Kisalföld, 1968. október (13. évfolyam, 230-256. szám)
1968-10-18 / 245. szám
A tartalomból: A búzavetés telével végeztek Enesei világosság Öttusa: egy arany, egy ezüst Rádióműsor VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! *ja: 70 fillér AZ MSZMP GYŐR-SOPRON MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA GYŐR, 1968. OKTÓBER 18., PÉNTEK ★ XXIV. ÉVFOLYAM, 245. SZÁM Közlekedésünk fejlesztésének tárgyalásával folytatta munkáját az országgyűlés Az országgyűlés csütörtöki ülése Csütörtök délelőtt 10 órakor folytatta tanácskozását az országgyűlés. A plenáris ülésen részt vett Kosonczi Pál, a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke, Kádár János, az MSZMP Központi Bizottságának első titkára, Fock Jenő, a forradalmi munkás-paraszt kormány elnöke, továbbá Apró Antal, Biszku Bála, Gáspár Sándor, Kállai Gyula, Komócsin Zoltán, Nyers Rezső, az MSZMP Politikai Bizotságának tagjai, valamint a Politikai Bizottság póttagjai, a Központi Bizottság titkárai és a kormány tagjai. Az ülést az elnöklő Kállai Gyula nyitotta meg. Ezután a napirend szerint Fock Jenő, a Minisztertanács elnöke válaszolt a kormány beszámolóval kapcsolatban szerdán elhangzott felszólalásokra. Kállai Gyula bejelentette, hogy napirend szerint következik a vásottakról szóló törvényjavaslat és a magyar közlekedéspolitika fejlesztési koncepciójának vitája. Indítványára az országgyűlés úgy határozott, hogy mivel a két téma szorosan összefügg azokat együtt tárgyalja. Dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszter emelkedett szólásra, aki expozéjában beterjesztette a törvényjavaslatot és a közlekedéspolitika fejlesztési koncepcióját Dr. Csanádi György beszéde Elmondotta, hogy noha a magyar törvényhozás és jogalkotás sokszor foglalkozott a közlekedés problémáival, átfogó közlekedéspolitikai koncepciót utoljára 120 évvel ezelőtt tárgyalt. Az 1848-ban alkotott 30. törvénycikk közlekedésügyünk fejlődésében hosszú ideig meghatározó szerepet játszott A miniszter utalt arra, hogy a közúti járművek elterjedésével új lehetőségek nyíltak a közlekedés korszerűsítésére, gyorsítására. Ehhez modern úthálózatot kell építeni, s új alapokra kell helyezni a vasúti és a közúti közlekedés együttműködését. A vasúti helyett ma már sok mindent a kifizetődőbb közúton szállítanak. Az átállás azonban sok nehézséggel jár. A szocialista tervgazdaság keretei között nekünk módunk van arra, hogy kellő előrelátással, az ország szükségleteinek és teherbíró képességének figyelembe vételével, a lakosság érdekeit messzemenően szem előtt tartva jussunk el az új, korszerű közlekedési rendszerhez. A miniszter ezután példákkal illusztrálta azokat az erőfeszítéseket, amelyeket az ország a közlekedés fejlesztése érdekében tett. Jelentősen előrehaladt a vasút-rekonstrukció, a villamosított vonalak hossza ma már meghaladja az 560 kilométert és Záhonytól Hegyeshalomig összefüggő villamosított hálózaton bonyolódik le a forgalom. 1960. óta több mint 300 új villamos és Diesel mozdonyt, csaknem 24 000 vasúti teherkocsit és majdnem 1 700 személykocsit helyeztek üzembe. Ennek eredményeként a vasútnál a vontatás 60 százalékát ma már villamos- és Dieselmozdonyok végzik Az országos közúti hálózat korszerűsítésének ütemét is számottevően sikerült gyorsítani. Az 1950- ben még hiányzott bekötőutaknak a fele megépült. Majdnem 5000 kilométer hosszú pormentes utat építettünk. 