Kis Ujság, 1951. május (5. évfolyam, 101-124. szám)

1951-05-03 / 101. szám

-------------------------------------------------­ Fiatalok a filmgyártásban „Művészeti életünk valameny­­nyi ágában új tehetségek jelent­keztek, új erők bontakoznak ki, akik, ha még nem is tették le a vizsgát zsenialitásból, de pró­bálgatják oroszlánkörmeiket.“ (Révai József kongresszusi be­számolójából.) Államosítás! — Így hangzott fel a jel a filmgyár­tásban is az új honfoglalásra. 1948 tavaszán szélesre tárultak a Hunnia kapui, kitessékelték rajta az üzleti szellemet és a megtisztított úton diadalmasan áramlott a film felé az új szellemiség, s nyomában a fiata­lok. Azóta mindbátrabban jönnek a a munkások, a parasztok soraiból a műtermekbe, a forgatógép mellé, a vágósszobákba, a laboratóriumokba, a szinkronszalaghoz, hogy a művészet frontján harcosai legyenek a műve­lődési forradalomnak, mely nélkül — mint Révai József miniszter mon­dotta — „a szocializmus győzelmes felépítése lehetetlen.“ A színészek sorát a ,,Talpalatnyi föld", az államosí­tott filmgyártás első, egyben Nem­zetközi Nagy­díjas alkotásának fő­­hőse, Szirtes Ádám nyitja meg. Hogy Déz Jóska a határokon túl is ismert és szeretett figura lett, abban neki, az egykori nincstelen paraszt gyer­mekének oroszlánrésze van­ A Kis Katalin házasságában szemünk elé állította a tek­erős Varga Jóskát, a Felszabadult földben az öntudatos, harcossá fejlődött Gőzt. Szirtes a Magyar Filmhét alkalmával Cseh­szlovákiában járt. „Benne látjuk az­ új fiatalság alakjának egyik legjobb képviselőjét“­­—- mondták róla a prá­gaiak. Sós Imre nevét­­már megje­gyeztük a „Talapc­latnyi föld“ egyik epizódalakjával kapcsolatban. Ami­kor pedig megszületett az első színes magyar játékfilm, ez a hajdúsági parasztgyerekből lett színilőiskos­­ s keltette életre Ludas Matyit, később Torma Kerít, a „Dalolva szép az élet" esztergályosát. A­­Ludas Ma­tyit hozta Horváth Terit is, ezt a szivarén kis parasztlányt, Pirosnak, Matyi aggódó szerelmesének alakjá­ban. Még ő is főiskolás. Azután itt van: Szatmári István és a munkás­­származású, főiskolás Szemes Mari­ka, a „Becsület és dicsőség“ hét te­hetséges, öntudatos fiatalja; itt van a szintén munkásszármazású Ferrari Violetta, akinek a ..Hatolva szép az élet" ifjúmunkásleánya vett első filmszerepe és rögtön főszerep: itt ’"van a parasztszármaizású Ambrus András (Felszabadult föld),­ a Kis Katalin házasságában három fiatal­­színésznő: Békés Itala, J­oránd Han­na Bed .Teréz; a Különös házasság­­­ ház a tava­ly végzett Örkényt:*», aki Horváth Piroskát, Battler szerel­mesét játszotta; a Becsület és dicső­ségből a főiskolás Simkovics Imre, főszerepet kap egy következő, impe­rialistaellenes filmben: az üzemi színjátszóból színésszé tett Károlyi Béla (Belvárosi Színház),akire ugyan­ebben a filmben vár igen hangsúlyos szerep; vagy a parasztszármazású Bodor Tibor, aki az imperialistaelle­­nes film párttitkára lesz. A ,,Gyarmat a föld uralt“, ez a most készülő film egyszerre két munkásszínészt is bemutat, Pálffy Ferencet és Suka . Sándort Pálffy, aki