Kisalföld, 1963. augusztus (8. évfolyam, 178-203. szám)

1963-08-28 / 200. szám

1963. augusztus 28., szerda KISALFÖLD A TÁRCSÁS EMBER Kaviccsal megrakott lovas­­kocsi kocog a kunszigeti— öttevényi bekötő út­on. A bu­­dapest—bécsi főútvonalra tart. Mikor az emelkedőhöz ér, egy idős ember áll­ ki a műútra, tárcsájával meg­állítja a Győr felől közeledő gépkocsit, és csak akkor en­gedi tovább, amikor a lovas­kocsi már a főútvonalra ért. A gépkocsivezető barátságo­san köszön és gázt ad ... — Meg kell állítani ilyen­kor a forgalmat — magya­rázza az ember. — Igaz, hogy a főútvonalon a jár­műveknek van elsőbbségük, de ha a kaviccsal megrakott kocsi megállna az emelke­dőn, a lovak már nem tudnák elindítani, visszarántaná őket a nagy teher . Aztán mutatja a sarkon levő diófát. Nagy seb ékte­lenkedik a kérgén. Oda csú­szott vissza még tavaly az egyik kocsi, amelyik megállt az emelkedőn. A kunszigeti Zöld Mező és az öttevényi Kossuth Tsz bízta meg idős Kuller Fe­rencet a forgalom irányítá­sával itt a két út találkozá­sánál. Az öttevényi kavics­bányából kilenc, a kunszigeti kavicsbányából pedig hét kocsi hordja naponta a ka­vicsot a vasútállomásra. — Baleset? — Mióta itt vagyok, még n­em történt. Áprilisban, mikor a ka­vicsbányákban megkezdődött a munka, még nem volt út­jelző tárcsája idős Kuller Fe­rencnek. Meséli, hogy sokan autóstopposnak gondolták. El akarták vinni Budapest vagy Bécs felé. A tárcsával hivatalos embernek tekintik a gépkocsivezetők, belföldiek is, külföldiek is. A tárcsás ember őrhelye egy kis szék a sarkon. Innen belátja mind a két utat. Se­gítsége a kis Szabó Ferike. Vizet hoz, ha megszomjazik, és ha nem jön kocsi, ritkul a forgalom, szóval tartja. Egy külföldi rendszámú kocsi közeledik. Megáll. Né­metül kérdez a vezetője. Kuller Ferenc németül vála­szol. — Sokan megállnak itt tájékozódni — mondja. — Ha visszafelé jönnek, újra megállnak, elbeszélgetünk. Gyerekkoromban tanultam a német szót. Egy levelet húz elő ka­bátja zsebéből. Németország­ból, Rostockból kapta. Meg­ismerkedett már finnekkel, franciákkal, bolgárokkal, ola­szokkal, osztrákokkal, len­gyelekkel. A rostockiak két­szer is meglátogatták, míg Magyarországon tartózkod­tak, mivel az első találko­záskor éhesek voltak, és idős Kuller Ferenc igazította útba őket a vendéglő felé. — A finneken mosolyog­tunk egyszer — meséli. Ők is megéheztek, mikor Öttevényig értek. Tőle kér­dezték meg, hol kapható jó magyaros étel. Elvezette őket a vendéglőbe. R­izses húst kért a vendégeknek. De az olyan erős volt, hogy a kül­földiek az első falat után csak úgy könnyeztek. A szomszédos asztalnál ma­gyarok ültek, és mosolyog­tak a külföldieken. Nem akarták megsérteni őket, ezért azt mondta idős Kuller Ferenc, hogy a magyarok azért mosolyognak, mert ügyetlenségből kidöntötték a sört. Ezen azután a finnek is nevettek. Végül jót kaca­gott az egész vendéglő. Újra kocsik jönnek a be­­kötőúton. Eligazítja a forgalmat, és ismét az őrhelyre is. — Ilyenkor mindig izga­lom fog el. Jól csinálom-e? Sohasem hittem volna, hogy még itt is lehet lámpaláza az embernek. Pedig a rend­őrök