Kisalföld, 1957. december (2. évfolyam, 282-305. szám)

1957-12-17 / 295. szám

6 Megkezdődött a Magyar Tudományos Akadémia nagygyűlése A Magyar Tudományos Akkadé­­mia 1957. évi nagygyűlése vasár­nap délelőtt az Akadémia díszter­mében tartott együttes üléssel megkezdődött. Részt vett az ülésen az MSZMP Központi Bizottságának és a for­radalmi munkás-paraszt kor­mánynak több tagja, többek közt dr. Münnich Ferenc is. Rusznyák István megnyitója után dr­. Münnich Ferenc, a for­radalmi munkás-paraszt kormány első elnökhelyettese, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja mondott beszédet.­­ A Magyar Szocialista Mun­káspárt Központi Bizottsága és a forradalmi munkás-paraszt kor­mány nevében őszinte megbecsü­léssel üdvözlöm Tudományos Aka­émiánk nagygyűlését, s a napi­­endre tűzött fontos kérdések té­teléten, szocializmust építő orszá­­gnk és népünk előrehaladásának­­segítését jelentő eredményes munkát kívánok — kezdte beszé­lt —, majd többek között a kö­­­tkezőket hangsúlyozta beszéde­m­, miután méltatta az ülés je­lentőségét. — A múlt év őszén lezajlott es­­len támadalom ebben a kérdésben :k­áros, tudománytalan el­képze­­l­éset vetett fel. Nemcsak a tel­­­­ciok jelentékeny részének az ár­ui és a társadalom kérdéseiben ,másított tájékozatlansága, elma­radottsága miatt, hanem igen­­ ukrán zavart keltő kártevő­­andék­kal is. Ennek az volt a következménye, hogy állami és ársadam­i életünk rendezése, a "­..onszolidálodási folyamat előrevi­­tele során széles tömegeikben el­­etséges hangulat jelentkezett az értelmiséggel szemben. Mi élesen szembeszáltunk, ezzel a beállí­­t­ottsággal Törekvéseinket siker koronázta, s az értelmiségellenes­­­ jeggel ma már csak szórványosan u­nalkozunk. Tisztában vagyunk azzal, hogy a helytelen állásfoglalások a múltban gyökereznek. Tudomá­nyos életünk a 25 éves Horthy­­uralom alatt csak a Nyugattal ál­ln kapcsolatban. Csak a felsza­badulás utáni években jutottak egyesek kapcsolatba az első szo­cialista állam, a Szovjetunió tu­dományos életével. Itt is felszí­nesen, mert a kapitalista orszá­gok tudósaival fennállott tartós apcsolatok következtében sokak­nál érvényesült az ignoti nulla upido elve, a szerényen, csend­ített dolgozó szenzációt kerülő szovjet tudomány nem keltette fel érdeklődésüket. Marxista-leninista ideológia hiányában ez az érdeklődés csak­ keveseknél jelentkezett. Ezek a kevesek meg is tudták becsülni a szovjet tudományt.­­ Ma már az atomfizika, a kozmikus sugárzás kutatásának sikerei, a föld körül keringő szputnyiko­k, a tőkés országok be­csületes tudósainak magas érdek­lődése felkeltik ezt az érdeklődést, mert döntően bizonyítja a szocia­lista tudomány fölényét. Ezek a tények azt hiszem nagyon alkal­masak a még meglévő kételyek eloszlatására. A Szovjetunió óriási sikerének értékelése után dr. Münnich Fe­renc a mi tudósaink feladatainak nagy jelentőségéről szólt, majd hozzáfűzte: segíteni akarja önö­ket a párt és a kormány, az egész dolgozó nép. Mindent megteszünk arra, hogy a tudósok munkáját megbecsülés, elismerés kísérje. Fejlesztenünk kell a tudomány minden területét és fokozott mér­tékben az ellenforradalom követ­keztében visszaesett társadalom­tudományt.