KERESZTÉNY MAGVETŐ • 1929

1-2 füzet - Dr. Gál Kelemen: A vallásos érzelem fejlődése

A vallásos érzelem fejlődése, vallásnak az egyéntől független, külsőleg adott objektív eleme, amelynek a hatásától senki sem tud szabadulni, még a próféták, vallásalapítók és vallásreformálók sem. Hiszen Jézusnak, Mohamed­nek és Luthernek is volt a környezetüktől átvett, elsajátított, hogy úgy mondjam: rájuk ragadt vallásuk, mielőtt a saját magukét át­élték. És említsem-e a mi Dávid Ferencünket, kinek vallási evolú­ciója iskolapélda lehet arra, hogyan hat a környezet vallása még a nagy szellemekre is. Adva van tehát egyfelől a vallásos diszpozíció, másfelől a környezet. Egyfelől a vallás született szubjektív eleme, másfelől a készen kapott vallásos hatások összege. Meg kell most vizsgálnunk, hogy milyen a gyermek vallása, hogy azután azt vizsgálhassuk meg, hogy a gyermeknek ez az eredeti vallása a környezet hatása alatt hogyan fejlődik. A vallásos érzés részben a tapasztalat, részben pedig a gyer­meknél amúgy is rendkívül élénk fantázia hatása alatt nő és fej­lődik. Ismeretes, mindnyájan tapasztalhatjuk, hogy hatalmas, meg­rázó, félelmetes természeti tünemények minden tanítás és szugge­rálás nélkül egész ösztönösen vallásos érzelmeket váltanak ki a gyermek lelkéből. Egy félelmetes vihar, mely fákat tördel ki, háza­kat rombol le, egy hatalmas jégeső, mely villámlás és mennydör­gés közben lelkeket megdöbbentő kopogással veri be ablakainkat, a haragvó Isten érzelmét kelti fel a gyermekben, épen úgy, mint a népnél is. Goethe megrázóan írja le, hogy miként éreztette meg vele a haragvó Istent egy hatalmas jégverés, mialatt a cselédség imádkozva jajveszékelt. Az Isten a gyermek életébe a természeti jelenségek rettentő és ellenállhatatlan hatalmán át lép be, amely hatalom előtt mindenkinek, még a felnőtteknek és erőseknek is, sőt a gyermek előtt az erő igazi képviselőjének, az apának is, meg kell hajolnia. A gyermek vallásának első, jellemző vonása az, hogy egocen­trikus, azaz mindent magára vonatkoztat. A félelem és az önzés, a saját maga érdeke a döntő motívum. De nemcsak a természeti, hanem az erkölcsi világ tapasztalati élményei is forrása a gyermek vallásának. Minden gyermekben — nagy emberek életrajzírói egyhangúan tanú­sítják — nagyon élénken él a bűn érzése. A hibás gyermek aggo­dalmában és félelmében, szíve gyorsabb lüktetésében, elpirulásában, lesütött szemében, akadozó beszédében, egész lénye szorongásában, a megbocsátásra bekövetkező nagy boldogságában, a megbánásban, a megjavulás igérésében, mind e jelenségek szent törvényében kö­zelebb és elnyomóbb hatásai van Isten, mint a csillagos égben.

Next