Kisalföld, 1976. június (21. évfolyam, 128-153. szám)

1976-06-01 / 128. szám

Hiányzik az érdekeltség Felnőttek - iskolapadban és képernyő előtt Már az új tanév előkészítésén dolgoznak Amióta három esztendővel ezelőtt a Szakszervezetek Győr- Sopron megyei Tanácsa számba vette, milyen az aktív ke­reső dolgozók iskolai végzettsége, sokszor láttam és hallot­tam ezt a két szántót: a 155 898 dolgozó közül 82 818 nem végezte el az általános iskolát. Megdöbbentő adat, különö­sen, ha tudjuk, hogy a nyolc osztályt be nem fejezőknek a fele — 30 év alatti. Nekik nem a felszabadulás előtti társa­dalmi viszonyok miatt hiányzik a bizonyítványuk. Őket ak­kor akadályozták meg szociális körülményeik vagy személyes érdektelenségük az általános iskola befejezésében, amikor törvény biztosította számukra ezt a jogot és lehetőséget, sőt kötelezővé is tette a lapultságnak legalább ezt a fokát. És mégis: ma is évente 1000—1200 fiatal anélkül hagyja el az általános iskolát, hogy a nyolc osztályról érvényes — leg­alább elégséges — bizonyítványa lenne. Közhelyszámba megy, em­legetni azt a könnyen belát­ható igazságot, hogy a tech­­nikai haladás megkövetelte szakmai továbbképzés nem képzelhető el legalább az ál­talános iskola alapvető isme­retanyaga nélkül. De miköz­ben elvben mindenki egyet­ért gyakorlatilag mintha két csoportra oszlanának a tanu­lásért felelős szervezetek in­tézmények, vezetők. A társa­­dal­mi, politikai szervek, az ál­lami oktatás hivatásos munká­sai jelentős anyagi eszközök­kel és­ áldozatos munkával pró­bálják segíteni az általános iskola eredményes befejezé­sét — ha 14 éves korig nem sikerül, akkor felnőttként. E felnőtteket foglalkoztató gyá­rak, intézmények, szövetke­zetek azonban — néhány na­gyon tiszteletre méltó kivé­teltől eltekintve — nem nagy megértéssel, áldozatvállalás­sal bíztatják dolgozóikat a tanulásra. Számos munkahe­lyen nem feltétel a nyolc ál­talános s ha az, akkor is könnyen megalkusznak a bi­zonyítvány hiányával. Igaz, a munkaerőhiány nyomós in­dító ok, csakhogy nem néz eléggé előre az, aki erre hi­vatkozik. Gyakran halljuk, az ilyen magyarázatot: a mosta­ni műszaki színvonal, tech­nológia nem követel iskolá­zottabb munkást. És a hol­napi? Vajon lehet-e korsze­rűbb technikát, technológiát alkalmazni iskolázatlan mun­kás keze alatt? A közoktatási párthatáro­zat előkészítése idején azt kérdezte valaki a nagy nyil­vánosság előtt: „boldogabb lesz-e a fejőlány akkor, ha érettségizik?” A kérdés tet­szetős érvnek látszik, szálló­ige is lett hamarosan. Mert igaz, a boldogság valóban nem az iskolai végzettségtől függ. Hanem — több más egyéb mellett — az újabb és újabb ismeretek elsajátításá­nak képességétől, a tudo­mány, a művészetek iránti érdeklődéstől, és attól, hogy az ember megtalálja élete értel­mét a munkában, az emberi kapcsolatokban. S mindezt, igaz, nem lehet papírral — mármint bizonyítvánnyal — megszerezni. De ahol min­dennek az alapját megte­remtjük, az iskolában, ott pa­pírt adnak erről. Ha vállal­juk felnőtt-fejjel is a koráb­ban elmulasztottakat. Egyelőre azonban nem az a gond, hogy nincs elég tante­rem. Hanem, hogy nincs elég tanuló. Vagyis­, sokkal keve­sebben iratkoznak be a dol­gozók általános­­ iskolájába, mint ahánynak kellene, ah­hoz, hogy belátható időn be­lül lényegesen csökkenjen a nyolc általánost el nem vég­zettek­ száma. Alig-alig gyű­lik összes