Kisalföld, 1974. június (19. évfolyam, 126-151. szám)

1974-06-01 / 126. szám

1974. JÚNIUS 1., SZOMBAT A szövetségi politika erősítése Tanácskozott a Hazafias Népfront megyei elnöksége Május 31-én 9 órára a győri városi tanácsháza díszterme megtelt a megye minden ré­széből érkezett vendégekkel. Megjelent Horváth János, az MSZMP Győr-Sopron megyei Bizottságának osztályvezető­je. Az első napirendi pontként a Hazafias Népfront V. kong­resszusa óta végzett munka értékeléséről, a további fel­adatokról Belovicz Károly tartott előadást. Elmondotta, hogy üzemekkel, vállalatok­kal megkötött szerződések se­gítik munkájukat. Sok szocia­lista brigád ugyancsak társa­dalmi szerződés alapján tá­mogatja a politikai munkát. A győri­ Richards-gyár, az Olajgyár, a Mezőgépgyár a legjobbak közé tartozik. A gondokról szólván megállapí­totta, hogy a városokban az új lakótelepeken több ifjúsá­gi klubot szükséges létesíte­ni. A népfront testületi mun­kájában mindig találkozza­nak a helyi államigazgatási szervek és a lakosság érdekei. Ez a mozgalom ma már poli­tikai erő, amelynek lehetősé­geit még jobban ki lehet használni. Helyes kezdemé­nyezés, hogy megyéik egye­temein a végzős hallgatókkal országgyűlési képviselők po­litikai témákat vitatnak meg. A Szakmaközi Bizottság és a mozgalom munkásai, tiszt­ségviselői jó kapcsolatot te­remtettek megy­eszerr­­e. Horváth János a megyei pártbizottság nevében is kér­te a Hazafias Népfrontot, hogy még több figyelmet szenteljen a párt szövetségi politikájának, a szocialista nemzeti egység erősítésének. Több kezdeményezés­re van szükség. A társadalmi munka rangjáról mondta: — Gondoljuk meg, hogy milyen célból szervezünk tár­sadalmi munkát. Rangja a munkának csak akkor lesz, ha az elismerést erkölcsi megbecsülésben kifejezésre juttatjuk. A továbbiakban beszélt a fiatalokkal, ifjúmunkásokkal való törődésről. Ösztönözni kell az általános iskolát el nem végzett fiatalokat, idő­sebbeket a továbbtanulásra, összhangot kell teremteni a szakmunkásképzés és a nép­gazdasági igények között. A járási, nagyközségi testületek munkáját javítani szükséges. Dr. Révay Zoltán ország­­gyűlési képviselő a tanácsta­gok megbecsüléséről, a lakó­­bizottságok szervezéséről, és a törvényalkotói munkának a lakosság részéről történő se­gítéséről szólt. Varga Berta István ország­­gyűlési­ képviselő, Kapuvár város küldötte a termelőszö­vetkezetekben, a parasztság körében folytatott és terve­zett politikai munka szüksé­gességét tartotta fontosnak. Mentes Zoltán (Közúti Igazgatóság) megjegyezte, hogy sok névtelen társadal­mi mun­kás van. Különösen a társközségekben szükséges velük törődni. A szünet után Belovicz Ká­roly előterjesztette a Hazafi­as Népfront együttműködési szerződéstervezetét a Szak­­szervezetek Megyei Tanácsá­val. Azután a közös tanácsú községek népfrontbizottságai­nak munkájáról, a helyi ta­nácsokkal való kapcsolatáról Mentes Zoltán tartott vitain­dító előadást Sz. K. Elő a tartalék erővel! Tizenkét évvel ezelőtt gyö­kerezett meg a Petőházi Cu­korgyárban a szocialista bri­gádmozgalom. Schubert László cukorfinomító brigádja, Tö­­mördi József villanyszerelő brigádja után még tizenhat alakult. Tavaly 47 brigádban 540 dolgozó küzdött a „szo­cialista” címért és a külön­böző fokozatokért. Ma már a gyári brigádmozgalomban a dolgozók 80 százaléka vesz részt. Az 1973. évi eredmé­nyek alapján a gyár életében először adományozták oda a „Kiváló brigád” címet. A boldog nyertes az 