Kereskedelmi Szemle, 1995 (36. évfolyam, 1-12. szám)

1995-01-01 / 1. szám

SIPOS ALADÁR A kormányzat által, hosszú késlekedés után, 1993 elején — keretjellegű törvényben — nagy vo­nalakban meghirdetett Agrárpiaci Rendtartásnak alapvető konstrukciós gyengeségei vannak: O a piac építése helyett annak működését korláto­zó szabályokra, került a hangsúly; O a garantált árak a hazai feltételek között a lehe­tő legdrágább és a legkevésbé reális megoldást jelenthetik az értékesítési biztonság tekinteté­ben; O a kvóták (amelyek közül a konszolidált agrár­struktúrával rendelkező Európai Közösségben (Európai Unió) is rengeteg zavar van, alkal­­mazhatatlannak tűnnek;­­ a terméktanácsok működőképessége kétséges, azok új piachelyettesítő és monopolpozíciók átmentésére alkalmas formákká válhatnak; - hiányzik a rendszer működtetéséhez szükséges információs bázis, annak hiányában továbbra is kapkodó és szakmailag megalapozatlan intéz­kedésekre lehet számítani, s nem áll rendelkezésre a rendszer működtetésé­hez szükséges pénzügyi fedezet. A törvény nagy (valójában teljességgel megala­pozatlan) várakozásokat keltett az érdekeltek köré­ben. A törvény elfogadása óta eltelt időszakban — nem meglepő módon — nem került sokkal köze­lebb a rendszer tényleges működési feltételeinek megteremtése. Mindeddig nem hirdették meg a tar­tós orientáció alapjául szolgáló agrárpiaci szabá­lyokat. Egyre több a kétség a garantált árak, a kvóták tényleges alkalmazhatósága, a terméktaná­csok reprezentativitása és valódi működőképessége tekintetében. Az 1994. évi költségvetés szélesebb körű s valódi tartalommal bíró árgaranciák számá­ra nem nyújt lehetőséget. Azokhoz nagyságrendileg nagyobb források lennének szükségesek. A rend­szer infrastrukturális és intézményi feltételei is nagyrészt hiányoznak, így egyre élesebb az ellent­mondás a rendtartási frazeológia rituális ismételge­tése és a tényleges agrárpiaci feltételek között. Rendtartás, működő piac nélkül? Hiányoznak a megfelelő piaci intézmények. Sza­bályozni csak működő piacot lehet. A fejlett — s a kevésbé fejlett — piacgazdaságokban valódi, mű­ködő piacokra, differenciált piaci intézményrend­szerre épülhet az agrárpiaci szabályozás. Ezzel szemben a hazai rendszer sok tekintetben a piac helyett működve szimulálni törekszik annak haté­kony működését. A piaci intézmények hézagai mi­att az agrárpiac önszabályozására építő modell csak elfogadhatatlanul nagy zavarok, társadalmi­gazdasági költségek árán működhetne. A piaci za­varok megelőzése, illetve kezelése végett továbbra is nagyrészt egyedi beavatkozások történnek. A váltakozó egyensúlyi állapotok (hiányok és feleslegek), a nagy amplitúdójú piaci ingadozások, a felerősödött formában érvényesülő ciklikus jelen­ségek szabályozásának gondjait növeli az ágazat átalakulásával kapcsolatos tartós bizonytalanság. Ám, ha a hangsúly tartósan a piac működését kor­látozó beavatkozásra kerül, az agrárpiac (s az azzal konform szabályozási rendszer) kibontakozásától remélt előnyös hatások is végképp illúziónak bizo­nyulhatnak. Mindez diszkreditálhatja a még min­dig várakozással szemlélt Agrárpiaci Rendtartást az érdekelt piaci szereplők előtt. Ugyanakkor a piacszabályozási követelmények­kel nem indokolható beavatkozások növelik a rendszer működésének kiszámíthatatlanságát. A nagyszámú beavatkozás nem épül megfelelő pia­ci információkra, így azok sokkal inkább az érde­keltek nyomásgyakorló képességétől, semmint a tényleges piaci helyzettől függenek. Ezért nem meg­lepő az időzítés rossz megválasztása sem. Eseten­ként a beavatkozások még tovább növelték a piaci zavarokat. A Rendtartás tehát nem helyettesítheti a valódi, működő piacot, sem annak — az egyébként hiányzó — keretfeltételeit generáló piacépítést. ^wzAj/^jj/vWji ADOMANYI INTFZF konyvtAk -----------------KÖNYVTÁR---­ _ PIAC — gazdaS!®“5 ______________________________________________________1 та-1 T^27 Pax 1SS-H-7Q____________ Az Agrárpiaci Rendtartás kérdőjelei* * Az agrárpiac szabályozásának előkészítéséről lásd a szerző „A piacgazdaságra való átmenet néhány kérdése az élelmiszer­­gazdaságban” című cikkét lapunk 1994/12. számában.

Next