is azt mondják, jól csi­nálom. Az autók szakadatlanul ro­bognak az országúton. Az egyik nap 2500-at számlált Némelyik kocsiból, a­ külföl­diekből is a toljesás emberre köszönnek a gépkocsivezetők. Ismerősök. Ismerősként kö­szön vissza nekik Kuller Fe­renc is. A diófa alatt, az őrhelyen egy táskában kovácsszerszá­mok lapulnak. — Ezek is a szolgálathoz tartoznak? — Ha szükség van rájuk. Az úton meglazulhat a lo­vakon a patkó, mint ahogy már sokszor előfordult, ak­kor hidegen patkozok, itt a diófa alatt, hogy meg ne sántuljon a ló. A diófa ad árnyékot a meleg napban Kuller Fe­rencnek, de a diófa védte az esőtől is. Úgy hallotta, hogy a hideg őszi­ időkre őrbódét kap. Szükség is lesz rá, mert hajnali négytől naponta este nyolcig, tízig nehéz szabad­ban az őrhelyen. Pék Imre Mezőgazdasági kiállítás Nagycenken A Hazafias Népfront sopro­ni járási Bizottsága, vala­mint a járási tanács szep­tember 13-, 14- és 15-én nagyszabású mezőgazdasági kiállítást rendez Nagycenk községben. A kiállítás a já­rás mezőgazdasági termelő­­szövetkezeteinek fejlődését mutatja be. Érdekesnek ígérkezik a há­romnapos rendezvény alkal­mával tartandó országos lo­vasbajnokság, mely az or­szág legjobb lovasverseny­zőit szólítja nyeregbe. A nagycenki mezőgazda­­sági kiállítás, valamint a lo­­vasbajnokság iránt megye­­szerte nagy érdeklődés nyil­vánul meg. ír mezőgazdasági szakkönyv. Az őszibarack Állami gazdaságok, ter­melőszövetkezetek és ma­gánemberek egyre többen érdeklődnek a mi megyénk­ben is az őszibarack ter­mesztése iránt. Az ősziba­rack nagyon ízletes gyü­mölcs, könnyen és jó áron értékesíthető. Telepítés vitán az összes gyümölcs közül csaknem legkorábban terem. Az őszibarack termeszté­séhez ad nagyon hasznos se­gítséget, útmutatást id. Mo­­hácsy Mátyás, Maliga Pál, ifj. Mohácsy Pál könyve, amelynek címe: Az ősziba­rack. A könyv először 1959- ben jelent meg, most át­dolgozva másodszor jelen­tette meg a Mezőgazdasági Kiadó. A szép kivitelű könyv ismerteti az őszibarack bio­lógiáját, a nálunk termesz­tett fajtákat, a telepítés és a művelés legjobb módsze­reit B­udapesten a Margit­sziget mellett, a sport­uszoda szomszédsá­gában üdülőhajó horgonyoz a Dunán. A horgonyt nem néhány napra vagy órára eresztették le, hanem hosz­­szú hónapokra. Visegrád a hajó neve, és kabinjaiban mindössze a hetedik cso­port tölti egyhetes szabad­ságát Több mint fél évszá­zadon keresztül kofahajó­ként közlekedett Mohács és Budapest között, és kirán­dulókat hordott Visegrádra. Sok ezer kilométert úszott a Dunán. Letelt a szolgála­ta, és annak rendje-módja szerint kimustrálták. A SZOT megvásárolta, és csak­nem tízmillió forint költ­séggel átalakíttatta üdülő­hajónak. Stílszerű még a gondnoki iroda is, amely egy kabin­ban kapott helyet. Nagy Im­re gondnok a néhány hetes működésről ezt mondja: — Csaknem ezren vendé­geskedtek már a hajón. 