Kereskedelmi Szemle, 1972 (13. évfolyam, 1-12. szám)

1972-01-01 / 1. szám

Szurdi István A belkereskedelem elmúlt évi tevékenysége és az 1972. évi feladatok Előzetes számításaink azt jelzik, hogy 1971- ben a fogyasztási cikk kiskereskedelmi vállala­tok és szövetkezetek folyó áron 152—153 mil­liárd forint értékű forgalmat bonyolítottak le, mintegy 10 százalékkal magasabbat, mint az előző évben. Ezzel a népgazdasági tervben szá­molt kiskereskedelmi forgalom mértékét 1,2 százalékkal túlteljesítettük. A fogyasztói piac stabilitását, a fogyasztói kereslet és a kereskedelmi kínálat javuló össz­hangját bizonyítja, hogy a lakosság pénzbevé­teleinek évről évre nagyobb hányadát fordít­hatja áruvásárlásra. Az 1971. évi áruforgalom főbb tendenciái 1971-ben az ,,árufogyasztás” összetétele, a lakossági és közületi kereslet szerkezete a kö­vetkezőképpen alakult. Az élelmiszer-kereske­delem és vendéglátás az éves tervben számí­tottnál mintegy 2—2,5 százalékkal nagyobb, a ruházati kereskedelem pedig mintegy 2 szá­zalékkal kisebb forgalmat bonyolított le. Az úgynevezett vegyesiparcikkek kiskereskedelmi forgalma összességében a tervnek megfelelően alakul, ezen belül viszont lényeges termékek­ben és termékcsoportokban az értékesítés el­tért a prognosztizált kereslettől. 1971-ben új és remélhetőleg tartós jelenség, hogy a vendéglátás forgalmának növekedése azonos a bolti élelmiszer-kereskedelmével. Hosszú évek óta ugyanis a vendéglátás for­galma kisebb ütemben emelkedett, mint a bolti élelmiszereké. Kérdés azonban, hogy stabili­zálni és erősíteni tudjuk-e ezt a folyamatot, vagy sem? A múlt évi helyzetben jelentős sze­repet játszott ugyanis az idegenforgalom ed­diginél is gyorsabb növekedése, a hazánkban megrendezett Vadászati Világkiállítás és más események. A vendéglátás összforgalmának növekedésén belül megközelítően 6,5 százalékkal nőtt az étel­forgalom és 10 százalékkal az italforgalom. A forgalomnövekedésnek ez az összetétele a vál­lalatgazdálkodás, valamint a költségvetés szem­pontjából hasznosnak tekinthető, társadalom­politikai meggondolásokból azonban nem kívá­natos. Az ételforgalom növekedésének összetételé­ben gyorsabb ütemben nőtt az úgynevezett „ét­lap szerinti” ételforgalom és alacsonyabb mér­tékű a növekedés az „előfizetéses” ételforga­lomban, a dolgozók munkahelyi ellátásában. A munkahelyi étkeztetés forgalmának az átlagos­nál kisebb mértékű emelkedése több okra ve­zethető vissza: ilyen a vállalatok viszonylago­san alacsony anyagi hozzájárulása dolgozóik étkeztetéséhez, aminek következtében a mun­kahelyi vendéglátó üzletek elavult alacsony nyersanyagnormákkal kénytelenek dolgozni. Befolyásoló szerepe volt még ezen kívül az ipari üzemekben a munkaidő-csökkentésnek, illetve a szabad szombatoknak és a vendéglátó­ipari vállalatok üzletpolitikájának. A ruházati kereskedelem forgalma nem ér­te el a tervezett mértéket. Ennek okait rész­letesebben vizsgálnunk kell, egyrészt, hogy helyes következtetéseket tudjunk levonni a következő évek várható ruházati keresletére, másrészt, mert ha a kereslet alakulását termék­­csoportonként vizsgáljuk, a kép nagyon vegyes. Ha nem megy az üzlet a ruházati kereskedelem­ben, leggyakrabban azt hallani, hogy ez a ki­számíthatatlan időjárás hatásából adódik. A ko­rai nyár, vagy éppen enyhe október tényleg nem ösztönöz a tavaszi, illetve téli ruházati cikkek vásárlására. Azonban ez nagyon leegy­szerűsített magyarázata az éves forgalom ilyen alacsony ütemű növekedésének. A ruházati kereskedelem értékesítési prob­lémája inkább abból adódott, hogy a fogyasz­tási cikkek széles választéka és stabil kínálata lehetővé tette a kínálat hiányában eddig elha­lasztott vásárlások realizálását például tartós fogyasztási cikkekből, gépkocsikból, ingatla­nokból, élvezeti cikkekből stb. — mégpedig a ruházati cikkek rovására. A kereslet össze­tételének változását „elősegíti”, hogy a ruhá­zati ipar és a kereskedelem nem teremt olyan kínálati viszonyokat, amelyek a lakosság vá­sárlási szándékait a ruházkodás javára mozdí­tanák elő. A helyzet az eddiginél komolyabb, együttes intézkedéseket kíván a ruházati ipar.

Next