egyik vezetőszerepét játssza a filmnek, az RM műszaki dolgozóin, Suka, a film párttitkára, szintén műszaki dolgozó. Mindkettőjükre a főiskola esti tanfolyamán talált rá a filmgyár. A rendezők között Máriássy Félix is a nép államá­ban bonthatta ki tehetségét. Egykor filmvágó volt, a népi demokráciá­ban rendező-asszisztens lett, majd elkészítette a Szabónét, utána a Kis Katalin házasságát, következő fel­adata az imperialistaellenes film. A rendező asszisztensek sorából ki­emelkedik: Sivó György, egész sor játékfilm első segédrendezője, jö­vőre önálló feladatot kap; a főisko­lát végzett Bánk László, aki a most készülő Déryné című filmben lett első asszisztens, az ugyancsak főis­koláról kikerült Makk Károly, a .•Becsület és dicsőség“ első asszisz­tense, egyike azoknak, akik csak­hamar egyedül fognak dolgozni. Valamennyien a felszabadulás után kerültek kapcsolatba a filmmel. Egy Kossuth-díjas operatőr, Illés György áll a fiatal operatő­rök élén. Valamikor világosító volt. Mint operatőr a híradókkal és kis­­filmekkel kapcsolatban ismerkedett meg a forgatógéppel. Aztán jött a játékfilm, majd 1949-ben az első önálló feladat, a „Szabóné“ és a VIT-film pompás operatőrközössége, végül a Kossuth-díj, a legszebb elis­merés. Jelenleg a harmadik színes magyar játékfilm, egy sportfilm fel­vételeire készül. A másik fiatal ope­ratőr Forgách Ottó, a Gyarmat a föld alatt“ lesz első önálló munká­ja. Nemsokára mint önálló operatő­rökkel találkozunk: Pásztor Miklós­sal, a „Becsület és dicsőség“ másod­­operatőrjével és az igen szép remé­nyeket keltő Szécsényi Ferenccel, aki jelenleg a „Déryné“ második operatőrje. Az operatőr-utánpótlás­ról, egyébként, így hangzik a hiva­talos filmgyári nyilatkozat: „Vár­juk az idei végzős főiskolásokat. Már a nyáron dolgozni fognál“. Várja a filmgyár a végzős rendezőnövendékeket is. Az ő útjuk először a dramaturgiába vezet, ez a fejlődés menete. Idősebb társaik: Kovács András ,Fehér Imre, Bacsó Péter, Nádasi László már ré­gebben ott dolgoznak, szép eredmé­nyekkel, most várják, mikor kerül­hetnek le a műterembe, a rendező mellé. És várja a filmgyártás a Szovjetunióban tanuló fiatal magya­rokat, kik legszilárdabb erősségei lesznek az utánpótlásnak. Van a Hunniában olyan nyolc üzemi mun­kás is, aki most tanulja a producer, a gyártásvezető nehéz feladatkörét. Le Ibsennel! Vakmerő kísérletet hajtott végre New Yorkban egy színigaz­gató: bemutatta Ibsen , „A nép­­gyűlölő“ és „Peer Gynt“ című drámáit. Csúfosan megbukott velük. A dollárzsoldos sajtó­tát le­hozva ,,kommunista propagan­dának“ minősítette Ibsen mű­veit ,­ mindkettőt sürgősen le kellett venni a műsorról. Annak dacára, hogy a Peer Cy­ni kísérőzenéjét amerikai ízre átírták és boogie-woogie jazz­­csinnadrattát csináltak Grieg mu­zsikájából .. . Színházak szerdai műsora Operaházi Lohengrin (7).­­— Nemzeti: Az élet hídja (7). — Városi: Nincs előadás. — Magyar: Szerelmi házasság (7). — Madách: Rokonok (7). — Belvárosi: Bányászbecsület (7). — Fővárosi Operett: Palotaszálló (7). — Vidám: Gál Anna diadala (7). — Ifjúsági: Sorsdöntő napok (7). — Úttörő: Nincs előadás. — Állami Bábszínház: Tavaszi virág (­1, 6).