118-an férnek el kényelme­sen ebben a vízi üdülőben, nagyrészt kétágyas kabi­nokban. Szebb helyen nem is hor­gonyozhatott volna le a Vi­segrád. Pazar kilátás nyílik a fedélzetről a Rózsadomb­ra és a budai hegyekre. Itt a Margitsziget, és néhány perc a belváros. A szom­szédban az uszoda és több táncos szórakozó­hely. A beutalók egy hétre szólnak. Csak vidékieket fo­gad a Visegrád. Akik meg akarják ismerni a fővárost, azokat gazdag program fo­gadja: városnézés, múzeum-, színházlátogatás stb. — De ha valaki ki sem teszi a lábát a hajóról, ak­kor is jól érzi magát ná­lunk — állítja a gondnok. Aki megtekinti a hajót, osz­tozik ebben a vélemény­ben. A kabinok nagy részéhez lépcső vezet a hajó gyom­rába. Az alsó ágy már a vízszint alatt van. Ha for­­­­ró­l tűz is a nap felülről, hűsít oldalról és alulról a Duna vize. Meg a ventillá­torok, amelyekkel minden szobát felszereltek. Mint egy ékszerdoboz, olyan belülről a hajó. A be­rendezés modern, ízléses. A helyiségek nem tágasak, de kényelmesek. Az ebédlőt öt­letesen eszpresszóval páro­sították. Nem hiányzik a bárpult sem. A büfében minden kapható negyedosz­tályú áron. Van külön televíziós szo­ba. A hátsó fedélzetet ha­talmas pálmafa díszíti. Ez amolyan intim sarok, sze­relmespárok, fiatal házasok részére alakították ki. A hajó napozófedélzete is minden igényt kielégít, kö­zepén a zuhanyozóval. És szőnyegek mindenütt, még a fedélzeten is, hogy az át­forrósodott padlózat ne égesse az üdülők talpát. Saját konyhája van a Vi­­segrádnak. Kétféle válasz­tékban főznek. Csak azért nem készítenek többfélét, mert a hajóméretek határt szabnak a konyhának is. Egyébként a kiemelt üdülők közé tartozik a Visegrád. Ez azt jelenti, hogy olyan ellátásban részesülnek a vendégek, mint Lillafüre­den, Galyatetőn és Pécs- Mecseken. A hetedik csoport vendé­gei Fejér, Békés megyéből és csereüdültetés formájá­ban Csehszlovákiából ér­keztek. Többen üdültek már a Visegrádon Győrből és a megyéből is. Ha jégzajlás nem szól közbe, december közepén a téli kikötőbe von­tatják. Márciusban azonban már a sziget mellett várja a Duna és Budapest vidéki rajongóit. A Szakszervezetek Győr-Sopron megyei Taná­csa 190 beutalót kapott a második fél évre a dunai üdülőhajóra. Ezeket már ki is osztotta. A beutaltak gondtalan pi­henéséről 25 főnyi személy­zet gondoskodik. Ezen fe­lül hét hajós is tartózkodik a hajón. Van három gép­üzemvezető, ugyanannyi matróz és egy vitorlás. Biz­tonságos tehát a vízi élet a Visegrádon. Üdülőhajó a Dunán Szomszédban az uszoda — Szőnyeg borítja még a napozó­­fedélzetet is — Csak vidékieknek Jövő héten kezdődik a cukorgyártási idény A cukorgyárak többségé­ben már befejeződött a szo­kásos évi nagyjavítás, kar­bantartás. A 11 cukorgyár a tervek szerint 30 000 va­gonnal több répát dolgoz fel az idén, s a tavalyinál kö­rülbelül 3000 vagonnal több cukrot termel. Az új cukorból még az idén mintegy 7000 vagonnyit ad át az ipar többek között jugoszláv, görög, olasz, svá­jc, svéd és közelkeleti exportra. Mintegy 50 millió forintot fordítottak korszerűsítésre, új gépekre, amelyekből csaknem mindegyik cukor­gyárnak jutott. A gyárak termeléséhez szükséges mintegy 1000 idénymunkásból ötezret már felvettek, s ez a létszám a feldolgozáshoz elegendő is, az üzemeken belüli anyag­­mozgatáshoz azonban még mintegy ezer fő hiányzik. Lépegető