­­ A szocializmust építő állam politikai, gazdasági, és kulturális megerősödése gyarapítani fogja lehetőségeinket és felmérhetetlen távlatokat nyit a tudományos el­méleti és gyakorlati munka szá­mára és azok számára, akik ezen a területen odaadással és haza­fiasan tevékenykednek. Ezután Sötér István, akadémiai levelező tag tartott előadást Arany Jánosról. Az előadást ünnepi műsor kö­vette. Az ünnepi megemlékezéssel kapcsolatban az Akadémián kiál­lítást is rendeztek Arany János akadémiai főtitkári működésének irataiból, nagyszalontai munkás­ságának fényképre vett emlékei­ből, valamint a nagy költő mun­káinak különböző kiadásaiból. H­árom napja játssza a győri­­ Kisfaludy Színház Kama­­aszínháza Szűcs György: Élve­ztem a feleségem című háromfel­­v­onásos zenés vígjátékát. Három apja kacag, szórakozik a közön­­s­ég egy mai történeten, melynek hőse a ma embere, mai humorral, mai tánccal és mai zenével. Ebből kell kiindulni, amikor a tomboló iker okát kutatjuk A történet maga szimpla kis história. Egy vi­déki nagynéni és nagybácsi várat­lan látogatása megzavarja a két fiatal leány megszokott hétköz­napjait. A lányok, hogy elkerüljék a rokonok jelenlétéből származó kellemetlenségeket, kinevezik a ház egyik új lakóját férjnek, aki szívességből vállalja is pár napra a férj szerepét. Ebből adódik az­tán a félreértések sorozata, két fiatal és egy idős pár kölcsönös vonzalma, sok-sok humor és mó­ka, mellyel a szerző bőségesen el­­látta darabját. De nem is a történet a lényeges, hanem a humor, amely átszövi az egész darabot, a vidámság, amely végigkíséri mind a három felvo­nást, sok derűs perceket szerezve a közönségnek. A keretet — amely a történet magvában adva volt — töltötte meg a szerző igen gazda­gon és ötletesen és ez az az ér­dem, amelyet a közönség estéről­­estére tapsorkánnal jutalmaz. Egy színdarab akkor jó, ha a» eléri célját. Szűcs György da­rabjának egy a célja: A közön­ség három órán át jól szórakozi V­ nev­erson és felfrissülve,­ ­ Szűcs György vidám gondolatokkal telve hagyja el előadás után a színházat. Ezt a célt jól tölti be az előadás. Külön kell szólni a darab zené­jéről Bágya András a modern tánc-zeneszerzők egyik leghiva­­tottabb képviselője. Nevéhez mél­tó zenével ajándékozta meg az Elveszem a feleségem-et. Csupa ritmust, melódiát sugároznak ze­neszámai, melyek közül nem egy — bátran jósolhatjuk — a „sláger­ként’“ válik népszerűvé rövidesen országszerte. Hasonlóképpen jók Szenes Irén versei is. A lelkesedést, az odaadást ** kell elsősorban megemlí­teni a Kisfaludy Színház színész­gárdájánál amely sikerre vitte ezt az új darabot. Ha tekintetbe vesszük, hogy aránylag rövid idő alatt tanulták be és vitték szín­padra a darabot, am­kor csak az el­ismerés hangján lehet szólni a nagyszerű egyélű alakításokról Olsavszky Évát (Sipos Judit sze­repében) új oldaláról ismerhette meg a közönség. Modern gondol­kodású, de kiegyensúlyozott, mér­téktartó leányt alakít a színpadon anélkül, hogy túlzásokra ragad­tatná magát. A másik leányt (Bende Piroskát Egerffy Klára első darabjának formálja meg sok bájjal és ked­vességgel A szerepe adta lehető­ségeket teljes egészében kihasz­nálja, s nagy előnye, hogy kitűnő színészi játéka mellett érvényesül­het nagyszerű ritmusérzéke is. Talán egyedüli a darabban, aki szerepében minden tekintetben helyt tud állni. Játékában, éneké­ben, táncában egyaránt. Büszkék lehetünk rá, hogy éppen a Kis­faludy Színházban fedezték fel e nagyszerű képességeit, s hogy a színház annak idején bátran állí­totta a színészi élgárda soraiba Eddigi szerepei és a jelenlegi is ezt bizonyítják. Reméljük, hogy még sok hasonló szerepben láthat­juk színpadon. Dáliai István (Varga Balázs a szerepében) eddigi pálya­futása egyik legjobb alakítását nyújtja. Félszegségében, vergődé­sében jól tolmácsolja az író elkép­zeléseit. Kun Vilmosban (Fürjes Elemér) egy új egyéniségű, na­gyon tehetséges komikust üdvö­zölhetünk. Szerepében jó, nagy kár azonban, hogy a zene­számoknál nem találja fel magát. Nincs hangja és ritmusérzéke, s így az ének- és táncszámoknál nem tudja azt nyújtani, amit szó­ bemutató járóse­ repe egyébként lehetővé tenne. Szilágyi Eta (Lenkei Zsóka) egy számító hisztérikát, egy több vi­hart átélt leányt alakít nagy át­éléssel. Érthetetlen azonban, hogy