falunként az egy osztály indításához szükséges minimális létszám: 12—15—20 hallgató. Az okok között sok minden szerepel: időhiány nehézkes közlekedés, fárasztó fizikai munka érdektelenség. A leg­fontosabb azonban, amely szinte minden magyarázat mélyén ott rejtőzik: az anya­gi személyi érdekeltség hiá­nya. A leggyakoribb válasz, amelyet a megyei tanács mű­velődésügyi osztályának fel­ügyelői, a tanulásra szervező pedagógusok kapnak, ez: „nem éri meg, enélkül is meg­keresem a pénzemet”. És többnyire így igaz. Ezért mindaddig, amíg az egész gazdasági életben és az egyes intézményeken, vállalatokon belül nem alakulnak ki olyan ösztönzők, amelyek serkente­nek a tanulásra, amelyek va­lóban érdekeltté tesznek a magasabb iskolai végzettség megszerzésében, addig csak lassú javulás várható Győr-Sopron megyében 1975. december 1-ig 11170-en, 1976. február 15-ig újabb 617- en iratkoztak be a dolgozók általános iskolájába. Többsé­gük már sikerrel vizsgázott ezekben a napokban, hetek­ben. És június közepéig va­lamennyiüknek kezükben le­het a bizonyítvány, amely fél évi, egy évi nehéz, fáradságos tanulásuk, jutalma. A megyei tanácson, a já­rási hivatalokban már az új tanév előkészítésén dolgoz­nak. Szeptemberben ismét in­dul az úgynevezett 320 órás tagozat, amelyen tíz hónap alatt heti két foglalkozással, illetve öt hónap alatt heti négy foglalkozással végezhe­tő el egy-egy általános isko­lai osztály. Heti két alkalom­mal találkoznak a tanárok és a felnőtt diákok az úgyneve­zett 160 órás (iker órás) mun­kástovábbképzőn. Itt egy év alatt két osztályt lehet elvé­gezni. Ez nagyobb tempót, több önálló munkát kíván a diáktól, és aki intenzíven tud tanulni, azt nem éri veszteség a rövidebb idő miatt. A leve­lező tagozat már megszűnt az általános iskolában, de Kapu­váron ismét lesz magánvizs­gára előkészítő, 80 órás tan­folyam. Szeptemberben pedig új, hathatós segítséget kapnak a tanulni vágyó felnőttek. A Rádió és a Televízió „Min­denki iskolája” címen a 160 órás tanfolyam tematikájá­hoz csatlakozva feldolgozza az általános iskola hetedik és nyolcadik osztályának anya­gát. A tananyag a szemelvé­nyekkel és segéd­irodalommal együtt külön könyvalakkal­ és hangszalagon is megvásá­rolható. A közoktatás, a közműve­­lődés és a tömegkommuniká­ció hatalmas apparátussal mozdul meg tehát azok ked­véért, akik tanulni akarnak. Hogy a bevezetőben említett arányszám minél kedvezőbb legyen. G. B. Az idei tanév elején a Győr-Sopron megyei Tanács művelődésügyi osztályán sar­­kallatos alapelvként szögez­nék le, hogy az új tanévben a községi és városi tanácsok elemi kötelessége a felnőtt­­oktatás valamennyi igényé­nek kielégítése. Bármekko­rára is duzzad a létszám, bár­mennyi tanterem és peda­gógus kell, a tanácsok min­dent megadnak ahhoz, hogy aki akarja, pótolhassa hiány­zó általános iskolai végzett­ségét. 1976. június 1., kedd Telefonok Sopronnak Huszonhárom helyi, illetve kilenc távolsági beszélgetés­re alkalmas nyilvános tele­fonállomás üzemel Sopron­ban. A központokba bekap­csolt fővonalak és távbeszé­lő állomások, valamint a mellékállomások száma ösz­­sz­esen 2797. A távbeszélő sű­rűség (100 lakosra jutó be­szélőhely) 14,2 százalék, amely országos viszonylat­ban is előkelő. Ennek ellené­re Sopronban a telefonra vá­rakozók száma kétezer. A távbeszélő ellátás javulása érdekében a­­soproni Posta igazgatóság egyebek között