KERESZTÉNY MAGVETŐ • 1924

IV. Történelmiek, életiratok - Borbély István dr. : A mai unitárius hitelvek kialakulásának története. II.—IV.

3 A MAI UNITÁRIUS HITELVEK KI­ALAKULÁSÁN Ali TÖRTÉNET® annyira megnyerte Enyedi Györgynek tetszését, hogy most már Pauli eredeti munkájának, az 1572-ben lengyel nyelven nyom­tatott Wyklad miegle nie ktorych Pisma starego y nowego Tes­tamentu ktore Antychrist Bogiem Troycom­y Chrystusem przed Jezusem zmyslyonim Zatrudnie {­ Explicatio quorumdam dictorum S. Scripturae V. et N. Testamenti, quae Antichristus, effingenda Deum Trinunum et Christum ante Jesum existentem obscuravit.) című bibliamagyarázó munkának bővebb s szak­szerűbb feldolgozásához látott. Minthogy a két munkát még senki sem hasonlította össze,­ helyénvalónak tartom arra itt kitérni. E két műnek szerkezete közös : mindenik 3 részre oszlik, egy előszóra (1), melyben a szentírás alapján össze van fog­lalva az antitrinitáriusok hite Istenről, Isten fiáról s a szent­lélekről ; aztán az ótestamentum (2) s végül az újtestamentum (3) nehezebb s fontosabb helyeinek magyarázatára. E biblia­magyarázatok általában két trinitárius hittétel ellen szólnak, úgymint az ellen, hogy Isten három személy és hogy Krisz­tus az incarnatio előtt mint öröktől, fogva való Isten létezett. Közös felfogásuknak legjellegzetesebb része azonban nem ez volt, hanem Krisztus imádásának, az u. n. adoratio-nak tana. Pauli is, Enyedi is azt állították, hogy Krisztus nem lényege, hanem csak minősége szerint Isten, ki az incarnatio alkalmával vette fel az isteni tökéletességét, ennélfogva Krisztus nem ugyan­egy Isten az Atyával, hanem „Istennel felette igen egyes, összeszerkesztett" (Enyedi: Explicatio, magyar fordítás 113 lap). Ebből következik, hogy nem ugyanazzal a tisztelettel, de azért tisztelettel tartozunk neki. Minthogy azonban, mivel „a Krisztus Urunk oly Ur, aki által mindenek vannak, azaz kinek jövete­lével, közbenjárásával ép úgy, mint eszközzel, az Atya Isten mindeneket megújított és újonnan szült" (Enyedi i. h. 473­­.), azért „amiképen Isten megérdemli vala az imádást, a Krisztus is imádást érdemel, amely mindazáltal nem azon, nem is egyenlő, hanem valami módon hasonló ahoz, amely az Istent illeti"? (Enyedi i. h. 646­­.). Ebből következik, hogy Krisztust segítségül is lehet hívni. „Jóllehet azonban, ha szinte megen­gedtetnék is, hogy a Krisztust segítségre kell hívni, azaz őtőle segítséget kérni, — nem leszen avval örök Isten. Mert holott olvassuk Hebr. 2. 18 hogy a Krisztus megsegítheti azokat, akik kisértetnek, segítségre hivhatni, nem úgy mint örök Istent, hanem úgy, mint közbenjárónkat, papunkat és fejünket" (Enyedi i. h. 465—66­1.). Ennek a kerülgető okoskodásnak a lényege az, hogy Krisztus, kit segítségül is lehet hívni, isteni imádást érdemel tőlünk. Krisztus tehát imádható. Ez a Pauli—Enyedi-féle­­ ado­ratio elmélet, amelyről az antitrinitarizmusnak ezt az irányát, szemben a farnovianitákkal, az adorantes-ek irányának szokás . Noha arra a figyelmet Bock (Historia antifrinitariorum I. köt. II. rész 611­­ ) már 1784-ben felhívta.

Next