és körforgó kemencék a Győri Szerszámgépgyár új hőkezelő üzemében A gépgyártásnál fontos művelet az acélból készülő tengelyek, fogaskerekek, és más alkatrészek hőkezelése. Ezzel az anyagot megmunká­lásra alkalmasabbá, a kész alkatr­észt száárdabbá, kopás­­állóbbá teszik. Az utóbbi időben a hőkezelés technoló­giája is nagyot fejlődött, és a Győri Szerszámgépgyár­ban ennek megfelelően hajt­ják végre a műszaki fejlesz­tést. Külföldi tanulmányutakon szerzett tapasztalatok fel­­használásával kezdték meg a napokban az új hőkezelő üzem építését Az épület földszintjén tárolják és ké­szítik majd elő az anyagot, és az emeleten elhelyezett kemencékben végzik a hő­kezelést. A szállítást felső pályás konveyorokkal, gör­gősorokkal és felvonókkal gépesítik. A nehéz fizikai munkát teljesen kiküszöbö­lik. A hagyományos kamrás kemencéknél is megszünte­tik a kézi be- és kirakást. Teljesen automatikusan mű­ködik a már beérkezett két külföldi karusszelkemence, melyekben körforgásban érik el a megkívánt hőfokot a járművekhez gyártott fogas­kerekek. Ritkaságszámba megy az Ausztriából meg­rendelt legújabb típusú úgy­nevezett lépegetős alagút­­kemence, melynél a beépí­tett rácsozat lépegetve viszi előre a megfelelő hőmérsék­let eléréséig a hőkezelésre szánt alkatrészeket. A be­rendezéshez védőgázt is le­het használni, amivel teve­men­tes szép, tiszta felületet nyernek. Teljesítménye órán­ként 700­­kiló, a régi kam­rás kemencéké 100 kiló. Az összes elektromos kémének bekapcsolását, hőn tartását és kikapcsolását központi ve­­zérlőteremből irányítják. Az új hőkezelő, üzem elő­­rel­áhatólag egy év múlva készül el a Győri Szerszám­­gépgyárban. 3 Tartalom - forma nélkül Azt akartuk megtudni a szövetkezettől: ki az esé­lyes a versenyben, me­lyik munkacsapat jár az élen? Nem tudják. Illet­ve nem akarnak addig beszélni — ebben igazuk van —, a verseny ered­ményeiről, amíg a köz­gyűlést nem tájékoztatták. Mikor a közgyűlés meg­szavazta a versenyt, ar­ról is szó volt: a növény­­ápolás befejezésekor a versenybizottság átnézi a munkacsapatok területeit, az istállókat, és pontozás­sal értékel, vagyis „meg­adja a versenynek, ami a versenyé.” Ez elmaradt. A Kisalföld július 7-i számában írtunk a héder­­vári szövetkezet verse­nyéről. Ügyes, ötletes kez­deményezésként említet­tük meg. Szövetkezeten belül olyan üzemágak kö­zött hirdettek versenyt, ahol „szorított a erdő”, és amelyek jól jövedelmez­nek a közösnek. A szövet­kezet jutalmat tűzött ki az élenjáróknak, összesen 2000 forintot. Azt mondják a szövet­kezetiek: részben az ara­tás miatt feledkeztek meg a versenyről, siettek, gonddal bajtódtak. Embe­rileg érthető, mindenki hajlamos nagy gondban a feledésre. De mégsem le­het ezzel magyarázni a mulasztást. Ha versenyt kezdenek bármikor, bár­miben, arról nem szabad­­ megfeledkezni. Az ered­mény nagyrészt a verseny­szellem ébrentartásától függ. És éppen az ered­mény végett szervezték meg a versenyt! Igaz, a brigádvezetők azért meg-megnézték a ha­tárt, milyen a répa, mi­lyen a bab. Nagyon szép mind az öt munkacsapa­té, a köztes bab is jó ter­mést ígér. Nekifogtak