szerepében, egyéniségének megfe­lelően, miért nem kap több helyet nőiessége, különösen akkor, ami­kor párharcot vív egy másik lány­nyal egy férfiért. Ez természet­szerűleg érthetőbb lenne, mint a rengeteg ármánykodás és cselszö­vés. Ez azonban a szöveg hibája. Kedves színfoltja a darabnak a két idős rokon, kit Bánky Róbert és Várady Anna elevenít meg Kárász Tihamér szerepét kettős szereposztásban Szili János és Ku­tas József játssza. Mindkettő jó szerepében, de Szili János fellé­pése túlságosan megnyerő ehhez a szerephez, melynek inkább Ku­tas József egyénisége felel meg Tóth Mihály és Rajna Mária jól oldották meg kisebb szerepüket. Az első napok után nem lehet­­ általános következtetéseket levonni, hiszen az első napok iz­galmai után minden előadás­ra válhat még. De az az érzésünk hogy Bágya András zenéje túlsá­gosan nagy feladat elé állította a színház kislétszámú zenekarát. Tekintetbe kell venni természete­sen, hogy a színházi zenekar nem jazz-zenekar, de ha ezt tekintetbe is vesszük, akkor is azt kell mon­dani, hogy jobban kellene tolmá­csolni a zenekarnak Bágya András muzsikáját. A tánc- és énekszá­moknál több esetben sincs meg a kellő összhang a zenekar és a színpadon játszó művészek között. Ezen azonban gyakorló próbákon lehet segíteni. A rendező, Giricz Mátyás bát­ran aknázta ki a szövegben lévő lehetőségeket és sikerült gördülé­kennyé tenni az egész előadást Különösen sikerült az első felvo­nás, de nem csappant az érdek­lődés a későbbi felvonásokban sem. A két részeg jelenete a má­sodik felvonásban mulatságos, de a csattanó túlságosan arra a felté­telezésre épült, hogy a közönség ismeri a színház két titkárát, Holló Waltert és Ludván Jánost. Csinády István díszletei hangu­latosak és elismerés illeti Kovács Margit jelmezeit is. Végezetül szólni kell arról a­­ bátor kezdeményezésről, melyet a győri Kisfaludy Színház tanúsított már több alkalommal és tanúsít ma is, amikor új szerző új művét vitte színpadra. A szín­ház vezetősége bátran kockázta­tott és jó érzékkel vállalta az El­veszem a feleségem bemutatását A Kisfaludy Színházé az érdem, hogy ezt a szórakoztató színdara­bot első ízben a győri színtársulat ismi­rtesss­e: aseas a közönséggel, Suigó János iitizem a­ leidigem R­I­S­A 1, 1 UIB Nagy sikere vott a Mosonmagyaróvári Városi Tanács ének­ és zenekara vasárnapi koncertjének Igen meleg fogadtatásban része­sítette a közönség a Moson­magyaróvári Városi Tanács ének­es zenekarának Kodály Zoltán tiszteletére rendezett koncertjét. A délelőtti előadások a Járási Kultúrotthon nagytermét főleg a város tanulóifjúsága töltötte meg, a délutáni koncerten pedig a nagyközönség tapsolt a gördülé­kenyen pergő művészi számok­nak. Kodály Zoltánról megemlékezés hangzott el, utána — ennek vég­szavába kapcsolódva — felcsen­dült Kodály hatalmas kánonja: Forr a világ bús tengere. Zúgott, zengett a dallam körbe a szólamo­­­­kon, míg végén egybeolvadva harsogta: Szabad nép tesz csuda­dolgokat! Az ezután elhangzott öt prek­lasszikus mű közül Bennet angol mester: Csordulj könnyem kez­detű, a szólamok hömpölygésében a fájdalmat megrázó mélységgel érzékeltető kórusa, valamint a tü­zes lendülettel előadott humoros Hogyha a férjem, a flamand Or­­lando di Lasso e nagyhatású kó­rusműve különösen tetszett. Kapp Marinka zongoraműve­,­ őszinte tetszést aratott a három C­ippin-művel. A forradalmi etűd után ráadást is kellett adnia. Csanaki Klára, a kórus szólis­tája, különösen az előadott szlo­vák, m­arij (cseremisz) és magyar­­országi cigány-népdalokban nyúj­tott tökéletes művészi élményt. A zenekar fegyelmezetten, szé­pen, tisztán internálta a Corelli­­koncertet, a nagylélegzetű művet mindvégig ízlésesen, stílusosan interpretálva. Nagyon tetszett a Schumann és Haydn mű is. A hangverseny szünet előtti két zá­rószáma, Halmos Három szere­nádja és Magyar-orosz népdal­­szvitje épp oly sikert aratott, mint a hangversenyzáró két ének- és zenekari Bartók és Verdi szám. Utóbbit a közönség meg is újrázta.