1968-ban alakult Automatika műsze­részbrigád. Kezdettől Pánácz Pál a 11 tagú közösség vezetője és pél­daadója is. Hadarics Géza, a terv- és munkaügyi osztály vezetője elismeréssel sorolja a brigádvezető társadalmi tisztségeit, amelyeket „teljes erőbedobással” lát el. — Pánácz elvtárs pártve­zetőségi tag, a cukorgyári ön­kéntes tűzoltók parancsnoka, önkéntes rendőr, MHSZ- lövészetvezető, népfrontbizott­sági tag, s mindezek mellett jó és alapos szakember is. Azt hiszem, a brigád tagjai (át­lagéletkoruk 29 év) azért tudják teljesíteni vállalásai­kat, mert nem akarnak lema­radni vezetőjüktől. — Már régen elértem, hogy kérés nélkül képezzék magu­kat, ne hiányozzanak a poli­tikai oktatásokról, az üzemi megmozdulásokról, legyenek kezdeményezők a társadalmi munkákban, az újítómoz­galomban, példamutatók a véradásban — beszéli Pánácz Pál. Csetkovics Tamás kiváló dolgozó természetesnek tart­ja, hogy vállalásaikat túltel­jesítették. — Nem csinálunk mi sem­mi ördöngöset. Összeadjuk a tudásunkat, így született ta­valy 28 munkásvédelmi javas­latunk is. Közülük 19-et el­fogadtak, kilencet pedig meg­valósítottak. Az év végére még tíz újítással léptünk elő, például jelzőberendezéseket készítünk, és a centrifugák helyben való javítását próbál­juk megvalósítani. Elhatároz­tuk, hogy terven felül elké­szítjük a mészkemence auto­matizálási munkáit. Az ötlet­hez sok-sok tudásra van szük­ség. Valamennyiünk érettsé­gizett, szakmát szerzett, mégis sokszor benyitunk a műszaki könyvtárba. Mostanában szer­vezünk házi szakmai tanfo­lyamot, ahol a technikai új­donságokkal ismerkedhetünk meg. Csak így tarthatjuk meg előkelő helyezésünket a mun­kásvédelmi versenyben. Az Automatika brigád tag­jainak fele kiváló dolgozó. Torma Ferenc pedig szeretne az lenni. Vöröskeresztes titkár, 1969 óta szervezi eredménye­sen az önkéntes véradásokat. Társait vöröskeresztes taggá és rendszeres véradóvá ne­velte. A pártnapok, ifjúság, gyűlések elmaradhatatlan résztvevője. — Nemcsak a munkahelyi teendők, versenyek kötnek össze bennünket. Nem gya­korlat nálunk, hogy csak el­tegyük a „Kiváló brigád” címért járó pénzt, aztán ki­ki befejezte a brigádéletet. Gyáron kívül is érdekel ben­nünket egymás sorsa. Tamás például Kapuváron építkezik, most tehát neki segítünk. Lesznek nagy fogadások, ki bírja el a legnagyobb geren­dát! Mindegyikünk tudja, hogy a Csetkovics család Olaszországban tölti az idei szabadságát. Engem meg akarnak nősíteni, nekem se legyen „jobb” sorom, mint nekik — mondja nevetve Torma Ferenc. Jutalmukhoz négy nap sza­badság is tartozik. Talán meg­ismétlik az oly sokszor em­legetett közös túrájukat, az­tán a tavalyi 500 óra társa­dalmi munkát is meg akar­ják toldani. — Van tartalék erőnk, és úgy érzem, szükségünk lesz rá, mert komoly vetélytár­saink vannak. Szeretném, ha a brigádtagok közül többen vállalnának társadalmi meg­bízatást. A KISZ-ből lassan „kiöregedőkre” számítok el­sősorban, de van egy néhány közöttünk, aki megérdemel­né, hogy a párttagok sorába álljon. Közös és dédelgetett tervünk még „A szakma ki­váló brigádja” cím elnyeré­se. Tehát a hazai tíz cukor­gyár brigádjait is versenyre hívjuk! — fejezte be a be­szélgetést Pánácz Pál. U. Gy. Kisalföld Pannonhalmi hírek A múlt hét végi esős, zivata­ros idő nem csökkentette Pannonhalma idegenforgal­mát. Azok a turisták és tu­ristacsoportok, akik Bakony­­ba akartak kirándulni, a fő­könyvtár nevezetességeivel ismerkedtek. A múlt vasár­nap 29 csoportot