az idén az északnyugati la­kótelepen 104 érpáros kábelt épít, és ezzel a­­lakótelep nyilvános és egyéb fontos távbeszélő igény­eit kielégíti. A lakótelepen 1978-ban 400- as kapacitású mellékközpont is létesül. Csak egy kis figyelem Rég gyanítom, hogy több a hivatal, mint amennyi hivatal valójában van. Két kiskorú gyermekét nevelő üzemi technikusnő, gyári középvezető panaszolja: július elején két hétre szabadságra megy. Márciusban határozott így a férjé­vel, amikor eldőlt, hogy két hétre elutazhatnak a ro­konokhoz a Balatonra. Erre az időre íratták ki a sza­badságukat, három hónapja készülnek a közös családi pihenésre. Most azonban értesítést kaptak a bölcsődé­ből: július közepén két hétre bezárják azt, mert fel­újítják az épületet. Gondoskodjon a család a kétéves gyerek elhelyezéséről! — Maradjak otthon két hétig a kicsivel — mondja az édesanya. — Ez természetes, de ha előbb értesíte­nek, akkor úgy tervezzük a­ szabadságot. Igaz meg majd hallgathatom a főnökeimet: a nőkre nem lehet számí­tani. .. A látszat csakugyan ellene szól. ..Jól kinyaralja ma­gát. . Pedig csupán arról van szó, hogy’ a bölcsőde termé­szetszerűleg szükséges nyári kifestésének gépies, hivata­los ügyintézésével a nőket is szolgálni hivatott intéz­mény éppen — nem csupán a panaszkodó édesanyát — a nőket juttatja hátrányos helyzetbe. Olyan fonák­ság ez, ami ellen könnyűszerrel lehetne tenni. Még hatá­rozat sem kell rá. Csak egy kis figyelem. Nőktől a nőknek.­­ F. J­ Az állategészségügyi állomás szolgáltatásai A borjú sem eszi meg a telet M­iért hullik el az állat? Az idei esztendő első negyedévében növekedett az elhullott borjak száma megyénk mezőgazdasági üzemeiben. A megyei állategészségügyi állomás felmérései szerint a IV. ötéves terv időszakában igaz. 11,2 százalékról 8,4 százalékra csökkent az elhullási arány, de az V. ötéves terv kezdetén, íme, ismét megtorpanás tapasztalható. Megtehetnénk, hogy ma­gyarázkodunk, mondván: szeszélyes időjárási viszo­nyok voltak a télen, a hide­get sínylette meg az állomány, így aztán nemcsak a kutya, de a borjú sem .­ette meg a telet." Felhozható lenne az is, hogy a malacelhullás ellen­ben, amely a IV. ötéves tort7­­ időszakában 9.4 százalékról 11.8 százalékra emelkedett, az idei év első negyedében 10.7 százalékra csökkent. Sze­rintünk azonban nincs szük­ség se magyarázkodásra, se mentegetőzésre, mégpedig azért, mert az állategészség­ügyi állomás szakembereinek tapasztalatai azt bizonyítják, hogy az elhullás arányával nem lehetünk elégedettek. Ellenkezőleg! Hiszen a szarvasmarhaszaporulat mu­tatói a IV. ötéves terv idő­szakában lényegesen az opti­mális szint alatt maradtak, öt év alatt egy esztendő tel­jes szaporulata esett ki a ter­melésből. Az elégedetlenséget méginkább fokozhatja az a körülmény­, hogy az elhullást , zömében (78-—80 százalék) stem állategészségügyi ténye­zők okozták, hanem környe­zeti, tartástechnológiai ártal­mak Ennek igazolásaként emlí­tendő, hogy a megye 163 te­henészeti telepe közül csupán ötvenegyet véd kerítés, öt­venegy telepen van öltöző. Elletőistálló csak hetvenegy helyen található, úgynevezett borjú-profilaktérium­ot (elkü­lönítőt) pedig csak hatvan telepen építettek. A meglévő tróriúnevelők férőhelye a lét­számhoz képest kicsi, az is­tállók zsúfoltak. E körülmé­nyek következménye, hogy például 1976. első negyedé­ben a szilsárkányi téeszben 1tíz