­­— Fővárosi Varieté: 7 vidám nap (fél 8). — Kamara Varieté: Nézzünk kö­rül (7). * A ROMÁN DOKUMENTUMFILM GYÁRTÁS a legkülönbözőbb témájú filmekkel foglalkozik. A „Tartós bé­kéért, népi demokráciáért“, „Ce­ment“, „Hazáidő villamosítása“, „If­júságunk“, „Geológia a hegyekben“ — ezek a címek jól kifejezik a té­makör változatosságát. A román fil­mesek hamarosan befejezik az első színes dokumentumfilm jöket, címe: „A. I!una­ deltája“, l­'orgaLjáty egyéb­­ként­ a Szovjet-Román Barátsági Hónappal foglalkozó film és a „Ro­mán Népköztársaság“ című színes filmalbum felvételei­ is. ISMÉT EGY FILMBETILTÁS! — természetesen az USA-ban. Memphis államban ezúttal Chaplin „Nagyvárosi fények“ című film­jére sújtott le a cenzorok ökle. Megokolás szerint: a filmet azért nem lehet vetíteni, mert Chaplin áruló. .kis Újság MILOS SADLO, a kitűnő prágai csellóművész a Fő­városi Zenekar hangversenyén J. Chr. Bach c-m­oll gordonkaversenyét és Csajkovszkij Rokokó-variácóját ját­szotta. A közönség bámulattal fogadta hangszerének ritka tömörségű zen­gését. Bravúros könnyedséggel old meg minden előadásbeli nehézséget. Ez kiemelkedően megmutatkozott a Csajkovszij-variációkban. Sadto néhai Földessy Arnoldra emlékeztető stí­lusban mutatta be a gordonkajáték minden virtuóz lehetőségét. Örömmel hallottuk Prokofjev Sztálin-díjas szovjet zeneszerző „Klasszikus szimfóniáját“, amely a klasszikus for­many­­vet, mesteri mó­don egyesíti a modern tartalommal. Smetana derűs­ román Milius Titok nyi­tánya vezette b­e a hangversenyt és Beethoven VIII. szimfóniája zárta be, Karel Ancek­nek, a Prágai Filhar­mónia nagytudású karmesterének forrósikeri vezénylése ismét fokozta a csehszlovák zenekultúra jó hír­nevét. AZ ORSZÁGOS KULTÚRVERSE­­NYEK legjobban szereplő csoport­jairól dokumentum­filmet készít kis­­filmgyártásuló L. Váltakozó, élénk képek mutatják be népi zene- és táncművészetink legújabb eredmé­nyeit. A filmben megelevenedik a mohácsi kultúrcsoport lakodalmas táncjelenete, a mátészalkaiak ci­gánylánca és megörökíti a film a somogymegyei kult­úrversenyben első díjat nyert csurgói tánccso­port munkáját is. A SZOVJET FILMHETET­­ rendez­tek Indiában, április folyamán. Nagy sikerrel mutatták be­ a „Vidám vá­sár“, a „Zeja“, is a „Szibériai rap­szódia“ című alkotásokat. ­­Ü­T HÁROMDIMENZIÓS FILM készül a moszkvai Gorkij-stúdióban. A mű szíves technikájú lesz. Címe• „A pusztában“. A filmet, melyben számos gyermek szerepel, L'ljancev rendezte. • „ÖRÖK BARÁTSÁG“ a címe an­nak a magyar kisfilmek, mely a Magyar-Szovjet Barátság Hónapja eseményeiről számol be. Többek közt megelevenednek a filmkoc­kákon a nálunk járt szovjet szla­­hánovír-fák alakjai, látjuk segítő munkájukat, bemutatja a film a kiváló magyar­­munkások, tudó­sok, továbbá az üzemi és termelő­szövetkezeti dolgozók munkáját. Természetesen gazdag képsorok számolnak be a szovjet művészek gyönyörű műsorairól is. * ÉPÜ­L A NAGY TÜRKMÉN-CSA­­TORNA. A szovjet állam gondosko­dik arról, hogy kielégítse