kalauzoltak szakképzett idegenvezetők a várban. Lengyelországból, Ausztriából és Hollandiából autóbuszokkal érkeztek a lá­togatók; mindegyik ország turistáinak külön orgona­­hangversenyt rendeztek. A június elsejei, szombat délutáni orgonahangverseny előadóművésze Baráti István, a fiatal magyar orgonisták legtehetségesebbike. Nagy si­kerrel szerepelt az idei prá­gai orgonaversenyen. Közre­működik a koncerten a Győri Filharmonikus Zenekar réz­­fúvós négyese. Öntözési előrejelzés A múlt hetekben lehullott eső enyhítette a mezőgazda­ság csapadékhiányos ősz és tél okozta gondjait. A me­gyében április 1. és május 20. között lehullott csapadék (Győr 86 mm, Mosonmagyar­óvár 58 mm, Csorna 78 mm, Rajka 38 mm) nagy lendüle­tet adott a növények fejlő­désének. Az aranyat érő májusi eső után azonban továbbra is szükséges az öntözésre mű­szakilag berendezett terüle­teken az öntözőberendezések folyamatos üzemeltetése. A mellékelt térképvázlat a megye átlagos talajnedves­ség-viszonyait ábrázolja 40 centiméteres talajmélység­ben. Az egyes területrésze­ken belül a különböző stul­­túrák talajainak nedvesség­állapotában nagy eltérés mu­tatkozik. Damózseli, Püski határában például a cukor­répa-területeken mért 25—30 mm hiánnyal szemben az ön­­tözetlen lucernatáblán 185 mm­ hiány mutatkozott az optimális talajnedvességhez képest. Beled térségében a kukoricatáblán mért 8—10 mm-es hiánnyal szemben az öntözetlen legelőterületen 108 mm hiányt mértünk. Az Észak-dunántúli Víz­ügyi Igazgatóság területén működő Evapotranspirációs Állomás mérései szerint a jól fejlett, öntözött körülmé­nyek között termesztett főbb növénykultúrák mért és vár­ható vízfogyasztási adatait az alábbi táblázat tartalmaz­za: Ebből is látható, hogy je­lenleg elsősorban a gyepte­rületek, valamint az évelő pillangósok első kaszálást követő öntözését kell szor­­galmazni. A leesett csapa­dék csak a felső talajréteg nedvességtartalmát tudta kedvezőre fordítani. A talaj alsó rétegei továbbra is szá­­razak maradtak. A természetes csapadék ha­tására egyenletesen és erő­teljesen kelő tavaszi vetésű növények öntözésére az egyelést, illetve a tcíbeállí­­■­ást követően kerülhet sor. Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság VV20-re VI. 10-ig Várható mé­ig várható napi vizfegy. vízfogy- vízfegly-Növénykultúra milliméter ŐSZI BÚZA 153,3 250,3­­ 5,35 LUCERNA 132,9 217,4 4,23 CUKORRÉPA 79,9 155,9 3,80 KUKORICA* 34,7 75,2 2,03 * Kukoricánál a mérések kezdési időpontja május 10. 3 Újabb kötet a megyei pedagógiai alkotóműhelyből Az immár tíznél több év óta megjelenő és a pedagógus­­napra 26. számával jelentke­ző HOGYAN? mellett a Pe­dagógiai Tanulmányok 3. kö­tetét is a pedagógusok kezé­be adják a megyei pedagógiai élet vezetői. A kötet szer­kesztői — Markó Endre és Zalka György — az előző kö­tet összeállításaihoz képest határozott szerkesztési elgon­dolással dolgoztak. Azokat a dolgozatokat gyűjtötték egy­be, amelyek időszerűségük­nél fogva a legjobban kap­csolódnak a ma iskoláját érintő kérdésekhez, és leg­­közvetlenebbük kötődnek a szakmódszertani irodalom­hoz. Az iskolák államosításá­nak 1973-i évfordulója alkal­mából a pályázati kiírásban két téma szerepelt. Az egyik­re személyes visszaemlékezé­seket, a másikra dokumen­tumok alapján megírt isko­­latörté­neti tanulmányokat vártak a pályázat kiírói. Né­meth Imre kötetnyitó „Az is­kolák államosítása Kapuvá­ron?’ című tanulmányában szerencsésen ötvöződik a két elvárás. A