ ­­ ­ Besenyőtelken, a poroszlói út mentén hatalmas játszótér. Nem olyan mutatós, mint a vá­rosi kőtengerbe zárt tenyérnyi homokozó. Itt nincs festett kro­kodil, félig lerombolt tuskóvár, de van több olyan játék, amelyet nem unnak meg a gyerekek, olyan helyen, amelyet semmi­vel nem cserélnének el. Vidámságuk arra vall: jól érzik itt magukat. A kerítéshez közel frissen lakkozott tehertaxi váza. Ve­zetőfülkéjében pöttöm legényke keresi magának a jó ülés helyét. Olyan igyeke­zettel, hogy szinte izzad bele. Görcsösen szorítja a kormány kerekét. Csapat gyerek körülötte. Húzzák, tolják egymást a pla­tóra. — Milyen kocsi ez? — kérdezem a fiút. Gombszemének játékos rebbenése meg­áll egy pillanatra, kétkedőn néz rám, ug­ratom, vagy valóban nem tudom, milyen járművel készül utazni társaival? — Hát nem tetszik látni, hogy ez autó? Világjáró utasszállító. Mindnyájan elfé­rünk rajta! — De vannak, akik hajókázni szeretnek — mutatok az autótól pár méterre levő „tengerjáró hajóra" kapaszkodó aprósá­gokra. — Az csak egy cifra gumikerék — mond­ja szájbiggyesztve, — de ez igazi járgány! Indulás! Mindenki itt van? - kiáltja kör­be birodalmát. Az erős hang nem is az autón gyüle­kezőknek szól, hanem azoknak, akik a fellobogózott hajót foglalják el. De ott is egyes egyedül a kapitánynak. Mert a ha­jó kapitánya riválisa a világjáró taxi ve­zetőjének. Attól a perctől kezdve, hogy először találkoztak az oviban, megismer­kedésük pillanatától szerették volna egy­mást leteperni, és győztesként meglovagol­ni az alulmaradót. Ám, ez eddig nem si­került, mert az óvónéni szeme állandóan rajtuk van, nem tűri a virtuskodást. Min­den kihívásnak közös játékkal veszi elejét. — Gyerekek! Pirul a cseresznye! Me­gyünk a kertbe! — hívja maga köré az apróságokat. A leánykák, fiúk otthagyják az autót, a hajót, két csoportba gyűl­nek. A kicsik az óvónénivel maradnak, a nagyobbak szokásukhoz híven szaladnak be a szobába, dobozokkal megrakodva térnek vissza. A majdnem százötven ovis közül még sohasem mondta egy sem: szí­vesebben maradna, mintsem a gyümöl­csösbe menjen. Ott igazán jól érzik ma­gukat, valóságos paradicsom számukra. Nem hallják oly gyakran: „csendesebben beszélj, ide ne ülj, oda ne szaladj!" Ott nincsenek határok ötszáz méteres körzet­ben, kedvükre bujkálhatnak, s az óvó­néni sem türelmetlen. Jó tízholdnyi terület ez a gyümölcsös, a helyi Lenin Tsz adta a gyerekeknek, hogy iga­zán jól érezzék magukat, egészségesen fejlődjenek. A kiszuperált öreg járgányt is a tsz szocialista brigádjai alakították át „sétaautónak”, a rossz gumikereket „ten­gerjáró hajónak". Sok ötlettel, mérhetet­len szeretettel és soha nem számolt társa­dalmi munkával. A kertbe érve a gyerekek gyorsan bont­ják a dobozokat, szedik elő kincseiket. Olyan hévvel, hogy megfeledkeznek a külvilágról. Ez a kert az ő birodalmuk, ahol a sivatagi vadoroszlán nem tépi meg a besenyőtelki kisbárányt, a gólya együtt rak fészket az óriási fa tövében az afrikai struccmadárral, Kakas Tóni, meg Róka Rudi békésen csemegézik a ropogós cse­resznyéből. Kép és szöveg: András Ida

Next