Kertészhiradó, Kertészmérnök 5. (1963)

1963 / 1. szám

4. Kertészhiradó 1968. .január A Főiskolán a reform­ munkálatok során - ahogy a többi tan­székek tananyaga - napirendre kerültek a marxizmus-leninizmus tantárgyai is. Miért van szükség a marxista-leninista oktatásban is reformokra? Az egyetemeken és főiskolákon folyó marxista-leninista oktatás immár több mint egy évtizedes múlttal rendelkezik, s ma már messze maga mögött hagyta a kezdeti útkeresés periódusát. 1950. óta már történt néhány átalakítás a tananyagban. Eleinte az ál­talános tanmenet a következő volt: I-II.évfolyam: marxizmus­­leninizmus; ez lényegében az SzKP története volt, amelyet egyes lényeges témáknál kiegészítettünk a magyar munkásmozgalom törté­netének­­fontosabb kérdéseivel; - III.évfolyamon: politikai gaz­daságtan; - a IV.évfolyamon 1951/52.-től fokozatosan mind több egyetemre és főiskolára kiterjesztve: a dialektikus materializmus. Az oktatás-nevelés nehézségei eleinte valóban óriásiak voltak: történelmi hagyományok, egyetemi tradíciók, gyakorlat és tapasz­talat hiánya, a legminimálisabb káderszükséglet is alig volt fe­dezve, éveken át egyetemi hallgatók vezették a szemináriumokat saját évfolyamtársaiknak, stb. Ma már minden túlzás nélkül állít­ható, hogy valóban heroikus korszak volt ez. A nehézségeket csak meghatványozva a tananyag kiforratlansága, valamint a MDP veze­tésében fellépő ingadozás és elhajlások, amelyek igen kedvezőtlen feltételeket teremtettek a világnézeti nevelés számára is. 1955/56-ban már nagyjából kialakulóban voltak a jelenlegi tanme­net körvonalai. 1957-ben azután megváltozott a tantárgyak sor­rendje, új tárgyat is bevezettünk: a tudományos szocializmust, amely a tananyag végére került. Közben a tanszékek megerősödtek, emelkedett a marxista-leninista társadalomtudomány nemzetközi és hazai művelésének színvonala, hatékonyabbá vált a hallgató­ság világnézeti nevelése, tankönyvek, egyetemi jegyzetek készül­tek, a marxista-leninista tanszékek eredményes munkájukkal ”pol­ ["ff "ff/fi 7ff/Á­f /.V7 / ,ny.­ítv^rg® 111 Fa? i F­­ 43 43 43 43 43 3)^ A MARXIZMUS LÉN­INI­ZI­TUS OKTATÁSA A TANÁCSÜLÉS VITÁJÁN.

Next