város és lakóinak ismerete, a munkát adó is­kola szeretete szubjektív jel­legűvé teszi a dolgozatot, még akkor is, ha nem éva.11, hanem ő vallatja a kor do­kumentumait Németh Imre dolgozata újabb bizonyítékát adja, hogy mennyi rejtett kincs lapul az irattárak szekrényeiben, ami­vel színesíteni lehetne kor­történetünk megismerését! Érdemes lenne a pályázat ki­íróinak újra és újra gondol­kodniuk iskolatörténeti té­mára. Miklósi Gyula „Középisko­lai tanulók hazaszeretete egy vizsgálódás tükrében” című dolgozatának első része szin­te sugallja a Király István „Hazafiság és internaciona­lizmus” előadása nyomán ki­alakult vitát. (A Látóhatár 1974. áprilisi számában köny­­nyen áttekinthető ismertetés jelent meg a vitáról.) Már ez is bizonyíték, hogy hülyén élő témához nyúlt a szerző. A dolgozat második részé­ben történelmi témákban ku­tatóknak előkészíti a hazafi­ság fogalma iránt érdeklődők tájékoztatását. A harmadik részben a hazafiság mélysé­géről és indítékairól válogat­ta és csoportosította a vála­szokat. A kötet további részében pedig szakmódszertani ta­nulmányok következnek. Smidéliusz Zsuzsa „A ta­nulók túlterhelésének csök­kentésére irányuló módszer­tani törekvések a fizikában” és „A gondolkodás reverzibi­­litásának és asszociativitásá­­nak vizsgálata” című tanul­mányainak és dr. Kovács Jó­­zsefné „A történelmi forrá­sok feldolgozása a szakköri munkában” a gyakorlati hasz­nosság oldaláról — a kötet legértékesebb darabjai — bi­zonyítják a szakmódszertani cikkek helyét egy megyei pe­dagógiai kötetben. Az előző egy-egy tanítási egység, az utóbbi egy módszertani kér­dés kapcsán keresi , az újat. Bár nagy­on távoli a tárgy- és a témaválasztás, egy kö­zös bennük: azt kutatják, ho­gyan lehet az önálló ismeret­elsajátítás képességét és fej­lett gondolkodási képességet kialakítani, és ezzel együtt a tanulói túlterhelést csökken­teni. Vadász Anna „Az irodalom és a képzőművészet kapcso­lata a tanításban” című ösz­­szefoglaló, áttekintő jellegű írása napjainkban oly sokat emlegetett komplexicitáshoz nyújt adalékot. Szalai Gergely cikke „Audiovizuális eszközök al­kalmazása az orosz nyelvi órákon” címmel korszerű módszerekkel foglalkozik. A magnetofon és diavetítő fel­­használása az oktatásban egyre inkább tért hódít, és ma már modern nyelvokta­tás nehezen képzelhető el nélkülük. Szalai Gergely ta­nulmánya a korszerű eszkö­zöknek orosz órákon való al­kalmazásáról szól ugyan, de ajánlhatjuk bármely más, modern idegen nyelvet ok­tató kollégának. Hasznos ta­nácsokat, kipróbált módsze­reket ad közzé. Szó esik pél­dául a magnetofon segítségé­vel történő olvasási verseny­ről, különféle egyéni és cso­portos olvasásról, a magnós technikai előkészítésről és tolmácsoló fordításról, az ol­vasmány dia­magnós feldol­gozásáról stb. A leírt módszerek kiválók, ezért jogos a kérdés: vajon nem lehetne-e még több köz­ponti magnószalagot összeál­lítani, vagy a gyakorló taná­rok segítségét, forgatóköny­veit kérni, akár a megyei pá­lyázatok felhasználásával? Ilyen pályázati téma szere­peltetése sok új ötlettel gazdagítaná a nyelvtanárok módszertani eszköztárát. A cikkben említett módszerek pedig valóban hathatósan se­gítik tanulóink felkészítését, nyelvi készségeik fejlesztését. Érdeklődéssel várjuk az előző kötetekhez képest ha­tározottabb szerkesztési el­veket követő és igényesebb nyomdatechnikával megjele­nő ,,Pedagógiai tanulmányok” újabb kötetét. Dr. Somogyiné Kováts Mária — Bedécs Gyula

Next