­­ Az énekkart Halmos László, a zenekart Németh Gusz­táv vezényelte. Zongorán Horváth Katalin kísért. Az együttes követ­kező koncertjére Kodály-művek­kel, többek között a Kállai kettős­sel készül. Vadas­ József: Csocsakutcs­eiInfi­m PS:­Ahri­i: *110 A 1 Operaházi díszelőadás Kodály Zoltán tiszteletére A Magyar Állami Operaház vasárnap este dísz­előadást tartott a 75 éves Kodály Zoltán tisztele­tére, s ezen a Háry Jánost játszották. Az előadás megkezdése előtt Mihályfi Ernő művelődésügyi miniszterhelyettes köszöntötte a forradalmi mun­kás-paraszt kormány nevében Kodály Zoltánt. — Ezekben a napokban üdvözlő cikkek és ün­neplő hangversenyek szónokai mérik fel gazdag életének eddigi alkotásait — mondotta — tisztelet­tel és megbecsüléssel veszi körül népünk — szó­­szerint — apraja-nagyja a mestert, nemcsak Ma­gyarország, hanem az egész világ egyik legkiválóbb élő zeneszerzőjét. Ezután részletesen méltatta Kodály művészi és tudományos eredményeit. Nagy kortársával, ba­rátjával és társával, Bartók Bélával együtt felfe­dezte, feltárta és életre keltette a magyar nép ősi zenei anyanyelvét, s egész életét arra szentelte, hogy egész népünket megtanítsa rá. A nép zené­jében, emberségében találta meg a maga hangját a maga emberségét. Bartók Bélával együtt kifej­tette, hogy a régi dallamok kutatása közben látva a falu népét a kallódó sok tehetséget, feltetszett előttük egy, a népből újjászületett művelt Ma­gyarország képe. Ennek megvalósítására rászán­ták életüket. — Kodály Zoltán ehhez a kettős elnyomásunk félgyarmati korszakában született elhatározásához egész életében hű maradt. Természetes és törvény­­szerű, ez a hűség odaállította őt 1919-ben a Ma­gyar Tanácsköztársaság idején a munkásosztály mellé, amikor vállalta a Zeneakadémia aligazgatói tisztét és a zenei direktórium tagságát. A fasizmus, amely elől később Bartók Béla emigrációba mene­kült, üldözőbe vette Kodály Zoltánt is, mind­járt a fehér terror első éveiben. 1919 őszén fegyelmi vizs­gálat és hosszantartó ellenséges hajsza indult elle­ne, évekig félreállítást kellett elszenvednie. Kodály Zoltán bátran szembeszállt az uralkodó osztály kultúrfölényt hirdető sovinizmusával, zenei kuta­tásai útján jutott el az igazi nemzetköziség hirde­téséhez a magyar és a szomszéd népek testvéri­ségéhez és a Horthy-korszak legsötétebb éveiben leírta azt, hogy »néhány dallam ma is egyformán szól a Duna és a Volga mentén.« A népből eredő művészet legyen újra kincse az egész népinek — kultúrforradalm­mm­a­ak ez az alapvető törvénye lett Kodály Zoltán életének má­sodik legfőbb célja. A néphez való hűség vezette arra, hogy legnagyobb gondja az legyen, hogyan válhat a zene minél szélesebb tömegek közkin­csévé. Felszabadulásunk után találta meg ehhez a munkához a lehetőséget, a segítséget és az elisme­rést, a méltó művészi és tudományos rangot. Kor­mányunk a kiváló művészt háromszor tüntette ki Kossuth-díjjal legutóbb a díj legmagasabb fo­kozatával ebben az esztendőben. Mihályfi Ernő idézte Martimovnak, a kiváló szovjet zeneesztétának megállapítását, amelyben Martinov kifejti: Megértjük és magunkhoz közel állónak tartjuk azt a lángoló szeretetet amellyel Kodály népének dalai felé fordul. — A művészt és a tudóst köszöntjük itt, akinek alkotómunkája a népért való művészetet jelenti, akinek élete csak a néphez való hűségnek lehet példája. Ezt tagadná meg az, ezzel kerül szembe mindenki, aki Kodály Zoltán nevét népellenes tö­rekvések hamis lobogójára akarta, vagy akarná írni.

Next