az építke­zésben résztvevő dolgozók kulturális igényeit. Felállították az első ál­landó mozit, ezzel párhuzamosan mozgó vetítőberendezések is járják az építkezés területét, hogy a film eljusson a munka minden pontjára. A Tolnai Lajos regényét olvashatjuk sajátosan új kiadásban. Most jelent meg hatvannyolc év után újból az elfeledett író egyik regénye, A nemes vér, kissé megkuru­lva, Móricz Zsig­­mondnak átdolgozásaként. Móricz szerette Tolnait, sokszor emlegette, előadásaiban is, s élete vége felé kü­lönös cselekedetre határozta el ma­gát: átdolgozta Tolnait s lapjában, a Kelet Népében, publikálta az átfésült írásműveket. A nemes vér is ezek közé tartozik. Mindennek megvan a magyarázata. Móricz azt akarta, új, friss, közvetlen olvasmányként forog­jon a méltatlanul elejtett író-előd. Jele és magyarázata ez annak, a­ely erőtlen hagyomány volt nálunk a magyar írók hűséges olvasása s a régi szövegek tisztelő ápolása-gondozása. Talán így, átdolgozva, elolvassák az olvasatlan s komor írásműveket, el­olvassák és megértik, miért írt oly élesen ellentétes hangon Tolnai Lajos, a hajlíthatatlan író. Úgy tűnik fel, most már felesleges ez az óvatos ne­velő műgond, Tolnai Lajost nyugod­tan hagyhatjuk beszélni saját hang­ján, ha itt-ott ropog is e hang, ismét­lődik is egy-egy alak jellemzése. Ma már nem ütközőpont a múlt bírálata és leleplezése, hanem igazolás. Ez a­ regény, A nemes vér, is ilyen. Erdélyben játszák, melyet az író nagyon jól ismert. Alakjai köny­­nyedén álcázott figurák, Tolnai is­merte mind s az olvasók is annak­idején rájuk ismertek név szerint. Mert Tolnai a valóságot terítette ki írásműveiben minden­­ tartózkodás nélkül. A Benedek-grófok életéről van itt szó, züllött, krajcártalan, léha, erkölcstelen bábokról s a hoz­zájuk tapadó határozatlan magyar polgári társadalomról, mely képte­len önnön erkölcsi erejéből élni, al­kotni és­ vezetni. A semmirevaló arisztokraták, mint egy furcsa vege­­táció, élnek, éldegélnek egy nép nya­kán s szépen, remijén hagyják el­veszni az országot. El kell olvasnia ezt a regényt mindenkinek, aki a múltról szólni akar, miután foglal­kozik a magyar jövővel. Ezek voltak a mi uraink. Nem­ 1919 után veszett el Magyarország, hanem jóval előbb, 1867 után, azokban az években, ami­kor az ezer­ év ünnepies harangzú­gásától nem vették észre az úri szó percegését. Tolnai nemcsak bírál, de nem rámutat egy új élet hordo­zóira is, mint példákra. A grófok ellentéte a polgári Dernyői László, ez a csupa­ erő, csupa-terv ember, aki gépesíti mezőgazdaságát, modernül gondolkodik, becsületes ember, aki m­ég a becstelenek közt is talál Úszta lényt és őszinte szövetségest. A régi és az új világ ütközik össze e regényben, hitelesen, javító célzat­tal. S írói remekléssel is egyúttal, mert nem kétséges, Tolnai kitűnő elbeszélő s elsőrangú stiliszta. A ma­gyar jövőt nem a gőgös, semmittevő „nemes vér" igazolja, hanem az építőmunka s az erkölcsi tisztaság. A kis regénnyel egy érdekes író tér vissza. Tolnai Lajost világéleté­­ben csak az érdekelte, amit maga körü­l látott. Az