százalékos, a tényői téesz­ben 23,2 százalékos, a rábca­­kapi téeszben 26.4 százalékos, a rábapatonai téeszben 28.4 százalékos, a fertőszentmikló­­si téeszben pedig 33.2 száza­lékos volt a borjúelhullás. ♦ ♦ ♦ Nem megfelelő a telepek higiéniája. A szarvasmarha­istállóknak csak 28 százalé­kában van fertőtlenítő be­rendezés, a tehéntartó tele­peken ez az arány 38 száza­lékos. Folytathatjuk a sort azzal, hogy alacsony az is­tállók hőmérséklete, ugyan­akkor nagyon magas a rela­tív páratartalmuk. Az állat­egészségügyi állomás szakem­berei műszeres vizsgálatok során kimutatták, hogy az optimális 16—18 Celsius fok helyett 1—3 fokos istállóhő­­mérséklet, a relatív páratar­talom pedig a szükséges 60— 70 százalék helyett meghalad­ja a kilencven százalékot. E két tényező egyenes követ­­kezménye, hogy a borjú nem tudja felvenni a fö­steret, és elpusztul. Az orvos már csak a ,,gammaglobulin” (ellen­­állóanyag) hiányát rögzítheti a diagnózis során. A való igaz tehát, hogy mégiscsak része van egy sze­szélyes télnek, hidegnek a borjúelhullásban. Csakhogy az alacsony hőmérsékletet nemcsak a hagyományos bor­júnevelő telepeken mérték, hanem a korszerűbbeken is. Itt is gyakran hiányoznak a légcseréhez szükséges ventil­látorok, a relatív páratartal­mat mérő műszerek, pedig mindezek nem pótolhatatla­nok. A vizsgálatok egyaránt ar­ra ösztönöznek, hogy minden telepen ellenőrizni kell, hogy megvannak e tenyésztés leg­alapvetőbb követelményei. Szükség van az istállók kar­bantartására, a hagyományos borjú nevelők alapvető re­konstrukciójára. Senki se higgye, hogy az állategészségügyi állomás azért vállalkozott a vizsgá­latra, hogy okoskodással győzze meg az állattartó üze­mek vezetőit a rosszul terve­zett és elavult épületek fej­lesztéséről. Önmagában en­nek semmi értelme nem len­ne. Sokkal inkább arról van szó, hogy ösztönözze mind­azokat akiknek az állatte­nyésztés fejlesztése kötelessé­ge, hogy közös erővel segít­sék az állatorvosokat, az ál­lategészségügyi szolgálatot. Az is nyilvánvaló, hogy a hibák, a mulasztások csak rendkívül pontos, fegyelme­zett, szakszerű munkával küzdhetők le. Felesleges te­hát csak arról beszélni, hogy milyen figyelemre méltó ered­ményeket értünk el, a szarvas­­marhatenyésztés feladatai arra intenek, hogy sürgős dol­gunk is van, száma sem cse­kély. ♦ ♦ ♦ Az állategészségügyi állo­más a vizsgálatai során az idén befejezi a baromfitele­pek műszeres vizsgálatát. 1977—78-ban a sertéstelepe­ket 1980-ig pedig az összes szarvasmarhatelepét. Ugyan­ezen elvek szerint végzik a kisüzemek vizsgálatát is. Szolgáltatásként javaslatokat tesznek az üzemi rekon­strukciókra. Elképzelhetetlen ugyanis, hogy a tenyésztés, tartás során az állategészség­ügyi követelményeket figyel­men kívül hagyják. Haszna persze csak akkor lesz a vizs­gálatoknak, ha az üzemek­ben tettrekész, megértő szak­emberek nyújtanak segédke­zet. Mindehhez hozzátehetjük még, hogy a fejlesztéshez, ja­vításhoz nem lesz elég a vi­szándék, a megvalósításért kell munkálkodni! A bok­ nsf­­elhullás arányait ismérvén, nem túlzás, ha azt mondjuk: ez­ utóbbi szinte minden üzem számára kötelező Varga Lajos Tizenöt hektárt naponta Megkezdték a téti termelőszövetkezetben a 90 hektár cukorrépa másodszori kapálását. Naponta tizenöt hektárt munkál el a gép, hat nap alatt végezve a korábban nehéz fizikai munkát igénylő műveletet. KIXAIPOID — 3

Next