1960-ban az aszfaltburkolatú utak aránya még csak 20 százalék volt, ma már 12 000 kilométeres hosszával eléri a 40 százalékot. Megkezdtük az ország első autópályáinak, az M 1-es és az M 7-es utaknak az építését is. Ily módon az országos úthálózatnak több mint 80 százaléka ma már pormentes, illetve portalanított. 1960. óta a személyautók száma hazánkban ötszörösre növekedett, s ma már eléri a 150 000-et. Ezenkívül félmillió motorkerékpár közlekedik az országban. Rohamosan nőtt az autóbuszok és a teherautók száma is. A rendszeres autóbuszjáratok jelenleg 2600 települést szolgálnak ki, az autóbuszhálózat hossza pedig 20 000 kilométer fölé emelkedett, tehát kétszer olyan hosszú, mint vasúthálózatunk. A közelmúltban megvalósított egységes darabáru-fuvarozási rendszer eredményeként 3400 települést kapcsoltunk be a menetrendszerű darabáruszállításba. — Légi járataink útjának hossza 1960. óta megkétszereződött, és elérte a 28 000 kilométert, miközben légi kapcsolataink a világ minden része felé kiépültek. — A közlekedéspolitikai koncepció kidolgozásakor abból indultunk ki, hogy a személy- de főleg a áruszállításban belátható ideig továbbra is a vasút viseli a legnagyobb terhelést. Földrajzi adottságainknál fogva és gazdasági megfontolások alapján is a belföldi utas- és áruszállítást döntően a vasúttal, illetve a vasút és a közúti közlekedés kooperációjával elégítik ki. A hajózást, a repülést és a csővezetékes szállítást sajátos, illetve kiegészítő jellegű rendeltetésüknek megfelelően kívánjuk fejleszteni. Erőteljesen fejlődik a jövőben a gépjármű közlekedés. Célunk az, hogy behozzuk a két világháború közt bekövetkezett lemaradásunkat. A közúti közlekedést a kapacitás fejlesztésével alkalmassá kell tenni minden olyan szállítási feladatra, amelyet gazdaságosabban, hatékonyabban tud lebonyolítani, mint a vasút. Ezért bővítjük a járműállományt és a kiszolgáló létesítményeket, s gondot fordítunk a füst és zaj csökkentésére. A gépjármű-forgalom fejlesztése élénken foglalkoztatja a közvéleményt. A modern közúti közlekedés fejlesztésének két alapvető indoka van. Az egyik az, hogy bizonyos szállítási feladatok ellátásában a gépkocsi népgazdasági szinten is előnyösebb, hatékonyabb, mint a vasút. E területeken a lehető leggyorsabban fel kell számolni az elmaradást. A másik indok, hogy bár sok területen nem olcsó, sőt jóval drágább a gépkocsin történő szállítás, mint egyéb közlekedési eszközökkel, de közismerten kényelmesebb, rugalmasabb, az egyéni igényeknek jobban megfelel. Ezeken a területeken, elsősorban a magángépkocsik számának növelése érdekében, olyan mértékű és ütemű fejlesztés szükséges, amilyen mértékben a nagyobb kényelmet megengedhetjük magunknak, figyelemmel az ország, a népgazdaság és a lakosság teherviselő képességére. A közlekedéspolitikai koncepció külön fejezetet szentel a kisforgalmú vonalak és állomások forgalmának átterelésére, a körzeti állomási rendszer kialakítására. E probléma jó megoldása egyik előfeltétele annak, hogy a koncepcióban körvonalazott, az egész magyar közlekedési rendszer megújulásának programját ésszerűen és hatékonyan megvalósíthassuk. Vasúthálózatunk a régi közlekedési rendszertől tekintélyes, körülbelü 2000 kilométer összhosszúságú normál és keskeny nyomtávú kisforgalmú vasútvonalat