Katolikus gimnázium, Kézdivásárhely, 1888

Nehány szó a helyi nevelési viszonyokhoz. — A szülők figyelmébe. — A legdrágább kincs, melyet a szülő gyermekének ad­hat, az erkölcs-vallásos, hazafias és tudományos nevelés. Oly kincs ez, melyet mely meg nem emészt, tolvaj el- nem ragad. Ezen kincs megszerzésénél két tényező működik közre : a család és iskola. Működésében e két tényező egymásra van utalva. A nevelés kezdetét a szülő indítja meg, és midőn gyermeke annyira mennyire felserdült, átadja az iskolának. De azért a szülő nevelési működése itt még nincs befejezve; ellenkezőleg, most kezdődik a fontosabb rész. Midőn a gyer­mek iskolába kezd járni, a nevelés tere annyira tágul, hogy a család és iskolának egyesült erővel kell munkálkodnia, ha biztos eredményt akarnak elérni. Hol az egyik tényező mű­ködése a másikét keresztezi, ott az eredmény nagyon kétes. A nevelés nemcsak a szellemi tehetségre szorítkozik, hanem a testre is kiterjed. Mert hát mit ér a világot megrázó tudomány sínylődő, beteges testben ? és mit ér a herkulesi erő és ügyesség, sötétségtől kongó elme mellett ? Nagyon he­lyesen fogták fel már a régiek is, hogy egyike a legfőbb adományoknak „sana mens in sano corpore“, azaz : ép elme ép testben. Megtörtént és megtörténik gyakran, hogy a szel­lemi haladás a testi fejlődés kárával történik és viszont. A nevelésnek­ tehát a testre és szellemre egyaránt, vagyis az egész emberre kell kiterjednie. Dicséretére legyen mondva a nemes székely népnek, kétszeres dicséretére e vidék szegényebb osztályának, mi­szerint vetélkedve iparkodnak gyermekeiknek tudományos nevelést biztosítani. E nemes törekvése a szülőknek indította e sorok íróját arra, hogy saját tapasztalata folytán felhívja a szülők figyelmét néhány körülményre, melyek gyermekeik testi és szellemi fejlődését ha egészben nem is veszélyezte­tik, de legalább hátráltatják. A család és iskola együttes működésének szükségessége a nevelés terén is követeli, hogy az oly körülményekre, melyek egyik vagy másik működő fél gondját kikerülik, a figyelem felhivassék. Ily értelemben óhajtja e sorok írója — kizárólag a helyes nevelési viszonyok­r*

Next