Kertészmérnök 19. (1976)

1976 / 1. szám

e­ rűleg ismert a hallgatók előtt. Aktív, al­kotó személyiség kialakításán sikeresen tud dolgozni az az oktató, aki maga is ak­tív alkotó személyiség, nem csupán hiva­talnok. Kommunista szakember kialakításán nehézkesen, sok buktatóval munkálkodhat az olyan oktató, aki önmagával szemben nem támasztja a kommunista alkotó szemé­lyiség követelményét. A hallgatóság munkára nevelésével kapcso­latban nagyon komoly feladatai vannak a pártalapszervezetnek, a kommunista és pár­­tonkívüli oktatóknak. Az alsóbb évfolya­mokon a hallgatóknak még a megfelelő egye­temi munkastílust kell megtanulniok, a felsőbb évfolyamokon pedig már a rendsze­res munkavégzést kell biztosítani, azt például, hogy az óralátogatási szabadság nyújtotta választási lehetőségeket ne la­zsálásra, hanem az individuális munka fo­kozására használják fel. A felsőbb évfo­lyamokon jellemző munkastílus "folytató­dik" majd az első munkahelyeken is, éppen azért fel kell készíteni a hallgatókat a mezőgazdaságban majdan végzendő munka idő­beosztási és egyéb követelményeire is. Nem hanyagolhatjuk el az erkölcsi nevelés­­ből adódó feladatokat sem. Maga a terület rendkívül széleskörű: a tanárok életstílu­sa, életvitele ebben a tekintetben ronthat vagy javíthat a legtöbbet. A kongresszusi felszólalásokban is sokat ostorozott léha­ság, harácsolás, rossz munkamorál és a fia­talabb generáció néhány tagjánál tapasztal­ható esetleges felelőtlenség önmagában is rengeteg tennivalót kínál. De nem csupán a már feltárt problémákra kell reagálnunk, úgy véljük, az erkölcs tekintetében is mó­dot találhatunk kezdeményező, átgondolt, felelősségteljes pedagógiai fellépésekre, amelyekhez az ötleteket oktatóinktól, nem utolsó sorban a fiatalabb oktatóktól várjuk Pályánk eléggé gyakorlati jellegű. Végzett fiataljainknál nem mellékes a fizikai álló­­képesség biztosítása, hiszen adott szituá­cióban a megfelelő testi kondíció feltétele lehet a feladatok ellátásának. Ezt a körül­ményt fiataljaink egy része nem ismeri fel, így a testnevelési órák nyújtotta lehetőségeket sem használják ki. Torna­termünk megépítésével javultak a tárgyi feltételek, tudjuk, hogy további léte­sítményekre is szükség van még. Oktató­ink magatartása is sok kívánnivalót hagy még maga után e tekintetben. Megnyilat­kozásaikból, magatartásukból nem ritkán e probléma lekezelése érezhető ki. Az értelmi nevelés sürgető tennivalóit a középiskolákban kialakult helyzet indo­kolja. A tudományos ismeretszerzésre vál­lalkozó egyetemi polgárok nagy része meg­lehetősen kezdetleges gondolkozásbeli és megismerési mechanizmusokkal jön közénk. Gondolkodásbeli modelljeik sokszor alkal­matlanok arra, hogy megfelelő szinten dol­gozzák fel az új ismereteket, és tudásuk lassan vagy gyorsan táguló körét szerve­sen kössék már meglévő ismereteikhez. En­nek ellensúlyozására a vizsgák komplexici­­tásának kiterjesztésével /komplex állam­vizsgák stb./ törekszünk. Az oktató munka alaposabb ismeretelméleti átgondolásával azonban már az oktatási tevékenység fázi­sában is többet kell tennünk ezért. Az ok­tatóknak gyakrabban kellene felhívni a di­ákok figyelmét arra a mozzanatra, amely­nek során a már ismerttől tovább lép az új ismeret felé. Az oktatás metodikája pillanatnyilag nem mindig ösztönzi a diá­kokban az önálló gondolatmenetek megterem­tése készségének kialakítását. Ennek lesújtó példái, "eredményei" voltak az előző időszak egyetemi vizsgáin /pl. kémia, matematika, növénytani szigorlat stb./. A komplex államvizsgák képe már biztatóbb,­­ de hatékonyabb értelmi neve­lés /már az első évfolyam első napjától kezdve­ korábban is meghozhatná a biztató eredményeket. Itt nemcsak arról van szó, hogy a diák tudja-e az anyagot, vagy nem, hanem arról is, hogy az ismeretanyagot mennyire tette magáévá, gondolkodásmódjá­ban mennyire alakult ki a kreativitás ké­pessége . Nem hanyagolhatjuk el egy pillanatra sem hallgatóink érzelmi nevelését. Fiatalsá­gunk abban a korban él, amelyet szokás ér­zelemmentesnek nevezni, jórészt olyan köz­ .

Next