örökölt. Ezekre a vonalakra a vasúti áruszállításnak alig több mint egy százaléka, a személyszállításnak körülbelül 3 százaléka jut. E vonalakat részben már most, részben az elkövetkező ötéves tervek idején fel kellene újítani, amire legalább két és félmilliárd forintot kellene költeni. Ha azonban valóban korszerűekké is akarnánk tenni e vonalakat, úgy ennek az összegnek a kétszeresére lenne szükség. A kisforgalmú vonalakhoz hasonló, az ugyancsak kisforgalmú vasútállomások problémája. Normál nyomtávú vasúthálózatunkon egymástól átlagosan 7 kilométerre összesen több mint ezer állomás van. Ezeknek körülbelül felén — amelyek közül 168 állomás a kisforgalmú vonalakon fekszik — az összes áruforgalom még a napi 3 tonnát sem éri el, s a forgalom további csökkenésével lehet számolni. (Folytatás a 2. oldalon.) Fock Jenő válaszbeszédét mondja az országgyűlés ülésén. (Bozsán Endre felv.) Dr. Csanádi György a nap eseményeiből A szovjet-csehszlovák megállapodás • Kunéza nyilatkozata Találgatások a VDK bombázásáról Az Alekszej Koszigin vezette szovjet kormányküldöttség, amely szerdán délután utazott Prágába, ahol a csehszlovák és a szovjet kormány képviselői egyezményt írtak alá, csütörtökön délután már vissza is érkezett Moszkvába. A két ország közötti megállapodásnak, amely a szovjet csapatok ideiglenes csehszlovákiai tartózkodását szabályozza, máris jelentős nemzetközi visszhangja van. Az eddig elhangzott nyilatkozatok és vélemények közül hadd idézzük elsőnek B. Kucera igazságügyminiszter, a Csehszlovák Szocialista Párt elnöke interjúját, aki különben tagja volt a Moszkvában tárgyalásokat folytatott, Cernik miniszterelnök vezette delegációnak. A nyilatkozatban, amelyet a Svobodne Slovo című napilapnak adott, B. Kucera a Prágában aláírt megállapodást a normalizálódás új, fontos szakasza megnyitásának, a tradicionális szövetség szellemében vetett bizalom újjászületésének nevezte. Már csütörtökön délutáni számában kommentálja a megállapodást a varsóiak fürge esti lapja, a Zycie Warszawy is. „Az a tény, hogy a szovjet küldöttség megérkezése után alig néhány órával máris lehetővé vált a megállapodás aláírása, azoknak a tárgyalásoknak a pozitív kimeneteléről tanúskodik, amelyeket Cernik csehszlovák miniszterelnök és szakértői folytattak Moszkvában. Nagy szerepe volt a megállapodás sikeres előkészítésében Kuznyecov szovjet külügyminiszter-helyettesnek is, aki a szovjet kormány megbízottjaként egy hónapot töltött Csehszlovákiában" — írja a lengyel újság, amely azt is megállapítja: „A pozsonyi találkozó óta Koszigin miniszterelnök szerdai látogatása az első ilyen magas szintű szovjet hivatalos látogatás Csehszlovákiában.” A szovjet kormányküldöttség látogatását Prágában egyúttal jelentős udvariassági gesztusnak is tekintik a Csehszlovák Kommunista Párt, a csehszlovák kormány és Ludvik Svoboda köztársasági elnök iránt. Az ENSZ-közgyűlés általános politikai vitájában Gaye szenegáli külügyminiszter élesen elítéli a portugál gyarmattartóknak az afrikai lakosság elleni háborúját, bírálta Rhodesia és a Délafrikai Köztársaság fajgyűlölő kormányainak az afrikai lakosság jogait lábbal tapró politikáját és figyelmeztetett a közel-keleti feszültségre. Ez utóbbinak újabb jeléről érkezett ammani jelentés, amely szerint ismét háromórás tüzérségi párbajt vívtak izraeli és jordániai erők a Jordán