emberek, akikkel az életében találkozott és megbirkózott. Félelmetes megfigyelő volt, veséjébe látott mindenkinek, megértette a a helyzeteket, kedve támadt a tár­sadalmi hazugságok ellen harcolni. Nem tudott s nyilván nem is akart alkalmazkodni. Kiválogatta a bűnö­söket, az önzőket, a képmutatókat, iszákosokat, hazugokat, irigyeket, csalókat, egy várost lehetne velük benépesíteni. Méltó helyre rakta őket, regényeibe rajzolta, mint egy albumba. Ellentéteket látott, ellen­tétekben gondolkozott. Mintha Jókai ellenképeit sorakoztatná fel. Kor­társak voltak, de Tolnai végzetesen józanul és kiábrándítóan látta a ki­egyezés utáni Magyarországot. Jókai az új földesúr figuráján ábrándozik s megteremti egyik legkedveltebb re­gény­hősét. Tolnai Lajos a háttérben nem győz elég harsányan közbe­kiáltani, hogy Ankerschmidt figurája csak egy fellegjáró képzelgése, a va­lóság tragikusan ellentétes. Ellentétes, mert a szabadságharc utáni magyar világ nem oldotta meg létünk problémáit. Csak simított egyet a vulkánon. Tolnai megírta, hogyan tűntek el a magyar életből a nagy építő jellemek, elporladtak a nagy teherpróbák, hogy átadják he­lyüket az ed kal máz k­o d­ó írnak, a ki­zsákmány­olóknak,­­ akiknek semmi közük a néphez, az országhoz, a jö­vőhöz, akik csak a maguk koncát le­sik. Nagyon egyedül maradt ezzel a felfogással. Dacos homlokát, nagy, bő testét, remegő szívét, feddhetetlen életét állította szembe naponként az ellenségek zuhatagával, de hiába. Hiába hadakozott Marosvásárhelyt megírt és kicsúfolt ismerőseivel. Mondják, sétabottal is verekedett, s a templomban kiprédikálta őket (mert református lelkész volt). De ellenfelei nem tágítottak. Hiába ka­varta fel a kisváros tespedtségét, hiába szállt harcba haragosaival és kényszerítette őket, hogy álorcáju­kat letegyék. Társadalmilag gyorsan legyőzték. Erre megpróbált ellenállni — Pestre áttelepülve — a leghatá­sosabb fegyverrel, a tollal. , De akkor beleütközött a kortársi irodalompolitikába. Gyulai Pál és társai csak a fenegyereket látták benne, a setélenlátás betegét, az összeférhetetlen hiú társat. Bírálatuk nem tudta meglátni igaz mivoltában ezt a kiváló írót, nem tudták meg­bocsátani az ember hibáit, vadásztak rá s Tolnai úgy védekezett, ahogy a sebzett vadkan, amikor nekimegy a vadászkutyáknak. Kevés épületesség van ebben az irodalmi harcban. De Tolnai Lajos regényei itt maradtak nagy tanulságképen. Amit a kortár­sak elutasítottak, mint egy kosár fa­nyar körtét, ma vissza-számonkérő szó mindnyájunkhoz. Ady Endre nem véletlenül becsülte annyira, Móricz nem találomra köllögete, hanem sa­ját szavát erősítgette vele, saját előd­jét kalauzolta vissza a hálátlan utó­korba, mely nem a­kart okulni, ta­nulni az igaz szóból, csak a muzsi­káló hazug varázslatnak élt, míg lehetett. Mi már tudjuk, hogy Tolnai setétenlátása társadalmi setétenlátás is volt, nemcsak egyéni. Az üldözött írástudó sorscsapásai fölé emelte a könyveit, azokkal védekezett. Sze­gény, bolond, vén Illéshez hasonlí­totta önmagát, aki sok matt sebét nyalja. Ne felejtsük el ezt a