a munkának az emberek. De különösen a két is­tállóban tapasztalható vál­tozás. Szebbek, tisztábbak az állatok, jól gondozzák őket, rendezik a helyüket. (Ez különösen lényeges pontja a versenynek.) A tej, mióta versenyeznek, 1000 literrel több havonta! Az utolsó cseppig kifejik a­­ tejet, betartják ponto­san a fejési időt. Tiszta­ságban — mondják —­­én mégis az új istál­ló fiatal dolgozói vezetnek. Vigyázni kell az értéke­léskor, hogy az igazságos legyen. A régi istálló, ahol a gondozók is idősebbek, vakolathullató, öreg épü­let. Az újban könnyebben veszi észre a szem a „tisz­taságot”, jóllehet a régi­ben kétszer, annyit kellett takarítaniuk. Körülbelül két hónap múlva értékel a szövet­kezet. Addig is jó lenne valami előzetes tájékozta­tó a versenyről. Azt mond­ják, ez­­ csak formaság? De olyan formaság, amire szüksége van a tartalom­nak. Akár egy szép kép­nek szép keretre.­ gszm ! Gyártmány- és újítási kiállítás Mosonmagyaróváron A Mosonmagyaróvári Fém­szerelvénygyár kiállítása az első, amely a szemlélő elé kerül. Hűtőkompresszorból négyet állított ki a vállalat. Ezen a négy gyártmányon szemléltetik a technológiai változtatásokat, újításokat Az első kompresszor még 17, a második már 16 kilót nyomott. A különféle újítá­sok és módosítások után si­került 14, majd 8 kilogramm­ra csökkenteni a kompresz­­szor súlyát. A látogatók hosszasan időznek a gyönyörű kivitelű MO 3-as típusú félautomata krémkávéfőző előtt. Ez a gép egy óra alatt 380 adag feke­tét főz. Nem gőzzel műkö­dik, hanem 80 fokos meleg vízzel is jó kávét ad. A gép kezelője tetszés szerint 11 fokozatban szabályozhatja a kávé minőségét. A Fogkefegyár ugyancsak az új gyártmányaival jelent meg a kiállításon. Olyan ke­fék prototípusát is bemutat­ják, amelynek sorozatgyár­tását csak a negyedik ne­gyedévben, vagy jövőre kez­dik meg. Új gyártmánynak számít, az üzletekben még nem kapható a kefével is felszerelt szemöldöklésű. A Mezőgazdasági Gépgyár a kiállítási teremben kis modelleken mutatja be gyártmányait. Ott láthatjuk az FVE 2-es kétvasú füg­gesztett és az FVE 3 típusú háromvasú váltva forgató eske kicsinyített mását. A több mint háromezer látogató közül sokan írtak a kiállítás vendégkönyvébe. A könyv tanúsága szerint tetszik a kiállítás a moson­magyaróváriaknak és a vá­rosban megforduló idegenek­nek is, mert azt kérik a ren­dezőségtől, több alkalommal szervezzenek ilyen szemet gyönyörködtető és tanulsá­gos kiállítást. A látogatók kívánsága volt az is, hogy augusztus 31. helyett szep­tember 5-én legyen a kiállí­tás zárása, így az iskolások is meglátogathatják a kiállí­tást, amelynek célja volt: bemutatni a város iparát, ipari fejlődését. A célt el­érték, mert akik látták a kiállítást, meggyőződhettek arról, hogy kicsi ugyan a város, de ipara számottevő, büszkék lehetnek rá a ma­ Cseresznyék István sonmagyarován­ak. K. J. Halk tánczene szűrődik ki az utcára a mosonmagyar­óvári művelődési házból. A járókelők megállnak néhány percre, hallgatják a zenét, s közben a jókora betűkből rótt felírást tanulmányozzák: Gyártmány- és újítási kiál- N. J. litás.

Next