völgyében. Jordánia állandó ENSZ-képviselője tiltakozott a világszervezetnél a fegyveres provokációk ellen. Két napja kaptak lábra azok a találgatások, amelyek szerint az USA a legrövidebb időn belül felfüggeszti a VDK elleni bombatámadásokat Johnson elnök beszédet mondott New Yorkban, s a közvélemény izgatottan várta, hogy erről akár pro, akár kontra, de nyilatkozik. Az elnök ezúttal egyetlen szót sem szólt a vietnami háborúról. Mindamellett Washingtonban továbbra is tartja magát az a vélemény, hogy egész rövid időn belül sor kerül a VDK elleni bombázások felfüggesztésének bejelentésére. Megfigyelők szerint ezt a folyamatot most a saigoni rezsim igyekszik feltartóztatni, ezért is találkozott az USA dél-vietnami nagykövete, Bunker 48 órán belül háromszor is Thieu elnökkel. (s.) Nyolc óra helyett 6,5 perc Magyar-angol együtműködésből értékes gépsor Különleges vagonok, bonyolult szállítás Csaknemy egy évig tartott annak a gépsornak a megtervezése, amelyet az angliai Birminghamből különlegesen alacsony építésű vagonokon, majdnem összeszerelve szállítottak Győrbe, a Magyar Vagon-és Gépgyár közúti járműgyárába. Bár a címzett a repülőtéri 28 000 négyzetméteres futóműgyártó-csarnok volt, a nyolc vagonnyi szállítmány csak a Puskás Tivadar utcáig jutott. Ott az ÉDÁSZ-tól kölcsönkért trailerre, ugyancsak nem köznapi tehergépkocsira átrakták a szállítmányt. A huszonnyolcezresben már várta a felszerelés helyén a híd-gyáregységben külön erre a célra szerkesztett daru, hogy lerakhassan nagyon értékes szállítmányt. A fejlett ipari országokban a nagy sorozatban készülő gyártmányok egyes alkatrészeit transzfer-sorokon munkálják meg. Ismert, hogy a közúti járműprogram megvalósulásaként a Magyar Vagon- és Gépgyár 1970-ben már 30 000 gépkocsi hátsó futóművet készít. Az angol Brooke-cégtől vásárolt transzfer-sor az új típusú futómű tíz-tizenkét változatának hídházain az egységes (azonos) felületeket munkálja meg. Elmés szerkezet: a görgőpályás transzfer-berendezés automatikusan továbbítja a munkadarabot a gépsor öt forgácsolóállomásához. Hagyományos módszerrel 23 vízszintes fúró- marómű és 22 sugárfúrógép kellene hozzá. Könnyen kiszámítható a Brooke-gépsor gazdaságossága, ha figyelembe vesszük, hogy az említett 45 gép többe kerülne, mint a transzfersor. Két műszakban 90 szakvagy betanított munkás kezelné a gépeket. A karbantartás és egyéb járulékos létesítmények ugyancsak sok pénzbe kerülnének . .. És ami a legdöntőbb: a sajtolt lemezből és kovácsolt, darabokból hegesztett hátsó hídházat 36 másodperc — tehát nem egészen hat és fél perc! — alatt munkálja meg. Ez manapság hagyományos gépekkel és módszerekkel nyolc óra hosszat tart. A gépsort önműködő pneumatikus, hidraulikus és elektromos rendszerek mozgatják, irányítják. A különféle egységek egymással rendkívül pontos összhangban dolgoznak. A vezérlőasztalon a kezelő technikusok (felügyeletéhez két személy szükséges) figyelemmel kísérhetik a gépsor működését, és akadály esetén azonnal intézkedhetnek. Érdekessége még a transzfersornak, hogy az angol cég a Szerszámgépipari Művek győri Célgépgyárával együttműködve készítette el. A győri szakemberek szellemi és fizikai munkája révén alakult ki a lépegető szerkezet és a görgős visszatérítőpálya. A rendezést már szerelik az angol és a magyar szakemberek. Próbája 2 hét múlva kezdődik. K. L.