képet, egy magyar író szörnyűséges önarc­képét a század végéről. Ha túlzás is, de találó. Tolnai őszintén bírálta a korabeli magyar világot. Bármely külföldi realizmussal összemérhetjük az ő gyakorlatát, nem kell szégyen­keznünk miatta, Tolnai kiállja az összehasonlítást. Nála az írás a má­sodik természete volt. Mesterségbeli tudása előtt ellenségei is meghajol­tak. A magyar nyelv kincsét teljesen bírta, minden árnyalatával egyetem­ben. Erős, megfogó, fém-veretű a stílusa. Térjünk vissza hozzá, hisz adósai vagyunk s tanítványai lehet­­tünk. Tolnai Lajos visszatér írta: Szalatnai Rezső Csütörtök, május 1 A „ Ludas Matyi“ és a „Szabóné“ a berlini népi demokratikus filmfesztiválon Április 26 és május 9 között a népi demokráciák filmjeiből filmhetet ren­deznek Berlin keleti övezetében. A magyar filmek közül: a „Ludas Matyi“, a „Szabóné“, a csehszlovák filmek közül: a „Csapda" kerül mű­sorra. A lengyel filmgyártást a „Két brigád“, a bolgárokat a nemrégiben elkészült „Iván Szuszanyin“ című alkotás képviseli. Három új filmalkotás kerül szombaton közönség elé Szombaton három új film kerül közönség elé: egy új, egész estét be­töltő magyar dokumentációs alkotás, mely az MHP II. Kongresszusának nagyszabású eseményeiről szól, ezen­kívül egy új szovjet alkotás, az „Ez történt Szókénben“ című film és „Az új tanító“, mely a német demokra­tikus filmgyártás alkotása. „ITI győzelmek felé“ a címe az MDP II. Kongresszusa nagy film­beszámolójának. Az ózdi kohó mű­ Marlin-műhelyében gazda­gon zuhog az acél. Farkasinszki szlihanovista -olvasztár elégedett: az öntés jól sikerült. Nagy eseményre készül dolgozó társaival együ­tt, a pártkongresszusra. „Úgy fogunk dol­gozni — mondják az ózdiak, — hogy Rákosi Mátyás büszke legyen ránk!" — így kezdődik a film bevezető je­lenetsora. A továbbiakban megeleve­nedik előttünk az a lelkes hangulat, mely az egész ország dolgozóit el­­töltötte a kongresszusi készülődés napjaiban. Amikor pedig elérkezett a kongresszus napja, látjuk a fel­lobogózott, díszbe öltözött Budapes­tet, százezreket a Hősök­ terén, majd magát a kongresszust és ismét fel­­hangzanak a felejthetetlen szavak. Rákosi Mátyás, Gerő Ernő, Révai Jó­zsef, Farkas Mihály beszámolói. „Ez történt Szakenben“­­című szovjet film Genryij Gulin el­beszélése nyomán készült, Nikoláj Szanisvili rendezésében. Szakén kis falu a Kaukázus hegyei között. Lát­szólag elzárt hely a világtól, sebes folyók és sziklák állják útját annak, aki Szakenbe tart. Hogyan tör utat a fejlődés a nagy szovjet államnak e kicsiny helységébe, hogyan győz az új a maradi felett, erről szól ez az új, gyönyörű színes szovjet filmal­kotás. Az együttes grúz művészei megismertetik az új életet építő szo­cialista hazájukat, a hazát forrón szerető grúz népet, a Kaukázus büszke hegycsúcsai, szép fensíkjai, gyorsrohanású hegymatakjai között. A remek képek sorából különöskép kiemelkedik a lovasmérkőzés­ izgal­mas jelenete. „Az új tanító“ a német demokratikus film címe. Kedves, fordulatos történet kereté­ben világítja meg a mű a mai né­met fiatalság nevelésével kapcsola­tos problémákat. A főhős egy ipari munkásból lett tanító, ez a tanító új életet visz egy vidéki iskola do­bos falai közé és nehéz harcok árán megszerzi kis tanítványai szeretétél, bizalmát, de megszerzi a felnőttek szeretetét és becsülését is. Arthur Pohl, aki írta és rendezte a filmet, a gyermekszereplőket a vidéki isko­lák tanulói közül válogatta össze. TÁVOS. MOSZKVÁTÓL: (Sztá­­lin-s­íjjal kitüntetett, ma­gyarul beszélő, színes szovj­jet film) VÖRÖS CSIL­LAG (Lenin-körút 45) eső,­­hl. 9, vas Vs3. — TÁN­CSICS (Csepel) 5, ‘HS, vas. $43. MUSZORGSZKIJ: (Magyarul beszélő szovjet film) SZIKRA (Lenin-körút 120) 4, V*7, 9. — MUNKÁS (Kápolna-u. 3/b) ‘/*6, Vi8, vas. 3. CSAPDA: (Csehszlovák film) DUNA (Fürst S.-u. 7) bitó. 'hl. 9, vas 'A3. —­ DÓZSA (Róbert K -körút 01) V.5. %1. 9, vas. — SZABADSÁG (Újpest) ‘hl. Vi9, vas. 4. VARSÓT PREMIER: (zenés lengyel film) , SZABADSÁG (Bartók B.-út 04) 4. Vi7, $49. LEGYŐZHETETLEN VÁROS: (Lengyel film) MÁJUS 1.. (Mártírok útja 55) ‘/tő. */*7, 9. vas. ‘A3. — FÓRUM (Kossuth Lajos­­utca 18) 4. Vil. %9. — FÓRUM (Plerinc) ‘/sír. V.8, vas. *A4. SZEMBESÍTÉS: (iztratmas, magyarul beszélő szovjet film) FELSZABADULÁS (Flórián tér 3) */*4. %6. 8. vas. %2. — ROYAL (Kispest) 5, V18. vas. */:3. — BRIGÁD (Plőrinc) '/16. ?18. vas Vet. — CORVIN (Kisfaludy-köz) kát. 6, V 1 9. ELSŐ START: (fordulatos vidám fen­nyel film) TATRA (Perzs.) /6. 8. vas. 3. — ÚTTÖRŐ (Bajcsy Zs.­út 38) 4, 6. 8, vas. 10, 2. 4, 0, 8. ÉPÜL A BÉKEMC: (Dokumenfilm’­ FÁKLYA (Lenin-körút 88) ‘/:5-től este 11-ig, vas. '/:­ 1-tól este 11-ig folytatólag. — FÉNY (Újpest) 5-től ‘/:10-ig, vas. d. e. láll-kor és d. u. ‘/:4-től este */:10-ig folytatólag. T'.GY KERECSENSÓLYOM TÖRTÉNETE: Kísérőfilm­ az Újlaki moziban. A PAIIT LAPJA: Kísérőfilm a Tátra és az Árpád moziban. BECSÜLET ÉS DICSŐSÉG: (Új magyar film) BÁSTYA (Lenin-körút 8) 11. ‘/*2. 4, VA% 9. — TAVASZ (Apalota) 6. 8, vas. 4. GYŐZTES SZÁRNYAK: (Csehszlovák film) STÚDIÓ (Akácfa-u. 4) 4. V«7. */29, vas. %2. Májusban történt: (Csehszlovák filmví­?játék) ADY (Somogyi B.-ut 3) ‘/ti, V«6, 8. — JÓZSEF ATTILA (Apalota) 6. Vs 9. vas. 4. Vi7. Vs9. Bátor emberek: (Izgalmas, fordulatos, színes magyarul * beszélő szovjet film) SAVOY (Üllői­ út 4) VAs 8. — JÓZSEF ATTILA (Kálvária-tér) 4. Vs 7, V*0. — ÁRPÁD (Soroksár) 6. 8. vas. 4. — TERV Pestújhely) 6. Vs 9. vas. 944. Különös házasság: (Mikszáth Kálmán regé­nye filmen) TINÓDI (Nagymező-filca 8) 4. V«7. ‘/19. — ELIT (Szt. István-krt 1fi) V*5. 3/‘7. 9. vas. V«3. — BETHLEN . (Bethlen-tér 3) 4. V«7. ‘Ml. Ta5 2 — BÓDOGRA!­ (József-krt 6) V24, 6. */*9. — ELŐRE (Delej-u. 41) fi. 8. vas. 4. —• GLÓRIA (Thököly-út 36) 4. ‘/*9. vas. 2. — PLÚTÓ (Kerepesi-út 44) 4. 6, 8. vas. 2. Zsukovszkij: (Magyarul beszélő színes szov­jet film) MARX 4. f1. 8. Fiúk a rács m­ögött: (Olasz film­) KORZÓ (Újpest) V*5, %7. 9. — KOSSUTH (Váci­ul 14) 4. V*7. ‘/*9. vas. %2. — CSILLAG (Csepel) 6. 8. vas. 4. — KOSSUTH (Rákosszentmihály) ’/«̋, V£8, vas. b­­r HÍRADÓ MOZI (Lenin körút 13): 1. Magyar és szovjet híradó. 2. 1930. V. I. MOSZ­KVÁBAN.

Next